מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

באיזה יום חל כה כסלו בשנת הניצחון על היוונים?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
היא שיחתי
הודעות: 3349
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

באיזה יום חל כה כסלו בשנת הניצחון על היוונים?

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' דצמבר 25, 2011 2:52 am

יש תוכנות שבודקות תאריכים רטרואקטיבית
האם מישהו יכול לבדוק?

שבטיישראל
הודעות: 1811
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: באיזה יום חל כה כסלו בשנת הניצחון על היוונים?

הודעהעל ידי שבטיישראל » א' דצמבר 25, 2011 7:29 am

איך אפשר ?
הרי עדיין קידשו אז לפי הראייה כך דא"א לדעת אם חודש משרחשון באותו שנה היה מלא או חסר !!

היא שיחתי
הודעות: 3349
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: באיזה יום חל כה כסלו בשנת הניצחון על היוונים?

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' דצמבר 25, 2011 5:43 pm

ומעבר לחשבון כזה
אין איזה רמז באיזה מקום באיזה יום היה?

אור חדש
הודעות: 32
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 11:01 pm

Re: באיזה יום חל כה כסלו בשנת הניצחון על היוונים?

הודעהעל ידי אור חדש » א' דצמבר 25, 2011 5:52 pm

באיזה שנה זה היה?

בגולה
הודעות: 793
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: באיזה יום חל כה כסלו בשנת הניצחון על היוונים?

הודעהעל ידי בגולה » א' דצמבר 25, 2011 5:59 pm

באור תורה (אוסטרובצה), חנוכה סוף אות ג' כתב:
אור תורה.jpg
אור תורה.jpg (50.31 KiB) נצפה 1479 פעמים

מתפעל
הודעות: 3653
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: באיזה יום חל כה כסלו בשנת הניצחון על היוונים?

הודעהעל ידי מתפעל » ב' דצמבר 11, 2017 8:12 am

מעניין מאד כי בספר ליקוטי יהודה מביא מהאמרי אמת מגור שדן לפני אביו השפת אמת שנס חנוכה כ"ה כסליו היה בשבת קדש, ןהביא השפת אמת לזה ראיה מספר יוסיפון ששם כתבו כי מלבד מה שהדליקו המנורה, גם ערכו את שולחן לחם הפנים. והרי עריכת הלחם היתה נעשית בשבת.

והוסיף האמרי אמת שלפי זה ניתן עוד לפרש חנו כ"ה, שחנו ממלאכה כי זה היה שבת.

והפני מנחם זצ"ל הוסיף על זה שאולי לכן קבעו חז"ל סוגיית חנוכה במסכת שבת שהנס היה בשבת.

כל זה ראיתי בספר הנפלא אבני נחל מהגאון ר' חיים נחום ליכטנשטיין ז"ל, ת"ח מחסידי גור שהיה גר בחצור הגלילית.

מיכאל1
הודעות: 736
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:17 pm

Re: באיזה יום חל כה כסלו בשנת הניצחון על היוונים?

הודעהעל ידי מיכאל1 » ב' דצמבר 11, 2017 8:41 pm

מתפעל כתב:מעניין מאד כי בספר ליקוטי יהודה מביא מהאמרי אמת מגור שדן לפני אביו השפת אמת שנס חנוכה כ"ה כסליו היה בשבת קדש, ןהביא השפת אמת לזה ראיה מספר יוסיפון ששם כתבו כי מלבד מה שהדליקו המנורה, גם ערכו את שולחן לחם הפנים. והרי עריכת הלחם היתה נעשית בשבת.

והוסיף האמרי אמת שלפי זה ניתן עוד לפרש חנו כ"ה, שחנו ממלאכה כי זה היה שבת.

והפני מנחם זצ"ל הוסיף על זה שאולי לכן קבעו חז"ל סוגיית חנוכה במסכת שבת שהנס היה בשבת.

כל זה ראיתי בספר הנפלא אבני נחל מהגאון ר' חיים נחום ליכטנשטיין ז"ל, ת"ח מחסידי גור שהיה גר בחצור הגלילית.

הסתפקתי באופן שמחמת אונס וכדו' לא ערכו את לחם הפנים בשבת האם אין דין לערוך אותו בא' מימות השבוע, ומהשפ"א מוכח שאין לו תיקון ואם לא נערך בשבת אין ענין לעורכו עד שבת הבאה.

קו ירוק
הודעות: 3719
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: באיזה יום חל כה כסלו בשנת הניצחון על היוונים?

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' דצמבר 11, 2017 8:51 pm

גם אם יוספוס ציין את השולחן (בקדמוניות או מלחמות, ולא בדקתי), יתכן שהדליקו בחמישי או בשישי וערכו שולחן בשבת.
(ומה שחז"ל קבעו נר חנוכה במס' שבת, משום דנר חנוכה ונר שבת שייכים זל"ז (נר איש וביתו), ונר של שבת עדיף).

מיכאל1 כתב:
הסתפקתי באופן שמחמת אונס וכדו' לא ערכו את לחם הפנים בשבת האם אין דין לערוך אותו בא' מימות השבוע, ומהשפ"א מוכח שאין לו תיקון ואם לא נערך בשבת אין ענין לעורכו עד שבת הבאה.

בעריכת שולחן כתי' 'ביום השבת ביום השבת יערכנו', ואיך יערוך אותו שלא בשבת.
והכי משמעות רמב"ן פר' פקודי (שמו' מ יז), ז"ל: והנה המשכן וכליו לא נתקדשו לעבודה אלא במשיחה, כמו שנאמר 'ומשחת את המשכן ואת כל אשר בו וקדשת אותו ואת כל כליו', על כן פירוש 'ויערוך עליו ערך לחם' 'ויעל הנרות', כי עשה כן בזמנם אחר המשיחה. והנה הם כטעם לעשות כן. (דברי הרמב"ן באו להוציא, שלא נאמר שצורת קידוש הכלים הוא לערוך עליו ביום הקמת המשכן בחול את לחם הפנים בשביל לקדש השולחן, אלא שערך השולחן באופן שיוכל אהרן לסדר עליו הלחם בשבת, וכך ימשחנו).
ומשמע מדבריו שאהרן ערך הלחם בזמנו ולא ביום הקמת המשכן. וזמנו הוא בשבת.

שוב מצאתי בפסיקתא זוטרתא, פר' ויקהל ‎(שמו' לה)ז"ל:
ועוד שהרי נאמר ביום השבת, וכל מקום שנאמר ביום אינו אלא בו ביום, כגון 'ביום השבת ביום השבת יערכנו', ואומר 'ביום החדש הראשון באחד לחדש תקים את משכן', וכן כיוצא בהן.
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ב' דצמבר 11, 2017 9:48 pm, נערך 6 פעמים בסך הכל.

ונתנו ידידים
הודעות: 564
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: באיזה יום חל כה כסלו בשנת הניצחון על היוונים?

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ב' דצמבר 11, 2017 9:26 pm

איני יודע באיזה יום בשבוע חל חנוכה, אמנם בספר תולדות יעקב יוסף יש לו אריכות בסוף פר' מקץ להוכיח שכה כסלו באותו שנה הי' הלילה הארוך ביותר בהשנה ולכן הי' זה נס גמור שלא הי' צריך להשאר כלום מהפך שמן.

ונתנו ידידים
הודעות: 564
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: באיזה יום חל כה כסלו בשנת הניצחון על היוונים?

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ב' דצמבר 11, 2017 9:28 pm

קו ירוק כתב:גם אם יוספוס ציין את השולחן (בקדמוניות או מלחמות, ולא בדקתי), יתכן שהדליקו בחמישי או בשישי וערכו שולחן בשבת.
(ומה שחז"ל קבעו נר חנוכה במס' שבת, משום דנר חנוכה ונר שבת שייכים זל"ז (נר איש וביתו), ונר של שבת עדיף).

כנראה שמעולם לא שמעתי מהדרך הלימוד של פלפול.

קו ירוק
הודעות: 3719
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: באיזה יום חל כה כסלו בשנת הניצחון על היוונים?

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' דצמבר 11, 2017 9:35 pm

פלפול לא מוליד הכרח

הא לחמא עניא
הודעות: 1585
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: באיזה יום חל כה כסלו בשנת הניצחון על היוונים?

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ה' דצמבר 14, 2017 10:56 am

בגולה כתב:באור תורה (אוסטרובצה), חנוכה סוף אות ג' כתב:
אור תורה.jpg

מה כתוב קודם לכן, שנדע הבנת דבריו הק' "וב"ה שכונתי לאמת".
בתודה מראש


חזור אל “חנוכה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים