מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

זמן הדלקה בלילה או בחושך?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

זמן הדלקה בלילה או בחושך?

הודעהעל ידי רון » ב' נובמבר 19, 2018 7:19 am

יש להסתפק אם זמן הדלקה שקבעו חז"ל הוא בלילה ככל מצוות הנוהגות בלילה, או שקבעוהו בזמן זה משום שהוא זמן של חושך.
ואפרש שיחתי.
הפמ"ג הק' על מה שכתב השו"ע דזמן ההדלקה הוא בצאת הכוכבים ואין להקדים זמן זה, דאמאי לא יקדים כמה דקות, דהא זמן בין השמשות הוי ספק לילה וספיקא דרבנן לקולא. ושלח לעי' בסימן תפט', וכונתו דשם מבואר דאין עושים ספיקא דרבנן לקולא לכתחילה לענין ספירת העומר.

והנה לולי דברי קדשו של הפמ"ג, אמינא דיש ליישב קושייתו מעיקרא. דנראה לומר דהא דקבעו חז"ל לפי השו"ע דזמן ההדלקה הוא בצאת הכוכבים, אין זה משום שאז הוי לילה, רק משום שרצו חז"ל לפרסם הנס ע"י ההדלקה, ובזמן שיש אור שרגא בטיהרא מאי מהני, ולפיכך קבעו שזמן ההדלקה יהיה בזמן שיש חושך שאז יתפרסם הנס. וקבעו דרגת חושך כזאת של צאת הכוכבים, וא"כ מה שייך להדליק בזמן בין השמשות, דאף שהוא ספק לילה מ"מ לא הגיע הכמות המספקת של החושך לפרסומי ניסא.

וסייעתא לדברי בתרתי.
א. להני שיטות דזמן ההדלקה הוא לכתחילה בשקיעה. הרי שאכתי לא מטא לילה בודאי ואיך קבעו חז"ל לכתחילה בזמן שהוא ספק לילה. וע"כ דבאמת לא תלוי בדין לילה כלל. ולא מסתבר שהשו"ע פליג על זה רק פליג בפירוש דברי הגמ' מהו משתשקע החמה.
ב. כתב הטור דאם לא הדליק בלילה אין מדליקין ביום משום דשרגא בטיהרא מאי מהני. ואם תקנת חז"ל היה להדליק בלילה, מאי שיאטיה דהדלקת יום, דהא יום אינו זמן ההדלקה. ומוכח דהתקנה לא היתה בלילה, רק התקנה היתה להדליק נר חנוכה בימי חנוכה. ומה שלא מדליקים ביום הוא משום דאין בו תועלת.

אמנם נראה שהרשב"א לא ס"ל ככל הנ"ל. דהרשב"א כתב דאם לא הדליק בזמן דעד שתכלה רגל מן השוק דמדליק אף אחר זמן זה משום דכל מצות הנוהגות בלילה כשרות כל הלילה ומשמע דהוא מדין לילה

אש משמים
הודעות: 2464
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: זמן הדלקה בלילה או בחושך?

הודעהעל ידי אש משמים » ב' נובמבר 19, 2018 10:20 am

יש לכאורה שני דינים בהדלקה זו א. שתהיה בחושך כדי שיראו האש ויפורסם הנס. ב. יש להדליק בתאריך המחר של אותו היום ולזה צריך שיהיה לילה. הרי ההדלקה הראשונה אם תיעשה קודם הלילה הרי היא הדלקה קודם החנוכה וכן בשאר הימים ההדלקה היא שייכת ליום המחר וע"כ צריך שיהיה לילה.

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: זמן הדלקה בלילה או בחושך?

הודעהעל ידי רון » ב' נובמבר 19, 2018 1:28 pm

אש משמים כתב:יש לכאורה שני דינים בהדלקה זו א. שתהיה בחושך כדי שיראו האש ויפורסם הנס. ב. יש להדליק בתאריך המחר של אותו היום ולזה צריך שיהיה לילה. הרי ההדלקה הראשונה אם תיעשה קודם הלילה הרי היא הדלקה קודם החנוכה וכן בשאר הימים ההדלקה היא שייכת ליום המחר וע"כ צריך שיהיה לילה.


בשביל הדין השני לכאורה לא צריך שמעשה ההדלקה יהיה בלילה, רק שיהיה דלוק, לא כן?

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: זמן הדלקה בלילה או בחושך?

הודעהעל ידי לענין » ב' נובמבר 19, 2018 1:46 pm

אביא כאן ב' קטעים, אשר אקוה כי יהיו למאן דהוא לתועלת.

והא דזמן ההדלקה הוא בשקיעת החמה, ואע"פ שעד צאת הכוכבים אכתי ספק יממא הוא, וזמן זה א"א לקיים בו את כל המצוות הנוהגות בלילה, מ"מ עיקר התקנה היתה שיוכלו להדליק מאותו הזמן שמדליק להחשיך. ויל"ע בטעם הדבר, דהא אכתי חנוכה לא מטא, ולמה לא העמידו זמן ההדלקה על צאת הכוכבים, וכשאר מצוות הזמנים, שאין להקדימם קודם שבא הזמן. ושמא י"ל דכיון דמשעת השקיעה ספק יום הבא הוא, לכן כלפי מה שבד"כ יש להחמיר ולקיים המצוה רק אחר צה"כ, הכא אדרבה הפוך הדבר ומספק יש להחמיר שמשעת השקיעה כבר יהיה דלוק הנר, אך לא משמע כ"כ דחומרא בספק היא אלא שכן הוא עיקר זמן המצוה [והנה הפמ"ג (א"א א') העיר על השו"ע 'ומשמע בין השמשות אין להדליק, ואין ספק דרבנן לקולא, ועיי' סי' תפ"ט', אבל כיון דכוונת השו"ע היא לשקיעה שניה, א"כ ניחא הערת הפמ"ג, דאה"נ זמן ההדלקה הוא מתחילת בין השמשות, ואדרבה עדיף טפי מהתם, דבספירת העומר הוא משום דספיקא דרבנן לקולא, ולכך אדרבה ראוי להחמיר ולא לספור עד צה"כ, משא"כ בחנוכה אדרבה החומרא היא להקדים ולהדליק שלא יפסיד את זמן בין השמשות מלהיות בכלל המצוה].


