מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שני קדישי תתקבל באותה תפילה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

שני קדישי תתקבל באותה תפילה

הודעהעל ידי משולש » ב' מרץ 02, 2015 12:22 am

בליל פורים אומרים פעמיים קדיש תתקבל, הלבוש מעיר על זה שלדעתו יש לומר בסיום י"ח רק חצי קדיש ולשמור את התתקבל אחרי המגילה. אבל האליה רבא מסביר שהסיבה לומר פעמיים היא בגלל המבואר במהרי"ל ומטה משה שמתפללים ערבית כרגיל מבע"י וממתינים עם המגילה עד הלילה, ולכן המגילה נהפכת לתפילה בפני עצמה, שנאמרת בזמן שונה, ולכן הקדיש תתקבל שאומרים בלילה לא יועיל לערבית של המבע"י.

ויש לעיין בימינו שרוב בתי כנסיות אין מתפללים ערבית בפורים מבעוד יום וממילא אין צריכים להמתין אחרי ערבית עד הלילה, אם כן יש לומר אחרי ערבית חצי קדיש ואחרי המגילה תתקבל כדינו.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: שני קדישי תתקבל באותה תפילה

הודעהעל ידי הכהן » ב' מרץ 02, 2015 12:56 am

ולכן ברוב מקומות אומרים רק קדיש אחד

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: שני קדישי תתקבל באותה תפילה

הודעהעל ידי משולש » ב' מרץ 02, 2015 9:51 pm

הכהן כתב:ולכן ברוב מקומות אומרים רק קדיש אחד

ומדוע אומרים את ה'תתקבל' לפני המגילה וקדושה דסדרא ולא לאחריה, כמו כל מוצ"ש?

סופר מסופרים
הודעות: 24
הצטרף: ש' פברואר 28, 2015 8:29 pm

Re: שני קדישי תתקבל באותה תפילה

הודעהעל ידי סופר מסופרים » ג' מרץ 03, 2015 8:28 pm

במג"א (ר"ס תרצג) כ' דבמדינות אלו שנוהגים לומר קדיש שלם אחר שמו"ע אזי אחר המגילה יאמרו קדיש שלם בלא תתקבל. וכ' בפמ"ג (בא"א שם) דהמנהג בלבוב ובפרנקפורט לומר אחר ואתה קדוש קדיש שלם בלא תתקבל. וכ' בליקוטי מהרי"ח דכן נתפשט המנהג. (לוח תמידין כסדרן)

סופר מסופרים
הודעות: 24
הצטרף: ש' פברואר 28, 2015 8:29 pm

Re: שני קדישי תתקבל באותה תפילה

הודעהעל ידי סופר מסופרים » ג' מרץ 03, 2015 8:29 pm

משולש כתב:
הכהן כתב:ולכן ברוב מקומות אומרים רק קדיש אחד

ומדוע אומרים את ה'תתקבל' לפני המגילה וקדושה דסדרא ולא לאחריה, כמו כל מוצ"ש?

היות שכבר התפשט המנהג לומר מיד אחרי שמו"ע

דרומי
הודעות: 9326
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: שני קדישי תתקבל באותה תפילה

הודעהעל ידי דרומי » ג' מרץ 07, 2017 8:51 pm

הגרמ"ש אשכנזי ז"ל כתב ע"ז פעם באריכות, ואינו תחת ידי

שבטיישראל
הודעות: 1848
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: שני קדישי תתקבל באותה תפילה

הודעהעל ידי שבטיישראל » ד' מרץ 08, 2017 3:53 am

משולש כתב:
הכהן כתב:ולכן ברוב מקומות אומרים רק קדיש אחד

ומדוע אומרים את ה'תתקבל' לפני המגילה וקדושה דסדרא ולא לאחריה, כמו כל מוצ"ש?

אכן מעודי לא הבנתי את זה.
דממילא בליל פורים כשחל בימות החול ובליל פורים דמוקפין (וה"ה בליל ת"ב) דאומרים קדיש תתקבל תיכף אחר שמו"ע ולפני קריאת המגילה וכמו כל לילות בימות החול שתמיד אומרים קדיש תתקבל תיכף אחר שמו"ע.
אבל בליל פורים דפרזים שחל במוצ"ש הרי במוצ"ש ממילא א"א כי אם חצי קדיש אחר שמו"ע כיון דמאחרים את הקדיש תתקבל עד לאחר ויהי נועם וואתה קודש, וא"כ למה לנו לשנות בזה בליל פורים שחל במוצ"ש מכל מוצ"ש ולהכניס א"ע לשאלה הנ"ל ?
הכי טוב היה אם היו נוהגים ככל מוצ"ש ואחר שמו"ע לומר חצי קדיש וקריאת המגילה ואחריו ויהי נועם וואתה קדוש וקדיש תתקבל כסדר הרגיל של מוצ"ש

