מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

חשמונאי - מעיל או מלרע ?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
מרדכי ש.
הודעות: 81
הצטרף: א' נובמבר 19, 2017 10:50 pm

חשמונאי - מעיל או מלרע ?

הודעהעל ידי מרדכי ש. » ד' דצמבר 05, 2018 3:51 pm

בימי מתתיהו בן יוחנן כהן גדול חשמונאי ובניו
האם אומרים חשמונאי מלרע, כשהנו"ן בקמץ והא' בחיריק, או קצת מלעיל, כשהנו"ן בפתח והא' נעלמת??

האם זה תלוי מה הפירוש במילה זו, האם "חשמונאי ובניו" זה משפט בפנ"ע, או שזה המשך תארי ה'כהן גדול' שכתוב לפניו?
(כי אם זה תואר בפני עצמו, היה מתאים לנקד חשמונאי מלרע, כשהנו"ן בקמץ והא' בחיריק. אך אם זה תואר נוסף לאדם שכבר מדובר בו, מתתיהו או יוחנן שהיה כהן גדול והוא גם כן 'חשמונאי', מתאים לנקד כשהנו"ן בפתח והא' נעלמת).

(סביר להניח שדיברו בזה בעבר כאן, אך לא מצאתי חוץ מזה:
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=24&t=25056&hilit=%D7%97%D7%A9%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%90%D7%99
וזה:
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=24&t=16203&p=201073&hilit=%D7%97%D7%A9%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%90%D7%99#p152183)

בברכה המשולשת
הודעות: 10277
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: חשמונאי - מעיל או מלרע ?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' דצמבר 05, 2018 4:09 pm

יעויין באזור אליהו על אתר שקצת נגעו בשאלה דומה

טור תלגא
הודעות: 172
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: חשמונאי - מעיל או מלרע ?

הודעהעל ידי טור תלגא » א' דצמבר 09, 2018 1:53 am

עי' שו"ת רב פעלים ח"ד סימן לא.
קבצים מצורפים
רב פעלים ח_ד לא.pdf
(44.46 KiB) הורד 39 פעמים

בן אדם
הודעות: 331
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: חשמונאי - מעיל או מלרע ?

הודעהעל ידי בן אדם » א' דצמבר 09, 2018 1:33 pm

האיות בתלמוד ירושלמי קצת שונה מזה שבבבלי, שם בכל המקומות (למעט פעם אחת בודד) כתוב "חשמוניי" בשני יודי"ן ולא באל"ף. כמו"כ בעיון בכתבי ידות ישנות בתלמוד בבלי גם כתוב בשני יודי"ן. דבר זה מצינו בעוד כמה שמות שנשתנה האיות, כגון "שמאי" כתוב בירושלמי ובשאר כת"י "שמיי", "יוחאי" אביו של ר' שמעון - "יוחיי".
העולה מכל זה, שלמרות ששינו את האיות באל"ף במקום יו"ד, אבל השם לא נשתנה, רק בגלל שינוי הקריאה שבבל, לכן שינו את המילה בהתאם לקריאה, אבל השם זה אותו שם. ואם כן, כשם שלא אומרים "שמאי" בקמ"ץ אל"ף, אלא כמו "שמיי", כמו"כ השם "יוחאי" הקריאה הנכונה אינו בקמץ אלף, וה"ה לענייננו ביחס לשם "חשמונאי" שהקריאה הנכונה אינו בקמץ אלף, אלא כעין הכיתוב שבירושלמי.

מענין לענין, השם חשמונאי בלשון רבים "חשמונאים" אינו בנמצא במקורות הישנות בחז"ל, אלא מתקופת ימי הביניים. ובכל הש"ס וכן בכל המדרשים הקדומים (למעט המאוחרים) כתוב רק "בית חשמונאי"/"בני חשמונאי"/"חשמונאי ובניו", ולא חשמונאים, וכשם שבית שמאי ובית הלל - לא קראו "שמאים" או "הללים", אלא בית שמאי ובית הלל.

קו ירוק
הודעות: 3612
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: חשמונאי - מעיל או מלרע ?

הודעהעל ידי קו ירוק » א' דצמבר 09, 2018 3:11 pm

ראה בסידור אזור אליהו, תפילת על הניסים - שחרית, מקורות יפים בכל הענין. וגם בניקוד הנכון, של המילה חשמוּנַאי

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 2324
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: חשמונאי - מעיל או מלרע ?

הודעהעל ידי נהר שלום » א' דצמבר 09, 2018 3:42 pm

מחלוקת ידועה, ראה בחזו"ע חנוכה

ביקורת תהיה
הודעות: 1010
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: חשמונאי - מעיל או מלרע ?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' דצמבר 17, 2018 9:43 am

בן אדם כתב:השם חשמונאי בלשון רבים "חשמונאים" אינו בנמצא במקורות הישנות בחז"ל, אלא מתקופת ימי הביניים.

ובספרות הראשונים: חשמונים.


חזור אל “חנוכה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 10 אורחים