עמוד 2 מתוך 2

Re: כלי שיר בסעודת אחשורוש

פורסם: ד' מרץ 01, 2017 6:23 am
על ידי בקרו טלה
אבןטובה כתב:למה לא מצינו כלי שיר אצל הסעודה של אחשורוש?
ואני הקטן והצעיר שבכל חבורתא קדישתא הדין המכונה אבןטובה אומר: כי היה אחר חורבן הבית שהיה אסור בכלי שיר כדאיתא גיטין ו. ואצל הסעודה היתה כרצון איש ואיש מרדכי והמן כדאיתא מגילה יב.

שמואל דוד כתב:כעין זה כתב העקידת יצחק

viewtopic.php?f=26&t=8577&p=77006#p76398

Re: למה לא היתה מוזיקה במשתה אחשוורוש?

פורסם: ד' מרץ 01, 2017 6:30 am
על ידי בקרו טלה
-

Re: למה לא היתה מוזיקה במשתה אחשוורוש?

פורסם: ד' מרץ 01, 2017 7:33 am
על ידי יין המשמח
היא שיחתי כתב:יש לי פשט מחודד, אך תקנו אותי אם יש לי טעות בתאריכים או משהו

הלא המשתה היה לסוף שבעים שנה שראה שלא נגאלו ישראל
והחורבן היה בט' באב אף במקדש ראשון
ובי' באב לאחר שלא נגאלו בט' עשה המשתה לפני חצות או אפי' בלילה שבין ט' לי'
והרי אז אסור לשמוע מוזיקה דדין תשעת הימים קיים עד חצות יום הי'
וכיון שרצה שהיהודים יבואו למשתה לכך לא שם מוזיקה במשתה שהרי אסור להם לשמוע מוזיקה


לענ"ד וכפי הזכור לי, המשתה הראשון היה מפסח עד ראש השנה, והשני היה מג' תשרי עד יום הכיפורים.
ועפ"ז נראה שצ"ל באו"א..

Re: כלי שיר בסעודת אחשורוש

פורסם: ד' מרץ 01, 2017 2:38 pm
על ידי פרי יהושע
עוד י"ל עפ"י הגמ' מו"ק ט' ב' "דאמרי אנשי בת שיתין כבת שית לקול טבלא רהט", למשתה הנשים, ומי יישאר להיות בביסיטר, אולי הגברים, וכדי בזיון וקצף.

Re: למה לא היתה מוזיקה במשתה אחשוורוש?

פורסם: ד' מרץ 01, 2017 4:04 pm
על ידי בקרו טלה
מאירי כתב:אכן רבים הסוברים שלא היו כלל כלי נגינה במשתה, מדלא נזכרו במגילה, עי' בפי' לקח טוב למהרי"ט צהלון (אסתר א' ח'), שכתב ב' טעמים לזה, והובא במנות הלוי (שם).

עי"ע בידי משה לר"מ אלמוישנינו (שכמדומני שקדם להם)
בספר לקח טוב כותב טעם שלישי שהמנגנים לא יאכלו בשעה שמנגנים ולא נאה לשולחנו של מלך שאלו ירעבו ויצמאו
יין המשמח כתב:לענ"ד וכפי הזכור לי, המשתה הראשון היה מפסח עד ראש השנה, והשני היה מג' תשרי עד יום הכיפורים.

פסיקתא זוטרתא (לקח טוב)
ימים רבים שמונים ומאת יום. וכו' כל ו' חדשים מניסן ועד תשרי, כיון שהגיע החורף פסקה המשתה:
משתה שבעת ימים. כנגד שבעת ימי החג:

Re: כלי שיר בסעודת אחשורוש

פורסם: ד' מרץ 01, 2017 10:34 pm
על ידי אבןטובה
הבלא מפיק הבלא

Re: כלי שיר בסעודת אחשורוש

פורסם: ד' מרץ 01, 2017 10:38 pm
על ידי דורש מבקש
במהר"ם שיף בהגהותיו בסוף מסכת חולין (דרושים נחמדים) שואל זאת ומתרץ " יש אומרים מפני שאינו שוה לכל נפש שבעל כרחו ישמע. ויש אומרים שאין צריך לאומרו שודאי בכל השמחות יש כלי זמר וכמו שלא אומר לך מיני מאכלים. ויתכן שהסעודה היה בלי אונס שלא להעביר ישראל על דתם באונס רק מרצונם הטוב. וכמ"ש לעשות כרצון איש ואיש כרצון מרדכי והמן. וישראל גזרו על עצמן מיום החורבן בשיר לא ישתו יין. ואם היו שם כלי זמר לא יבאו ישראל על המשתה".

Re: כלי שיר בסעודת אחשורוש

פורסם: ד' מרץ 01, 2017 10:44 pm
על ידי אפשר
דורש מבקש כתב:במהר"ם שיף בהגהותיו בסוף מסכת חולין (דרושים נחמדים) שואל זאת ומתרץ " יש אומרים מפני שאינו שוה לכל נפש שבעל כרחו ישמע. ויש אומרים שאין צריך לאומרו שודאי בכל השמחות יש כלי זמר וכמו שלא אומר לך מיני מאכלים. ויתכן שהסעודה היה בלי אונס שלא להעביר ישראל על דתם באונס רק מרצונם הטוב. וכמ"ש לעשות כרצון איש ואיש כרצון מרדכי והמן. וישראל גזרו על עצמן מיום החורבן בשיר לא ישתו יין. ואם היו שם כלי זמר לא יבאו ישראל על המשתה".

אכן צויין לעיל בדברי בקרו, אבל שוב מחק לכל ההודעה שלו, וצ"ע. מכ"מ ייש"כ שחזרתם וכתבתם.
[למעשה עי' בקישור בהודעה השניה של הרב בקרו]

Re: כלי שיר בסעודת אחשורוש

פורסם: ה' מרץ 02, 2017 9:11 am
על ידי יודע_ספר
אבןטובה כתב:יש לומר כיון שאי אפשר לעשות שני מוזיקה דתרי קלי לא משתמעי
ושיר שזה אוהב זה שונא וא"כ א"א היה לעשות כרצון איש ואיש
לכך שוא"ת עדיף


בספר ידי משה (לרבי משה אלמושנינו (המאה ה16, היה רב בסלוניקי יוון) הביא בשם רבי מאיר עראמה (בנו של רבי יצחק עראמה, בעל העקידה) כדבריכם
שאין כל הדעות שוות בשמיעת הנגון כי יש מהאנשים שלא ירצו לשמוע כלי שיר ויתעצבו בשומעם הנגון ויש מהאנשים ישמחו במין הזה מהנגון ויצטערו בשומעם מין אחר אמנם בחוש הראות וחוש הריח והמשוש כלן מתענגים בו בשווי.


אולם הוא הקשה על דבריו
ווהנה הטעם הזה לא יכולתי להולמו יען מצאנו ראינו כמה אנשים מצטערים מאד בקצת דברים מריחים אשר יתענגו אחרים בהם ויתעצבו קצת באחרים ש זולתם יצטערו בהם ויה ההתחלפות יקרה בחוש הריח יותר מבחוש השמע אצל הנגון שכלם מתענגים בו בין רב למעט.


והוא עצמו תירץ
על כן הטעם הנכון אצלי בזה הוא, שהתענוג אצל חוש השמע, הוא סבת הטרדת המתענג בו מהתענג בשאר החושים. כי המתענג בנגון, אם יהיה אוכל לא ירגיש באכילתו בהיותו טרוד בתענוג חוש השמע בנגון, וזה נראה לחוש. אמנם פעולת שום אחד משאר החושים לא יטרידו פעולת חוש אחר, אדרבא יוסיף תענוג. כי המריח ריח טוב, בהיותו אוכל יוסיף תענוג באכילתו, שיראה לו שהמאכל עצמו יש לו הריח הטוב ההוא. וכמו שהמאכל המריח בריח טוב יהיה יותר מענג לאוכל אותו, כן יוסיף תענוג בו הריח הבא מחוץ וההפך בריח הרע. וכן המשוש הטוב, כשהאדם אוכל, אם יהיה יושב במקום טוב ונאות אל המשוש, יתענג יותר באכילתו, ואם יצטער במשוש לא יתענג במאכל. ועל כן השתדל המלך להמציא תענוג החושים כלם שמוסיפים זה לזה כמדובר, והסר תענוג חוש השמע, להיותו סבת מניעת תענוג שאר החושים, והוא טעם נכון ואמתי.

Re: כלי שיר בסעודת אחשורוש

פורסם: ה' מרץ 02, 2017 9:17 am
על ידי יודע_ספר
ישוב מקורי אנו מוצאים בדברי המהר"ל (אור חדש, בני ברק תשל"ב עמ' פט)
ובזה יתורץ ג"כ מה שמקשין כי למה לא זכר שהיה לו כלי זמר במשתה היין שהוא עיקר השמחה שנאמר בשיר לא נשיתה יין ושמע מינה שדרך להיות שיר במשתה היין וא"כ למה לא זכר הכתוב שהיה לו משוררים וכלי זמר?
שאין בזה קשיא לפי שאין בזה טורח וגם אין בו הוצאה מרובה כי עשרה הם משוררים לאלפים ולכך לא מנה הכתוב רק דבר שהיה בו טורח למצוא והוצאה מרובה ויותר!

Re: למה לא היתה מוזיקה במשתה אחשוורוש?

פורסם: ה' מרץ 02, 2017 10:01 am
על ידי בקרו טלה
-

Re: למה לא היתה מוזיקה במשתה אחשוורוש?

פורסם: ה' מרץ 02, 2017 6:31 pm
על ידי דמשק
יין המשמח כתב:
היא שיחתי כתב:יש לי פשט מחודד, אך תקנו אותי אם יש לי טעות בתאריכים או משהו

הלא המשתה היה לסוף שבעים שנה שראה שלא נגאלו ישראל
והחורבן היה בט' באב אף במקדש ראשון
ובי' באב לאחר שלא נגאלו בט' עשה המשתה לפני חצות או אפי' בלילה שבין ט' לי'
והרי אז אסור לשמוע מוזיקה דדין תשעת הימים קיים עד חצות יום הי'
וכיון שרצה שהיהודים יבואו למשתה לכך לא שם מוזיקה במשתה שהרי אסור להם לשמוע מוזיקה


לענ"ד וכפי הזכור לי, המשתה הראשון היה מפסח עד ראש השנה, והשני היה מג' תשרי עד יום הכיפורים.
ועפ"ז נראה שצ"ל באו"א..

וברוח ימי הפורים הבעל"ט אוסיף, שמעתי מזקן אחד שראה במגילה עתיקה (מגילת 'דמשק'..., לא הידוע ח"ו), בפר' ויצא שאל לבן את יעקב למה ברחת לי וגו' ואשלחך בשמחה ובשירים בתוף ובכנור, וי"ל דרך צחות למה יעקב אבינו לא הסכים לזה, דהנה מיד אחר פרשה זו היה המלחמה עם שרו של עשו, ומבואר בשלה"ק ובחת"ס על יסוד דברי הזוה"ק שמלחמה זו היתה בתשעה באב, והנה מקרית ארבע לחרן הוא מהלך י"ז יום כמבואר בפרדר"א פט"ז, נמצא לפי"ז שהפרשה עם לבן שהיה סמוך קודם לכן היה בימי בין המצרים, (ושו"מ בתו"מ להחת"ס בסוה"ס באגדות הש"ס למס' תענית, שכתב שהיה ו' באב), ולכן לא הסכים יעקב שישלחנו בשמחה ובשירים ובתוף ובכינור, כי דברים אלו אסורים בימי בין המצרים כמבואר בפוסקים (או"ח סי' תקנ"א).

Re: כלי שיר בסעודת אחשורוש

פורסם: ה' מאי 25, 2017 6:27 am
על ידי קאצ'קלה
יודע_ספר כתב:בספר ידי משה (לרבי משה אלמושנינו (המאה ה16, היה רב בסלוניקי יוון) הביא ---
והוא עצמו תירץ:
על כן הטעם הנכון אצלי בזה הוא, שהתענוג אצל חוש השמע, הוא סבת הטרדת המתענג בו מהתענג בשאר החושים. כי המתענג בנגון, אם יהיה אוכל לא ירגיש באכילתו בהיותו טרוד בתענוג חוש השמע בנגון, וזה נראה לחוש. אמנם פעולת שום אחד משאר החושים לא יטרידו פעולת חוש אחר, אדרבא יוסיף תענוג. כי המריח ריח טוב, בהיותו אוכל יוסיף תענוג באכילתו, שיראה לו שהמאכל עצמו יש לו הריח הטוב ההוא. וכמו שהמאכל המריח בריח טוב יהיה יותר מענג לאוכל אותו, כן יוסיף תענוג בו הריח הבא מחוץ וההפך בריח הרע. וכן המשוש הטוב, כשהאדם אוכל, אם יהיה יושב במקום טוב ונאות אל המשוש, יתענג יותר באכילתו, ואם יצטער במשוש לא יתענג במאכל. ועל כן השתדל המלך להמציא תענוג החושים כלם שמוסיפים זה לזה כמדובר, והסר תענוג חוש השמע, להיותו סבת מניעת תענוג שאר החושים, והוא טעם נכון ואמתי.

מן הענין לציין לדברי הרשב"ץ במגן אבות, ליוורנו תקמ"ה, חלק שלישי, דף ע ע"ב:
אמר הרופא אחי אמי נ"ע למלך ארגון שהיה מתרעם לחולשת עכולו, והיו מנגנים לפניו בכל כלי שיר, כי זה יהיה סבה לחולשת עכולו, כי החום היסודי היה נוטה לערבות השיר אל הכחות המרגישות ולא היה פונה לכלי המזון לעזור לכח הזן.

Re: כלי שיר בסעודת אחשורוש

פורסם: ב' פברואר 12, 2018 7:23 pm
על ידי מצפה
כיון שהיה אחשורוש יודע מעלת הניגון אצל בני ישראל, וחשש פן יתעוררו לתשובה על ידי הניגונים.

Re: כלי שיר בסעודת אחשורוש

פורסם: ב' פברואר 12, 2018 10:45 pm
על ידי בקרו טלה
מצפה כתב:כיון שהיה אחשורוש יודע מעלת הניגון אצל בני ישראל, וחשש פן יתעוררו לתשובה על ידי הניגונים.

viewtopic.php?f=26&t=8577&p=77036#p344107

Re: כלי שיר בסעודת אחשורוש

פורסם: ג' פברואר 13, 2018 2:35 am
על ידי ההוא דאמר
מבואר בחז"ל, כי אחשורוש עשה את סעודתו בתורת משתה על כך שלא נבנה בית המקדש [ועיין בגמ' מגילה].
ויש מבארים, כי מהאי טעמא נענשו ישראל על כך שנהנו מסעודתו של אותו רשע [מגילה יב, א], וכלום מגיע על הנאה זו עונש כלייה, אלא דהיאך יכלו ליהנות מסעודה המסמלת את חורבן בית קדשינו ותפארתינו.
ומעתה, מכיוון שאחשורוש שרצה לסמל את החורבן, וכפי שמבואר שלבש בגדי כה"ג, והוציא את כלי המקדש. אם כן רצה הוא להורות שמאז שלא נבנה בית המקדש בטל השיר, וגזרו על קול שיר [שלהי סוטה]. וברצונו היה להראות שמצב זה יונצח כיון שלא יבנה בית המקדש ולא יגאלו ישראל. ולכך לא הביא כלי ניגון למשתה.
שנזכה לבנין הבית במהרה בבגוא"צ בשיבת לויים לשירם ולזמרם.

Re: כלי שיר בסעודת אחשורוש

פורסם: ו' מרץ 02, 2018 5:23 am
על ידי בקרו טלה
דורש מבקש כתב:במהר"ם שיף בהגהותיו בסוף מסכת חולין (דרושים נחמדים) שואל זאת ומתרץ " יש אומרים מפני שאינו שוה לכל נפש שבעל כרחו ישמע. ויש אומרים שאין צריך לאומרו שודאי בכל השמחות יש כלי זמר וכמו שלא אומר לך מיני מאכלים. ויתכן שהסעודה היה בלי אונס שלא להעביר ישראל על דתם באונס רק מרצונם הטוב. וכמ"ש לעשות כרצון איש ואיש כרצון מרדכי והמן. וישראל גזרו על עצמן מיום החורבן בשיר לא ישתו יין. ואם היו שם כלי זמר לא יבאו ישראל על המשתה".

כן כתב בלקח טוב למהרי"ט צהלון (של"ז)

Re: כלי שיר בסעודת אחשורוש

פורסם: ו' מרץ 02, 2018 10:43 am
על ידי עולה מן הארץ
יל"פ שכלים מכלים שונים הן כלי שיר

Re: כלי שיר בסעודת אחשורוש

פורסם: ב' פברואר 27, 2023 6:56 pm
על ידי כשתילי זיתים
מצפה כתב:כיון שהיה אחשורוש יודע מעלת הניגון אצל בני ישראל, וחשש פן יתעוררו לתשובה על ידי הניגונים.

אי משום הא היו יכולים לשיר הניגונים ששרים היום בחתונות וכיו"ב.
ואולי גם הגוים אז לא ידעו משירים כאלה.

Re: למה לא היתה מוזיקה במשתה אחשוורוש?

פורסם: ב' פברואר 27, 2023 7:04 pm
על ידי צופה_ומביט
אי נמי, אחשוורוש בירר על זמרים מתאימים ליהודים, שהיהודים אוהבים לשמוע, ושמע שכולם "זמרים חסידיים" והשירים כולם "שירים חסידיים" וחשב שהכל קדוש וטהור ומעורר לתשובה ולשמחה, לכן לא הזמין אף אחד. והוא לא ידע את הסוד שיש ביניהם גם "חסידי אומות העולם".

Re: למה לא היתה מוזיקה במשתה אחשוורוש?

פורסם: ב' פברואר 27, 2023 11:26 pm
על ידי זיז שדי
דבר ברור הוא שעיקר היה המשתה, וכיון שהקול רע ליין לכן לא היה כלי שיר כי היה מזיק לטעם היין.

Re: למה לא היתה מוזיקה במשתה אחשוורוש?

פורסם: ד' מרץ 01, 2023 4:31 pm
על ידי הבאר ההיא
אין אומרים שירה אלא על היין, ועוד דכתיב הוי משכימי בבוקר שכר ירדופו מאחרי בנשף יין ידליקם והיה כינור ונבל וגו'

Re: למה לא היתה מוזיקה במשתה אחשוורוש?

פורסם: ד' מרץ 01, 2023 5:05 pm
על ידי זאב ערבות
אחשורוש היה שומר הסוסים לפני שעלה לגדולה, כך שהבנתו במוסיקה היתה צהלת הסוסים והביא אותם למשתה, שנאמר (אסתר ח טו) והעיר שושן צהלה ושמחה...
אך לדברי האומרים שלא היתה מוסיקה, מכיוון שהיו בין המוזמנים כאלו שהמלה "צהל" הפריעה להם שכן הזכיר להם את ה"מדינה" ומשבית את שמחתם, ועל זה נאמר לעשות כרצון איש ואיש. אז בתור פשרה רצה להביא את שוויקי שיזמר להם ללא ליווי כלי נגינה, אך פחד שכאשר יזמר אעלה את ירושלים לראש שמחתי יתחילו היהודים במרד

Re: למה לא היתה מוזיקה במשתה אחשוורוש?

פורסם: ד' מרץ 01, 2023 9:15 pm
על ידי זיז שדי
הבאר ההיא כתב:אין אומרים שירה אלא על היין, ועוד דכתיב הוי משכימי בבוקר שכר ירדופו מאחרי בנשף יין ידליקם והיה כינור ונבל וגו'

כיון שהתכוונתי בתשובתי לשמחת פורים ולחדודי בעלמא, וזה בעצם כל הנידון, לכן אגיד כי ע"ז נאמר 'הוי'... והיה כינור ונבל וכו'

Re: למה לא היתה מוזיקה במשתה אחשוורוש?

פורסם: ו' מרץ 03, 2023 9:30 pm
על ידי תם פשוט
תשובה מר' חיים קנייבסקי זצוקלל"ה

Re: למה לא היתה מוזיקה במשתה אחשוורוש?

פורסם: ש' מרץ 04, 2023 10:15 pm
על ידי הבאר ההיא
לגבי שאילת השואל את הגרח"ק על איסור סתם יינם במשתה, הרי היא במח' רב ושמואל במס' ע"ז אם כבר נגזרה אז גזירת יינם.

Re: למה לא היתה מוזיקה במשתה אחשוורוש?

פורסם: א' מרץ 05, 2023 5:54 am
על ידי זאב ערבות
כידוע רק שושן וירושלים ודאי מוקפות חומה מימות יהושע בן נון, וגזרו אנשי שושן גזירה שווה מוזיקה מוזיקה...

Re: למה לא היתה מוזיקה במשתה אחשוורוש?

פורסם: א' מרץ 05, 2023 10:59 am
על ידי גביר
להעיר שלפי הרב עובדיה בפירושו למגילה שבספרו חזון עובדיה פורים עה"פ וכלים מכלים שונים היתה שם מוזיקה

[מבואר בגמ' שנתחייבו ישראל שבאותו דור וכו' משום צלם נבוכדנצר, ושם בכתובים בספר דניאל הרי מבואר שהיתה תזמורת ולפי נגינתה השתחוו לצלם, ונראה שיש לקשר זה לכך שבמשתה אחשוורוש (לפי רוב הדעות וכמו שמשמע מפשטות הכתובים) שלא היתה מוזיקה, ואולי היה כדי למשוך את היהודים שיחשבו שבהעדר מוזיקה אינו קשור לע"ז]