עמוד 1 מתוך 1

הכין נרות חנוכה משעווה והביאו לו שמן זית - הידור מצווה מול מעבירין על המצוות

פורסם: ה' ספטמבר 30, 2021 8:25 pm
על ידי אוהב עמו
בסי' תרע"ג האריכו השערי תשובה ובאר היטב בשאלה זו ויסוד הספק הוא האם מחמת הידור מצווה מעבירין על המצוות או לא, ונחלקו בזה לראשונה לכאורה החכם צבי והשבות יעקב, והמשנ"ב לא הזכיר בזה מאומה.
אך לכאורה מצינו גילוי דעתו של המשנ"ב בזה במקו"א דהמשנ"ב סי' צ סקכ"ח הביא משו"ת יד אליהו (לובלין) סי' מב שאם מתפלל שחרית בהשכמה ויכול להתפלל כעת מוסף במקומו או לילך למנין של רוב עם להתפלל מוסף אזי עדיף טפי ללכת להתפלל מוסף ברוב עם וביאר ביד אליהו משום שמחמת הידור מצוה יש להעביר על המצוות ולכן ילך להתפלל ברוב עם ויעביר את התפילה שבמקומו. ומבואר א"כ שאף אם הכין נרות של שעווה יניחם ויקח שמן זית. דלכאורה כיוון שעומד בית הכנסת דמי טפי למכין נרות שעווה שכבר התחיל במצווה ממש.
אך צ"ע שבסי' תכו בשאלה האם להמתין עד מוצאי שבת או לקדש מיד הביא הרמ"א מתרומת הדשן סי' ל"ה שיש להמתין למוצאי שבת ולא לקדש מיד, כי משהין מצוה לעשותה מן המובחר במקום שאין להסתפק שמא יפסיד המצוה לגמרי. ובביאור הלכה הביא דעת הב"ח והגר"א שלא להחמיץ את המצוה אלא אחר שעברו עליה שלשה ימים מהמולד מקדשין.

Re: הכין נרות חנוכה משעווה והביאו לו שמן זית - הידור מצווה מול מעבירין על המצוות

פורסם: ג' אוקטובר 05, 2021 2:15 am
על ידי לבי במערב
לכאו' קדוש לבנה שאני, שפעמים רבות לא הי' מזדמן כלל לראותה - ותיכף כשבאה מצוה לידם חטפוה.

Re: הכין נרות חנוכה משעווה והביאו לו שמן זית - הידור מצווה מול מעבירין על המצוות

פורסם: ג' אוקטובר 12, 2021 1:02 pm
על ידי אוהב עמו
לבי במערב כתב:לכאו' קדוש לבנה שאני, שפעמים רבות לא הי' מזדמן כלל לראותה - ותיכף כשבאה מצוה לידם חטפוה.

לכאורה אין זה טעמם של הגר"א וסיעתו, אלא משום שאין להמתין (להחמיץ) עם המצוה ולא משום חשש שמא לא יראו אותה יותר ולא יוכלו לקדשה.

שמעתי במוצ"ש קודם קידוש לבנה, מאחד מבני ספרד שהתפללו איתי שיש פוסקים שאומרים שבחורף יש לקדש לפני ז' שלימים שמא לא תראה להבנה אחר כך, ולמעשה פרש ולא השתתף עמנו בקידוש הלבנה.

Re: הכין נרות חנוכה משעווה והביאו לו שמן זית - הידור מצווה מול מעבירין על המצוות

פורסם: ג' אוקטובר 12, 2021 1:53 pm
על ידי לבי במערב
אוהב עמו כתב:שיש פוסקים שאומרים שבחורף יש לקדש לפני ז' שלימים שמא לא תראה [הל]בנה אחר כך
ואליהם כוונתי (ההולכים בדרכם הדרים באה"ק ת"ו חזרו לדין הפשוט לקדש אחר ז').
לא עיינתי עתה כדבעי בנושא, אך 'להחמיץ' יתכן שיתפרש גם כפספוס מלקיימה (כשלא תראה וכיוצא).

Re: הכין נרות חנוכה משעווה והביאו לו שמן זית - הידור מצווה מול מעבירין על המצוות

פורסם: ג' אוקטובר 12, 2021 7:27 pm
על ידי אוהב עמו
אאל"ט להחמיץ בדברי כל הפוסקים שלפני דורנו הוא להשהות.
ובנוסף אין כוונת פוסקים אלו לטעם שמא אח"כ לא יוכל לקיימה אלא מטעם זריזין מקדימין למצוות.

Re: הכין נרות חנוכה משעווה והביאו לו שמן זית - הידור מצווה מול מעבירין על המצוות

פורסם: ג' אוקטובר 12, 2021 7:41 pm
על ידי לבי במערב
ייש"כ.
ואולי ס"ל דקידושה במוצ"ש אינו הדור כ"כ?

Re: הכין נרות חנוכה משעווה והביאו לו שמן זית - הידור מצווה מול מעבירין על המצוות

פורסם: ד' אוקטובר 13, 2021 9:00 pm
על ידי אוהב עמו
לבי במערב כתב:ייש"כ.
ואולי ס"ל דקידושה במוצ"ש אינו הדור כ"כ?


רעיון נפלא!

אבל לפי זה נצטרך לדעת מהו הידור מצווה חשוב הדוחה זריזים מקדימין ומהו הידור מצווה שאינו חשוב כ"כ שזריזים מקדימים עדיף ממנו
ולכאורה דבר זה לא נתפרש בפוסקים

Re: הכין נרות חנוכה משעווה והביאו לו שמן זית - הידור מצווה מול מעבירין על המצוות

פורסם: א' אוקטובר 17, 2021 6:54 am
על ידי אוהב עמו
שבתי וראיתי שיש לחלק בין הדברים.
שהשאלה בקידוש לבנה האם להמתין למוצ"ש או לקדש מיד, איננה בכלל אין מעבירין על המצוות, אלא בשאלה האם הידור מצווה עדיף מזריזין מקדימין למצוות.
אלא א"כ נאמר שראיית הלבנה וההימנעות מקידושה נחשבים כאין מעבירין על המצוות, אבל בפשוטו יש לומר שרק התעסקות במצווה כמו בנרות חנוכה או שעומד בבית הכנסת כשמתפללים ויוצא להתפלל בבית כנסת אחר אז הוי אין מעבירין על המצוות