וצ"ע אמאי פשיטא להו דנר חנוכה מקרי דבר שמצותו בלילה שנאמר שכשר כל הלילה, דבפשוטו כיון שמצותו היא משום פרסום הנס א"כ מעיקרא לא נקבע זמן קיום המצוה ביחס לליל חנוכה אלא כלפי שעה ששייך בה הפרסום, שהיא שעה שמשתשקע עד שתכלה רגל, וכדחזי' מהא דעיקר מצותה מתחילת בין השמשות ולא רק בגדר ספק, וצ"ל דלישנא דמצותה לכתחילה הוא דמשמע, ועל דרך שאמרו בברכות כ"ו א' גבי קריאת שמע דמצותה עם הנץ החמה והיי' לותיקין המקדימין למצוות, וכיון שלא נתפרש סוף זמנה לענין דיעבד נקטו דהוא כל הלילה ואף מצות נר חנוכה היא בכלל מצוות הנוהגות בלילה שמצותן כל הלילה. הא מיהת הוה פשיטא להו להראשונים ז"ל דזמן ההדלקה אינו אלא עד עמוד השחר, התרומה הסמ"ג הסמ"ק המאירי הכל בו וארחות חיים מחזור ויטרי ושבלי הלקט ותניא רבתי והפרנס ומהר"ם קלויזנר, והיה מקום לפרש דהוא משום דמצוה הנעשית בלילה היא, ולכך תלאוה חכמים בזמן לילה דוקא, ואע"פ שהתירו להקדימה, וכדחזי' מתפילת ערבית שיכול להקדימה מפלג המנחה ומ"מ בעמוד השחר עבר זמנה, אך צ"ע ממ"ש רש"ש גאון ריב"י ומחז"ו והפרדס ושבה"ל שם 'ובלילה דאיכא נישפא טפי הוי אור הנר פרסומי ניסא אבל ביום דאיכא נהורא לא הוי אור פרסומי ניסא', וא"כ למה הגבילו זמן ההדלקה רק עד עלות השחר, והלא אף אחר עה"ש עדיין שפיר איכא פרסומי ניסא ולא גרע ממאי דמדלקינן בתחילת בין השמשות, ועד"ז במהרי"ל 'והשיב יכול להדליק כל הלילה עד עלות השחר, ותו אין לו תקנה דביום אין להדליק דשרגא בטיהרא מאי אהני ולא הוי פרסום נס', ואע"פ שמדבריו ז"ל נראה שנהג כהגאונים להדליק מיד בשקיעת החמה, וא"כ מאי גרע זמן דעה"ש מזמן שקה"ח, ושמא כיון שכללות היום אינה ראויה לפרסום הנס קבעו כסוף הזמן את הגבול שבין היום ללילה ולא דקדקו על מקצת הזמן שביום הראוי לפרסום הנס, ויל"ע [וצ"ע בהתעוררות תשובה (ח"ג סי' תס"ג)].

אש משמים
הודעות: 2464
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: זמן הדלקה בלילה או בחושך?

הודעהעל ידי אש משמים » ב' נובמבר 19, 2018 2:54 pm

רון כתב:
אש משמים כתב:יש לכאורה שני דינים בהדלקה זו א. שתהיה בחושך כדי שיראו האש ויפורסם הנס. ב. יש להדליק בתאריך המחר של אותו היום ולזה צריך שיהיה לילה. הרי ההדלקה הראשונה אם תיעשה קודם הלילה הרי היא הדלקה קודם החנוכה וכן בשאר הימים ההדלקה היא שייכת ליום המחר וע"כ צריך שיהיה לילה.


בשביל הדין השני לכאורה לא צריך שמעשה ההדלקה יהיה בלילה, רק שיהיה דלוק, לא כן?

למה?
שייך לקיים את המצווה (הדלקה) יום קודם החנוכה?

עושה חיל
הודעות: 553
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: זמן הדלקה בלילה או בחושך?

הודעהעל ידי עושה חיל » ב' נובמבר 19, 2018 2:55 pm

ייש"כ על הדברים.

הרהרתי בליבי ואשתף את הרבנים:
גם בנרות שבת, אע"פ שעיקר עניינו כדי שיהיה אור בלילה [שלום בית], מדליקים לפני. וכמובן שם בשבת פשיטא שהוא מצד שאח"כ כבר אסור. וא"כ זמן ההדלקה הוא ע"ש,
מכל מקום, אפשר להבין שיש עניין להדליק את האור לפני שהחושך יורד. [זה לא נר הבדלה שמברכים על בריאת מאור האש עצמו]
כמו כן הכא בנר חנוכה. אע"ג דבקושטא הוא לא בשביל אורו ושלום בית, מכל מקום הוא לכאורה משום ה'אורה', על כן עדיין שייך גם כן להדליק לפני החשיכה.


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 75 אורחים