מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

משמעות לכה כסלו טרם חג החנוכה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

משמעות לכה כסלו טרם חג החנוכה

הודעהעל ידי היא שיחתי » ד' נובמבר 23, 2011 11:45 pm

האם היה זה זמן שמחה וכדו' מכה כסלו והלאה טרם ניצחון בית חשמונאי?
ההיה זה מועד מיוחד?

כתוב בבתי מדרשות אייזנשטיין
"אמר הקב"ה: חשבתם לעקור שבעת הנרות ושמונה ימי החג,
הנני מביא עליכם שמונה ימים ושבעה בני חשמונאי שמאבדים אתכם מן העולם."
ומה יש כאן לבטל אם לא היה קודם כלום

מאידך לפני כן כתוב
"ונעשה נס והדליקו מאותו פך קטן שמונה ימים, ועמד הקב"ה וקבע להם שמונה ימי חנוכה שלא היה מועד עד עכשיו".
אכן מכאן ראיה להיפוך דמה טעם להדגיש כן, ולכאורה הכוונה שגם עד עכשיו היה זמן שמחה אבל "מועד" לא היה עד עכשיו ועי' בזוהר (בראשית?) דחנוכה נקרא "מועד" (יעויי"ש דב' חילוקי מועדים יש בתורה).

וראה מאמר זה
http://www.herzog.ac.il/tvunot/fulltext/mega12_ybn.pdf
וזה
http://www.orvishua.org.il/heb/files/art/hanuka.pdf
(אינני אחראי כמובן לתוכן המאמרים ששכולה אין בהם אך יש כאן רוח דברים שנוטה לרעיון מסויים)

לא עברתי בדקדוק אך דומה שנשמט מבעל המחבר של המאמר הראשון לכה"פ המדרש (פסיקתא?) שגמר הכנת המשכן וכליו היה בכה כסלו אף שהחלו לבנות בניסן (ויש בזה דברים נפלאים בשם משמואל (סוכות?) על כך שיש עניין מיוחד ב70 יום להכנת הבניין ואילולא חטא העגל היה נבנה בסוכות?)
נערך לאחרונה על ידי היא שיחתי ב ה' נובמבר 24, 2011 8:25 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: משמעות לימי החנוכה טרם חג החנוכה

הודעהעל ידי חקר » ה' נובמבר 24, 2011 9:18 am

'שמונת ימי החג' בקטע הראשון המצוטט הם לא שמונת ימי חג הסוכות?

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: משמעות לימי החנוכה טרם חג החנוכה

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' נובמבר 24, 2011 2:32 pm

חקר כתב:'שמונת ימי החג' בקטע הראשון המצוטט הם לא שמונת ימי חג הסוכות?

ייתכן, וכפי הנראה טעיתי בדבריי דלעיל
הנה המדרש השלם
"דור הולך ודור בא והארץ לעולם עומדת, והכתיב והארץ כבגד תבלה? אלא אלו ישראל שנקראו ארץ שנאמר כי תהיו אתם ארץ חפץ. דור הולך ודור בא אלו או"ה שבכל דור ודור יועצים על ישראל לאבדם והקב"ה מצילנו מידם שנאמר: עמו אנכי בצרה אחלצהו ואכבדהו.
א"ר אלעזר בא וראה כמה חביבים ישראל לפני המקום שלעולם מקדים להם רפואה למכה שנאמר כרפאי לישראל.
בא יון הרשעה וגזרו וחשכו עיניהם של ישראל ואמרו שכל מי שמזכיר שמו של הקב"ה ידקר בחרב, והרבה מישראל נהפכו למינות, והיה שם משומד אחד בלייעל תתני בן פחת שמו, שהיה יועץ עצות רעות על ישראל ואמר: שכל זמן שיקריבו קורבן של שחר ושל בין הערבים אינם נופלים בידכם, עמדו ובטלוהו,
וחזר עוד אותו בלייעל ואמר: אלוהיהם שונא זימה, אם תוכלו להכשילם בזנות תמשלו עליהם, עמדו וגזרו שכל מי שיכתוב כתובה לאשתו יקרעו אצבעותיו.
חזר ואמר מצווה אחת יש להם שאם לא יעשו אותה יאבדו מן העולם וזו הדלקת נר בבית המקדש, שנאמר להעלות נר תמיד וכתוב עליו תן חלק לשבעה וגם לשמונה, תן חלק לשבעה שכל מי שיש לו חלק בשבע נרות שהן מאירות תמיד בביהמ"ק וגם לשמונה ימי החג אין ברייה יכולה להם, עמדו וטמאו כל השמנים שבביהמ"ק ולא נשתייר כ"א פך שמן שלא היו יודעים שהיה מונח תחת המזבח ונעשה נס והדליקו מאותו פך קטן שמונה ימים, ועמד הקב"ה וקבע להם שמונה ימי חנוכה שלא היה מועד עד עכשיו.
אמר הקב"ה: חשבתם לעקור שבעת הנרות ושמונה ימי החג, הנני מביא עליכם שמונה ימים ושבעה בני חשמונאי שמאבדים אתכם מן העולם. אתם אמרתם שכל מי שיזכיר שמי ידקר בחרב, אני קובע הלל לשמי שמונה ימי חנוכה, ועליהם אמר דוד למנצח על השמינית".

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: משמעות לימי החנוכה טרם חג החנוכה

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' נובמבר 24, 2011 3:37 pm

האם יש מקור שהיוונים גזרו על חג הסוכות?

על שבת מילה וחודש כתוב שגזרו
על סוכות כתוב/רמוז?

פרוזבול
הודעות: 133
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:20 pm

Re: משמעות לימי החנוכה טרם חג החנוכה

הודעהעל ידי פרוזבול » ה' נובמבר 24, 2011 4:57 pm

ראה אריכות גדולה בספר 'חזון למועד' של הרא"ל שפירא [כמדומה שפרסם גם ב'ישורון' מאמר הסובב בענין זה].

המהדיר
הודעות: 274
הצטרף: ג' אוקטובר 11, 2011 3:41 am

Re: משמעות לכה כסלו טרם חג החנוכה

הודעהעל ידי המהדיר » ו' נובמבר 25, 2011 2:40 am

היא שיחתי כתב:כתוב בבתי מדרשות אייזנשטיין


בתי מדרשות לילינק, או אוצר מדרשים לאייזנשטיין?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: משמעות לכה כסלו טרם חג החנוכה

הודעהעל ידי יאיר » ו' נובמבר 25, 2011 2:58 am

אוצר מדרשים.

פרוזבול
הודעות: 133
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:20 pm

Re: משמעות לכה כסלו טרם חג החנוכה

הודעהעל ידי פרוזבול » ו' נובמבר 25, 2011 10:42 am

אגב, בתוך דברי המדרש הנ"ל יש יישוב ברור לקו' הב"י.

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: משמעות לימי החנוכה טרם חג החנוכה

הודעהעל ידי חקר » ו' נובמבר 25, 2011 11:55 am

היא שיחתי כתב:האם יש מקור שהיוונים גזרו על חג הסוכות?

על שבת מילה וחודש כתוב שגזרו
על סוכות כתוב/רמוז?


למה המדרש הזה בעצמו לא יכול להיות מקור מספיק לכך?

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: משמעות לכה כסלו טרם חג החנוכה

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' דצמבר 11, 2017 1:32 am

בענין הגזירה על חג הסוכות
ישורון יט עמ' 23
ושם מציין פירוש סידור התפילה לרוקח
בימי מתתיה בן יוחנן כהן גדול חשמונאי ובניו כשעמד עליהם מלכות יון הרשעה על עמך ישראל להשכיחם מתורתך שלא ילמדו תורה, כי ה' גזירות שיש בהם כרת [גזרו], כדי להעבירם מחקי רצונך גזרו לעבוד ע"ז ולחקוק בקרן השור שאין להם חלק באלקי ישראל להזכיר חטא העגל, עמדו ישראל ומכרום וכו', וכן ה' שאין בהם כרת: גזרו לאכול חזיר א', שלא ידליקו המנורה ב', ולא יעשו סוכות ג', ולא יכתבו כתובה ד', ולא ילמדו תורה ה'. לכן תקנו ה' דברים: על הנסים א', ועל הפורקן ב', ועל הגבורות ג', התשועות ד', המלחמות ה'. וכן ה': עמדת להם א', רבת ב', דנתה ג', נקמת ד', מסרת גבורים ה'. וכן ה': גבורים א', רבים ב', טמאים ג', ורשעים ד', זדים ה'. וכן ה' ואחר כך באו בניך א', ופנו ב', וטהרו ג', והדליקו ד', וקבעו ה'.
פרוזבול כתב:ראה אריכות גדולה בספר 'חזון למועד' של הרא"ל שפירא [כמדומה שפרסם גם ב'ישורון' מאמר הסובב בענין זה].

בספר חזון למועד א עמ' קעד ואילך ובישורון ו' עמ' תקפג ואילך http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 94&hilite=
ועי' עוד על דרך החסידות באור ישראל
קבצים מצורפים
מן החג ועד החנוכה.pdf
(8.44 MiB) הורד 244 פעמים
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ה' דצמבר 06, 2018 3:13 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: משמעות לכה כסלו טרם חג החנוכה

הודעהעל ידי איש-אחד » ב' דצמבר 11, 2017 8:22 am

הקשר בין חג הסוכות לחנוכה נמצא כבר בטעמא דב"ש - "כנגד פרי החג".
ואם זכורני טוב, בספר מכבים ב' איתא שלא יכלו לחגוג את סוכות במקדש באותה שנה של חנוכה, וכשגאלו את המקדש רצו להשלים את סוכות וחגגו שמונה ימים עם לולבים וכו'.


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 42 אורחים