זמן מצות מתנות לאביונים

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
צבי-שפייר
הודעות: 48
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 1:12 am

זמן מצות מתנות לאביונים

הודעהעל ידי צבי-שפייר » ד' פברואר 21, 2018 10:58 pm

שלום רב לאוהבי תורתך!
בסידור ר' שבתי - בהכוונות לפורים איתא, שיש לקרות את המגילה לאחר ששולח מתנות לאביונים. וכן משמע בפרי עץ חיים לפורים פ"ו, שקודם כתב כוונות משלוח מנות ומתנות לאביונים, ואחר כך כוונות מקרא מגילה.
אכן בשער הכוונות לפורים משמע להדיא, שקודם קורין המגילה, ואחר כך מקיימין מצות משלוח מנות ומתנות לאביונים. ובאמת כן מוסכם בנגלה, כמו שכתב המגן אברהם בשם השל"ה, שיש לכוון בברכת שהחיינו לפני מקרא מגילה, על מצות היום גם כן.
האם יש בין החברים שבפורום שעברו על נושא זה, או יודעים על איזה מאמרים שנכתבו בנושא זה?

עזריאל ברגר
הודעות: 3835
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: זמן מצות מתנות לאביונים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' פברואר 22, 2018 6:55 am

שמעתי יש אומרים שהטעם שאין מברכים שהחינו על מצוות ביעור חמץ, היא משום שנפטר בשהחינו של הקידוש.
ומדבריהם למדנו שהשהחינו יכול להיאמר גם אחרי קיום המצווה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15632
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: זמן מצות מתנות לאביונים

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' פברואר 22, 2018 7:04 am

מצו"ב מאמר מהגאון רבי יעקב חיים סופר שליט"א מספרו טוב להודות ח"א בענין זה
1.PNG
1.PNG (281.18 KiB) נצפה 1259 פעמים
2.PNG
2.PNG (307.81 KiB) נצפה 1259 פעמים
3.PNG
3.PNG (307.6 KiB) נצפה 1259 פעמים

צבי-שפייר
הודעות: 48
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 1:12 am

Re: זמן מצות מתנות לאביונים

הודעהעל ידי צבי-שפייר » ה' פברואר 22, 2018 2:18 pm

עזריאל ברגר כתב:שמעתי יש אומרים שהטעם שאין מברכים שהחינו על מצוות ביעור חמץ, היא משום שנפטר בשהחינו של הקידוש.
ומדבריהם למדנו שהשהחינו יכול להיאמר גם אחרי קיום המצווה.

הבני יששכר במאמרי חודש אדר מאמר ד אות י כתב שהשחיינו שעושין ביום פורים קאי גם על ביעור חמץ, מפני שהוא ל' יום לפני החג, עיי"ש.

צבי-שפייר
הודעות: 48
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 1:12 am

Re: זמן מצות מתנות לאביונים

הודעהעל ידי צבי-שפייר » ו' פברואר 23, 2018 1:43 am

עזריאל ברגר כתב:שמעתי יש אומרים שהטעם שאין מברכים שהחינו על מצוות ביעור חמץ, היא משום שנפטר בשהחינו של הקידוש.
ומדבריהם למדנו שהשהחינו יכול להיאמר גם אחרי קיום המצווה.

ומי הם ה"יש אומרים"?

עזריאל ברגר
הודעות: 3835
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: זמן מצות מתנות לאביונים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' פברואר 23, 2018 7:58 am

צבי-שפייר כתב:
עזריאל ברגר כתב:שמעתי יש אומרים שהטעם שאין מברכים שהחינו על מצוות ביעור חמץ, היא משום שנפטר בשהחינו של הקידוש.
ומדבריהם למדנו שהשהחינו יכול להיאמר גם אחרי קיום המצווה.

ומי הם ה"יש אומרים"?

איני זוכר. שמעתי בדרשה בבית כנסת.

צבי-שפייר
הודעות: 48
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 1:12 am

Re: זמן מצות מתנות לאביונים

הודעהעל ידי צבי-שפייר » ד' מרץ 07, 2018 12:19 am

עזריאל ברגר כתב:
צבי-שפייר כתב:
עזריאל ברגר כתב:שמעתי יש אומרים שהטעם שאין מברכים שהחינו על מצוות ביעור חמץ, היא משום שנפטר בשהחינו של הקידוש.
ומדבריהם למדנו שהשהחינו יכול להיאמר גם אחרי קיום המצווה.

ומי הם ה"יש אומרים"?

איני זוכר. שמעתי בדרשה בבית כנסת.

יש את שיטת הירושלמי לגבי בניית הסוכה.

במסתרים
הודעות: 228
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: זמן מצות מתנות לאביונים

הודעהעל ידי במסתרים » ד' מרץ 07, 2018 3:57 am

צבי-שפייר כתב:ובאמת כן מוסכם בנגלה, כמו שכתב המגן אברהם בשם השל"ה, שיש לכוון בברכת שהחיינו לפני מקרא מגילה, על מצות היום גם כן.


למען הדיוק, ידוע ששם כתוב רק משלוח מנות וסעודה. ורגילים לבאר שמצות מתנות לאביונים היא בכלל מצות צדקה ואינה מתחדשת בפורים.

צבי-שפייר
הודעות: 48
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 1:12 am

Re: זמן מצות מתנות לאביונים

הודעהעל ידי צבי-שפייר » א' מאי 13, 2018 3:09 pm

במסתרים כתב:
צבי-שפייר כתב:ובאמת כן מוסכם בנגלה, כמו שכתב המגן אברהם בשם השל"ה, שיש לכוון בברכת שהחיינו לפני מקרא מגילה, על מצות היום גם כן.


למען הדיוק, ידוע ששם כתוב רק משלוח מנות וסעודה. ורגילים לבאר שמצות מתנות לאביונים היא בכלל מצות צדקה ואינה מתחדשת בפורים.

אבל יש גם שמחלקים בין מצות צדקה דבכל השנה, ומצות מתנות לאביונים.

עזריאל ברגר
הודעות: 3835
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: זמן מצות מתנות לאביונים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מאי 14, 2018 12:40 pm

צבי-שפייר כתב:
במסתרים כתב:
צבי-שפייר כתב:ובאמת כן מוסכם בנגלה, כמו שכתב המגן אברהם בשם השל"ה, שיש לכוון בברכת שהחיינו לפני מקרא מגילה, על מצות היום גם כן.


למען הדיוק, ידוע ששם כתוב רק משלוח מנות וסעודה. ורגילים לבאר שמצות מתנות לאביונים היא בכלל מצות צדקה ואינה מתחדשת בפורים.

אבל יש גם שמחלקים בין מצות צדקה דבכל השנה, ומצות מתנות לאביונים.

אבל לא כ"כ שייך לברך "שהחינו" על מצווה דאורייתא שקיימת אותה גם אתמול ושלשום, והיום יש בה עוד כמה דינים דרבנן.
כמו שלא מברכים "שהחינו" על קריאת התורה של החגים וכיו"ב.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים