מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רמב"ם פ"ג חנוכה ה"ג -שני פירושים הפוכים - משני בני הגרי"ז

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
מן הדרום
הודעות: 711
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

רמב"ם פ"ג חנוכה ה"ג -שני פירושים הפוכים - משני בני הגרי"ז

הודעהעל ידי מן הדרום » ו' נובמבר 30, 2018 12:22 am

ברמב"ם פ"ג ה"ג כתב:" וימים אלו הן הנקראין חנוכה והן אסורין בהספד ותענית כימי הפורים והדלקת הנרות בהם מצוה מדברי סופרים כקריאת המגילה" ודייק הגרי"ד [בן הגרי"ז] סולובייציק :" דמוכח מזה דאיכא בהימים חלות שם מיוחד דנקראים ימי חנוכה ומשום זה אסורים בהספד ותענית ויש בהם מצוה דהדלקת הנרות" [עדת יעקב סימן ו'] , וזה תואם לרשב"א ולפשט הגמרא בר"ה י"ח ע"ב המקשרים בין היום למצוה.
לעומת זאת בשיעורי הגרמ"ד הלוי על התורה עמוד רצ"ז כתב שהדלקת הנרות אינם דין בעצם ימי החנוכה "ונראה שכך מבואר בלשון הרמב"ם שכתב תקנו חכמים ..ימי שמחה והלל, ומדליקין בהם נרות, ולכאורה היה הרמב"ם צ"ל ימי שמחה והלל והדלקת נרות,..מבואר כנ"ל שמהות היו"ט חנוכה הוא שמחה והלל ובנוסף יש דין שמדליקין את הנרות" ואז מקשר זאת לתוס' בר"ה שם שטוען שגם אם חנוכה נתבטל עדין שיך שידליקו נרות זכר לנס, כלומר כל אחד מהאחים מדיק ברמב"ם כדעה הפוכה במחלוקת התוס' והרשב"א, מעניין!

מה שנכון נכון
הודעות: 11680
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: משפט אחד ברמב"ם -שני פירושים הפוכים- משני בני הגרי"ז

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' נובמבר 30, 2018 12:26 am

לענין "הן הנקראין חנוכה" השווה לאין סוף המקומות שכתב הרמב"ם לשון זו, אם הכוונה שם ל'חלות שם' המוליד דינים.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: רמב"ם פ"ג חנוכה ה"ג -שני פירושים הפוכים - משני בני הגרי"ז

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' דצמבר 04, 2018 6:53 pm

באופן מיוחד הרמב"ם מכנה הלכות אלו 'חנוכה'
בשונה מהלכות חמץ ומצה, שביתת עשור, שופר, סוכה, מגילה.
מה פשר הדבר?

מה שנכון נכון
הודעות: 11680
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: רמב"ם פ"ג חנוכה ה"ג -שני פירושים הפוכים - משני בני הגרי"ז

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' דצמבר 04, 2018 6:56 pm

אולי אי"ז בגלל הימים, אלא הכוונה למצות הדלקת הנרות, והחנוכיה היתה נקראת בפיו 'חנוכה' (ראה באשכול אחר)...

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: רמב"ם פ"ג חנוכה ה"ג -שני פירושים הפוכים - משני בני הגרי"ז

הודעהעל ידי דרומי » ג' דצמבר 04, 2018 9:21 pm

אבל מה נעשה שחלק גדול מהלכות חנוכה מדבר על קריאת ההלל ולא על הנרות.

ולעצם השאלה יש להעיר שהל' חנוכה הוא המקום היחיד שבו נותן הרמב"ם הקדמה לבאר את ענין מהות הימים, בשונה מכל שאר ההלכות בספר זמנים שלא כתב כלום על מהות היום. ובפשטות הוא משום שבהם כבר נכתב בתורה שבכתב ואין צורך לשנותו, משא"כ בחנוכה שאין תורה שבכתב ע"ז.

מה שנכון נכון
הודעות: 11680
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: רמב"ם פ"ג חנוכה ה"ג -שני פירושים הפוכים - משני בני הגרי"ז

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' דצמבר 04, 2018 9:31 pm

אם היינו צריכים לתירוץ הנ"ל לק"מ, וגם הל' מגילה כוללים את שאר מצוות פורים, ועוד כה"ג.
ובאמת קושיא מעיקרא ליתא. היאך יקרא הרמב"ם להלכות - הלכות מגילה והדלקת נרות וקריאת הלל בחנוכה? אחז לשון כוללת קצרה ופשוטה ע"ש הימים, ותל"מ.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: רמב"ם פ"ג חנוכה ה"ג -שני פירושים הפוכים - משני בני הגרי"ז

הודעהעל ידי דרומי » ג' דצמבר 04, 2018 9:33 pm

הא גופא קשיא - למה חיבר הרמב"ם את מגילה עם חנוכה?...

