מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הערות ושאלות בעניני חנוכה במשנתו של מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
איש הגבעה
הודעות: 238
הצטרף: א' יוני 04, 2017 12:29 pm

הערות ושאלות בעניני חנוכה במשנתו של מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל

הודעהעל ידי איש הגבעה » ה' דצמבר 14, 2017 11:59 am

א] להוסיף בהידור דנר חנוכה. נסתפק רבנו לפי מה שמפורסם בשם הגר"ח מבריסק שמי שיש בידו אתרוג מהודר וספק מורכב, ואתרוג ודאי שאינו מורכב אבל אינו מהודר, שיטול תחילה את האתרוג שספק מורכב, ואח"כ את האתרוג המורכב, וממ"נ אם הוא כשר הרי שקיים המצוה במהודר, ואם אינו כשר יקיים אח"כ את המצוה בשאינו מהודר, משא"כ אם יטול תחילה את האתרוג שודאי אינו מורכב שוב אין לו מה ליטול את האתרוג המהודר שאחר שקיים המצוה באינו מהודר תו לא שייך הידור ללא עיקר המצוה. ודן רבנו גבי הידור דנ"ח במי שהיה בידו רק נר אחד והדליקו ואח"כ הביאו לו עוד נרות כמנין הידור של אותו היום, דלפ"ד הגר"ח יתכן שאחר שקיים את עיקר המצוה בנר אחד תו לא שייך לקיים את ההידור לבד, אך אולי יש לחלק דבהידור דנר חנוכה אם יוסיף להדליק עוד נרות יהיה בזה תוספת בקיום המצוה, ומשא"כ באתרוג שיהיה רק הידור לבד בלי מצוה.-מה יש עוד לפשוט ספק זה.
ב] נרות חנוכה באיזה הנאה נאסרו. יש לדון האם בליעת השמן שבנר חנוכה יהיה אסור בהנאה, או אולי רק הנאת ראיה דניתן רק לראותן בלבד, ולא להשתמש ע"י ראייתן למנות מעות רק זה נאסר.
ג] להדליק נר מנגן בחנוכה. כמו"כ יש לדון בשאלה אודות נר המנגן שיש מתחתיו מנגנון המנגן ויש חוט ברזל שנכנס לארך כל הנר וע"י חום האש מתחמם הברזל ומפעיל המנגנון ומנגן, והשאלה היא מכיון שאסור להשתמש בנרות חנוכה, וכאן הרי משתמש באש של המצוה לחמם הברזל שינגן המנגן, ואולי שימוש כזה לא נאסר.
ד] הדלקת נ"ח במקום מבוזה. שאלו לרבנו: מי שאין לו חלון הפונה לרשות הרבים, רק בבית הכסא, האם ידליק שם נרות חנוכה, או ידליק על שולחנו.
ה] להדליק השמש קודם ברכה. הסתפק רבנו האם יש חסרון להדליק את השמש קודם הברכה, דאפשר דבזה שיש כבר נר דולק, כשמדליק אח"כ את נר החנוכה, ואין ניכר מי הוא הנר חנוכה ומי הוא השמש .
ו] כיבוד אב או נ"ח. מה יהיה בגוונא שהבן הגיע מאוחר וכבר צריך להדליק נרות חנוכה, ויודע שאביו ישמח בזה שיעירו אותו משנתו שעי"ז יוכל הבן לקיים מצות נר חנוכה בהידור, האם יכול להעירו או לא.
ז] להניח נ"ח מחוץ לחלון על הסורגים. תרע"א ס"ז. מצוה להניחו בטפח הסמוך לפתח וכו'. ודין זה הוא גם במניח את הנרות בחלון, דמצוה להניחו בטפח הסמוך לחלון. מיהו מסתבר דאינו מעכב אם נתן מעט יותר מטפח [גם בפתח] דכל שניכר שבעל הבית הניחו שם סגי, ושאלו לרבינו לענין חלון שבולט ממנו החוצה סורגים באורך כמה טפחים, האם יכול להניח את הנרות על הסורג שזה יותר מטפח הסמוך לחלון?
ח] חידה. מהיכן ניתן להוכיח מהדם על המשקוף ביציאת מצרים לעניין מצות נר חנוכה.
ט] חידה-מי לא ידליק בשקיעה. כיצד יתכן מאן דהוא שכל יום מנהגו כמנהג בית אבותיו להדליק בשקיעת החמה, ויום אחד בימי החנוכה אנו אומרים לו שלא ידליק בשקיעה [לא בער"ש ובמוצ"ש].

איש הגבעה
הודעות: 238
הצטרף: א' יוני 04, 2017 12:29 pm

Re: הערות ושאלות בעניני חנוכה במשנתו של מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל

הודעהעל ידי איש הגבעה » ש' דצמבר 16, 2017 8:58 pm

התשובות לכל השאלות הללו נמצאים כאן !!!
קבצים מצורפים
כאיל חנוכה.pdf
(2.06 MiB) הורד 879 פעמים


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 78 אורחים