מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ועמדו בגזירה זו כמו חמישים ושתים שנה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

ועמדו בגזירה זו כמו חמישים ושתים שנה

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' דצמבר 04, 2018 11:10 am

כתב הרמב"ם באגרת תימן:
וכן אירע בבית שני כשגברה מלכות יון הרשעה, וגזרו שמדות גדולות ומשונות על ישראל לאבד הדת, וגזרו עליהם חלול השבת ולהפר ברית מילה ושיכתוב כל אחד מישראל בלבושו שאין להם חלק בה' אלהי ישראל, ושיחוק בקרן שורו כענין הזה ואחר כך שיחרוש בו, ועמדו בגזרה זו כמו חמשים ושתים שנה, ואחר כך אבד הקדוש ברוך הוא ממשלתם ודתותיהם יחד

מי יודע מקור לדברי הרמב"ם אלו?
בכל חיפושי לא מצאתי בחז"ל רמז לזה. אדרבא אמרו שמלכות מדי ופרס נ"ב שנה, ומלכות יוון ק"פ. גם מדברי ימי עולם לא נראה שהיה משהו מיוחד נ"ב שנה קודם חנוכת המזבח.

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: ועמדו בגזירה זו כמו חמישים ושתים שנה

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ג' דצמבר 04, 2018 4:18 pm

המקורות ההיסטוריים מורים כי מתחילת הגזירות עד נס חנוכה עברו ס"ה שלש שנים ואחר שנתיים נוספות מת אנטיוכוס.
צריך לבדוק אפשרות של שיבושי נוסחאות, שכן אפילו אם נחשב את כל תקופת המלחמות של מלכי חשמונאי עד למיגור היוונים זה נמשך לא יותר מעשרים שנה.

קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: ועמדו בגזירה זו כמו חמישים ושתים שנה

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' דצמבר 04, 2018 6:36 pm

המלחמות שאחרי חנוכת המזבח בודאי לא רלוונטיים, כי אז כבר לא היתה השפעת הנציבים היוונים על העם, אלא מלחמות בין הצבאות, אבל לא גזירת שמד.
אמנם אנטיוכוס אפיפנס הרביעי, לראשונה מכר את הכהונה הגדולה עוד לפני תוקף הגזירות, אבל כל ימי מלכותו לא היו אלא מספר שנים.

הבעיה שלשון הרמב"ם באגרת השמד לפנינו לא נ"ב - באותיות, אלא 'חמשים ושתים'.

טור תלגא
הודעות: 455
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: ועמדו בגזירה זו כמו חמישים ושתים שנה

הודעהעל ידי טור תלגא » ד' דצמבר 05, 2018 5:19 pm

עי' באגרת תימן עם הערות של ר' דוד האלוב שעושה חשבונות של נ"ב שנה ולבסוף מפקפק בה.
קבצים מצורפים
אגרת תימן.pdf
(61.63 KiB) הורד 193 פעמים

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: ועמדו בגזירה זו כמו חמישים ושתים שנה

הודעהעל ידי סליחות » ג' דצמבר 10, 2019 9:07 pm

נ.ב. גם אני התעניינתי במקור לכך, ובמהדורת שילת (שהיא מוערת וכנראה המעודכנת ביותר) לא מצאתי התייחסות לכך.


האם יש מי שבדק במהדורת הרב קאפח אם יש איזו הערה בנושא?
(סביר להניח שאם אין הערה במהדורה הנ"ל אז גם שם אין, אבל אולי יש אחוז בודד שיש לזה התייחסות שם).

יוסף בניהו
הודעות: 113
הצטרף: ב' אוקטובר 28, 2019 3:36 pm

Re: ועמדו בגזירה זו כמו חמישים ושתים שנה

הודעהעל ידי יוסף בניהו » ג' דצמבר 10, 2019 11:59 pm

סליחות כתב:האם יש מי שבדק במהדורת הרב קאפח אם יש איזו הערה בנושא?
(סביר להניח שאם אין הערה במהדורה הנ"ל אז גם שם אין, אבל אולי יש אחוז בודד שיש לזה התייחסות שם).

הרב קאפח כותב בזה הלשון (עמ' כו הערה 67)
מקור המנין הזה אינו ברור לנו, ואין אנו יודעין ממתי ועד מתי מונה רבינו מנין זה, ורבו ההשערות ואף השערות מוזרות, ואין לי צורך להטפל להן. עכ"ד.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: ועמדו בגזירה זו כמו חמישים ושתים שנה

הודעהעל ידי סליחות » ד' דצמבר 11, 2019 10:34 pm

ייש"כ על הבאת הדברים


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 79 אורחים