מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חצי שעה לנר חנוכה - שעה זמנית?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
תוכן
הודעות: 5047
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

חצי שעה לנר חנוכה - שעה זמנית?

הודעהעל ידי תוכן » ב' דצמבר 18, 2017 12:04 am

מישהו שאל אותי אם חצי שעה שצריך שידלקו נרות חנוכה אי הוי חצי שעה שוה או חצי שעה זמנית. ואי הוי חצי שעה זמנית, אם הוי חצי שעה זמנית של יום או של לילה. ובאנגליה איפה שהיום הוא שמונה שעות והלילה 16 שעות, יש פה נפק"מ גדולה ביותר.

לענין
הודעות: 2868
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: חצי שעה לנר חנוכה - שעה זמנית?

הודעהעל ידי לענין » ב' דצמבר 18, 2017 12:16 am

כן הוכיח בחי' מהרצ''א ממש''כ הראשונים ז''ל דשיעור השמן הוא שמינית הביצה, וכן שי' הגרח''ק, אך זה תמוה מהשמטת הראשונים וכדהעיר כבר בבני יששכר. ובאמת בחי' המאירי מפו' שזה קצת פחות משמינית הביצה, והעירותי מזה באשכול דומה.

סעדיה
הודעות: 1453
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: חצי שעה לנר חנוכה - שעה זמנית?

הודעהעל ידי סעדיה » ב' דצמבר 18, 2017 8:36 am

מה ההגיון בחצי שעה זמנית?

לענין
הודעות: 2868
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: חצי שעה לנר חנוכה - שעה זמנית?

הודעהעל ידי לענין » ב' דצמבר 18, 2017 9:22 am

בגלל שיתכן שהתרמודאי היו עובדים לפי שעות זמניות

ארזי ביתר
הודעות: 2028
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: חצי שעה לנר חנוכה - שעה זמנית?

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ב' דצמבר 18, 2017 9:44 am

לענין כתב:בגלל שיתכן שהתרמודאי היו עובדים לפי שעות זמניות

לא הבנתי למה זה נשמע סביר?

התרמודאי היו מחכים שאנשים ישובו לביתם בשקיעת החמה, ויתחילו להתארגן ללילה, וכשיראו שאין להם עצים להסקת הבית, יצאו מהבית לרכוש אצלם. משהו פה קשור לשעות זמניות?

ברלינר
הודעות: 67
הצטרף: ג' ינואר 03, 2017 10:55 pm

Re: חצי שעה לנר חנוכה - שעה זמנית?

הודעהעל ידי ברלינר » ב' דצמבר 18, 2017 2:04 pm

לענין כתב:כן הוכיח בחי' מהרצ''א ממש''כ הראשונים ז''ל דשיעור השמן הוא שמינית הביצה, וכן שי' הגרח''ק, אך זה תמוה מהשמטת הראשונים וכדהעיר כבר בבני יששכר. ובאמת בחי' המאירי מפו' שזה קצת פחות משמינית הביצה, והעירותי מזה באשכול דומה.


וכבר תמה עליו המג"א שהכל תלוי בעובי הנר והפתילה
ועיין עוד בשלטי גיבורים שכתב כמאירי ועוד דביאר בסוגיא דהקיפוה פתילות דהרחקת אצבע מהני כיון שאז יש בין נר לנר שמינית ביצה (ועיין ב"ח שתמה דהכל תלוי בגובה הכלי)
ועיין שם בסו"ד דכתב שצריך להקפיד שהפתילות יהיו בגודל שווה שלא יגמור אחד לפני השני כלומר דהוא נחית להא דאין שיעור זמן ההדלקה שווה וצע"ג

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 2605
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: חצי שעה לנר חנוכה - שעה זמנית?

הודעהעל ידי נהר שלום » ג' דצמבר 19, 2017 5:46 am

ארזי ביתר כתב:
לענין כתב:בגלל שיתכן שהתרמודאי היו עובדים לפי שעות זמניות

לא הבנתי למה זה נשמע סביר?

התרמודאי היו מחכים שאנשים ישובו לביתם בשקיעת החמה, ויתחילו להתארגן ללילה, וכשיראו שאין להם עצים להסקת הבית, יצאו מהבית לרכוש אצלם. משהו פה קשור לשעות זמניות?

בחורף מחשיך יותר מוקדם ולכן ממהרים להגיע לביתם.

ארזי ביתר
הודעות: 2028
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: חצי שעה לנר חנוכה - שעה זמנית?

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ג' דצמבר 19, 2017 1:00 pm

נהר שלום כתב:
ארזי ביתר כתב:
לענין כתב:בגלל שיתכן שהתרמודאי היו עובדים לפי שעות זמניות

לא הבנתי למה זה נשמע סביר?

התרמודאי היו מחכים שאנשים ישובו לביתם בשקיעת החמה, ויתחילו להתארגן ללילה, וכשיראו שאין להם עצים להסקת הבית, יצאו מהבית לרכוש אצלם. משהו פה קשור לשעות זמניות?

בחורף מחשיך יותר מוקדם ולכן ממהרים להגיע לביתם.

לא הבנתי אותך.

הם היו מרוויחים את עיקר כספם, מהעצים שאנשים היו יוצאים לקנות להסקת ביתם, לאחר שגילו בהגיעם לביתם שאלו אזלו. אנו יודעים שכמחצית השעה לאחר שקיעת החמה, הוא פרק הזמן שהם היו מתעכבים בשוק. כלומר, שבדרך כלל, אנשים בתוך חצי שעה משקיעת החמה היו מגיעים אליהם לקנות את העצים.

מה זה קשור לשעות זמניות?


ואם בחורף מחשיך יותר מוקדם, אז הם אכן היו מגיעים לביתם מוקדם יותר, אך היה זה חצי שעה לאחר שקיעת החמה. ולא בשעות זמניות.


והנראה לענ"ד, כתבתי.

לענין
הודעות: 2868
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: חצי שעה לנר חנוכה - שעה זמנית?

הודעהעל ידי לענין » ג' דצמבר 19, 2017 2:02 pm

יתכן שמה שאחרי חצי שעה אנשים כבר לא קונים עצים הוא מפני שאינם רוצים לצאת לשוק בחשכה הגמורה, ורק עד חצי שעה מוכנים לצאת בשביל העצים (אלא שגם לפ''ז זה לא בזמניות אלא במעלות.

גלרשטיין
הודעות: 340
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 8:07 am

Re: חצי שעה לנר חנוכה - שעה זמנית?

הודעהעל ידי גלרשטיין » ד' נובמבר 21, 2018 9:52 pm

לענין כתב:כן הוכיח בחי' מהרצ''א ממש''כ הראשונים ז''ל דשיעור השמן הוא שמינית הביצה, וכן שי' הגרח''ק, אך זה תמוה מהשמטת הראשונים וכדהעיר כבר בבני יששכר. ובאמת בחי' המאירי מפו' שזה קצת פחות משמינית הביצה, והעירותי מזה באשכול דומה.

איפה מופיע שזו שיטת הגרח״ק?

לענין
הודעות: 2868
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: חצי שעה לנר חנוכה - שעה זמנית?

הודעהעל ידי לענין » ד' נובמבר 21, 2018 10:12 pm

גלרשטיין כתב:
לענין כתב:כן הוכיח בחי' מהרצ''א ממש''כ הראשונים ז''ל דשיעור השמן הוא שמינית הביצה, וכן שי' הגרח''ק, אך זה תמוה מהשמטת הראשונים וכדהעיר כבר בבני יששכר. ובאמת בחי' המאירי מפו' שזה קצת פחות משמינית הביצה, והעירותי מזה באשכול דומה.

איפה מופיע שזו שיטת הגרח״ק?


בהערות תורת המועדים על השונה הלכות סי' תער"ב הע' י"ד

חיים סגל
הודעות: 474
הצטרף: ב' ספטמבר 11, 2017 2:12 pm

Re: חצי שעה לנר חנוכה - שעה זמנית?

הודעהעל ידי חיים סגל » ה' נובמבר 22, 2018 3:03 pm

לענין כתב:
גלרשטיין כתב:
לענין כתב:כן הוכיח בחי' מהרצ''א ממש''כ הראשונים ז''ל דשיעור השמן הוא שמינית הביצה, וכן שי' הגרח''ק, אך זה תמוה מהשמטת הראשונים וכדהעיר כבר בבני יששכר. ובאמת בחי' המאירי מפו' שזה קצת פחות משמינית הביצה, והעירותי מזה באשכול דומה.

איפה מופיע שזו שיטת הגרח״ק?


בהערות תורת המועדים על השונה הלכות סי' תער"ב הע' י"ד

מה זה 'כן הוכיח'? הוכיח שזמנית או קבועה?

עזריאל ברגר
מנהל פורום
הודעות: 7327
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: חצי שעה לנר חנוכה - שעה זמנית?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' נובמבר 22, 2018 3:29 pm

יש לקשר זה עם המחלוקת לגבי השש שעות שבין בשר לחלב, שכמדומני גם בה י"א שזה שעות זמניות.

לענין
הודעות: 2868
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: חצי שעה לנר חנוכה - שעה זמנית?

הודעהעל ידי לענין » ב' אפריל 27, 2020 11:56 pm

אגורה באהלך.PNG
אגורה באהלך.PNG (84.08 KiB) נצפה 222 פעמים

שומע ומשמיע
הודעות: 2325
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: חצי שעה לנר חנוכה - שעה זמנית?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' אפריל 28, 2020 1:06 am

ברמב"ם הנ"ל שמעתי ביאור מענין, שהרי השקיעה [כפי השיטה המקובלת] מתאחרת במקומות הגבוהים כיון שתלויה בהיעלמות גלגל השמש ואילו רגלא דתרמודאי תלויה בשיעור החשיכה שברקיע שהיא קבועה בכל מקום, ולכן כתב הרמב"ם שאין זה שיעור קבוע לכל מקום.


חזור אל “חנוכה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 9 אורחים