סגי נהור כתב:כיון שהסופגניות מתוקות מאוד, נראה שהסוכר נחשב "הרבה תבלין" המוזכר ברמ"א סי' קסח ס"ז, ודינן כפת הבאה בכסנין להדעה המובאת שם.
יושב סתר כתב:בימינו שגברה המודעות לבריאות הרי שרבים נמנעים מצריכת דברים מטוגנים וע"כ ניתן כיום להשיג סופגניות שנאפו בתנור ללא טיגון.
מכיון שהעיסה לא נילושה במי פירות וכד' הרי שלכאורה ברכתה המוציא.
כמו"כ נודע לי שברשתות הגדולות שיש בהם מין 'תחנה' של ממכר דברי מאפה - הסחורה מגיעה מוכנה במקצת ואופים הכל בתנור המקומי כדי לשמור על הטריות, וכן הסופגניות עוברות טיגון קל במפעל [שלא ברור אם ראוי לאכילה] וברשת הם נאפות בתנור.
לא ראיתי אף אחד שעורר על זה, לפענ"ד יש בזה בעיה קשה. אשמח לשמוע דעה שונה.
מגדל כתב:סופגניה אפויה, הרי היא לחמניה ממולאת בריבה, וברכתה המוציא.
לענין כתב:צריך לדון מהו גדר המילוי שעושה את המאפה למזונות.
הרי לא מסתבר שטיפת ריבה תחשיב את הבצק ל'ממולא', וצריך לדעת מה הגדר.
סגי נהור כתב:. . סך שאר הנוזלים שבבצק עולה על מדת המים שבו. (א)
לפי זה, בהנחה שכן הוא בכל הסופגניות האפויות (ב) . .
יושב סתר כתב:בשבת האחרונה ראיתי חוברת 'אוסף גליונות', מישהו סיכם שם מאד יפה את הדינים של הסופגניות ופירט היטב את דינם של האפויות והנמכרות ברשתות
אשמח אם מישהו יעלה
לבי במערב כתב:(א) לכאורה יש לחשב אף את כמות המים שבנוזלים אלו עצמם, ובמציאות - יתכן מאד שישנה את המסקנא הנ"ל.
בן ראובן כתב:אם כוונתך למים הנמצאים באופן טבעי במי פירות וכיו"ב - הם אינם מים מבחינה הלכתית.
משולש כתב:זה פחות מתוק מה"לחמניות מזונות"? (שלהבנתי גם הם אפויות).
משולש כתב:זה פחות מתוק מה"לחמניות מזונות"? (שלהבנתי גם הם אפויות).
לענין כתב:משולש כתב:זה פחות מתוק מה"לחמניות מזונות"? (שלהבנתי גם הם אפויות).
מים יבשים
ענן מוצק
בשר חלבי
סגי נהור כתב:משולש כתב:זה פחות מתוק מה"לחמניות מזונות"? (שלהבנתי גם הם אפויות).
הטעם שמברכים מזונות על לחמניות אלו (לאשכנזים) אינו מפני מתיקותן אלא מפני שנילושו ברוב מי פירות. וה"ה בסופגניות אפויות בהנחה שכן הוא.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 35 אורחים