עמוד 1 מתוך 1

האם מותר לברך על הנרות כמה פעמים באותו לילה?

פורסם: ה' דצמבר 21, 2017 7:05 am
על ידי פלוריש
מה פשר דברי הרמב"ם כאן?
תשובת הרמב"ם מהד' בלאו סי' רכב:
שאלה: ומה יאמר אדוננו בדבר מי שהדליק נר חנוכה וברך עליו, וחזר והדליק נר חנוכה אחר או ראהו, היחזור ויברך על הדלקתו או על ראיתו, וכן פעם אחר פעם, או לאו?
התשובה: הדבר בזה תלוי בכוונת המברך כמו בשאר הברכות. אם היתה כוונתו להדליק נרות הרבה זה אחר זה, ברכה אחת לכולם, ואם ברך והדליק ואחר כך נזדמן לו נר אחר להדליק – יברך ברכות אחרות, וכן אפילו נזדמנו לו מאה זה אחר זה, וכך הדין בברכת הרואה.

Re: האם מותר לברך על הנרות כמה פעמים באותו לילה?

פורסם: ה' דצמבר 21, 2017 10:19 am
על ידי עדיאל ברויאר
כנראה לשואל ולרמב"ם היה ברור שמדובר בשליח שמדליק בשביל מישהו אחר (כגון שלא נמצא בביתו או אלמנה שלא בקיאה בפרטי המצווה ומעדיפה שאחרים ידליקו לה), ובמקרה כזה תלוי הדבר בכוונה.
אולם בנוגע לראייה צ"ע. וכבר דנו בזה וביחס בין הדברים ובין דברים מקבילים במשנה תורה (ויש שם שינו"ס). כמדומני תמצא התייחסות בהוצ' מכון י-ם.

Re: האם מותר לברך על הנרות כמה פעמים באותו לילה?

פורסם: ה' דצמבר 21, 2017 2:25 pm
על ידי פלוריש
עדיאל ברויאר כתב:כנראה לשואל ולרמב"ם היה ברור שמדובר בשליח שמדליק בשביל מישהו אחר (כגון שלא נמצא בביתו או אלמנה שלא בקיאה בפרטי המצווה ומעדיפה שאחרים ידליקו לה), ובמקרה כזה תלוי הדבר בכוונה.
אולם בנוגע לראייה צ"ע. וכבר דנו בזה וביחס בין הדברים ובין דברים מקבילים במשנה תורה (ויש שם שינו"ס). כמדומני תמצא התייחסות בהוצ' מכון י-ם.

יתכן, אני עדיין חושב על זה.
לגבי ברכת הרואה, שאלתי כעת ידיד שהוא נינו של הרב קאפח, והוא אמר לי שמנהגם לברך על כל חנוכיה שהם רואים בחצי שעה שלאחר השקיעה, אף שהם עצמם הדליקו כדין.

Re: האם מותר לברך על הנרות כמה פעמים באותו לילה?

פורסם: ה' דצמבר 21, 2017 2:50 pm
על ידי מה שנכון נכון
פלוריש כתב:לגבי ברכת הרואה, שאלתי כעת ידיד שהוא נינו של הרב קאפח, והוא אמר לי שמנהגם לברך וכו'

ר"ל מנהג המשפחה (וגרורותיה).
ועי' ע"ח.

Re: האם מותר לברך על הנרות כמה פעמים באותו לילה?

פורסם: א' דצמבר 24, 2017 5:10 pm
על ידי פלוריש
אחד החברים כאן שלח לי בפרטי לעיין במאמר המצורף:

Re: האם מותר לברך על הנרות כמה פעמים באותו לילה?

פורסם: ה' ינואר 18, 2018 1:25 am
על ידי שומע ומשמיע
באבודרהם מביא תשובה זאת בלי להביא את המילים שעוסקות גם ברואה. והפוסקים שהביאו את התשובה משמה הבינו שמדובר בנרות של הידור עיין מג"א תרנא ותרעו.