מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

טעה ואמר בימי מרדכי ואסתר כשעמדה מלכות יון הרשעה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
חצקל
הודעות: 112
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:01 pm

טעה ואמר בימי מרדכי ואסתר כשעמדה מלכות יון הרשעה

הודעהעל ידי חצקל » א' דצמבר 25, 2011 7:53 pm

אדם שטעה ואמר בעל הניסים את הנוסח דלהלן : "בימי מרדכי ואסתר כשעמדה מלכות יוון הרשעה". ולא חלי ולא מרגיש בטעותו, מה דינו?
ואדגיש שהשוכח על הניסים בחנוכה אינו צריך לחזור, וזה פשוט שאדם שהוסיף דברים בשמו"ע - כל עוד אינם שקר אינו צריך לחזור.
בכל אופן - מה הדין כאן?
הדבר שנוי במחלוקת מסויימת בין רש"י לתוס' אי שם בש"ס.
העונה תשובה עניינית [עם מקור - לעיכובא] ישלח לפרטי את חשבון הבנק שלו ויזוכה ב-50 ש"ח.
עוד 24 שעות בל"נ התשובה תעלה כאן בפורום.

חצקל
הודעות: 112
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:01 pm

Re: טעה ואמר בימי מרדכי ואסתר כשעמדה מלכות יון הרשעה

הודעהעל ידי חצקל » ב' דצמבר 26, 2011 5:31 pm

במס' מנחות דף ס"ד ע"ב מובא כדלהלן:
ת"ר כשצרו מלכי בית חשמונאי זה על זה והיה הורקנוס מבחוץ ואריסטובלוס מבפנים וכו', ועל אותה שעה שנינו מעשה שבא עומר מגגות צריפין ושתי הלחם מבקעת עין סוכר כי מטא עומר לא הוו ידעי מהיכא לאתויי, אכרזו אתא ההוא חרשא אותיב חדא ידא אאיגרא וחדא ידיה אצריפא, אמר להו מרדכי מי איכא דוכתא דשמה גגות צריפין או צריפין גגות, בדקו ואשכחוה וכו'.
וברש"י: מרדכי - שהיה בימי אחשורוש.
ובתוס': פי' בקונטרס דהוא מרדכי שהיה בימי אחשורוש ותימה הוא לומר שהאריך ימים כל כך, ונראה ע"ש מרדכי הראשון היו נקראין הממונים על שמו.
וממחלוקתם זו נראה שהאומר "בימי מרדכי ואסתר כשעמדה עליהם מלכות יון הרשעה" הרי שלדעת רש"י לא אמר שום שקר, והרי אמירת על הניסים אינה לעיכובא, וא"כ אינו צריך לחזור. משא"כ לתוס' שמרדכי לא היה אז נמצא שאמר שקר וממילא חייב לחזור.
כן נראה לענ"ד.

נוטר הכרמים
הודעות: 5593
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: טעה ואמר בימי מרדכי ואסתר כשעמדה מלכות יון הרשעה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' דצמבר 26, 2011 5:33 pm

כפתור ופרח.

כהן
הודעות: 527
הצטרף: ד' ספטמבר 21, 2011 8:35 pm

Re: טעה ואמר בימי מרדכי ואסתר כשעמדה מלכות יון הרשעה

הודעהעל ידי כהן » ב' דצמבר 26, 2011 5:57 pm

גם אם מצינו שמרדכי האריך ימים כ"כ מהיכ"ת שגם אסתר? עכ"פ לפורים זה בסדר

חצקל
הודעות: 112
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:01 pm

Re: טעה ואמר בימי מרדכי ואסתר כשעמדה מלכות יון הרשעה

הודעהעל ידי חצקל » ב' דצמבר 26, 2011 6:03 pm

אימר דאמר בימי מרדכי כשעמדה מלכות יון. ואני מקוה שבפורים כשאתה שיכור אתה זוכה להגיד כאלה חידושים לאמתה של תורה בדרך המסורה לנו מרבותינו דור דור

רבינו הגודל
הודעות: 76
הצטרף: ו' דצמבר 23, 2011 2:26 pm

Re: טעה ואמר בימי מרדכי ואסתר כשעמדה מלכות יון הרשעה

הודעהעל ידי רבינו הגודל » ב' דצמבר 26, 2011 9:28 pm

נפלא מאויד ר חצקל , זה משלך? ממש עשית לנו את החנוכה. חיילך לאוירייתא

גרשון מושקוביץ
הודעות: 1
הצטרף: ו' דצמבר 23, 2011 2:34 pm

Re: טעה ואמר בימי מרדכי ואסתר כשעמדה מלכות יון הרשעה

הודעהעל ידי גרשון מושקוביץ » ב' דצמבר 26, 2011 9:32 pm

יפה מאוד

איש שלום
הודעות: 109
הצטרף: א' נובמבר 20, 2011 2:46 pm

Re: טעה ואמר בימי מרדכי ואסתר כשעמדה מלכות יון הרשעה

הודעהעל ידי איש שלום » ב' דצמבר 26, 2011 9:34 pm

ואני רוצה להוסיף שגם לשיטת התוס' אין צריך לחזור, כי האומר בימי מרדכי ואסתר אינו משקר, שהרי בתקופת החשמונאים מסתמא היו הרבה שנקראו מרדכי ואסתר, וא"כ אין כאן שקר.

בגולה
הודעות: 793
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: טעה ואמר בימי מרדכי ואסתר כשעמדה מלכות יון הרשעה

הודעהעל ידי בגולה » ג' דצמבר 27, 2011 6:40 am

לכאורה אפילו לדעת התוס' פשוט דלא יהא דובר שקר, שכן לדעתם בכל דור קראו להממונה על הקינים בשם מרדכי, הרי שבודאי היה אחד בשם זה וכמו שכתב "איש שלום".

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: טעה ואמר בימי מרדכי ואסתר כשעמדה מלכות יון הרשעה

הודעהעל ידי חיים » ג' דצמבר 27, 2011 2:52 pm

ואני חושב להיפך. גם לדעת רש"י הרי זה שקר. זה כמו לומר שמלחמת השחרור היתה בימיו של נתניהו [או בסמוך], או שמלחמת לבנון השניה היתה בימיו של יצחק שמיר (להבדיל אלף אלפי הבדלות).


חזור אל “חנוכה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים