עמוד 1 מתוך 1

מה ההיתר לשחק בסביבון (או קלפים) בחנוכה?

פורסם: ה' דצמבר 06, 2018 11:09 am
על ידי בן אדם
מצאנו ראינו שנהגו בכל תפוצות ישראל לשחק בימי החנוכה בסביבון, ומעודי תמהתי הרי חז"ל פסלו לעדות המשחקים בקוביא, והרי נפסק בש"ע כשיטות הראשונים שאפילו המשחק באופן חד-פעמי ג"כ בכלל האי פסולא, כיון שטעם הפסול היא משום גזל דאינו אלא אסמכתא ונמצא שהכסף אינו שלו, ודלא כשיטות הראשונים שסוברים דהיינו רק במי שדרכו ואומנתו בכך, וא"כ איך לא חששו לכך. ובכלל, רואים בכל הספרים שלמרות שתיקנו תקנות בקהילות ישראל ואסרו לשחק קלפים, לא אסרו לשחק בימי החנוכה (או בכל יומי דפגרא), איך לא חששו לחשש גזל?
ודרך אגב, מה ההבדל בין קלפים שלא בא זכרו ועקרו את המנהג לגמרי לשחק בימי חנוכה, ולעומת זאת משחק הסביבון קידשו והכלילו אותו בכלל מנהגי ישראל, הלא שניהם אינם אלא משחקי הימורים, זה בקלפים וזה בקוביא (קוביה גרמני)?

Re: מה ההיתר לשחק בסביבון (או קלפים) בחנוכה?

פורסם: ה' דצמבר 06, 2018 11:26 am
על ידי בקרו טלה

Re: מה ההיתר לשחק בסביבון (או קלפים) בחנוכה?

פורסם: ה' דצמבר 06, 2018 4:56 pm
על ידי בן אדם
בקרו טלה כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=24&t=3107&p=23099#p23098

תוד"ר.
אמנם לא מצאתי שם עיסוק באיסור לשחק בקוביא.

Re: מה ההיתר לשחק בסביבון (או קלפים) בחנוכה?

פורסם: ה' דצמבר 06, 2018 8:58 pm
על ידי בן אדם
מצאתי מי שדן בזה כאן
ועדיין צ"ע.

Re:

פורסם: ו' דצמבר 07, 2018 1:06 am
על ידי במסתרים
בן אדם כתב:חז"ל פסלו לעדות המשחקים בקוביא, והרי נפסק בש"ע כשיטות הראשונים שאפילו המשחק באופן חד-פעמי ג"כ בכלל האי פסולא


?

שלחן ערוך חו"מ סימן לד סעיף טז כתב: וכן משחק בקוביא והוא שלא תהיה לו אומנות אלא הוא