מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

זמן הדלקת נ"ח לר"ת

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
רון
הודעות: 908
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

זמן הדלקת נ"ח לר"ת

הודעהעל ידי רון » ב' נובמבר 19, 2018 7:34 am

הנה כפי הנראה מריהטת דברי הפוסקים דזמן ר"ת מישך שייך גם לענין נר חנוכה, ולפי ר"ת זמן ההדלקה הוא מאוחר מהזמן שלנו.

ושנים טובא מתקשה אני בדבר,
הלא הזמן שקבעו חז"ל הוא עד שתכלה רגל מן השוק והיינו ריגלא דתרמודאי, וזמן זה הוא מציאות קיימת התלויה בכך שחושך בחוץ ומפסיקים אנשים לתור אחר עצים להסקה. וכיון שכן מה שייך לומר זמן אחר מהזמן שלנו לשיטת ר"ת. [וזה קשור קצת למה שהעירותי במקום אחר, דזמן הדלקה דנר חנוכה אינו תלוי בדין לילה כ"א בחושך]

אודה מאד לכל תוספת והארה בענין

לענין
הודעות: 3464
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: זמן הדלקת נ"ח לר"ת

הודעהעל ידי לענין » ב' נובמבר 19, 2018 7:47 am

הרי בגמ' כתוב משתשקע החמה, כשהגאונים קראו את הגמ' הם הבינו שהמדובר על השקיעה הרגילה, וכשר"ת ראה את הגמ' הוא פירשה על שקיעה דידיה.
והנה את שיעור משתכלה רגל אפשר להגדיר בשתי צורות, א' כמו שאנשים נמצאים בחצי שעה שאחרי שקיעת הגאונים [שאז עדיין יש תנועה דלילה], ב' כמו שאנשים נמצאים בחצי שעה שאחרי שקיעת ר"ת [שאז התנועה מועטת ביותר].
ומכח הפירוש בגמ' ב'משתשקע', מכח זה הוצרכו לפרש מהו 'שתכלה רגל'.


ולחיבת הקדש אצרף דברים שנמצאו בזה

גם הטור כ' דהשיעור הוא עד חצי שעה מן הלילה, וכהרי"ף, ואע"פ שלדידיה הוא מאוחר בשעה משיעורא דהרי"ף, שהרי להטור אין מדליקין עד סוף שקיעתה, וא"כ ע"כ לא ס"ל כהרי"ף בסוף זמנה, צ"ל דקבלה היתה בידם שזהו זמן ההדלקה, חצי שעה, ושדייה כל חד אזמן דידיה. ולכאו' בפלו' זו דזמן ההדלקה תלוי עיקר שיעור דשתכלה רגל, דלהגאונים שיעור האנשים שבשוק בחצי השעה שלאחר שקיעה ראשונה כבר מיקרי שתכלה רגל, ולרבינו תם וסיעתו שאף לאחר חצי שעה זו עדיין רחוק טובא זמן ההדלקה כחצי שעה ויותר, לא חשיב שיעור אנשים זה כתכלה רגל, אלא רק את כמות האנשים הנמצאים ברה"ר בחצי שעה שלאחר סוף שקיעה מחשיבים לכלתה רגל.
אמנם יתכן בזה, דהנה הראשונים הנוקטים כרבינו תם ס"ל דעד שקיעה שניה משמשת האורה שפיר, עד כדי שקראו הדלקה קודם שקיעה שניה כשרגא בטיהרא, וא"כ נמצא דלדידהו בחצי שעה שאחרי שקיעה שניה שכיחי אינשי בדיוק באותה מידה שלהגאונים שכיחי בחצי שעה שלאחר שקיעה דידהו.

רון
הודעות: 908
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: זמן הדלקת נ"ח לר"ת

הודעהעל ידי רון » ב' נובמבר 19, 2018 7:52 am

יישר כח,
ידעתי שאפשר לפרש כדבר כת"ר,
אך לשון הגמ' "משתכלה" דמשמעו שכבר אין אנשים ברחוב המחפשים עצים לאורה כפי שכתבו הראשונים דמשמע שהוא דבר מוחלט ולא תלוי בכמות יחסית, ובזה שאלתי שאיך יתכן לומר שמנהג האנשים בזה תלוי בדין ההלכתי של ר"ת

יעקובי
הודעות: 1041
הצטרף: ו' אוגוסט 01, 2014 12:46 pm

Re: זמן הדלקת נ"ח לר"ת

הודעהעל ידי יעקובי » ב' נובמבר 19, 2018 8:19 pm

עיין מנחת כהן, מאמר ראשון (ספר מבוא השמש), פרק שלישי, ד"ה והנה יש קצת ראיה.

מחשבות
הודעות: 100
הצטרף: ג' אוקטובר 23, 2018 11:09 pm

Re: זמן הדלקת נ"ח לר"ת

הודעהעל ידי מחשבות » ש' נובמבר 24, 2018 8:10 pm

רון כתב:הנה כפי הנראה מריהטת דברי הפוסקים דזמן ר"ת מישך שייך גם לענין נר חנוכה, ולפי ר"ת זמן ההדלקה הוא מאוחר מהזמן שלנו.

ושנים טובא מתקשה אני בדבר,
הלא הזמן שקבעו חז"ל הוא עד שתכלה רגל מן השוק והיינו ריגלא דתרמודאי, וזמן זה הוא מציאות קיימת התלויה בכך שחושך בחוץ ומפסיקים אנשים לתור אחר עצים להסקה. וכיון שכן מה שייך לומר זמן אחר מהזמן שלנו לשיטת ר"ת. [וזה קשור קצת למה שהעירותי במקום אחר, דזמן הדלקה דנר חנוכה אינו תלוי בדין לילה כ"א בחושך]

אודה מאד לכל תוספת והארה בענין

בס"ד זמן נר חנוכה לרבינו תם
גם אני מתלבט זה שנים באותה שאלה אבל בצורה הפוכה דהרי אמרינן בגמ' דאחרי שקיעת החמה מהלך אדם בינוני ד' מיל או ה' מיל וזה בדרכים שאין שם כלל אור ואיך יתכן שאחרי חצי שעה מהשקיעה תכלה רגל מהשוק שבתוך העיר ובשלמא אי נימא דלהריף והרמבם הוה שקיעת החמה סוף הנשף וכדמשמע מלשונם שבשקיעת החמה עובר בבל תלין ובהשבת העבוט ובהנחת תפילין ועוד, דלא שייך לומר עובר בתחילת ביהש"מ, ניחא דבצאת הכוכבים יצאים הפועלים ממלאכתם וכשמגיעים לבית רואים שנגמר העצים מהמחסן ויוצאים לקנות כמה עצים מהתרמודאים ולכן התרמודאים מחכים בשוק כי אולי מישהוא יבא לקנות אצלם ואחרי חצי שעה הם גם הולכים הביתה וכלתה רגל מהשוק אבל לפי הבנתך שבשקיעה מדליקים נ"ח ואחרי חצי שעה התרמודאים הולכים הביתה, למה זה נקרא כלתה רגל מהשוק שהרבה אנשים עדיין מסתובבים בחוץ עד לפחות ד' מיל מהשקיעה


חזור אל “חנוכה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 11 אורחים