וגם למה כתב את הלכות ההלל דוקא בהל' חנוכה, ולא בהל' תפילה וכדומה?

מה שנכון נכון
הודעות: 11680
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: רמב"ם פ"ג חנוכה ה"ג -שני פירושים הפוכים - משני בני הגרי"ז

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' דצמבר 04, 2018 9:38 pm

לפי ששתיהן מצוות מועדים מדרבנן, כמובן וכפשוט. (ואולי גם איידי דזוטרי).

ההלל אינו קשור כלל לתפלה. הוא חובת היום.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: רמב"ם פ"ג חנוכה ה"ג -שני פירושים הפוכים - משני בני הגרי"ז

הודעהעל ידי דרומי » ג' דצמבר 04, 2018 9:42 pm

אבל הוא לא חובת היום רק בחנוכה, אלא בכל החגים!

אלא שבאמת יש לקשר הכל, ולומר שמיוחדות הלכות חנוכה בזה שנקראו על שם הימים עצמם, ולא על שם פעולה מסויימת הנפעלת בהם (כמו "שביתת יו"ט"), וממילא הם המקום המתאים לדבר על הלל שהוא חובת היום.

וכמובן עדיין יש להבין הא גופא.

מה שנכון נכון
הודעות: 11680
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: רמב"ם פ"ג חנוכה ה"ג -שני פירושים הפוכים - משני בני הגרי"ז

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' דצמבר 04, 2018 9:44 pm

ואם היה כותב בהל' יו"ט היית שואל זה לא רק ביו"ט, זה גם בחנוכה. חוץ מזה גם הלכות יום טוב נקראו ע"ש היום.
ל'דקדוקים' ממין אלו אין סוף וגם אין התחלה.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: רמב"ם פ"ג חנוכה ה"ג -שני פירושים הפוכים - משני בני הגרי"ז

הודעהעל ידי דרומי » ג' דצמבר 04, 2018 9:46 pm

אם קצרה רוחך אתה לא חייב לקרוא... בוודאי שיש לדקדוקים אלו מקום, והרי הלכות שביתת יו"ט (לא 'הלכות יום טוב'!) קודמות בהרבה להלכות חנוכה, ולמה לאחר את ענין ההלל כ"כ הרבה?

מה שכן אולי אפשר לומר, שביו"ט לא פסיקא מילתא, כי יש את הימים האחרונים של פסח ויש את ר"ה שבהם לא אומרים הלל.

וכל זה איננו שווה לי.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: רמב"ם פ"ג חנוכה ה"ג -שני פירושים הפוכים - משני בני הגרי"ז

הודעהעל ידי דרומי » ג' דצמבר 04, 2018 10:11 pm

שוב נתבוננתי שגם הלל היא מצוה מדרבנן, כמו חנוכה וכמו מגילה.

אבל לפ"ז היה צריך למנותה בתחילת ה'הלכות', ולא להדגיש שיש כאן (רק) שתי מצוות עשה מדברי סופרים.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: רמב"ם פ"ג חנוכה ה"ג -שני פירושים הפוכים - משני בני הגרי"ז

הודעהעל ידי סעדיה » ד' דצמבר 05, 2018 1:56 pm

מן הדרום כתב:ברמב"ם פ"ג ה"ג כתב:" וימים אלו הן הנקראין חנוכה והן אסורין בהספד ותענית כימי הפורים והדלקת הנרות בהם מצוה מדברי סופרים כקריאת המגילה" ודייק הגרי"ד [בן הגרי"ז] סולובייציק :" דמוכח מזה דאיכא בהימים חלות שם מיוחד דנקראים ימי חנוכה ומשום זה אסורים בהספד ותענית ויש בהם מצוה דהדלקת הנרות" [עדת יעקב סימן ו'] , וזה תואם לרשב"א ולפשט הגמרא בר"ה י"ח ע"ב המקשרים בין היום למצוה.
לעומת זאת בשיעורי הגרמ"ד הלוי על התורה עמוד רצ"ז כתב שהדלקת הנרות אינם דין בעצם ימי החנוכה "ונראה שכך מבואר בלשון הרמב"ם שכתב תקנו חכמים ..ימי שמחה והלל, ומדליקין בהם נרות, ולכאורה היה הרמב"ם צ"ל ימי שמחה והלל והדלקת נרות,..מבואר כנ"ל שמהות היו"ט חנוכה הוא שמחה והלל ובנוסף יש דין שמדליקין את הנרות" ואז מקשר זאת לתוס' בר"ה שם שטוען שגם אם חנוכה נתבטל עדין שיך שידליקו נרות זכר לנס, כלומר כל אחד מהאחים מדיק ברמב"ם כדעה הפוכה במחלוקת התוס' והרשב"א, מעניין!

אין סתירה,
ז"ל הספר מאורי המועדים מבית בריסק (עמ' שס"ג)
א. "דהחפצא של הימים הם ימי שמחה והלל, והדלקת הנרות אינן מעיקר דיני ומצות היום, אלא רק דבאותן הימים מצוה להדליק בהן הנרות וכו',
ב. די"ל דבאופן שאין ימים של חנוכה ממילא לא תיקנו מצות נרות ג"כ, דמצות הנרות היא להדליקן בימי חנוכה.
ג. ובאמת עיי"ש בתוד"ה וירד שכ' ז"ל דלעולם לא חשיביו"ט ואפ"ה מדליקין הנרות זכר לנס עכ"ל. ומבואר דאין מצות ההדלקה מדיני היום שהוא להלל והודאה, אלא שבימים אלו תקנו חכמים להדליק הנרות וכמש"כ.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: רמב"ם פ"ג חנוכה ה"ג -שני פירושים הפוכים - משני בני הגרי"ז

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' דצמבר 09, 2018 8:15 pm

פרי יהושע כתב:באופן מיוחד הרמב"ם מכנה הלכות אלו 'חנוכה'
בשונה מהלכות חמץ ומצה, שביתת עשור, שופר, סוכה, מגילה.
מה פשר הדבר?


מתוך קונטרסי 'כתנות אור' לחנוכה

סימן ו'
מאי חנוכה


א
מאי חנוכה דת"ר יומי דחנוכה תמניא אינן דלא למספד בהון ודלא להתענות בהון שכשנכסו היוונים להיכל טמאו כל השמנים בהיכל וכשגברה מלכות בית חשמונאי ונצחום וכו' לשנה אחרת קבעום ועשאום יו"ט בהלל והודאה. וכבר הקשה בהג' הרא"ם על הסמ"ג שצ"ע למה השמיט נר חנוכה שהוא עיקר. אמנם נראה פשוט שדיבר הכא על קביעות הימים כמו שהק' "מאי חנוכה" ולא על המצות שיש בהם, ובא לבאר שקביעות הימים אינם לענין אסור מלאכה אלא להלל והודאה וכדפרש"י, אבל הדלקת הנר מצוה היא בהם אבל אינה מעצם קביעות הימים.

ונראה עוד בזה, דהנה יעויין בדברי א"ז זצ"ל בספר משנת יעב"ץ שבאר בישוב קושיא זו עפ"י מה שבאר בדעת הרמב"ם שהדלקת הנר גופא היא ההודאה שנזכרה כאן, וכלשון הרמב"ם בפ"ד הל' י"ב "מצות נר חנוכה מצווה חביבה היא עד מאד וצריך אדם להזהר בה כדי להודיע הנס ולהוסיף בשבח הא-ל והודיה לו על הנסים שעשה לנו". ודלא כרש"י שבאר דקאי על אמירת "על הנסים בהודאה" שההוא אינה אלא הזכרת מעין המאורע בתפילה עי"ש. אלא שאכתי יש לעי' אף לפי דבריו הנחמדים למה לא אמרו בפירוש הדלקת הנר אלא הודאה, אלא שנראה שמזה מבואר כנ"ל שהדלקת הנר אינה אלא היכי תמצי של ההודאה, אבל קביעות היום היא ההודאה עצמה וכמש"נ.

ויש להוסיף בזה, דהנה העירו כבר על הרמב"ם שקרא להלכות הל' חנוכה ושלא כדרכו בכל מקום לקרוא ע"ש המצות הנהוגות, וכהלכות סוכה והל' חו"מ והל' מגילה, ונראה עפ"י מה שנתבאר דהכא אין המצות נוספות על עצם קביעות הימים אלא המצות נובעות מעצם קביעות הימים להלל והודאה, דאף נר חנוכה כדבאר או"ז אינו אלא היכי תמצי להודאה, וע"כ לא קרא להל' אלו אלא הל' חנוכה בלבד וכמש"נ. ויש להוסיף שע"כ באר הרמב"ם הל' הלל דוקא בחנוכה שאין עוד כחנוכה שאין בו עוד מצות זולת קביעותו להלל והודאה. וע' עוד לשון רש"י דף כ"ד א' "דהא כולה מילתא דחנוכה עיקרה להודאה נתקנה" והיינו כמש"נ.


forums/download/file.php?id=38496


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 46 אורחים