עמוד 1 מתוך 2

האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ג' דצמבר 06, 2011 6:32 pm
על ידי לערוך
מצאתי בספרי האחרונים בזה"ל

מובא בספרים הקדושים שיום זאת חנוכה הוא גמר החתימה של יום הכפורים (לקוטי מהרי"ל) ויש מי שנהג שביום זאת חנוכה היו קוראים לפניו כל מכתבי ואגרות ברכה, עם אחולי כתיבה וחתימה טובה, שנשלחו אליו לימי ראש השנה ויום הכפורים.
הגה"צ רבי שמעון סופר מערלוי הי"ד בעל שו"ת התעוררות תשובה.

עוד שם, כתב בעל בני יששכר דמה שאומרים רבותינו הקדמונים שחנוכה הוא זמן לעורר פקידתן של עקרות כמו ראש השנה הרי עיקר הסגולה לזה הוא ביום האחרון של חנוכה.

טרחתי ולא מצאתי כן בלקוטי מהרי"ל

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ג' דצמבר 06, 2011 6:48 pm
על ידי מורה צדק
בספרי התלמוד המצויים בידי, בבלי, ירושלמי, זהר וכל מדרשים הזמן האחרון של החיתום הוא הושענא רבא.

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ג' דצמבר 06, 2011 7:11 pm
על ידי חכם באשי
מורה צדק כתב:בספרי התלמוד המצויים בידי, בבלי, ירושלמי, זהר וכל מדרשים הזמן האחרון של החיתום הוא הושענא רבא.

מה?!?!?!
תציין בבקשה היכן בדיוק זה מופיע בבבלי, בירושלמי (אגב, הסדר צריך להיות הפוך!), ובמדרשים.
נו, 'בכבוד'!

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ג' דצמבר 06, 2011 8:04 pm
על ידי לערוך
בתפארת שמואל סוף פרק קמא דברכות וז"ל ומהר"ם אומר אף בהושענא רבא המלך הקדוש והמלך המשפט.
וראה גם בזוהר פרשת צו יומא שביעאה דחג הוא סיומא דדינא.

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ג' דצמבר 06, 2011 8:26 pm
על ידי ערער בערבה
לערוך כתב:מצאתי בספרי האחרונים בזה"ל

מובא בספרים הקדושים שיום זאת חנוכה הוא גמר החתימה של יום הכפורים (לקוטי מהרי"ל) ויש מי שנהג שביום זאת חנוכה היו קוראים לפניו כל מכתבי ואגרות ברכה, עם אחולי כתיבה וחתימה טובה, שנשלחו אליו לימי ראש השנה ויום הכפורים.
הגה"צ רבי שמעון סופר מערלוי הי"ד בעל שו"ת התעוררות תשובה.

עוד שם, כתב בעל בני יששכר דמה שאומרים רבותינו הקדמונים שחנוכה הוא זמן לעורר פקידתן של עקרות כמו ראש השנה הרי עיקר הסגולה לזה הוא ביום האחרון של חנוכה.

טרחתי ולא מצאתי כן בלקוטי מהרי"ל


הובא בבת עין בשם כתבי האר"י.
ליקוטי מהרי"ל שצויין לעיל הכוונה כנראה לליקוטי מהרי"ל מזאקילקוב - תלמיד הנועם אלימלך.
יש שציינו לדברי הגר"א (יהל אור) שכתב כי ח' ימי חנוכה הם כנגד ח' יו"ט שאין אומרין [או אין גומרין] בהן את ההלל, ולפי חשבון זה זאת חנוכה הוא כנגד יוה"כ.
וכבר הילכו בזה נמושות ונמושי נמושות.

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ג' דצמבר 06, 2011 8:38 pm
על ידי סוקר
כבר הלכו בו נמושות והעלו שאין זכר בחז"ל בראשונים ובאר"י שזאת חנוכה הוא יום החיתום.
השוע"ר כיום החיתום נזכר בזוה"ק והיותו יום דין נזכר גם בראשונים.
זאת חנוכה. זה חידוש חסידי, עם כל הכבוד ויש הרבה.
ןזה שבבת עין מביא כן בשם האר"י, זה לא הופך את זה לאר"י, כי באר"י אין.
למי יש ענין לזרוע את הערפל הזה שוב ושוב?

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ג' דצמבר 06, 2011 8:46 pm
על ידי מורה צדק
חכם באשי כתב:
מורה צדק כתב:בספרי התלמוד המצויים בידי, בבלי, ירושלמי, זהר וכל מדרשים הזמן האחרון של החיתום הוא הושענא רבא.

מה?!?!?!
תציין בבקשה היכן בדיוק זה מופיע בבבלי, בירושלמי (אגב, הסדר צריך להיות הפוך!), ובמדרשים.
נו, 'בכבוד'!


לגבי ר"ה וכיפור הדברים ידועים, ואין אתה צריך לכמותי.
לגבי הושענא רבה נזכר בזה"ק ויחי דף רכ ע"א, ויומא דכפורי יומא דתשובה, ואי לא תב בתשובה פקיד למלכא למחתם פתקין, ואי זכי בתשובה ולאו שלימתא כדקא יאות, תליין לה עד יומא בתרא דעצרת דהוא תמינאה לחג, אי עבד תשובה שלימתא אתקרעו פתקין, ואי לא, אינון פתקין נפקין מבי מלכא ואתמסרא בידוי דסנטירא ודינא מתעביד.
ותרומה דף קמב. בליליא בתראה דחגא נפקין פתקין מבי מלכא וכו',
ובהשמטות דף רנז ע"ב אוליפנא בספרא דשלמה, דבליליא בתראה דחגא, אי יסתכל בר נש בצולמא דיליה וחזי ליה שלים לא אתגזיר עליה מיתה. ובהאי ליליא דשביעי אתחזי אי אשתלימו יומוי.

ולמה הירושלמי קודם לבבלי?

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ג' דצמבר 06, 2011 9:00 pm
על ידי לערוך
סוקר כתב:כבר הלכו בו נמושות והעלו שאין זכר בחז"ל בראשונים ובאר"י שזאת חנוכה הוא יום החיתום.
השוע"ר כיום החיתום נזכר בזוה"ק והיותו יום דין נזכר גם בראשונים.
זאת חנוכה. זה חידוש חסידי, עם כל הכבוד ויש הרבה.
ןזה שבבת עין מביא כן בשם האר"י, זה לא הופך את זה לאר"י, כי באר"י אין.
למי יש ענין לזרוע את הערפל הזה שוב ושוב?


בעל ההתעוררות תשובה כבנו של הכתב סופר מסופקני אם ידע מה זה בת עין ואלמלא לא קיבל כן מהכתב סופר שקיבל כן מהחתם סופר לא היה נוהג כפי שנהג

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ג' דצמבר 06, 2011 9:05 pm
על ידי חכם באשי
מורה צדק,
ביקשתי ממך: בבלי, ירושלמי ומדרשים (ולא זוהר, השמטתי את זה בכוונה), ואתה מביא לי זוהר?!
ואיני מתכוון לזלזל, חלילה, בספר הזוהר, אלא אחרי שאתה כותב: "בספרי התלמוד המצויים בידי, בבלי, ירושלמי, זהר וכל מדרשים הזמן האחרון של החיתום הוא הושענא רבא" - אנא בבקשה להביא סימוכין לכל דבריך ולא רק לפרט אחד!

ומדוע הירושלמי קודם לבבלי, כי הוא נחתם קודם. כמו שהמשנה נחתמה קודם התלמוד, ומגוחך מעט לציין לגמרא ואח"כ למשנה. אבל לא נורא....

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ג' דצמבר 06, 2011 9:07 pm
על ידי מורה צדק
טוב שאתה סולח לי על טעות כזאת,
הדין בר"ה ויוה"כ מצויין פעמים רבות בירושלמי ובבלי ובמדרשים.
ואם אתה כל כך מדייק בדברי, כתבתי שעד הושענא רבה, ולא רק הושענא רבה.

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ג' דצמבר 06, 2011 9:09 pm
על ידי ישבב הסופר
זוכרני שיש מציינים את החמדת ימים כהמקור לכך שזאת חנוכה הוא יום החיתום.

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ג' דצמבר 06, 2011 9:29 pm
על ידי יתר10
איפה בחמד"י מוזכר ענין זה? חיפשתי ולא מצאתי

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ג' דצמבר 06, 2011 9:37 pm
על ידי ערער בערבה
ראה כאן מש"כ ר' חיים הכהן מאר"צ תלמיד מהרח"ו. [מסומן בחץ].

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ג' דצמבר 06, 2011 9:44 pm
על ידי ישבב הסופר
לא כתבתי שראיתי בחמד"י, כתבתי ששמעתי אומרים כן. והנה ראה זה מצאתי אשכול ישן ע"ז בסו"ס, ולכאורה מפני דברי הכותב הראשון נחרט בזכרוני שהמקור בחמדה"י, ולא היא.
http://www.bhol.co.il/forums//topic.asp ... m_id=19616

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ג' דצמבר 06, 2011 9:45 pm
על ידי מורה צדק
ערער בערבה כתב:ראה כאן מש"כ ר' חיים הכהן מאר"צ תלמיד מהרח"ו. [מסומן בחץ].


מקור יפה, אך לא כתב שם שהוא זמן החיתום, אלא זמן שיש בו הארה שהקב"ה נתרצה לישראל.

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ג' דצמבר 06, 2011 10:03 pm
על ידי חכם באשי
מורה צדק כתב:טוב שאתה סולח לי על טעות כזאת,
הדין בר"ה ויוה"כ מצויין פעמים רבות בירושלמי ובבלי ובמדרשים.
ואם אתה כל כך מדייק בדברי, כתבתי שעד הושענא רבה, ולא רק הושענא רבה.

שיהיה כך.
אבל גם הענין ש'עד הושענא רבה' אינו נזכר בתלמודים ובמדרשים.

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ג' דצמבר 06, 2011 10:38 pm
על ידי מורה צדק
נכון.

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ג' דצמבר 06, 2011 10:57 pm
על ידי אברהם
באשי,
אמנם בפירוש לא נמצא הדבר בגמרא, מ"מ רמזים עבים נמצאים בתלמוד ששורשי יום הושענא רבא שייכי לסתרי תורה. ואילו לשמיני של חנוכה לא שמענו כלום.

[למשל, המשנה אומרת שהיו מקיפים באותו היום ז' פעמים וכו', והגמ' לא שואלת כדרכה מאי טעמא, או מנא הני מילי, וכדו', כאילו הדבר חוק לישראל כפרה אדומה. יתירה מכך, לעיל מינה איתא שערבה אינה דוחה את השבת אלא ביום שביעי, וביארה הגמ' שביקשו לקבוע יום אחד שתדחה בו ערבה את השבת כדי לפרסמה שהיא מן התורה, והטעם שבחרו דוקא ביום שביעי הוא משום שביום הראשון לא יהיה עי"ז פרסום מפני שיאמרו לולב הוא דקא דחי, ומעתה שאלה הגמ' ולידחו בחד מהנך [למה דוקא בשביעי] ותירצה 'כיון דקא מפקת לה מראשון אוקמה אשביעי' ופרש"י יום מסויים או ראשון או אחרון. והפלא זועק, הלא ביום השביעי היו מקיפין עם הערבות (למ"ד) שבע פעמים וע"כ שהוא יום מיוחד למצות ערבה, יהיה מה שיהיה הטעם, וא"כ נימא שמאותו טעם עצמו נבחר יום זה שידחה את השבת, ומה הוצרכה הגמ' לסברת יום מסויים. וחזינן, שבאמת הטעם שמקיפים ז' פעמים וכו' הוא מסתרי תורה, ולכן לא ביארה הגמ' עניינו וטעמו, ולפיכך גם א"א להשתמש בטעמים הללו כדי לקבוע הלכות בנגלה אימתי ידחה השבת, אם לא שיש גם טעם בנגלה מצד מה שביארה הגמ'. עוד יש להוסיף שגם מה שמצות ערבה בזה"ז ממנהג נביאים הוא ביום השביעי –ולא ביום אחר מסוכות- לא נזכר בתלמוד, והוא פלאי. וקיצרתי].

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ג' דצמבר 06, 2011 11:28 pm
על ידי יתר10
כפי שכבר כתב סוקר בתגובתו לעיל ענין זאת חנוכה כגמר החתימה הוא חידוש מבית מדרשם של גדולי החסידות, (ומ"ש שלא נמצא באר"י כמדומה הבני יששכר כתב כן מפורש שלא נמצא באר"י) ולכן לא מובנת התמיהה על מה שלא נזכר בתלמוד ובזהר

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ד' דצמבר 07, 2011 12:44 am
על ידי איש_ספר
על רמזי יום הושע"ר, יש ספר שלם מעניין שהתחבר נגד שד"ל, ע"י חכם בשם בן אמוזג. האוצר המקוון לא נפתח לי ולכן לא אוכל לתת לינק.
שד"ל לעג על התכונה סביב יום הושע"ר משום שמקורו לדעתו מהקבלה שנואת נפשו, והחכם הנ"ל מראה דברים יפים את שורש הענין בדברי רז"ל.

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ד' דצמבר 07, 2011 12:51 am
על ידי מורה צדק
אברהם כתב:באשי,
אמנם בפירוש לא נמצא הדבר בגמרא, מ"מ רמזים עבים נמצאים בתלמוד ששורשי יום הושענא רבא שייכי לסתרי תורה. ואילו לשמיני של חנוכה לא שמענו כלום.

[למשל, המשנה אומרת שהיו מקיפים באותו היום ז' פעמים וכו', והגמ' לא שואלת כדרכה מאי טעמא, או מנא הני מילי, וכדו', כאילו הדבר חוק לישראל כפרה אדומה. יתירה מכך, לעיל מינה איתא שערבה אינה דוחה את השבת אלא ביום שביעי, וביארה הגמ' שביקשו לקבוע יום אחד שתדחה בו ערבה את השבת כדי לפרסמה שהיא מן התורה, והטעם שבחרו דוקא ביום שביעי הוא משום שביום הראשון לא יהיה עי"ז פרסום מפני שיאמרו לולב הוא דקא דחי, ומעתה שאלה הגמ' ולידחו בחד מהנך [למה דוקא בשביעי] ותירצה 'כיון דקא מפקת לה מראשון אוקמה אשביעי' ופרש"י יום מסויים או ראשון או אחרון. והפלא זועק, הלא ביום השביעי היו מקיפין עם הערבות (למ"ד) שבע פעמים וע"כ שהוא יום מיוחד למצות ערבה, יהיה מה שיהיה הטעם, וא"כ נימא שמאותו טעם עצמו נבחר יום זה שידחה את השבת, ומה הוצרכה הגמ' לסברת יום מסויים. וחזינן, שבאמת הטעם שמקיפים ז' פעמים וכו' הוא מסתרי תורה, ולכן לא ביארה הגמ' עניינו וטעמו, ולפיכך גם א"א להשתמש בטעמים הללו כדי לקבוע הלכות בנגלה אימתי ידחה השבת, אם לא שיש גם טעם בנגלה מצד מה שביארה הגמ'. עוד יש להוסיף שגם מה שמצות ערבה בזה"ז ממנהג נביאים הוא ביום השביעי –ולא ביום אחר מסוכות- לא נזכר בתלמוד, והוא פלאי. וקיצרתי].


כל זה אינו מוכיח מאומה לעניין החיתום.

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ד' דצמבר 07, 2011 1:38 am
על ידי כותב
לערוך כתב:טרחתי ולא מצאתי כן בלקוטי מהרי"ל
untitled.JPG
untitled.JPG (25.17 KiB) נצפה 22144 פעמים

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ד' דצמבר 07, 2011 1:56 am
על ידי פרוזבול
אברהם כתב:באשי,
אמנם בפירוש לא נמצא הדבר בגמרא, מ"מ רמזים עבים נמצאים בתלמוד ששורשי יום הושענא רבא שייכי לסתרי תורה. ואילו לשמיני של חנוכה לא שמענו כלום.

[למשל, המשנה אומרת שהיו מקיפים באותו היום ז' פעמים וכו', והגמ' לא שואלת כדרכה מאי טעמא, או מנא הני מילי, וכדו', כאילו הדבר חוק לישראל כפרה אדומה. יתירה מכך, לעיל מינה איתא שערבה אינה דוחה את השבת אלא ביום שביעי, וביארה הגמ' שביקשו לקבוע יום אחד שתדחה בו ערבה את השבת כדי לפרסמה שהיא מן התורה, והטעם שבחרו דוקא ביום שביעי הוא משום שביום הראשון לא יהיה עי"ז פרסום מפני שיאמרו לולב הוא דקא דחי, ומעתה שאלה הגמ' ולידחו בחד מהנך [למה דוקא בשביעי] ותירצה 'כיון דקא מפקת לה מראשון אוקמה אשביעי' ופרש"י יום מסויים או ראשון או אחרון. והפלא זועק, הלא ביום השביעי היו מקיפין עם הערבות (למ"ד) שבע פעמים וע"כ שהוא יום מיוחד למצות ערבה, יהיה מה שיהיה הטעם, וא"כ נימא שמאותו טעם עצמו נבחר יום זה שידחה את השבת, ומה הוצרכה הגמ' לסברת יום מסויים. וחזינן, שבאמת הטעם שמקיפים ז' פעמים וכו' הוא מסתרי תורה, ולכן לא ביארה הגמ' עניינו וטעמו, ולפיכך גם א"א להשתמש בטעמים הללו כדי לקבוע הלכות בנגלה אימתי ידחה השבת, אם לא שיש גם טעם בנגלה מצד מה שביארה הגמ'. עוד יש להוסיף שגם מה שמצות ערבה בזה"ז ממנהג נביאים הוא ביום השביעי –ולא ביום אחר מסוכות- לא נזכר בתלמוד, והוא פלאי. וקיצרתי].


לא כ"כ מדוייק.
הלא בהמשך דבריך הערת בעצמך מדוע בזה"ז בחרו דייקא את היום השביעי, ובאמת הפוסקים עמדו על כך, והנה הט"ז כתב כי טעם הדבר הוא משום שהיו מקיפין בו שבע פעמים, ולכן נקבע לדורות ליום ערבה.

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ד' דצמבר 07, 2011 11:01 am
על ידי אברהם
פרוזבול כתב:
אברהם כתב:באשי,
אמנם בפירוש לא נמצא הדבר בגמרא, מ"מ רמזים עבים נמצאים בתלמוד ששורשי יום הושענא רבא שייכי לסתרי תורה. ואילו לשמיני של חנוכה לא שמענו כלום.

[למשל, המשנה אומרת שהיו מקיפים באותו היום ז' פעמים וכו', והגמ' לא שואלת כדרכה מאי טעמא, או מנא הני מילי, וכדו', כאילו הדבר חוק לישראל כפרה אדומה. יתירה מכך, לעיל מינה איתא שערבה אינה דוחה את השבת אלא ביום שביעי, וביארה הגמ' שביקשו לקבוע יום אחד שתדחה בו ערבה את השבת כדי לפרסמה שהיא מן התורה, והטעם שבחרו דוקא ביום שביעי הוא משום שביום הראשון לא יהיה עי"ז פרסום מפני שיאמרו לולב הוא דקא דחי, ומעתה שאלה הגמ' ולידחו בחד מהנך [למה דוקא בשביעי] ותירצה 'כיון דקא מפקת לה מראשון אוקמה אשביעי' ופרש"י יום מסויים או ראשון או אחרון. והפלא זועק, הלא ביום השביעי היו מקיפין עם הערבות (למ"ד) שבע פעמים וע"כ שהוא יום מיוחד למצות ערבה, יהיה מה שיהיה הטעם, וא"כ נימא שמאותו טעם עצמו נבחר יום זה שידחה את השבת, ומה הוצרכה הגמ' לסברת יום מסויים. וחזינן, שבאמת הטעם שמקיפים ז' פעמים וכו' הוא מסתרי תורה, ולכן לא ביארה הגמ' עניינו וטעמו, ולפיכך גם א"א להשתמש בטעמים הללו כדי לקבוע הלכות בנגלה אימתי ידחה השבת, אם לא שיש גם טעם בנגלה מצד מה שביארה הגמ'. עוד יש להוסיף שגם מה שמצות ערבה בזה"ז ממנהג נביאים הוא ביום השביעי –ולא ביום אחר מסוכות- לא נזכר בתלמוד, והוא פלאי. וקיצרתי].


לא כ"כ מדוייק.
הלא בהמשך דבריך הערת בעצמך מדוע בזה"ז בחרו דייקא את היום השביעי, ובאמת הפוסקים עמדו על כך, והנה הט"ז כתב כי טעם הדבר הוא משום שהיו מקיפין בו שבע פעמים, ולכן נקבע לדורות ליום ערבה.


החילוק ברור,
הט"ז כתב שהטעם שאנו עושים זכר למקדש דוקא ביום ז' הוא משום שביום זה היה במקדש מצוה יתירה [יהיה הטעם מה שיהיה] וא"כ בעי טפי זכירה משאר ימים. ומאי אכפ"ל שהטעם לתוספת ההקפות הוא מסתרי תורה, סוף סוף כך היה המצוה להקיף ז' פעמים ועבדינן זכר לזה.
ואילו אני שאלתי למה הגמ' לא אומרת שמאותו הטעם והשורש שגורם לתוספת ההקפות תדחה גם השבת, [שהרי עצם תוספת ההקפות אינם סיבה לדיחוי השבת, אלא הטעם שהביא לתוספת זו] וע"ז כתבתי שכיון שטעם זה הוא מסתרי תורה לא שייך שנדחה את השבת מחמתו בלא תוספת טעם עפ"י נגלה.

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ד' דצמבר 07, 2011 11:59 am
על ידי לערוך
חיפוש קצר בגוגל מעלה שכך נהגו בחב"ד בערלוי ובעוד הרבה, ולדעתם בזאת חנוכה הוא מסירת פתקין ולא יתכן שכולם סמכו על טעות שהובא בבת עין.

ולידענים הפתרונים.

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ד' דצמבר 07, 2011 12:24 pm
על ידי לערוך
עד כמה שהצלחתי להבין מסירת פתקין אינו נחשב ליום החיתום ויש הבדל בין יום החיתום שהוא לכו"ע בהושענא רבא, לבין מסירת פתקין שהוא בזאת חנוכה.

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ד' דצמבר 07, 2011 12:28 pm
על ידי פרוזבול
אברהם כתב:החילוק ברור, הט"ז כתב שהטעם שאנו עושים זכר למקדש דוקא ביום ז' הוא משום שביום זה היה במקדש מצוה יתירה [יהיה הטעם מה שיהיה] וא"כ בעי טפי זכירה משאר ימים. ומאי אכפ"ל שהטעם לתוספת ההקפות הוא מסתרי תורה, סוף סוף כך היה המצוה להקיף ז' פעמים ועבדינן זכר לזה.
ואילו אני שאלתי למה הגמ' לא אומרת שמאותו הטעם והשורש שגורם לתוספת ההקפות תדחה גם השבת, [שהרי עצם תוספת ההקפות אינם סיבה לדיחוי השבת, אלא הטעם שהביא לתוספת זו] וע"ז כתבתי שכיון שטעם זה הוא מסתרי תורה לא שייך שנדחה את השבת מחמתו בלא תוספת טעם עפ"י נגלה.



אעתיק לשון הט"ז:
וקבעו יום ז' לערבה יותר מיום אחר נ"ל כיון שבמקדש היה ג"כ יותר קדושה ביום זה שהרי היו מקיפין ז"פ ביום זה:

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ד' דצמבר 07, 2011 12:29 pm
על ידי אברהם
נו...

כנראה נחתך בטעות סיום דבריך.

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ד' דצמבר 07, 2011 12:39 pm
על ידי פרוזבול
נחתכו סוף דבריי.
כוונתי היתה שאין הכרח בלשון הט"ז לפרש כדבריך, ויתכן לפרש כך וכך.

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ד' דצמבר 07, 2011 10:40 pm
על ידי נוטר הכרמים
ממש"כ באשכול אחר ב'בית המדרש'
viewtopic.php?f=17&t=7189#p64015
בב"ח סי' תרעט, וז"ל: וז"ל מהרי"ל, קבלה בידינו שאין לאדם לעשות מלאכה בשעה שנרות דולקים בחנוכה, וי"א גם ביום הראשון וביום האחרון מנהג רבותינו נוחי נפש לאסור מלאכה, עכ"ל. ונראה קצת ראיה מדקראו להו חנוכה, לומר חנו בכ"ה, דאי אין כל איסור כלל במלאכה, מאי חניה שייך כאן, דדוחק הוא לומר דר"ל חנייה ממלחמה. וראה בברכי יוסף שהשיב על דבריו.

וביום השמיני הלא הוא יום 'זאת חנוכה', הידוע מספרן של צדיקים, (תלמידי תלמידיו של הבעש"ט, וראה בספר שער יששכר מונקאטש שבאמת בגמ' ומדרשים וזוהר הקדוש וכתבי האריז"ל לא מצינו זה בשום מקום, ודבר זה נמסר בסוד ה' ליראיו המקובל איש מפי איש).

ומובא בשם מהרי"ד מבעלזא דזה הביאור בדברי מהרי"ל הנ"ל, ומעליותא דיום השמיני מטו משמיה כמה טעמים: א) שבימים אלו בשעת הנס נתחייבו ישראל להביא קרבנות תודה על ניסי ונפלאות ה', אך לא יכלו להקריב קרבנות עד היום השמיני שהרי כולם היו טמאי מתים. ב) דאיתא דחנוכת המזבח היתה ביום השמיני שאז נגמר המזבח, ולכך לא היה אפשר להקריב קודם לכן.

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ה' דצמבר 08, 2011 2:05 am
על ידי סופר
אברהם,
מחילה אך אין לדבריך שום פשר.

בחג נדונים על המים הוא משנה מפורשה בר"ה, וענין הערבה שגדלה על מים ובה מבקשים עליהם, וענין יום האחרון שבו כפשוט נחתם הדין הנ"ל שהתמשך כל החג ולכן מרבים בבקשות ואמירת הושענא, כ"ז הוא לפי פשוטו ממש בלי שום סתרי תורה מיוחדים ולא דרש ולא רמז, פשוטם המוחלט של דברים.

ומה שלא פשטה הגמ' דיש ענין בשביעי ממה שמקיפין בו ז"פ, אפשר לתרץ בפשיטות שע"ז גופא הי' הנדון, דאותו יום שידחה שבת בו יקיפו ז' פעמים, אלא שלדידי פשיטא לי כמ"ש שיום האחרון הוא חיתום דין המים וזה שאמרו בגמ' כיון דאפיקתיה מראשון כו' ופשוט.

בזוה"ק ובכתבי האר"י נתבאר שהדין הפרטי של כאו"א שהחל בר"ה ויו"כ מסתיים בהו"ר ושמי"ע, ויפה אמרו שמכבשי דרחמנא בתלמודא דילן לא נזכר מזה ואפי' לא ברמז רחוק.

ולאדכורי, דלא כל גמרא מוקשית נעשית בשל כך 'סתרי תורה', אפשר להקשות ולתרץ כדרכה של תורה מבלי להתלהם בהפלגות תיכף.

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ה' דצמבר 08, 2011 9:36 pm
על ידי נוטר הכרמים
היום שאלתי את אחד ממקובלי דורינו על הדבר, לטענתו ענין החיתום של זאת חנוכה מופיע בכתבי גורי האריז"ל!

אקוה שבימים הקרובים ימציא לי את הדברים.

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ה' דצמבר 08, 2011 9:38 pm
על ידי היא שיחתי
דווקא אני זוכר שאמר לי הגר"ד כהן שמקורו בבני יששכר

אולם זוכרני שיש מקור בעומק הבנת הזוהר באיזה מקום ואיני זוכר איהו

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ה' דצמבר 08, 2011 10:28 pm
על ידי איש_ספר
נוטר הכרמים כתב:היום שאלתי את אחד ממקובלי דורינו על הדבר, לטענתו ענין החיתום של זאת חנוכה מופיע בכתבי גורי האריז"ל!

אקוה שבימים הקרובים ימציא לי את הדברים.

תקות שוא. אף שבשנים האחרונות למדנו כי המונח גורי האר"י, הוא כמעט כמו, ספרים הקדושים.

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ו' דצמבר 09, 2011 12:04 am
על ידי היא שיחתי
הסתכלות יפה על הנושא

http://maharitz.co.il/?CategoryID=272&ArticleID=572
מביאים בכמה ספרים, בעיקר בספרי גדולי החסידים והצדיקים, אינני יודע מה המקור שלהם, הם כותבים את זה בשם כתבי האר"י ובוודאי יש לזה מקור, רק שכנראה יש כתבים של האר"י שלא נתפרסמו או שנגנזו, ויש לדבר רמז בירושלמי מסכת שבת אבל אין לזה מקור מפורש. עכ"פ נאמנים עלינו האומרים בשמו, שעניין גמר ימי הדין של ר"ה יוה"כ והו"ר, העיקר והסוף בחנוכה. כך כותבים בשם האר"י. מי שמכיר למשל את הספר נטעי גבריאל, הוא אוסף הרבה הלכות, וכך הוא כותב, ימי חנוכה הם ימי חיתום גמר הדין לטובה ועת רצון להיפקד בדבר ישועה ורחמים ובפרט בזאת חנוכה.

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ו' דצמבר 09, 2011 12:14 am
על ידי היא שיחתי
הוא כותב שיש רמז בירושלמי שבת מי יודע מה הוא?

שוב ראיתי בנטעי גבריאל דציין ירושלמי שבת פב הו

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ו' דצמבר 09, 2011 1:13 am
על ידי כותב
חידוש יתירה מזו. גמר החתימה נמשך עד פורים!
untitled.JPG
untitled.JPG (19 KiB) נצפה 21929 פעמים

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ו' דצמבר 09, 2011 1:19 am
על ידי נאשער
עיין בספר ליקוטי מהרי"ל להרה"ק מהרי"ל מזאקילקאב תלמיד בעל נועם אלימלך זי"ע בדרוש לחנוכה ועוד, ובשער יששכר (ימי אורה אות לו) העיר על מש"כ בספרים ענין זה בשם כתבי אריז"ל דאין זה נכון כי לא מצינו זה בשום מקום בגמרא ובמדרשים ובזוה"ק ובכתבי אריז"ל.

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ו' דצמבר 09, 2011 1:25 am
על ידי יאיר
[טעות]

Re: האמנם זאת חנוכה הוא זמן החיתום

פורסם: ו' דצמבר 09, 2011 6:11 pm
על ידי כותב
יאיר כתב:http://www.otzar.org/aspcrops/60725_54_-7345311496-9122011.asp

viewtopic.php?f=7&t=7162#p63818