מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הדלקה בחלון עפ"ד הגר"א

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
אור עולם
הודעות: 1365
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

הדלקה בחלון עפ"ד הגר"א

הודעהעל ידי אור עולם » א' דצמבר 05, 2021 12:49 am

דעת הגר"א שתמיד מתחילים להדליק מהנר הסמוך לפתח ואפ' כשמדליק משמאל הפתח ועי"ז מפסיד מעלת 'פניות לימין'.
בסידור אזו"א כתבו: "כשמדליק בחלון יתחיל בנר שהדליק ביום הראשון שהוא עיקר המצווה וימשיך להדליק כשהוא פונה לימין". ומציינים שם שלמדו כך בביהגר"א תרע"ו וכהמ"ב שם (שכך למד בהגר"א), ודלא כהדברי שלמה על מע"ר.

א. אשמח אם מישהו יכול להביא דברי ה'דברי שלמה' הנ"ל.
ב. אכן במ"ב כך כתוב, אך לא ברור לי גדר הדבר. דהן אמת דבהגר"א שם נראים ב' גדרים: א'- להתחיל בנר הסמוך לפתח. ב'- להתחיל בנר העיקרי. ולא זכיתי להבין מהו גדר 'הנר העיקרי', הרי יכול אדם להדליק יום אחד בצד שמאל של החלון ולמחרתו באמצע החלון ואח"כ בצד ימין וכן הלאה. אז מה מגדיר כ"נר העיקרי", או "הנר הראשון" - כשמדליקים במנורת חנוכה "חנוכיה"?

שמואל שלומוביץ
הודעות: 848
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: הדלקה בחלון עפ"ד הגר"א

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » א' דצמבר 05, 2021 1:11 am

כנראה הכוונה לדברי שלמה הזה:
דברי שלמה.png
דברי שלמה.png (21.59 KiB) נצפה 891 פעמים


ואני לא יודע מה הטעם לא לקבל שמועה שהיא עדות מהמחבר של המעשה רב עצמו, ר' יששכר בער המו"ץ דוילנא.

ובזמנו הערתי מזה לח"א שכתב להיפך מזה בספרו על חנוכה, והשיבני שבמ"ב מבואר כן, ומ"מ ציין לזה שם.
ובוודאי הטענה נכונה. שא"א לקבוע מה העיקרי אלא א"כ הוא במקום הדלקה שזה מוכיח שהוא העיקר והשאר הידור.
ואגב זה נכון גם למי שמדליק מאיזה טעם רחוק מהפתח כמו הנוהגים ע"פ הגרש"ז שכל שיש קודמים בסמוך לפתח אפשר להרחיק הנרות, או שכל הנרות בחלל הפתח וכדו' שג"כ אין טעם לברך להגר"א על העיקר אלא לעולם על הנוסף.

אור עולם
הודעות: 1365
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: הדלקה בחלון עפ"ד הגר"א

הודעהעל ידי אור עולם » א' דצמבר 05, 2021 1:15 am

שמואל שלומוביץ כתב:כנראה הכוונה לדברי שלמה הזה:
דברי שלמה.png


ואני לא יודע מה הטעם לא לקבל שמועה שהיא עדות מהמחבר של המעשה רב עצמו, ר' יששכר בער המו"ץ דוילנא.

ובזמנו הערתי מזה לח"א שכתב להיפך מזה בספרו על חנוכה, והשיבני שבמ"ב מבואר כן, ומ"מ ציין לזה שם.
ובוודאי הטענה נכונה. שא"א לקבוע מה העיקרי אלא א"כ הוא במקום הדלקה שזה מוכיח שהוא העיקר והשאר הידור.
ואגב זה נכון גם למי שמדליק מאיזה טעם רחוק מהפתח כמו הנוהגים ע"פ הגרש"ז שכל שיש קודמים בסמוך לפתח אפשר להרחיק הנרות, או שכל הנרות בחלל הפתח וכדו' שג"כ אין טעם לברך להגר"א על העיקר אלא לעולם על הנוסף.

כך ע"פ דעת תורתך הרמה, ודלא כהמשנ"ב.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 848
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: הדלקה בחלון עפ"ד הגר"א

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » א' דצמבר 05, 2021 2:21 am

אור עולם כתב:כך ע"פ דעת תורתך הרמה, ודלא כהמשנ"ב.


המ"ב לא ראה את הבנין עולם שהיא שמועה מהימנה על הנהגת הגר"א בביהכנ"ס. ובכל אופן אני מצטט בזה מה שאמר לי המורה הוראה הנ"ל.
ויש לזכור שאין הכרעת המ"ב לנהוג כהגר"א, אלא דעביד כמ"ע ודכמ"ע.

אור עולם
הודעות: 1365
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: הדלקה בחלון עפ"ד הגר"א

הודעהעל ידי אור עולם » א' דצמבר 05, 2021 2:31 am

שמואל שלומוביץ כתב:המ"ב לא ראה את הבנין עולם שהיא שמועה מהימנה על הנהגת הגר"א בביהכנ"ס. ובכל אופן אני מצטט בזה מה שאמר לי המורה הוראה הנ"ל.
ויש לזכור שאין הכרעת המ"ב לנהוג כהגר"א, אלא דעביד כמ"ע ודכמ"ע.

לא יודע מה המ"ב ראה או לא, רק הבאתי שכך הוא למד בדעת הגר"א וכן למדו בסידור אזו"א (וכן נוהגת משפחתי ההולכת בדעת הגר"א),
והערתי שהדברים לא מובנים לי.
ומ"מ לא הייתי כותב בנחרצות כזו הפוך מדברי המשנ"ב. אלא מנסה להבינם.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 848
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: הדלקה בחלון עפ"ד הגר"א

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » א' דצמבר 05, 2021 7:58 am

המ"ב לומד כנראה מכפילות הלשונות בביאור הגר"א.
אישית אני לא מציג שום נחרצות רק כותב דינים העולים מהדיון שלפי הצד שעולה מדברי הבנין עולם שם, כן הוא בכ"מ שכל הנרות במקום הדלקה לכתחילה או כולם במקום שלא לכתחילה, כפי ששמעתי ממורה הוראה.
ביחס לשאלה אם לנהוג כהגר"א במקום שישנה עדות מוסמכת מפי המחבר של מע"ר שבזה לא נאמרו הדברים, בזמן שהצד הזה מוקשה להבנה (שמעתי והצעתי הקושי לרבים במשך השנים), זה מונח כאן לעיני הלומדים והבוחר יבחר.


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 72 אורחים