יהוסף יעבץ - הנקודה הישראלית במגילת אסתר

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
יורה_דעות
הודעות: 432
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 5:41 pm

יהוסף יעבץ - הנקודה הישראלית במגילת אסתר

הודעהעל ידי יורה_דעות » ה' מרץ 05, 2015 2:28 pm

מצורף המאמר לעיון הציבור
קבצים מצורפים
יהוסף יעבץ - הנקודה הישראלית.pdf
(745.39 KiB) הורד 700 פעמים

גם זו לטובה
הודעות: 2220
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: יהוסף יעבץ - הנקודה הישראלית במגילת אסתר

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ה' מרץ 05, 2015 11:14 pm

חוש דמיון מפותח.....

וירטואלי
הודעות: 253
הצטרף: ד' ינואר 14, 2015 9:23 pm

Re: יהוסף יעבץ - הנקודה הישראלית במגילת אסתר

הודעהעל ידי וירטואלי » ו' מרץ 06, 2015 8:49 am

ולהזכיר את התאוריה של חיים חפץ, ששונאי היהודיים הם הכהנים המאגיים והמן בכללם http://www.google.co.il/url?sa=t&rct=j& ... tIdqFP7ujg

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2214
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: יהוסף יעבץ - הנקודה הישראלית במגילת אסתר

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ה' מרץ 12, 2015 10:57 am

בורות. הוא כותב שהמונח יהודים החל להיות בשימוש רק אחר שיבת ציון. זה פשוט טעות. בירמיהו כבר מדובר על היהודים היושבים בחצר המטרה, והכוונה כמובן לבני שבט יהודה. כאשר המגילה מדברת על השמדת היהודים היא מתכוונת לבני גלויות יהודה ובנימין, שהרי שאר השבטים כבר אבדו 200 שנה קודם.

בברכה המשולשת
הודעות: 9321
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יהוסף יעבץ - הנקודה הישראלית במגילת אסתר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מרץ 12, 2015 7:11 pm

אפרקסתא דעניא כתב:בורות. הוא כותב שהמונח יהודים החל להיות בשימוש רק אחר שיבת ציון. זה פשוט טעות. בירמיהו כבר מדובר על היהודים היושבים בחצר המטרה, והכוונה כמובן לבני שבט יהודה. כאשר המגילה מדברת על השמדת היהודים היא מתכוונת לבני גלויות יהודה ובנימין, שהרי שאר השבטים כבר אבדו 200 שנה קודם.


כמדומני שכוונתו לשימוש במונח יהודים לתאר גם את שבטי בנימין ולוי

היא שיחתי
הודעות: 3303
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: יהוסף יעבץ - הנקודה הישראלית במגילת אסתר

הודעהעל ידי היא שיחתי » ו' אוקטובר 20, 2017 1:26 am

אגב יהוסף יעבץ באידך עניינא איקלע לידי מאמר זה..

הרעיון עצמו על עמלק כתיאור כללי לשבטים נודדים, [כמדומה] כבר נהגה ונכתב על ידי פרופסור יואל אליצור בספרו מקום בפרשה

אשר177
הודעות: 280
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 11:07 pm

Re: יהוסף יעבץ - הנקודה הישראלית במגילת אסתר

הודעהעל ידי אשר177 » ג' פברואר 13, 2018 10:44 pm

כבר בימי חזקיהו המלך מופיע " וַיַּעֲמֹד, רַבְשָׁקֵה, וַיִּקְרָא בְקוֹל-גָּדוֹל, יְהוּדִית; וַיְדַבֵּר וַיֹּאמֶר, שִׁמְעוּ דְּבַר-הַמֶּלֶךְ הַגָּדוֹל מֶלֶךְ אַשּׁוּר. " (מלכים ב יח,כח)

יהושעבנמי
הודעות: 383
הצטרף: ד' פברואר 08, 2017 10:49 am

Re: יהוסף יעבץ - הנקודה הישראלית במגילת אסתר

הודעהעל ידי יהושעבנמי » ד' פברואר 14, 2018 12:55 pm

אפרקסתא דעניא כתב:בורות. הוא כותב שהמונח יהודים החל להיות בשימוש רק אחר שיבת ציון. זה פשוט טעות. בירמיהו כבר מדובר על היהודים היושבים בחצר המטרה, והכוונה כמובן לבני שבט יהודה. כאשר המגילה מדברת על השמדת היהודים היא מתכוונת לבני גלויות יהודה ובנימין, שהרי שאר השבטים כבר אבדו 200 שנה קודם.

שאר השבטים לא אבדו 200 שנה קודם רק גלו, ולכן קשה לי הרי אחשורוש מלך בכיפה, א"כ למה מדובר רק על היהודים ולא על שאר עשרת השבטים? והראיה שעדיין לא אבדו אז, שהרי הקשה הרמבן בספר הגאולה, למה שאר השבטים לא עלו עם עולי בבל, ואולי המקום שגרו עשרת השבטים היה מחוץ לשבע ועשרים ומאה מדינה.

יהושעבנמי
הודעות: 383
הצטרף: ד' פברואר 08, 2017 10:49 am

Re: יהוסף יעבץ - הנקודה הישראלית במגילת אסתר

הודעהעל ידי יהושעבנמי » ד' פברואר 14, 2018 12:57 pm

ואם זה נכון יש לעיין האם גם עשרת השבטים מחויבים בקריאת המגילה, שהרי כתוב קימו וקבלו היהודים עליהם ועל זרעם וכו.

מחולת המחנים
הודעות: 2672
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: יהוסף יעבץ - הנקודה הישראלית במגילת אסתר

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ד' פברואר 14, 2018 1:19 pm

השם יהודים ככינוי לבני ישראל החל לאחר גלות עשרת השבטים ע"י סנחריב, וכונו בכך שבט יהודה ובנימין ושבט לוי שהיוו יחד את מלכות יהודה, (יתכן שכבר קודם היה הכינוי יהודי לבן מלכות יהודה, אלא שהכינוי הכולל לכל בני ישראל הוחל רק לאחר גלות עשרת השבטים).
ועיין אבן עזרא וביאור הגר"א אסתר ב, ה, אמנם ברש"י שם לא משמע כן אלא שהכינוי הוחל רק מעת גלות יהודה.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 4 אורחים