מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

חגיגת יום הולדת - מגזירות היוונים?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
היא שיחתי
הודעות: 3377
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

חגיגת יום הולדת - מגזירות היוונים?

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' דצמבר 25, 2011 2:51 am

שח לי ידידי כי כתוב בספרים שהיוונים גזרו על היהודים לחגוג ימי הולדת
הדבר נראה לי מוזר
אבל הוא עמד על דעתו

האם מישהו יכול להביא מקור לזה?

יאיר
הודעות: 10081
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: חגיגת יום הולדת - מגזירות היוונים?

הודעהעל ידי יאיר » א' דצמבר 25, 2011 5:25 am

שהוא יביא לך את המקור אם הוא כ"כ יודע...

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: חגיגת יום הולדת - מגזירות היוונים?

הודעהעל ידי עשוי לנחת » א' דצמבר 25, 2011 7:07 am

יאיר כתב:שהוא יביא לך את המקור אם הוא כ"כ יודע...

איך יביא את המקור אם זה כתוב ב"ספרים"??...

שבטיישראל
הודעות: 1811
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: חגיגת יום הולדת - מגזירות היוונים?

הודעהעל ידי שבטיישראל » א' דצמבר 25, 2011 7:27 am

היא שיחתי כתב:שח לי ידידי כי כתוב בספרים שהיוונים גזרו על היהודים לחגוג ימי הולדת
הדבר נראה לי מוזר
אבל הוא עמד על דעתו

האם מישהו יכול להביא מקור לזה?


יוונים ?

הרי פסוק מפורשת בתורה "יום הולדת את פרעה" ?!

יאיר
הודעות: 10081
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: חגיגת יום הולדת - מגזירות היוונים?

הודעהעל ידי יאיר » א' דצמבר 25, 2011 9:17 am

עשוי לנחת כתב:
יאיר כתב:שהוא יביא לך את המקור אם הוא כ"כ יודע...

איך יביא את המקור אם זה כתוב ב"ספרים"??...

התכונתי (וכביכול לשאול את היא שיחתי) מנין מקורו של האיש. ראה בספר? שמע מרב?
נערך לאחרונה על ידי יאיר ב א' דצמבר 25, 2011 9:53 am, נערך פעם 1 בסך הכל.


מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: חגיגת יום הולדת - מגזירות היוונים?

הודעהעל ידי מורה צדק » א' דצמבר 25, 2011 9:45 am

גבי מה שתקף בספר ברכת משה, שאכלו ללא נטילה ובעירבוב, מה עניינו שאינו סעודה הראויה? אדרבה יש מצוה להודות לה' על הגיעו לגיל זה, או ליובל שנים לנישואין, ואף אם אין סיום מסכת אין כל איסור בזה אם נעשה בהפרדה וכדין.

למאי_נמ?
הודעות: 784
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: חגיגת יום הולדת - מגזירות היוונים?

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ו' נובמבר 30, 2012 12:15 am

אם התרחבנו לעסוק במקורו של מנהג יום ההולדת ובהנהגות גדול"י ביום זה, הנה יש בזה קונטרס שלם מלוקט להגרש"ד שליט"א, ואולי הרב 'איש_ספר' יחכימנו בזה.

גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: חגיגת יום הולדת - מגזירות היוונים?

הודעהעל ידי גילוי » א' דצמבר 02, 2012 1:11 pm

[quote="יאיר"]הנה נמצא עלי ספר:
http://www.otzar.org/aspcrops/151943_23 ... 122011.asp
ומתחיל מכאן ובעמ' הבא עיי"ש באריכות:
http://www.otzar.org/WOTZAR/Book.aspx?1 ... 6#&page=23

ויש לשאול שוב מה המקור שהיונים גזרו על יום הולדת

החזן
הודעות: 313
הצטרף: ו' אוקטובר 12, 2012 2:17 pm

Re: חגיגת יום הולדת - מגזירות היוונים?

הודעהעל ידי החזן » ש' דצמבר 08, 2012 6:22 pm


גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: חגיגת יום הולדת - מגזירות היוונים?

הודעהעל ידי גילוי » א' דצמבר 09, 2012 3:57 am

החזן כתב:יעויין כאן באורך http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?1 ... 6&page=177


מה יעשו אלו שאים להם גישה רק ל40 עמודים ראשונים?

יאיר
הודעות: 10081
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: חגיגת יום הולדת - מגזירות היוונים?

הודעהעל ידי יאיר » א' דצמבר 09, 2012 4:02 am

הנה:
קבצים מצורפים
PrintPDF.pdf
(1.06 MiB) הורד 264 פעמים

גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: חגיגת יום הולדת - מגזירות היוונים?

הודעהעל ידי גילוי » ב' דצמבר 10, 2012 1:36 am

יאיר כתב:הנה:


יש"כ

גילוי
הודעות: 591
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:14 am

Re: חגיגת יום הולדת - מגזירות היוונים?

הודעהעל ידי גילוי » ג' דצמבר 11, 2012 2:07 am

כתוב רק שגזרו על היהודים לחגוג את ימי ההולדת של מלכי יון שכללו עבודת אלילים וכד' אבל לא גזרו על היהודים לחגוג לעצמם ימי הולדת

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: חגיגת יום הולדת - מגזירות היוונים?

הודעהעל ידי אמסטרדם » ד' נובמבר 13, 2013 11:27 pm

יצויין מש"כ החקל יצחק ז"ל בהקדמה לאמרי יוסף דהאמרי יוסף ז"ל נהג לומר תוכחת מוסר לבנו הנ"ל ביום הולדתו לאמר שצריך להוסיף בעבודת ה' וכדו'
ויצויין גם מה ששמעתי בשם צדיקים רמז בפסוק "בני אתה אני היום ילידתיך שאל ממני ואתנה וגו'" שיום הולדת האו מסוגל לתפילה
וידוע שבחב"ד עושים ענין גדול מיום הולדת רבותיהם נבג"מ וכן הבעש"ט ז"ל

כנסת ישראל
הודעות: 390
הצטרף: ה' ינואר 06, 2011 3:04 am

Re: חגיגת יום הולדת - מגזירות היוונים?

הודעהעל ידי כנסת ישראל » ה' נובמבר 14, 2013 3:52 am

מצו"ב מאמר בענין מי' ת"ש.
קבצים מצורפים
יום הולדת בישראל.PDF
(162.74 KiB) הורד 191 פעמים

עתניאל בן קנז
הודעות: 1654
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: חגיגת יום הולדת - מגזירות היוונים?

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ג' נובמבר 19, 2013 12:44 am

אמסטרדם כתב:יצויין מש"כ החקל יצחק ז"ל בהקדמה לאמרי יוסף דהאמרי יוסף ז"ל נהג לומר תוכחת מוסר לבנו הנ"ל ביום הולדתו לאמר שצריך להוסיף בעבודת ה' וכדו'
ויצויין גם מה ששמעתי בשם צדיקים רמז בפסוק "בני אתה אני היום ילידתיך שאל ממני ואתנה וגו'" שיום הולדת האו מסוגל לתפילה
וידוע שבחב"ד עושים ענין גדול מיום הולדת רבותיהם נבג"מ וכן הבעש"ט ז"ל

יום הולדת כיום חשבון הנפש, מובן, שהרי עברה עוד שנה, וצריך לבדוק מה התקדם.
לעשות 'ענין גדול', אכן מקובל בחוגים מסוימים. אבל לא נחלת הכלל.
מה שציינת בשם הבעש"ט, לא ידוע משום מקור אחר חוץ ממקורות חבדיים. -- אשר נאמונתם ... לגבי נושאים כאלו.

איש רגיל
הודעות: 2102
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: חגיגת יום הולדת - מגזירות היוונים?

הודעהעל ידי איש רגיל » ב' נובמבר 25, 2013 12:30 am

מתוך הספר 'אבני חן'.
קבצים מצורפים
יום הולדת.PDF
(1.05 MiB) הורד 177 פעמים

ארזי הלבנון
הודעות: 1012
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: חגיגת יום הולדת - מגזירות היוונים?

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ו' נובמבר 17, 2017 9:41 am

מאמר שפורסם על ידי הרה"ג רבי שמואל ברוך גנוט ב'דרשו'

"וְקַח לִי מִשָּׁם שְׁנֵי גְּדָיֵי עִזִּים טֹבִים וְאֶעֱשֶׂה אֹתָם מַטְעַמִּים לְאָבִיךָ כַּאֲשֶׁר אָהֵב" (כ"ז, ט')

רש"י כתב בשם פרקי דרבי אליעזר (פל"ב): "וכי שני גדיי עזים היה מאכלו של יצחק? אלא האחד הקריב לפסחו והאחד עשה מטעמים".

לאור זאת, כך חשבתי לעצמי, יתכן שיצחק אבינו חפץ לברך את עשו דוקא ביום זה, שהרי חז"ל (ר"ה י, ב) אמרו שיצחק נולד בפסח, ואמרו חז"ל (ירושלמי ר"ה פ"ג ה"ח) שאדם אינו נופל במהרה ביום הולדתו, כיון שמזלו של האדם משופר ונעלה יותר ביום הולדתו. ולכן רצה יצחק לברך את ברכותיו דוקא ביום הולדתו, בו ברכותיו יהיו נעלות יותר. גם פרשת 'וזאת הברכה', בה משה רבינו, כך אמרו חז"ל, בירך את בני ישראל ביום פטירתו.

●●●

חז"ל אמרו (ר"ה י"א) שהקב"ה ממלא את שנות הצדיקים מיום ליום. חז"ל אמרו גם שהקב"ה מכפר על הדור במיתת הצדיקים. הרי ברור שככל שכח הצדיק גדול יותר, כך מתכפרים רבים יותר על ידי הסתלקותו. נמצא לדברי הירושלמי שיום הולדתו הוא יום נעלה ביותר, ואם כן יתכן שכשהצדיק נפטר ביום זה, מתכפרים רבים יותר בגינו, שהרי נפטר בשיא כוחותיו ומעלותיו.

הירושלמי (שם) מספר שכשהעמלקים נלחמו בעם ישראל, דאג עמלק להציב בראש חיילותיו דוקא חיילים שנולדו באותו היום, כדי שמזלם הטוב, המיוחד ליום הולדתם, יסייע להם לנצח במלחמה נגד ישראל. ואכן, ובאמת בדרך הטבע, חיילים אלו היו אמורים לנצח במלחמתם, אך משה רבינו ע"ה הצליח בתפילותיו לסבב את השפעת מזלם בשמים.

הגאון הבן איש חי (שנה ראשונה פרשת ראה, יז) כותב ש"ישנם הנוהגים לעשות בכל שנה את יום הלידה ליום טוב, וסימן יפה הוא, וכן נוהגים בבתינו". בשו"ת גנזי יוסף כתב ש"ידוע לי שישנם אנשי מעשה שביום הולדתם מהדרים אחר פרי או בגד חדש, כדי לברך שהחיינו", וכתב שזהו מנהג טוב, כי בודאי מהראוי לברך שבח והודאה להית"ש.

מעניינים הם דברי רבה של מיר, פוניבז' וירושלים, הגאון האדר"ת זצ"ל (בספרו נפש דוד) שכתב: "שמעתי מכמה בני אדם שסגולה לומר בכל השנה פרשה אחת שבתהלים של שנת האדם, כמו שבשנת י"ד יאמר כל השנה פרק י"ד, וכן כל ימי חייו, וכן אני נוהג".

ואמנם, על עצם חגיגת וציון ימי הולדת, כתב האדר"ת זצ"ל את הדברים הנוקבים הבאים, בספרו האוטוביוגרפי "נפש דוד": "בכל לבי כעסתי על המברכים, לברכני ביום הולדתי ולשמחני בו, ומרגלא בפי מעודי שלא מצאנו שמחת יום הולדת בספרינו הקדושים רק בלידת פרעה לבד, ודבר זה אינו לרוח עם קדוש המקובל אצלנו, ונוח לו שלא נברא משנברא, וא”כ למה נשמח ביום הולדתינו, בטרם ידענו שהועלנו בבריאתנו, ורק צדיקים יכולים לשמוח כדברי התוספות (ע”ז ה’, א’ ד”ה שאלמלא), אבל אנחנו מה חיינו מה מעשינו ומה צדקותינו".

בספרי חסידות מובא כרמז על הנאמר בתהילים: "אני היום ילדתיך שאל ממני ואתנה" שביום הולדתו של האדם, יכול הוא לבקש מהקב"ה את בקשותיו והקב"ה ממלא את משאלותיו לטובה.

לעומת זאת, מו"ר מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א כתב מספר פעמים (ראו בס' הקטן בהלכה, ועוד) שאת המושג 'יום הולדת' מצינו בתורה אך ורק אצל פרעה הרשע ("יום הולדת את פרעה") ולכן אין צורך לציין את יום ההולדת כיום מיוחד. ואכן, מצאתי את הדברים במדרש שכל טוב (לאחד הראשונים, רבי מאיר ב"ר שלמה ז"ל), שכתב כך: "יש לי לומר יום זה תכלית שנתן ביום שנולד, ודומה לו "ביום הולדת אותך" (יחזקאל טז, ד), ורוב בני אדם מחבבים יום שהוא תשלום שנתן, שהוא כנגד אותו היום שנולד ושמחים בו ועושין בו משתה. אפס כי אנשי עיר הקודש אמרו כי הוא יום גנוסיא של מלכים, שמביאין ספר יחוסי המלכים וקוראין לפני פרעה, ודומה לו 'ויתילדו על משפחותם'", עכ"ל.

מו"ר מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א אמר לי, שיש לחגוג את יום ההולדת אך ורק בימי ההולדת שהוזכרו בחז"ל וקדמונים, כמו ביום הולדת של גיל שישים, שמובא בגמרא (מו"ק כח, א) שכשרב יוסף הגיע לגיל שישים ערך יומא טובא לרבנן, באומרו ששמח הוא שיצא מחיוב כרת. וכן מצינו שרבינו רבי יהודה טיאה וויל זי"ע, בנו של ה'קרבן נתנאל', כתב שיש לערוך סעודה ביום הולדת של שישים, ללבוש בגד חדש ולברך ברכת שהחיינו. הגאון בעל 'לקט יושר' מספר שרבו בעל ה'תרומת הדשן', ערך מסיבה ביום סיומו כתיבת ספרו שהיה גם יום הגיעו לגיל שישים, ובסעודה השתתפו "שני זקנים". גם האדר"ת זצ"ל כותב בספרו 'נפש דוד' ששמח ביום הולדתו, על כך שיצא מכלל כרת, וכן בעל ה"אמרי אמת" זצ"ל ערך ביום הולדתו השישים חגיגה לבניו וחתניו. ה'בן איש חי' (שם) כתב שמן הראוי שכשהאדם מגיע לגיל שישים, שילבש בגד חדש או שיאכל פרי חדש ויברך 'שהחיינו', ויכוון על שמחתו שזכה להגיע לגיל זה.

לדעת ה'חוות יאיר' (סי' ע), המגיע לגיל שבעים צריך לברך 'שהחיינו'. ואולם הפרי מגדים (סי' תמד משב"ז סק"ט) ובשו"ת תשובה מאהבה (או"ח ח"ב סרל"ט) פקפקו בדבר, כיון שבגמרא ובפוסקים הקדמונים הוזכר לברך שהחיינו רק בהגיע האדם לגיל שישים, וה'שיורי ברכה' (או"ח רכג) ובהגהות חתם סופר (על שו"ע או"ח רכה) הכריעו שיברך 'שהחיינו' ללא שם ומלכות. הגר"ח פלאג'י זצ"ל כתב (בספרו גנזי חיים, מערכה י) שנהגו לעשות סעודה לתלמידי חכמים בגיל שבעים, "ואני נהגתי לעשות סעודה לרבנן ותלמידהון משנת שבעים ואילך, בכל שנה ביום שנולדתי, וברכתי שהחיינו על בגד חדש". הגר"ש סלנט זצ"ל מסר לגבאי הצדקה ביום הגיעו לגיל שבעים, שבעים נפוליאנים של זהב עבור "קמחא דפסחא", ה"שדי חמד" חגג את יום הולדתו השבעים בחברת תלמידיו, ששתו 'לחיים' לחיי רבם, ורבינו החפץ חיים זי"ע חגג את יום הולדתו השבעים בחברת תלמידיו הקרובים מרנן הגר"א וסרמן והגרי"ש כהנמן זצ"ל. ה'מקור חסד' על הספר חסידים (סי' ריג) ציטט את דברי הירושלמי (פ"ח ה"ג) שאחת לשישים או לשבעים שנה בא דבר לעולם רח"ל, וכתב שלפי"ז ישנה סיבה לחגוג בימים אלו, בו מוכח שניצל מהדבר.

ומעניין, בשו"ת בית ישראל ובשו"ת להורות נתן, כתבו שישנם שנמנעים מלחגוג, לפחות בפומבי וברעש גדול, את יום הולדתם השישים, השבעים והשמונים, כדי למנוע עין הרע.

●●●

וכך מסופר בספר "יום הולדת ומשמעותו":

סיפר לי ידיד יקר שלקה בגבו ונזקק לטוס לארה”ב לצורך טיפולים רפואיים:

כידוע, מחלקות הנוסעים במטוס מתחלקות לשלוש: מחלקה רגילה, מחלקת עסקים ומחלקה ראשונה. מחירה של טיסה במחלקה הרגילה הוא אלף דולר, המחיר במחלקת עסקים הוא אלפיים דולר ואילו עלות טיסה במחלקה הראשונה היא שלושת אלפים דולר.

ידידי, שמחמת מצבו הבריאותי נבצר ממנו לשבת על מושב רגיל ונזקק לשכב במשך כל הטיסה, הוצרך לרכוש כרטיס למחלקה הראשונה, שם יכול היה לשכב במשך כל שעות הטיסה. ברם, לצערו היה הוא הנוסע היחיד שטס במחלקה זו. מתוך בדידותו החל להלך על קביו למחלקות האחרות, והנה פוגש הוא אברך עדין נפש. פנה אליו ידידי וביקש ממנו אם יוכל ללמוד עמו מעט לצדו במחלקה הראשונה. האברך נענה לבקשתו ואכן החלו שניהם ללמוד בצוותא.

כעבור זמן מה, הופיעה לידם דיילת וביקשה מהאברך שישוב למקומו, מאחר ולא שילם על שהות במחלקה זו. מיותר לציין שכל בקשותיהם וניסיונותיהם של ידידי ואותו אברך לשכנע את הדיילת לאפשר להם להמשיך ללמוד, עלו בתוהו, על אף שהסבירו שכל מטרת בואו של האברך למחלקה זו היתה אך ורק למען גמילות חסד. או אז, פנה האברך לידידי ואמר לו: "מה שארע לנו עכשיו מזכיר לי מעשה שסיפר הגאון הגדול הרב פאם זצ”ל (מגדולי ישראל באמריקה) ולימד אותנו מתוכו מוסר השכל נפלא, ומעשה שהיה כך היה:

"לאוזניו של קבצן עני שפרנסתו היתה דחוקה עד מאוד, הגיעה שמועה שישנה הזדמנות פז להרוויח סכום כסף נכבד בארה”ב. ידידנו הקבצן אסף וצירף פרוטה לפרוטה, עד שהצליח לצבור סכום כסף הגון שבאמצעותו יוכל לרכוש כרטיס טיסה הלוך ושוב לארה”ב, וגם יישאר לו חלק נכבד לצורך שהותו שם במשך מספר ימים. היום המיוחל הגיע, הקבצן שזו לו הטיסה הראשונה בחייו, עלה במדרגות המובילות אל תוך המטוס. נכנס והתיישב במושב הראשון שנקלע לידו, בחושבו שדרכו של מטוס כדרכו של אוטובוס, אך לא ידע הוא שהמקום שבחר לשבת, לא היה פחות מאשר במחלקה הראשונה.

"מיד כשהתיישב על מושבו נפלטה מפיו אנחת רווחה. מעולם לא זכה לחוש נוחות שכזו בשום מושב או ספה שישב עליהם אי פעם. לאט לאט החל להכיר את כל מנגנוני הנוחות המותקנים לרווחתם של הטסים במחלקה הראשונה. החל מהמזגן המיוחד, הנעימות המיוחדות המושמעות באוזניות המותאמות לכל נוסע, המושבים והידיות המתכווננות. הכל היה בשבילו חדש וכעין חלום.

"פסגת הנאותיו בטיסה זו, הגיעה לשיאה בזמן חלוקת ארוחת הצהריים. האוכל המהביל וריחו הנודף עשוהו כשיכור, סעודה מעין זו לא טעם מעולם. והנה, אך קיבל את מנתו וכבר היה ראשו ורובו טמונים בתוך צלחתו.

"דא עקא, קולות ההתלהבות שנפלטו מפיו, ליקוק אצבעותיו ואנחות האושר שלו הסבו לשכניו ההדורים למחלקה אי נוחות רבה, וזאת מלבד פליאתם הבלתי מוסתרת שאדם בעל חזות כה דלה זוכה לטוס ביחד עמם. כשפקעה סבלנותו של אחד הנוסעים הכבודים, פנה הוא לדיילת וביקש ממנה שתתעניין על מהותו של אותו קבצן תימהוני.

"כשהגיעה הדיילת אל הקבצן, ביקשה ממנו באדיבות לראות את כרטיסו. מה גדולה הייתה תדהמתו כשהודיעה לו שמקומו אינו אלא בירכתי המטוס במחלקה הפשוטה. ידידנו לא איבד את עשתונותיו. על חוויה כה מיוחדת אינו מוכן לוותר בשום אופן. הוא החליט בהחלטה נחושה שאת כל הכסף ששמר להוצאות הדרך מוכן הוא להשקיע בשביל להמשיך בטיסה מיוחדת זו.

"פנה הוא לדיילת ואמר לה: 'הנני מבין שטיסה במחלקה זו עולה שלושת אלפים דולר, הנה לך אלפיים דולר נוספים מלבד האלף שכבר שילמתי, ואני מבקש שתאפשרו לי להמשיך את טיסתי במחלקה זו'. או אז ענתה לו הדיילת: 'אנו מצטערים, אך מה שלא קונים למטה כבר אי אפשר לקנות למעלה…'".

כי אכן כן, יום הולדתו של האדם הוא יום של חשבון נפש. עוד שנה עברה בדרכו בפרוזדור הניסיונות של העולם הזה. את השנים שקצבו לו, עליו לנצל על מנת לקנות קניינים של קיימא, שיעמדו לו בהגיעו לטרקלין בעולם שכולו נצח: להרבות בתורה, בתפילה ובגמילות חסדים, שהם שלושת עמודי העולם כמבואר בפרקי אבות (א, ב) ולשאוף למלא את חובתו בעולמו. האדם שיעמול לקנות קניינים רוחניים, יזכה לשיר את שירת חייו בשמחה, להתענג על ה’ וליהנות מזיו שכינתו, שהוא העידון הגדול מכל העידונים, ועליו לזכור שהזמן דוחק והמלאכה מרובה, ואת מה שלא קונים למטה בזה העולם, כבר אי אפשר לקנות למעלה בעולם שכולו טוב…

●●●

כשיהודי שאינו שומר מצוות חוגג יום הולדת, אמר מרן הגרא"מ שך זי"ע בשיחתו, הרי הדבר תמוה להפליא. הוא בסך הכל התקרב בשנה נוספת אל מיתתו, אז מדוע הוא שמח כל כך?

אך כשיהודי שומר מצוות שמח ביום הולדתו, יש לו סיבה טובה לשמוח. הוא ניצל שנה נוספת לחיי עשיה רוחניים, בדרכו אל חיי הנצח!

דרומי
הודעות: 5305
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חגיגת יום הולדת - מגזירות היוונים?

הודעהעל ידי דרומי » ו' נובמבר 17, 2017 11:18 am

דיון נרחב בענין זה - בספר 'שולחן מנחם', בסוף חלק ג.

גביר
הודעות: 1113
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: חגיגת יום הולדת - מגזירות היוונים?

הודעהעל ידי גביר » ג' דצמבר 05, 2017 8:15 am

יעויין אבן עזרא בסוף פרשת השבוע וישב שכתב שהוא מנהג המלכים דווקא לציין את הולדתם, וכותב שכך היה נהוג גם בימיו שלו ויוסף ידע שעוד שלושה ימים חל יום הולדת פרעה ולכן הבין ששלושת השריגים הם שלושה ימים ולא שלוש שנים או שלושה חדשים. בייחוד שבעבר, מן הסתם, כמו שהיה בשני דורות שלפנינו במקומות רבים ובמקומות מסוימים גם היום, שרוב האנשים לא ידעו כלל את תאריך לידתם.

טברייני
הודעות: 603
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: חגיגת יום הולדת - מגזירות היוונים?

הודעהעל ידי טברייני » ג' דצמבר 05, 2017 8:27 am

כתבתי פעם מאמר בנושא זה, וזה תוכנו,

התורה הדגישה יומולדת את פרעה לפי שהיה אומר לי יאורי ואני עשיתני וארמו לו גם לך יש יום הולדת גם אתה נולדת,
היינו שמטרת יום ההולדת לרמז לאדם מאין בא, ועל ידי כך מגיע לשפלות וענוה,
הואיל והמעכב הגדול בתפילה היא הגאוה (כמובא בספרים וראה עלי שור ועוד) נמצא שביום הולדתו שהוא מתבונן בלידתו ומגיע לענווה אזי תפילתו בכוונה ומתקבלת,
וממילא מבטיחו הקדוש ברוך הוא אני היום ילידיתך שאל ממני ואתנה.

ואשמח לשמוע תגובות על הרעיון הנ"ל.

דרומי
הודעות: 5305
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חגיגת יום הולדת - מגזירות היוונים?

הודעהעל ידי דרומי » ג' דצמבר 05, 2017 1:20 pm

ולהעיר עוד שאומרים 'יום הולדת' ולא 'יום לידה', ו'הולדת' פירושו שהוולד לא נולד מעצמו אלא בסיוע של מיילדת (רש"י שם), וזה מחזק את הרעיון הנ"ל

טברייני
הודעות: 603
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

Re: חגיגת יום הולדת - מגזירות היוונים?

הודעהעל ידי טברייני » ד' דצמבר 06, 2017 8:17 am

דרומי כתב:ולהעיר עוד שאומרים 'יום הולדת' ולא 'יום לידה', ו'הולדת' פירושו שהוולד לא נולד מעצמו אלא בסיוע של מיילדת (רש"י שם), וזה מחזק את הרעיון הנ"ל


יישר כחך.


חזור אל “חנוכה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים