עמוד 3 מתוך 6

Re: נס פך השמן - מהלך חדש

פורסם: ד' דצמבר 13, 2017 5:16 pm
על ידי בן אדם
עקביה כתב:
בן אדם כתב:
עקביה כתב:ראה רש"י שם שכתב: מאי חנוכה - על איזה נס קבעוה.
והארכתי בזה כאן viewtopic.php?f=24&t=24709&hilit=%D7%9E%D7%90%D7%99+%D7%97%D7%A0%D7%95%D7%9B%D7%94

אכן דברי רש"י קצת לא משמע כן. אבל רש"י לא מפרש על איזה נס קבעו מה? קבעו הלל? קבעו הודאה? קבעו קריאה מיוחדת לימים אלו? או אולי הכוונה לקביעת הדלקת הנרות.

קבעו את חנוכה. כלומר קבעו שמונה ימים בהם יש איסור תענית והספד ויש חיוב הלל והודאה, כלשון הברייתא דמגילת תענית שמביאה הגמ'. הדלקת הנרות אינה נזכרת שם ויש אומרים שהיא תקנה מאוחרת יותר.

על אמירת 'על הנסים' ודאי שלא יתכן לומר שהוקבע על הנס, שהרי בפועל אין אנו מזכירים זאת בעל הנסים, ונמצא שאין אנו מודים עליה. לא נראה לי שרש"י היה לו גירסא אחרת בעל הנסים. וא"כ ע"כ תצטרך לחלק הברייתא שקבעום בהלל והודאה אינו על הנס האמור לפני זה, אלא שהגמ' מעתיק כבר מעתיק את כל הברייתא.

וד"א, לשון הברייתא שמביאה הגמ' אינו בברייתא שבמגילת תענית (עכ"פ לפנינו), יש שני סכוליון על המגילת תענית, וכבר הוכיח ו' נועם שהנוסח שלנו היא משושבשת ומורכבת משניהם, ומחברו הוסיף כיד ה' הטובה עליו, וסיפור נס ריבוי השמן אינו אלא הוספה מאחורת שהוסיפו עפ"י הגמ' שבת.

Re: נס פך השמן - מהלך חדש

פורסם: ד' דצמבר 13, 2017 5:20 pm
על ידי בן אדם
ישראל אליהו כתב:
בן אדם כתב:עצם המושג לומר שקבעו חג לזכר נס של שמן היא מילתא דתמיהה עד מאוד, ברור שלא לכך התכוונו בגמ' בהביאם את נס פך השמן, נס - גדול ככל שיהיה, אין בה סיבה לקביעת חג, לא מצינו בשום מקום שקבעו חג לזכר נס כלשהי, קביעת חג היא עניין של רגש שמחה והכרת הטוב על מה שהרווחנו וזכינו לקבל, ולא על התפעלות או התרגשות מדבר על טבעי.
בגמ' לא מוזכר אלא "מאי חנוכה", והכוונה לכאורה היא "מה קרה בחנוכה", אמנם יתכן לומר שהכוונה - מה קרה בחנוכה שבעקבותיו קבעו חג של שמונה ימים, אבל יותר נראה שהכוונה - מה קרה בחנוכה שבעקבותיו מדליקים נרות שמונה ימים.
והנה, כל הסוגיא שם - לפניה ולאחריה - מדבר רק ממצות הדלקת נרות חנוכה, כהמשך להדלקת נרות שבת, א"כ מסתבר גם ששאלת מאי חנוכה ג"כ אינו אלא מענין הדלקת נרות.
וכן מבואר גם בשאילתות, שגורס להדיא "מאי נר חנוכה" במקום "מאי חנוכה" סתם. אם בגלל שזה היה גירסתו, או לפרושי אתי.
וכן ביאר שם להדיא הר"י מלוניל על הרי"ף, וכן במהרש"א.

א"כ מדוע נס זה לא מוזכר בנוסח הנרות הללו?

נו, ומה כבודו רוצה להציע, הרי ממנ"פ זה קשה. כ"ש אם כל החג הוקבע לזכר הנס, הרי גם הדלקת הנרות בכלל.
ואולי אדרבא, זה מחזק את המהלך שהציעו לעיל, שבתחילה לא תיקנו גם הדלקת הנרות על נס ריבוי השמן, ובכלל לא ידעו מזה, ונוסח זה היא שארית של נוסח קדום.

Re: נס פך השמן - מהלך חדש

פורסם: ד' דצמבר 13, 2017 5:21 pm
על ידי ישראל אליהו
במקבים החדש הציעו תשובה. ראה בעמ' כ.
viewtopic.php?f=7&t=37738#p420879

Re: נס פך השמן - מהלך חדש

פורסם: ד' דצמבר 13, 2017 6:46 pm
על ידי עקביה
בן אדם כתב:א. על אמירת 'על הנסים' ודאי שלא יתכן לומר שהוקבע על הנס, שהרי בפועל אין אנו מזכירים זאת בעל הנסים, ונמצא שאין אנו מודים עליה. לא נראה לי שרש"י היה לו גירסא אחרת בעל הנסים. וא"כ ע"כ תצטרך לחלק הברייתא שקבעום בהלל והודאה אינו על הנס האמור לפני זה, אלא שהגמ' מעתיק כבר מעתיק את כל הברייתא.

ב. וד"א, לשון הברייתא שמביאה הגמ' אינו בברייתא שבמגילת תענית (עכ"פ לפנינו), יש שני סכוליון על המגילת תענית, וכבר הוכיח ו' נועם שהנוסח שלנו היא משושבשת ומורכבת משניהם, ומחברו הוסיף כיד ה' הטובה עליו, וסיפור נס ריבוי השמן אינו אלא הוספה מאחורת שהוסיפו עפ"י הגמ' שבת.

א. בהחלט הוקבע על הנס, אבל לא על נס השמן אלא על נס הניצחון. הארכתי בכל זה באשכול הנ"ל.
ב. צ"ל הוכיחה ורד נועם. (מה זה פה, יתד נאמן?..). נדמה לי שהמסקנה הזו אינה נכונה, אבל אין לי ספרה של נועם כדי לבדוק כעת מה היא בדיוק כתבה. ראיתי פעם שדנים בזה והסיקו שלא כדבריה.

Re: נס פך השמן - מהלך חדש

פורסם: ד' דצמבר 13, 2017 6:59 pm
על ידי צופר הנעמתי
עקביה כתב:א. בהחלט הוקבע על הנס, אבל לא על נס השמן אלא על נס הניצחון. הארכתי בכל זה באשכול הנ"ל.
ב. צ"ל הוכיחה ורד נועם. (מה זה פה, יתד נאמן?..). נדמה לי שהמסקנה הזו אינה נכונה, אבל אין לי ספרה של נועם כדי לבדוק כעת מה היא בדיוק כתבה. ראיתי פעם שדנים בזה והסיקו שלא כדבריה.

מי דן ומי הסיק?
קשה מאד להתווכח עם דבריה - היא פשוט מעתיקה את שני הנוסחים המקוריים ששרדו בכ"י, ואפשר לראות איך הנוסח שלנו משולב משניהם.

Re: נס פך השמן - מהלך חדש

פורסם: ד' דצמבר 13, 2017 7:03 pm
על ידי דרומי
חברים, הכל בסדר?

Re: נס פך השמן - מהלך חדש

פורסם: ד' דצמבר 13, 2017 7:04 pm
על ידי בן אדם
עקביה כתב:א. בהחלט הוקבע על הנס, אבל לא על נס השמן אלא על נס הניצחון. הארכתי בכל זה באשכול הנ"ל.

כעת לא הבנתי דבריך, הרי כל דבריך היו בנויים על זה שע"כ "מאי חנוכה" עולה על האמור אח"כ שקבעו בהלל והודאה, וע"ז מביא הגמ' הנס של ריבוי השמן, וא"כ בהכרח שקביעת הלל והודאה היה על הנס של השמן, ולא רק מצות הדלקת הנרות. וע"ז השבתי שלא יתכן לומר כן מזה שבפועל אין מודים על נס ריבוי השמן בעל הנסים. אתה חוזר בך כעת?

Re: נס פך השמן - מהלך חדש

פורסם: ד' דצמבר 13, 2017 7:08 pm
על ידי סעדיה
עקביה כתב:לענ"ד א"א לומר כן, שכן למיטב הבנתי נס פך השמן הוא הגורם לכך שקבעו את חנוכה לדורות, כפי שכתבתי באשכול אחר (אע"פ שההלל וההודאה הם על הניצחון ולא על נס השמן), ומלבד זאת אני מצטרף לתמיהתו של פלתי.

והנראה לי לומר בטעם מה שלא הזכירוהו הוא שהיות ולנס פך השמן היו עדים מעטים מאד - רק הכהנים שנכנסו להיכל וראו את זה, אולי לא כולם האמינו, ואולי לא רצו לעשות עיקר ממשהו שללא ספק היה טפל לנס הישועה והיה ללא שיעור פחות מפורסם ממנה.

יעויין במש"ח פר' בא י"ב ט"ז.

Re: נס פך השמן - מהלך חדש

פורסם: ד' דצמבר 13, 2017 7:19 pm
על ידי בן אדם
ישראל אליהו כתב:במקבים החדש הציעו תשובה. ראה בעמ' כ.
viewtopic.php?f=7&t=37738#p420879

אין לכך שום שייכות לשאלתך למה בהדלקת הנרות אומרים שהנרות אנו מדליקין בגלל סיבה אחרת ולא בגלל נס ריבוי השמן.

אבהיר קצת, יש כאן שלשה שאלות נפרדות שלא קשורים אחד לשני:

א. אם החג הוקבע על נס הנרות, איך יתכן שכל אלו שמדברים מקביעת החג אין מציינים את מהות קביעת החג?
וע"ז יתכן לומר שלא ע"ז הוקבע החג, אלא מצות הדלקת הנרות (ואולי גם זה לא בהתחלה).

ב. אפילו אם נניח שלא ע"ז הוקבע החג, אבל בכל זאת היה שם נס על טבעי שלא כדרך הטבע, איך יתכן שכולם מתעלמים מזה?
וע"ז י"ל שנסים בביהמ"ק בכלל לא היה בה משום חידוש, וכ"ש בהדלקת המנורה, זה היה דבר שהורגלו בה תמיד, ולא ראו לנכון לציין זאת. (וכעין זה מביא שם במקבים א' בהקדמתו. וכבר הובא כאן viewtopic.php?f=24&t=2839&start=40#p20872 .)

ג. אחרי כל הדברים האלה, עדיין קשה קושיא אחרת, הרי הדלקת הנרות ודאי לזכר הנס של ריבוי השמן הוקבע, וא"כ איך יתכן שאומרים טעם אחר בהדלקת הנרות, בנוסח 'הנרות הללו'?
אולי י"ל, שגם הדלקת הנרות עיקרו אינו לזכר הנס, אלא להזכיר חידוש העבודה בביהמ"ק, שאחד מהם היה הדלקת המנורה. אלא שהוקבע לעשות זכר דוקא כנגד עבודת הדלקת הנרות, כיון שבהם נעשה הנס.

Re: נס פך השמן - מהלך חדש

פורסם: ד' דצמבר 13, 2017 8:04 pm
על ידי סעדיה
במש"ח (בראשית ל"ז כ"ד) כתוב - שגם אלולי נס פך השמן היינו מדליקין נרות, אלא שהיה אפשר להדליקן למעלה מכ' אמה.

Re: נס פך השמן - מהלך חדש

פורסם: ד' דצמבר 13, 2017 8:17 pm
על ידי בן אדם
סעדיה כתב:במש"ח (בראשית ל"ז כ"ד) כתוב - שגם אלולי נס פך השמן היינו מדליקין נרות, אלא שהיה אפשר להדליקן למעלה מכ' אמה.

תוד"ר!
אבל הוא אינו מבאר למה.

Re: נס פך השמן - מהלך חדש

פורסם: ה' דצמבר 14, 2017 1:05 am
על ידי עקביה
בן אדם כתב:
עקביה כתב:א. בהחלט הוקבע על הנס, אבל לא על נס השמן אלא על נס הניצחון. הארכתי בכל זה באשכול הנ"ל.

כעת לא הבנתי דבריך, הרי כל דבריך היו בנויים על זה שע"כ "מאי חנוכה" עולה על האמור אח"כ שקבעו בהלל והודאה, וע"ז מביא הגמ' הנס של ריבוי השמן, וא"כ בהכרח שקביעת הלל והודאה היה על הנס של השמן, ולא רק מצות הדלקת הנרות. וע"ז השבתי שלא יתכן לומר כן מזה שבפועל אין מודים על נס ריבוי השמן בעל הנסים. אתה חוזר בך כעת?

בן אדם יקר, אני מחלה פניך שתקרא אך ורק את הודעת הפתיחה באשכול אליו קישרתי לעיל. אחר כך נדבר.

Re: נס פך השמן - מהלך חדש

פורסם: ה' דצמבר 14, 2017 1:13 am
על ידי פרי יהושע
תוכן כתב:ידועה השאלה, למה לא נזכר נס פך השמן בכל המקורות הקדומים המתארים את נס פך השמן, ורק לאחר כמה מאות שנים היא מופיעה בתלמוד בבלי. כמה תירוצים נאמרו על שאלה זו, יבואו המלנקקים וילנקקו, וכולם לא נתיישבו על ליבי. אשר על כן נראה להציע כך. שנס פך השמן לא היה נס כמו הפיכת המטה לנחש ובליעת מטה אהרן את מטותם, שכל רואה דבר זה, אי אפשר לו להסתפק כלל שזה נס עצום ורב. אלא מדובר בנס כמו קריעת ים סוף, שאפשר לפרשו בכמה אופנים. כי אף על פי שעל פניו דבר זה נראה נס, מיהו אפשר לפרשו בדרך הטבע נמי, ע"פ מה שכתב רש"י בבבא מציעא כ"א ב' לגבי זוטו של ים.

ובתחילה בזמן הנס ממש, אנשים לא שמו לב לנס זה כיון שאפשר היה לפרשו באופן טבעי, והתרכזו בנצחון היהודים על היוונים וכיוצא, ועל זה קבעו התפילה. מיהו כמה מאות שנים לאחר מכן, במבט לאחור ובפרספטקיבה שונה, הבינו חז"ל שעיקר הנס לא היה הנצחון על היוונים, ואדרבה אולי דוקא נס זה אפשר לפרשו על פי דרך הטבע, אלא עיקר הנס היה נס פך השמן, ואשר על כן שינו הדגש מהנצחון של רבים ביד מעטים, וקבעו שנס חנוכה הוא בעצם נס פך השמן.

ביתר פשטות, שמעולם זה לא היה העיקר כי ההצלה עיקר, וזה רק היה הנשיקה כמו שאומרים, וגם בזמנם זה לא היה כזה גליק גדול נסים בפרט לא בית המקדש, ועי' ביוסיפון שהבליע איזה נס אחר, וגם רק שבכך הרגישו סעתיא דשמיא, ולכן לא נזכר, והדלקת הנרות יתכן שהיא גם לזכר הניצחון כמו שמשמע גם ברמב"ם, וכמו המשמעות של הדליקו נרות בחצרות קדשיך, דהיינו שהאירו את בית המקדש, רק הצטרפו ב' הניסים האלה ביחד, לעשות התקנה של ההדלקה שמונה ימים.

נס פך השמן לא נזכר במדרשי א"י?

פורסם: א' דצמבר 17, 2017 6:56 pm
על ידי ישראל אליהו
כך טענו כמה וכמה. והיה ע"ז אשכול שמשום-מה ננעל http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=24&t=2839#p20506
[ור' נתן פריד, ובעקבותיו מח"ס מקבים א החדש, כתבו שבני א"י לא ראו בזה נס כ"כ, דהיו מלומדין בניסים אלו. אך קשה לפ"ז מדוע בכלל תקנו להדליק נר חנוכה כמוזכר במשנה בב"ק].
אך מצאתי מדרש א"י שמוזכר בו.

Re: נס פך השמן לא נזכר במדרשי א"י?

פורסם: א' דצמבר 17, 2017 7:07 pm
על ידי יעקובי
מהיכן פשיטא לך שמגילת אנטיוכוס התחברה בא"י?
וראה בספר מקבים החדש, עמ' יט הערה 43 (ניתן להוריד מהאשכול העוסק בספר הנ"ל).

Re: נס פך השמן לא נזכר במדרשי א"י?

פורסם: א' דצמבר 17, 2017 7:15 pm
על ידי מצליח
כבר ציין ר' נתן פריד במבוא למגילת אנטיוכוס שהוציא לאור, שחז"ל העתיקו נס דפך השמן ממגילת אנטיוכוס.

Re: נס פך השמן לא נזכר במדרשי א"י?

פורסם: א' דצמבר 17, 2017 11:14 pm
על ידי ישראל אליהו
יעקובי כתב:מהיכן פשיטא לך שמגילת אנטיוכוס התחברה בא"י?
וראה בספר מקבים החדש, עמ' יט הערה 43 (ניתן להוריד מהאשכול העוסק בספר הנ"ל).

כך כתוב במבוא הקצר שם.

Re: נס פך השמן לא נזכר במדרשי א"י?

פורסם: א' דצמבר 17, 2017 11:42 pm
על ידי יעקובי
ישראל אליהו כתב:כך כתוב במבוא הקצר שם.

הוא לא מעודכן.

ובקצרה: בעיקר ההסתמכות שם היא על דברי בה"ג שזקני ב"ש וב"ה חיברוה, אולם כבר העירו שאין זה מופיע בכל כתבי היד של בה"ג, לדוגמה ליתיה בכת"י רומי (הנדפס כמהדו' הילדיסהיימר). עוד נזכר במבוא שם, כי מדברי רס"ג נראה שהחשמונאים עצמם חיברוה; אולם על הבנה זו בדברי רס"ג העלה לאחרונה ר"י זייבלד כמה פקפוקים, כפי שניתן לראות במאמרו המצ"ב.

Re: נס פך השמן - מהלך חדש

פורסם: ג' דצמבר 19, 2017 5:45 pm
על ידי תוכן
בחינוך הממ"ד מתעלמים מנס פך השמן:

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5058533,00.html

קישור זה לא כל כך קשור לאשכול פה, אבל אני רוצה לשמר לעתיד תיעוד של המגמות בציבור הדת"ל לכל התבטאויותיה.

Re: נס פך השמן לא נזכר במדרשי א"י?

פורסם: ד' דצמבר 20, 2017 8:40 am
על ידי סעדיה
לסיכום: במקורת ארצישראליים לא מוזכר נס הנרות בענין חנוכה.
למסורתם -
א. חוגגים את הניצחון ואת חנוכת הבית בחנוכה.
ב. מדליקים נרות בגלל הניצחון/חנוכת הבית.
ג. חוגגים שמונה ימים מפני שזהו אורך הזמן שחנכו בו את המזבח [או טעם אחר].

אין הכרח שמסורת בבל היתה שונה מלבד אות ג. ולדבריהם חוגגים שמונה ימים משום שנעשה להם נס שעזר להם לקיים עבודת ביהמ"ק משך שמונת ימי חנוכת המזבח.


כמובן שאין סיבה להניח שמישהו הכחיש את הנס שכמותו קרה פעמים רבות בבית קדשנו ותפארתנו, אלא שבא"י אחזו שאין זה חלק של סיפור החג, כמו שאין ירידת האש על המזבח אז בדרך נס חלק של סיפור החג.

ובכן, אין פה מחלוקת בהיסטוריה, אלא בהבנת טעם תקנת חז"ל, ומקומו אך ורק בבית המדרש.

Re: נס פך השמן לא נזכר במדרשי א"י?

פורסם: ד' דצמבר 20, 2017 8:51 am
על ידי ישראל אליהו
יעקובי כתב:
ישראל אליהו כתב:כך כתוב במבוא הקצר שם.

הוא לא מעודכן.

ובקצרה: בעיקר ההסתמכות שם היא על דברי בה"ג שזקני ב"ש וב"ה חיברוה, אולם כבר העירו שאין זה מופיע בכל כתבי היד של בה"ג, לדוגמה ליתיה בכת"י רומי (הנדפס כמהדו' הילדיסהיימר). עוד נזכר במבוא שם, כי מדברי רס"ג נראה שהחשמונאים עצמם חיברוה; אולם על הבנה זו בדברי רס"ג העלה לאחרונה ר"י זייבלד כמה פקפוקים, כפי שניתן לראות במאמרו המצ"ב.

גם לדבריו הרי הוא מודה שנתייסדה [בע"פ] בא"י. וא"כ הרי לנו גם מסורת ארצישראלית על נס פך השמן.

וזה תשובה גם לתגובה הקודמת.

Re: נס פך השמן לא נזכר במדרשי א"י?

פורסם: ד' דצמבר 20, 2017 9:21 am
על ידי ברזילי
שולמית אליצור על פיוטי חנוכה הקדומים בא"י: http://blog.nli.org.il/piut_hannuka/?ut ... n12dec2017

Re: נס פך השמן - מהלך חדש

פורסם: ד' דצמבר 20, 2017 9:36 pm
על ידי שומע ומשמיע
תוכן כתב:בחינוך הממ"ד מתעלמים מנס פך השמן:

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5058533,00.html

קישור זה לא כל כך קשור לאשכול פה, אבל אני רוצה לשמר לעתיד תיעוד של המגמות בציבור הדת"ל לכל התבטאויותיה.

מה כתוב שם?

Re: נס פך השמן לא נזכר במדרשי א"י?

פורסם: ד' דצמבר 20, 2017 10:19 pm
על ידי תוכן
שבספרי חינוך שלהם וכיוצא, לא מזכירים לנס זה כמעט.

Re: נס פך השמן לא נזכר במדרשי א"י?

פורסם: ה' דצמבר 21, 2017 4:42 am
על ידי איש גלילי
מפי מורי שמעתי, שחנוכה נקבע על נצחון החשמונאים על היונים, אלא שהסיבה שבשבילה ראו חכמים שאכן אפשר לקבוע חג על נצחון זה - הוא מפני נס פך השמן, שהוא היה בשבילם אות ומופת שאכן רצה האלקים את מעשיהם. ודייק זה בדברי רש"י "על איזה נס קבעוה", דהיינו איזה נס ראו שלמדם שאכן אפשר לקבוע חג על נצחון זה.

אם טעיתי בהבנת דברי מו"ר, האחריות עלי בלבד.

Re: נס פך השמן לא נזכר במדרשי א"י?

פורסם: ו' דצמבר 22, 2017 12:41 am
על ידי שומע ומשמיע
איש גלילי כתב:מפי מורי שמעתי, שחנוכה נקבע על נצחון החשמונאים על היונים, אלא שהסיבה שבשבילה ראו חכמים שאכן אפשר לקבוע חג על נצחון זה - הוא מפני נס פך השמן, שהוא היה בשבילם אות ומופת שאכן רצה האלקים את מעשיהם. ודייק זה בדברי רש"י "על איזה נס קבעוה", דהיינו איזה נס ראו שלמדם שאכן אפשר לקבוע חג על נצחון זה.

אם טעיתי בהבנת דברי מו"ר, האחריות עלי בלבד.

כעי"ז במהר"ל.

Re: נס פך השמן לא נזכר במדרשי א"י?

פורסם: ו' דצמבר 22, 2017 1:12 am
על ידי בן אדם
וכמובן שזה דרוש נאה. הבעיה מתחילה כאשר שואלים שאלה בפשט, ומתרצים ברעיונות דרושיים ורעיונות נאים, ופשוט שיש כאן שכר על הדרישה, אבל יש לזכור שאין הדרשות והרמזים והוורטים באים על חשבון הפשט ועל מקומו, אלא כתוספת וכקומה שנייה.

Re: נס פך השמן לא נזכר במדרשי א"י?

פורסם: ו' דצמבר 22, 2017 1:33 am
על ידי עקביה
דברי הרב איש גלילי בשם רבו אינם דרוש כלל ועיקר. הם פשט פשוט בדברי רש"י. ובשילוב דברי הגמ' ורש"י בפסחים קיז. זו ההבנה ההכרחית של עניין קביעת ימי החנוכה.

Re: נס פך השמן לא נזכר במדרשי א"י?

פורסם: ו' דצמבר 22, 2017 2:17 am
על ידי בן אדם
אז אולי תועיל להסביר הדברים - "שהוא היה בשבילם אות ומופת שאכן רצה האלקים את מעשיהם", מה לא עשו כהוגן שהצריכו סימן מן השמים שמעשיהם מרוצים לפני המקום? והיכן מצינו כדוגמתו בשאר המקומות שחיפשו וחיכו לאות מן השמים ש"רצה הלרים את מעשיהם"? בפורים? בשאר כל המועדים הנמנים במגילת תענית?

Re: נס פך השמן לא נזכר במדרשי א"י?

פורסם: ו' דצמבר 22, 2017 4:42 am
על ידי איש גלילי
בן אדם כתב:
עקביה כתב:דברי הרב איש גלילי בשם רבו אינם דרוש כלל ועיקר. הם פשט פשוט בדברי רש"י. ובשילוב דברי הגמ' ורש"י בפסחים קיז. זו ההבנה ההכרחית של עניין קביעת ימי החנוכה.

אז אולי תועיל להסביר הדברים - "שהוא היה בשבילם אות ומופת שאכן רצה האלקים את מעשיהם", מה לא עשו כהוגן שהצריכו סימן מן השמים שמעשיהם מרוצים לפני המקום? והיכן מצינו כדוגמתו בשאר המקומות שחיפשו וחיכו לאות מן השמים ש"רצה הלרים את מעשיהם"? בפורים? בשאר כל המועדים הנמנים במגילת תענית?

הענין הוא פשוט ביותר לענ"ד, בכל נס ונס קבעו את החג על נס שאכן היה ברור שהוא נס מושלם, כמו בפורים שאכן ניצלו ממות לחיים, ולא היה שום חשש שגזירת המות תשוב. אכן, לא קבעו את החג בעת תליית המן, ואפילו לא בעת שליחת האגרות בכ"ג בסיון. החג נקבע רק אחרי שעבר יום י"ג באדר, ואכן היה "ונהפוך הוא", והיהודים נצלו ואף הכו מכת חרב והרג ואבדן בשונאיהם.
משא"כ בחג החנוכה, שנקבע על חידוש עבודת בית המקדש, ועל שחזרה מלכות לישראל יותר ממאתים שנה, וזאת בזמן שהמלחמות עם היונים לא תמו. אדרבה, המערכות הקשות יותר היו דוקא לאחר חנוכת המקדש בכ"ה בכסלו. לא היה שום דבר שיכל להבטיח לבני ישראל שאכן רצה האלקים את מעשיהם, ולא מדובר בהצלחה רגעית שבעוד כמה חודשים יופיע אנטיוכוס בראש הפילים וימחץ אותם עד לכלה ח"ו. כאשר ה' הראה להם אות משמים שאכן חזרו לחיבתם הראשונה, הם היו רגועים לחגוג את "ואחר כך באו ביתך לדביר ביתך ופינו את היכלך" וכו'.

לא אכחד שאת דברים אלו שמעתי מפי מורי כמה פעמים בתוך כמה דרושים (שביארו בארוכה את הענין שדוקא נס פך השמן הוכיח זאת), אני הבאתי רק את חלק זה מדבריו שהוא בעיני פשט מוחלט. ולע"ע לא ראיתי פשט הגיוני אחר בגמרא זאת.

Re: נס פך השמן לא נזכר במדרשי א"י?

פורסם: ו' דצמבר 22, 2017 8:26 am
על ידי עקביה
בן אדם כתב:אז אולי תועיל להסביר הדברים - "שהוא היה בשבילם אות ומופת שאכן רצה האלקים את מעשיהם", מה לא עשו כהוגן שהצריכו סימן מן השמים שמעשיהם מרוצים לפני המקום? והיכן מצינו כדוגמתו בשאר המקומות שחיפשו וחיכו לאות מן השמים ש"רצה הלרים את מעשיהם"? בפורים? בשאר כל המועדים הנמנים במגילת תענית?

מעבר לדבריו הנאים של הרב איש גלילי דלעיל אומר, הם לא עשו כלום שלא כהוגן, אבל עדיין לא הייתה סיבה לקבוע את חנוכה לדורות בהלל והודאה. בפסחים יש רשימה של כאלה שאמרו הלל על הצלתם ואף אחד מהם לא קבע יו"ט לדורות. נס השמן היה סימן בשבילם שכאן כן צריך לעשות קביעות לדורות בהלל על הניצחון.

Re: נס פך השמן לא נזכר במדרשי א"י?

פורסם: ו' דצמבר 22, 2017 9:13 am
על ידי בן אדם
איש גלילי כתב:
בן אדם כתב:
עקביה כתב:דברי הרב איש גלילי בשם רבו אינם דרוש כלל ועיקר. הם פשט פשוט בדברי רש"י. ובשילוב דברי הגמ' ורש"י בפסחים קיז. זו ההבנה ההכרחית של עניין קביעת ימי החנוכה.

אז אולי תועיל להסביר הדברים - "שהוא היה בשבילם אות ומופת שאכן רצה האלקים את מעשיהם", מה לא עשו כהוגן שהצריכו סימן מן השמים שמעשיהם מרוצים לפני המקום? והיכן מצינו כדוגמתו בשאר המקומות שחיפשו וחיכו לאות מן השמים ש"רצה הלרים את מעשיהם"? בפורים? בשאר כל המועדים הנמנים במגילת תענית?

הענין הוא פשוט ביותר לענ"ד, בכל נס ונס קבעו את החג על נס שאכן היה ברור שהוא נס מושלם, כמו בפורים שאכן ניצלו ממות לחיים, ולא היה שום חשש שגזירת המות תשוב. אכן, לא קבעו את החג בעת תליית המן, ואפילו לא בעת שליחת האגרות בכ"ג בסיון. החג נקבע רק אחרי שעבר יום י"ג באדר, ואכן היה "ונהפוך הוא", והיהודים נצלו ואף הכו מכת חרב והרג ואבדן בשונאיהם.
משא"כ בחג החנוכה, שנקבע על חידוש עבודת בית המקדש, ועל שחזרה מלכות לישראל יותר ממאתים שנה, וזאת בזמן שהמלחמות עם היונים לא תמו. אדרבה, המערכות הקשות יותר היו דוקא לאחר חנוכת המקדש בכ"ה בכסלו. לא היה שום דבר שיכל להבטיח לבני ישראל שאכן רצה האלקים את מעשיהם, ולא מדובר בהצלחה רגעית שבעוד כמה חודשים יופיע אנטיוכוס בראש הפילים וימחץ אותם עד לכלה ח"ו. כאשר ה' הראה להם אות משמים שאכן חזרו לחיבתם הראשונה, הם היו רגועים לחגוג את "ואחר כך באו ביתך לדביר ביתך ופינו את היכלך" וכו'.

לא אכחד שאת דברים אלו שמעתי מפי מורי כמה פעמים בתוך כמה דרושים (שביארו בארוכה את הענין שדוקא נס פך השמן הוכיח זאת), אני הבאתי רק את חלק זה מדבריו שהוא בעיני פשט מוחלט. ולע"ע לא ראיתי פשט הגיוני אחר בגמרא זאת.

מלבד מה שפשוט בעיניי שהדברים הם על דרך דרוש גמור, נוסח מהר"ל ודומיו, בכל אופן אנסה להבין את הדברים.
אתה מגיע עם הנחה כאילו היו אמורים לתקן את חג הפורים בעת תליית המן, או בעת שליחת האגרות, וע"ז אתה מתרץ שחששו אולי לא ינצלו בסוף, לכן חיכו עד שזה יקרה בפועל ממש. והדברים אינם מובנים לי כלל וכלל, למה שיחגגו על שם העתיד, הרי על מה אנו מודים ומהללים, ע"ז שניצלנו, ולא ע"ז שעתידים להינצל, ברגע שנצלו מאויביהם ונחו מהם, אז, ורק אז, שייך להודות על הצלתם (אולי הבנת שאנו חוגגים על הנס עצמו? מה שייך להודות ולחגוג על נס? וכי אנו חוגגים את עשרת המכות או נסי מעמד קבלת התורה? מהות החג היא מה שזיכנו להינצל).
גם התירוץ לא הבנתי כ"כ, ומה בכך אילו יקום אחר כך רשע כהמן ויבקש להשמיד את כלל ישראל, וכי על ההצלה הקודמת אין ראוי לחגוג, וכי כהיום אחרי שעבר על עם ישראל שואה איומה בטלו את חג הפורים? מה ענין זה לזה? גם על יציאתנו מגלות מצרים אנו חוגגים בכל שנה ושנה, על אף שנשתעבדנו שוב ושוב בעוד גלויות.
בחג החנוכה, חגגו שמונה ימים בחגיגת חנוכת המזבח, ולא גרע חנוכת בית חשמונאי משאר החנוכות, כמו בימי משה או בימי שלמה או בימי עזרא, לא היה בה זכר לחזרת מלכות ישראל, מה שאכן לא קרה בפועל אז רק כעבור קרוב לשלשים שנה אח"כ, וזה שחזרו וחידשו את עבודת ביהמ"ק היה מציאות, מאיזה סיבה לא יחגגו את החג, וכי מחשש שמא לעתיד זה ייחרב שוב? הרי באמת אכן כך קרה שנחרבה בית מקדשנו.
ועיקר מה שלא הבינותי את מהות הרעיון, למה מזה שנעשה נס והדליקו ממנו שמונה ימים איך הסיקו מזה שעתיד הביהמ"ק לעמוד על תילה זמן רב? מה ענין שמיטה אצל הר סיני? הרי הרבה נסים נעשו בביהמ"ק, שהמקדש היא מקום השראת השכינה וממילא נעשו בו נסים למען כבוד שמו, ואיך ניתן להסיק מזה שלא יחזור ויבוא אנטיוכוס שוב בחיילותיו לטמאו שוב?
בקיצור, על דרך דרוש ניתנה להיאמר והוא רעיון לא רע, אבל ברובד הפשט קשה להדחיקו לענ"ד.

Re: נס פך השמן לא נזכר במדרשי א"י?

פורסם: ש' דצמבר 23, 2017 7:11 pm
על ידי איש גלילי
כמדומני שהגענו למבוי סתום, הבהרנו היטב כל אחד את עמדתו.

Re: נס פך השמן לא נזכר במדרשי א"י?

פורסם: א' ינואר 21, 2018 11:12 pm
על ידי פלוריש
ואגב נעיר שבמגילה הקרויה מגילת בני חשמונאי או מגילת אנטיוכוס לא נזכר כלל שהמזבח שוקץ בעבודה זרה וגם לא נזכר כלל שהחשמונאים גנזו את אבני המזבח המפורק. ולפיכך אם באנו לערער על ספר החשמונאים משום שלא נזכר נס פך השמן, הרי שגם על מגילת אנטיוכוס יש לערער משום שדברים שונים הנזכרים בדברי חז"ל אינם נזכרים בה ולעומת זאת כן נזכרים בספר המכבים, וענין גניזת האבנים הוא אחד מן הדברים הללו.
(הרב אליצור סגל במאמרו "הנבואה ואבני המזבח", סה"ז נרו יאיר)

Re: נס פך השמן לא נזכר במדרשי א"י?

פורסם: ו' נובמבר 30, 2018 1:50 pm
על ידי איש פלוני
דברים שכתב מו"ר הגר"ש פישר שליט"א בעבר בענין.
באדיבות מכון בית ישי
IMG-2461.jpg
IMG-2461.jpg (816.79 KiB) נצפה 8611 פעמים

הטעם למה לא הוזכרה סוגיא דחנוכה בירושלמי הוא פשוט. דבירושלמי אין הסתעפות סוגיות כמו בבבלי, אלא הוא מתייחס תמיד ישירות לפירוש המשנה. ובבבלי ניכר שהושקעה עבודה לשבץ ענינים שאין להם גמרא (וכגון עניני זרעים וטהרות) בתוך סוגיות שיש להם קצת שייכות. והוא משום דהבבלי סודר בעריכה וכונה. משא"כ הירושלמי לא הי"ל עריכה כנודע.
ספר משנת יעבץ לא ראיתי. ואישתומא קאמר. היאך יעלה על הדעת שאחר החורבן תקנו מצוה חדשה עם ברכות. ולדעת ריב"ל בירושלמי פ"ג דסוכה מברך על מצות זקנים. ובגמ' שבת כ"א ב' שני זקנים היו בצידן אחד עשה כב"ש כו', ובודאי היה זה קודם שיצאת בת קול דהלכה כב"ה. והרי הב"ק יצאת ביבנה כמ"ש בירושלמי ספ"ק דיבמות. והיינו מיד לאחר החורבן. ובר"ה י"ח ב' בטלה מגילת תענית פירש"י אחר החורבן. ושם בגמ' דחנוכה לא בטלה משום דמפרסמי ניסא ופירש"י כבר הוא גלוי לכל ישראל ע"י שנהגו בו המצות והחזיקו בו כשל תורה ולא נכון לבטלו עכ"ל. ואיזו מצות נהגו, אם לא הדלקת הנרות, אטו מה דאסורין בהספד ותענית או אמירת הלל.
וגוף ההשרעה אינה מדעית, לקבוע זכר לנס זמן רב אחרי התרחשותו כשכבר נשכח מן הלב.

Re: נס פך השמן לא נזכר במדרשי א"י?

פורסם: א' דצמבר 02, 2018 1:22 am
על ידי שייף נפיק
בהקדמה לספר מקבים א' להרב לוי יצחק חריטן דן בדברים יעו"ש דברים יפים.
ומו"ר הגר"י שוורץ שליט"א חידש בזה מנפשיה מעין זה, וצידד שזה הוא שנחלקו התנאים בהמניח אם חייב או פטור בנר חנוכה שהזיק, כי אז לא היה זה תקנה גמורה, אבל אם היה מצוה גמורה לכאו' היה פטור לכולי עלמא.
והראוני בלקח טוב הקדמון פרשת בהעלותך שכתוב למה נסמך הדלקת הנרות לפרשת המועדות, שעתידים לעשות יום טוב על ענין השמן. ( ויעוין הגהות הגר"י פרלא שם שעמד על הלשון יום טוב)
ומסתמא דבריו לקוחים מאיזה מדרש. ואם כן הרי לכם מדרש שמזכיר על ענין השמן. אמנם יש לדחות פשוט, וכמו שנראה מההוספות של מגילת תענית, שמה שמדליקים נרות וקבעו ימי הלל והודאה לא היה בגלל נס השמן, אלא על עצם מה שהדליקו מחדש המנורה.

Re: נס פך השמן לא נזכר במדרשי א"י?

פורסם: א' דצמבר 02, 2018 1:25 am
על ידי איש_ספר
איש פלוני כתב:דברים שכתב מו"ר הגר"ש פישר שליט"א בעבר בענין.
באדיבות מכון בית ישי
IMG-2461.jpg

הטעם למה לא הוזכרה סוגיא דחנוכה בירושלמי הוא פשוט. דבירושלמי אין הסתעפות סוגיות כמו בבבלי, אלא הוא מתייחס תמיד ישירות לפירוש המשנה. ובבבלי ניכר שהושקעה עבודה לשבץ ענינים שאין להם גמרא (וכגון עניני זרעים וטהרות) בתוך סוגיות שיש להם קצת שייכות. והוא משום דהבבלי סודר בעריכה וכונה. משא"כ הירושלמי לא הי"ל עריכה כנודע.
ספר משנת יעבץ לא ראיתי. ואישתומא קאמר. היאך יעלה על הדעת שאחר החורבן תקנו מצוה חדשה עם ברכות. ולדעת ריב"ל בירושלמי פ"ג דסוכה מברך על מצות זקנים. ובגמ' שבת כ"א ב' שני זקנים היו בצידן אחד עשה כב"ש כו', ובודאי היה זה קודם שיצאת בת קול דהלכה כב"ה. והרי הב"ק יצאת ביבנה כמ"ש בירושלמי ספ"ק דיבמות. והיינו מיד לאחר החורבן. ובר"ה י"ח ב' בטלה מגילת תענית פירש"י אחר החורבן. ושם בגמ' דחנוכה לא בטלה משום דמפרסמי ניסא ופירש"י כבר הוא גלוי לכל ישראל ע"י שנהגו בו המצות והחזיקו בו כשל תורה ולא נכון לבטלו עכ"ל. ואיזו מצות נהגו, אם לא הדלקת הנרות, אטו מה דאסורין בהספד ותענית או אמירת הלל.
וגוף ההשרעה אינה מדעית, לקבוע זכר לנס זמן רב אחרי התרחשותו כשכבר נשכח מן הלב.

יש"כ גדול על הדברים היפים.
לסיפא של הדברים, החידוש שמצוות ההדלקה התחדשה אחרי החורבן, כבר זכה בו ר' יצחק יהודה טרונק בספרו חסדי אבות

Re: נס פך השמן לא נזכר במדרשי א"י?

פורסם: א' דצמבר 02, 2018 10:11 am
על ידי אויבער חכמניק
שייף נפיק כתב:בהקדמה לספר מקבים א' לידידנו הרב משה שוחט דן בדברים יעו"ש דברים יפים.

ידידנו הרב משה שוחט הוא המפיק של הספר, אך לא מחברו. מחבר המהדורה החדשה למקבים א' הוא ר' לוי יצחק חריטן.

Re: נס פך השמן לא נזכר במדרשי א"י?

פורסם: ב' דצמבר 03, 2018 12:55 pm
על ידי דלי דלות
לכבוד חנוכה דהשתא, כמה הערות מאוצרי הדל בענין הנידון כאן.

א. הוזכר כאן לעיל על ידי אחד מהמגיבים שהניסים שהיו בבית המקדש, היו רק בבית ראשון ולא בבית שני.
הנה אין הדבר פשוט כלל ועיקר, ופשטות סוגיא דיומא דף כא, לא משמע כן, ואדרבה מדברי הגמרא משמע שרוב הניסים היה גם בבית שני [חוץ מהנסים דארון וכרובים, ומגדים שנטע שלמה, ואש רבוצה כארי וכדו' שהיו רק במקדש ראשון, כמובן ופשוט], וכן משמע מלשון קושיית תוספות ישנים שם. ד"ה מקום ארון, והריטב"א שם: ד"ה ותו ליכא, שהעשרה ניסים המוזכרים במשנה באבות פ"ה היו גם בבית שני.
ועיין שם. במאירי ד"ה הרבה, שכתב בענין הנס 'שלא אירע קרי לכהן גדול ביום הכפורים' שהיה זה רק במקדש ראשון, אבל באבות פ"ה מ"ה לאחר שהזכיר סברא זו דחה אותה. אכן גם בירושלמי יומא פ"א ה"ד חילקו בין מקדש ראשון למקדש שני לענין הנס 'שלא אירע קרי לכהן גדול ביום הכפורים', אבל בדברי הירושלמי אפשר לומר שלא חילקו כן אלא לענין נס זה בלבד ולא לענין שאר הניסים. וגם ביומא לט: מפורשים כמה וכמה ניסים שהיו במקדש שני.
ואשמח לשמוע הרחבה בענין זה ממי מחכמי הפורום אשר יש באמתחתו להחכימנו בענין זה.
הנה כי כן, סברא מתקבלת על הדעת היא לומר שמאחר וכל ההתנהלות בזמן המקדש היה באופן ניסי, לכן ברבים מכתבי הימים ההם, אם במדרשי חז"ל השונים, בנוסח על הניסים וכן בכתבים חיצונים, לא ראו ענין מיוחד בציון הנס דפך השמן, וראה עוד בזה להלן.

ב. אציין לדברי שנים מגדולי האחרונים, שכתבו דברים מענינים בענין זה.
תחילה, דבריו הידועים של ה'פרי חדש' או"ח סי' תר"ע בתי' קושיית הבית יוסף:
אלא שאין צורך לכל זה, שאין סברא שיקבעו ז' ימים מכ"ו כסליו ואילך, ועיקר יום הנצחון שנחו מאויביהם שהוא כ"ה לכסליו שלא יקבעוהו לדורות. ואילולי נס של שמן היו קובעין לדורות יום אחד יום טוב בהלל ובהודאה, אלא שבשביל נס פך של שמן קבעו ח' ימים לדורות, ודו"ק.
הנה מפורש בדברי הפרי חדש שעיקר קביעות היום טוב היה לזכר הניצחון על אויביהם, ועל זה קבעו יום טוב ביום כ"ה כסלו, אלא שהמשיכו היום טוב עוד שבעה ימים לזכר נס פך השמן. הוי אומר, נס הניצחון הוא העיקר, ונס פך השמן טפל לו.

מעין זה למדנו מדברי ה'משך חכמה' פרשת וישב, והוזכרו הדברים למעלה ללא הדגשת הנקודה המרכזית בדבריו, ואעתיק דבריו הנוגעים לענינינו:
הרואה מקום שנעשה לו נס מברך "ברוך שעשה לי נס במקום הזה". הפירוש כדברי אבודרהם, דוקא שיצא מדרך הטבע. והא דמברך על נר חנוכה, משום שנעשה נס בפך השמן, שזה נגד הטבע. והנה עיקר הנס לנצחון מלכות אנטיוכוס, וישראל קיבלו מלוכה מאתיים שנה, ולזכרון צריך להאיר נרות, ולזה סגי בחזותא בעלמא. אך להורות על נס פך השמן צריך דוקא דיהא 'שלטא ביה עינא' - תוך עשרים אמה...
ולזה נסמכו שני מאמרי ר' תנחום (שבת כא.) - הוא רבי תנחומא דבמדרש, כידוע - להורות שבחנוכה וביוסף הנס היה הסבות מההשגחה נצחון ומלוכה, רק שהברכה היתה כאן על הבור שלא הזיקוהו נחשים, וכאן על פך השמן.

הנה, גם בדברי המשך חכמה מבואר שנס הניצחון היה הנס העיקרי, ולא ציינו את נס פך השמן אלא משום שיצא מגדרי הטבע, ולכן התאפשר לברך "שעשה ניסים לאבותינו בימים ההם בזמן הזה". [וכבר נמצא סברא זו בדברי הראשונים, שברכת שעשה ניסים, יסודו מדין ברכת 'ברוך שעשה לי נס במקום הזה', (ועיין ספר מנחת מאיר סי' ל אות ב). אלא שיש להעיר לפי דברי המשך חכמה, האיך אנו מברכים ברכת שעשה ניסים בפורים, הרי הנס בפורים, בפשטות וכידוע, לא היה בו דבר שיצא חוץ מגדרי הטבע, וי"ל].

ובאמת אין אנו צריכים להביא ממרחק לחמנו, משום שגם דברי הרמב"ם בהלכות חנוכה מורים כן בבירור, וכפי שכבר הוזכר.

ג. מסתבר מאוד לומד שהטעם העיקרי שהבבלי קובע כעיקר את הנס דפך השמן, הוא משום המשמעויות ההלכתיות שנובעים ממנו, בכך שקבעו חז"ל מצות הדלקת נר חנוכה על פרטיו ודקדוקיו המרובים, לעומת נס הניצחון שלזכרו נקבע 'הלל והודאה', שפרטיו ודיניו מועטים לעומת דיני הדלקת נר חנוכה. הבבלי בא בעיקר לעסוק בדינים והלכות, ולא בהיסטוריה ובדברי ימי ישראל. לעומת זאת בארץ ישראל, שסבלו מאוד תחת הדיכוי היווני, ומאידך היו רגילים לניסי המקדש, הדגישו יותר את החירות והניצחון והעובדה ש'חזרה מלכות לישראל'. [מעניין לציין, שבתלמוד ירושלמי אין סוגיא דכבתה, ולא מצינו מקום אחד שבו יהיו מרוכזים הלככות חנוכה בדומה לבבלי, למרות שחנוכה עצמו מוזכר שם לרוב].
דומני שגם ספרי המחשבה והחסידות עוסקים יותר בנס הנרות לעומת נס הניצחון על היונים. יתרה מזו, מדבריהם אנו למדים שנס הניצחון מתקשר ומתחבר לנס הנרות, ואינו עומד בפני עצמו כלל, וכל זה בכדי להדגיש שעיקר הניצחון היה ניצחון רוחני ולא גשמי.

Re: נס פך השמן לא נזכר במדרשי א"י?

פורסם: ג' דצמבר 04, 2018 12:00 pm
על ידי ישא ברכה
לא ראיתי את כל האשכול. אבל ראוי לציין שנס פך השמן מוזכר במגילת תענית, שהיא קדומה מאד. נכתבה בא"י, והיא מתוארכת קרוב לתקופה שהנס התרחש.