הודעהעל ידי אוהב עמו » ב' מרץ 02, 2020 1:08 pm
החת"ס גיטין ג,ב (הראני דברי הר' אלחנן סומך) הביא קו' הרשב"א אמאי לא גירש מרדכי את אסתר בגט בכתב ידו דמהני מן התורה, ובי' החת"ס דהא דמהני גט בכתב ידו הוא משום דגלי קרא דמהני הודאת בע"ד, אך היינו דווקא במקום שלא חב לאחריני והא דנפסלת מכהונה לא הוי חוב שמי יימר שתירצה להנשא דווקא לכהן, אבל במקום שחב לאחריני כגון שיש לו אחי ואין לו בנים שאם ימות תתייבם בעל כרחה וכעת ע"י הגט פוסלה מאחיו לא מהני הודאת בע"ד ובעינן ב' עדים. וא"כ יש לומר דלמרדכי היה אחים ולא היו לו בנים, והא דכתיב במגילה דובר שלום לכל זרעו לא קאי אזרע של מרדכי שלא היה לו באותו הזמן וקאי על זרע עם ישראל וכפל העניין במ"ש דורש טו לכל עמו ודובר שלום לכל זרע ישראל, והרשב"א לא ניחא ליה לתרץ כך משום שביאר זרע כפשואו.
ובאמת באבן עזרא פי' זרע כפשוטו דהיינו בניו ובני בניו, וא"כ י"ל דגם הרשב"א פי' כן. אמנם מה שיש לדון שהרי במתני' סופ"ק דהוריות אמרינן שמי שאין לו בנים פסול לסנהדרין וא"כ איך היה מרדכי ראש לסנהדרין באותו הזמן, ועי' בתוס' יו"ט שיש בזה חילופי גירסאות זקן ומי שאין לובנים או זקן שאין לו בנים (הראני דבריו הגר"י גנס).