עזריאל ברגר
הודעות: 13695
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שני קדישי תתקבל באותה תפילה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מרץ 08, 2017 6:55 am

שבטיישראל כתב:
משולש כתב:
הכהן כתב:ולכן ברוב מקומות אומרים רק קדיש אחד

ומדוע אומרים את ה'תתקבל' לפני המגילה וקדושה דסדרא ולא לאחריה, כמו כל מוצ"ש?

אכן מעודי לא הבנתי את זה.
דממילא בליל פורים כשחל בימות החול ובליל פורים דמוקפין (וה"ה בליל ת"ב) דאומרים קדיש תתקבל תיכף אחר שמו"ע ולפני קריאת המגילה וכמו כל לילות בימות החול שתמיד אומרים קדיש תתקבל תיכף אחר שמו"ע.
אבל בליל פורים דפרזים שחל במוצ"ש הרי במוצ"ש ממילא א"א כי אם חצי קדיש אחר שמו"ע כיון דמאחרים את הקדיש תתקבל עד לאחר ויהי נועם וואתה קודש, וא"כ למה לנו לשנות בזה בליל פורים שחל במוצ"ש מכל מוצ"ש ולהכניס א"ע לשאלה הנ"ל ?
הכי טוב היה אם היו נוהגים ככל מוצ"ש ואחר שמו"ע לומר חצי קדיש וקריאת המגילה ואחריו ויהי נועם וואתה קדוש וקדיש תתקבל כסדר הרגיל של מוצ"ש

כנראה לא רוצים להרחיק יותר מדי בין התפילה לבין תתקבל.

מעט דבש
הודעות: 4071
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: שני קדישי תתקבל באותה תפילה

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' מרץ 08, 2017 8:48 am

משולש כתב:בליל פורים אומרים פעמיים קדיש תתקבל, הלבוש מעיר על זה שלדעתו יש לומר בסיום י"ח רק חצי קדיש ולשמור את התתקבל אחרי המגילה. אבל האליה רבא מסביר שהסיבה לומר פעמיים היא בגלל המבואר במהרי"ל ומטה משה שמתפללים ערבית כרגיל מבע"י וממתינים עם המגילה עד הלילה, ולכן המגילה נהפכת לתפילה בפני עצמה, שנאמרת בזמן שונה, ולכן הקדיש תתקבל שאומרים בלילה לא יועיל לערבית של המבע"י.

ויש לעיין בימינו שרוב בתי כנסיות אין מתפללים ערבית בפורים מבעוד יום וממילא אין צריכים להמתין אחרי ערבית עד הלילה, אם כן יש לומר אחרי ערבית חצי קדיש ואחרי המגילה תתקבל כדינו.


אליה רבה (תרצג, ד):
וא"כ מאי שנא בערבית וכו'. י"ל דבשחרית נוהגין בלאו הכי להפסיק בקריאת התורה, אבל בערבית שאין הדרך בהכי הוי כהפסקה.
עוד י"ל לפי מנהגנו שמתפללין מעריב ביום וממתינין בקריאת מגילה עד הלילה כמ"ש מטה משה [סי' תתרא], א"כ הוי הפסק גמור. אלא דלפ"ז קשה כשחל במוצאי שבת דאז קורין מיד אחר מעריב, וצ"ל דלא פלוג:

הרי שכתב שני הסברים. והמנהג כיום יכול להתיישב כהסברו הראשון, שכיון שאין הדרך להפסיק בערבית, המגילה נחשבת הפסקה, ולכן אומרים 'תתקבל' לפניה.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: שני קדישי תתקבל באותה תפילה

הודעהעל ידי אפשר » ד' מרץ 08, 2017 9:37 am

מעט דבש כתב:
משולש כתב:בליל פורים אומרים פעמיים קדיש תתקבל, הלבוש מעיר על זה שלדעתו יש לומר בסיום י"ח רק חצי קדיש ולשמור את התתקבל אחרי המגילה. אבל האליה רבא מסביר שהסיבה לומר פעמיים היא בגלל המבואר במהרי"ל ומטה משה שמתפללים ערבית כרגיל מבע"י וממתינים עם המגילה עד הלילה, ולכן המגילה נהפכת לתפילה בפני עצמה, שנאמרת בזמן שונה, ולכן הקדיש תתקבל שאומרים בלילה לא יועיל לערבית של המבע"י.

ויש לעיין בימינו שרוב בתי כנסיות אין מתפללים ערבית בפורים מבעוד יום וממילא אין צריכים להמתין אחרי ערבית עד הלילה, אם כן יש לומר אחרי ערבית חצי קדיש ואחרי המגילה תתקבל כדינו.


אליה רבה (תרצג, ד):
וא"כ מאי שנא בערבית וכו'. י"ל דבשחרית נוהגין בלאו הכי להפסיק בקריאת התורה, אבל בערבית שאין הדרך בהכי הוי כהפסקה.
עוד י"ל לפי מנהגנו שמתפללין מעריב ביום וממתינין בקריאת מגילה עד הלילה כמ"ש מטה משה [סי' תתרא], א"כ הוי הפסק גמור. אלא דלפ"ז קשה כשחל במוצאי שבת דאז קורין מיד אחר מעריב, וצ"ל דלא פלוג:

הרי שכתב שני הסברים. והמנהג כיום יכול להתיישב כהסברו הראשון, שכיון שאין הדרך להפסיק בערבית, המגילה נחשבת הפסקה, ולכן אומרים 'תתקבל' לפניה.

לענ"ד יש כאן שגיאה רבתא, יש שני נידונים, נידון אחד הוא לשיטות שאומרים קדיש תתקבל אחד היכן אומרים אותו, וע"ז הולך דברי הלבוש שאינו מבין איך אפשר לומר אותו מיד אחרי מעריב לפני המגילה, וע"ז באו שני תירוצים של האליה רבה בסק"ד. והאליה רבה שם לא כתב שהוא משום שהמגילה נהפכת לתפילה בפנ"ע, לא מיניה ולא מקצתיה, רק כתב שכיון שממתינים יש הפסק גדול, ולכן צריך לומר קדיש על מעריב שמתפללים מבעוד יום, אבל לא דן כהוא זה על המגילה עצמה אם לומר קדיש אחריה.
זה הכל שנוגע לסק"ד.
והנה בזה הדין אי"צ למעשה לא לתירוץ הראשון של הא"ר, ולא לתירוצו השני, כי סו"ס יש הרבה הרבה ראשונים שסוברים שאומרים קדיש תתקבל אחרי מעריב ודלא כהלבוש, עי' מג"א ועוד, וזה מספיק לתרץ מנהגינו על קדיש תתקבל מיד אחרי מעריב.

אח"כ בסק"ה מתחיל נידון חדש, האם ניתן לומר שוב קדיש תתקבל, וע"ז כתב האליה רבה שאפשר לומר פעם שני, והטעם משום שהקדיש תתקבל השני ילך על קדושה דסידרא שאומר עם המגילה. וכאן להדיא לא כתב דקאי על המגילה שהיא תפילה בפנ"ע, אלא כתב דהקדיש עולה על קדושא דסידרא, ותו לא. וכ"ז ברור למעיין היטב.

ואמנם עכשיו נשאלת שאלה חדשה, דמה"ת שנאמר קדיש אחרי קידושא דסידרא של ליל פורים, מה שאין עושים כן בשום תפילה אחרת, הרי בשחרית כל יום, ובמוצ"ש כל שבוע אומרים קדושה דסידרא ואחריו הקדיש תתקבל, ומעולם לא עלה על הדעת לומר שני פעמים קדושה דסידרא. ואין לומר דבאמת כל קדושה דסדרא היא סיבה לקדיש תתקבל, אלא דבכל מקום כיון שהוא יחד עם התפילה ממתינים עם הקידש תתקבל עד אחרי קדושה דסידרא, ואומרים שם הקדיש וקאי על שניהם, משא"כ בפורים יש הפסק מחמת קריאת המגילה [היינו המגילה עצמה היא הפסק, ודלא כא"ר דס"ל דרק אם שוהה]. כ"ז ליתא וליתא, דהא בבוקרו של פורים אחרי שמו"ע קוראים את המגילה ואומרים קדושה דסידרא, ואומרים קדיש תתקבל אחד, ומה קרה להא דהמגילה הוי הפסק.

והנראה בזה, דודאי קדושה דסידרא בכל התפילות שבכל השנה אין בהם כדי לחייב קדיש תתקבל היות הם חלק מסדר התפילה, כמו בשחרית כל יום, או לחילופין אינם מסדר התפילה כלל, וגם לא בא כתפילה, כמו במוצ"ש שהוא רק משמש להאריך אפוקי שבתא. אבל בפורים הקדושה דסידרא היא תפילה מחודשת ומחוייבת, וכמש"כ הפוסקים דנלמד מהפסוק אלוקי אקרא יומם וסמיך ליה ואתה קדוש, וכמש"כ הגר"א, הרי שאנו אומרים תפילה זו כעין תפילת אסתר באותם הימים, וכמו שהיא הביאה את התפילה בתפילתה בתהלים פרק כב, ולכן כיון שהיא כתפילה בפנ"ע ואינו מחלקי התפילה דתפילת ערבית לכן שפיר אומרים על קדושה דסדרא דפורים בלילה קדיש בפנ"ע. וזה אינו שייך לקדושה דסדרא דפורים בבוקר דאף אם יש בו ג"כ רמז לתפילת אסתר, הא אומרים אותו גם משום הדין לומר קדושה דסדרא בכל יום.

אני משער שהרב משולש ראה את ההסבר הזה שהמגילה נחשבת כתפילה בפנ"ע באיזה ספר לבאר המנהג של שני קדישים, היינו שלקח דברי הא"ר והרחיבם ופשט צורה ולבש צורה ויצא העגל הזה, ואדרבה זה מהלך מעניין, אם כי קשה משחרית וכנ"ל, אבל בכ"ז אם הרב משולש זוכר מלפני שנתיים מה ראה על ככה ומהיכן הגיע, אבקש שישתפנו, לדעת אם מדיליה אם מספר אחר, כי אם מאיזה ספר הייתי רוצה לראות שאר דבריו שם

מעט דבש
הודעות: 4071
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: שני קדישי תתקבל באותה תפילה

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' מרץ 08, 2017 2:46 pm

צדקו דברי הרב אפשר, שיש כאן שני נידונים.

א. אם אומרים רק קדיש תתקבל אחד - היכן מקומו, האם לפני המגילה או אחריה (אחרי 'ואתה קדוש').

ב. אם אפשר לומר שני קדיש תתקבל, אחד אחרי מעריב, ואחד אחרי המגילה (אחרי 'ואתה קדוש').

ולמעשה, המ"ב (תרצג, א) פסק לומר תתקבל אחר שמו"ע, ולענין תתקבל אחר המגילה הביא שתי דעות. והפמ"ג כתב (אשל אברהם, הקדמה לסימן תרצג): "ופה פרנקפורט דאדר המנהג קדיש שלם עם תתקבל אחר שמונה עשרה ערבית, ולאחר המגילה ואתה קדוש קדיש שלם בלא תתקבל". וכן הוא בלוח א"י.

================

ולתועלת המעיינים, אציגה נא דברי הלבוש, יחד עם דברי האליה רבה:

לבוש תרצג, א
אחר תפלת שמונה עשרה נ"ל שאין אומרים אלא חצי קדיש (ג), שאין אומרים קדיש שלם אלא בגמר כל אותה תפלה דהיינו אחר קריאת המגילה.

ובמנהגים [ר' אייזיק טירנא עמוד קנו] כתב קדיש שלם מיד אחר תפלת י"ח קודם קריאת המגילה, והוא תמוה בעיני, דמאי שנא משאר כל תפלות השנה שמניחין הקדיש שלם עד גמר כל אותה תפלה, וכן במוצאי שבתות דבכל השנה שאומרים ויהי נועם ואתה קדוש אחר תפלת ערבית ואין אומרים קדיש שלם עד אחר ואתה קדוש וכו', וכן בשחרית של פורים אין אומרים הקדיש שלם אלא אחר קריאת המגילה וגמר כל התפלה כמו שכתב הוא בעצמו במנהגים [עמוד קנט], וא"כ מאי שנא בערבית (ד) של פורים שיאמרו קדיש שלם קודם קריאת המגילה ואתה קדוש.

ועוד תמוה בעיני מאוד על המנהגים שכתבו שגם אחר המגילה וסדר קדושה ואתה קדוש יחזרו ויאמרו קדיש שלם, על מאי קאי אותו קדיש שלם, שאם יאמרו קדיש שלם קודם קריאת המגילה ואתה קדוש על תפלת י"ח לא שייך לומר קדיש שלם אחר המגילה ואתה קדוש, שאין אומרים תתקבל (ה) צלותהון שהוא תרגום של תפלה אלא אחר שאמרו תפלת י"ח שהוא נקרא תפלה.

לכך נ"ל שאין לומר אחר התפלה קודם המגילה אלא חצי קדיש, וטעות נפל בספרים במנהגים שכתבו קדיש שלם במקום חצי קדיש, ואח"כ קוראין את המגילה, ולאחר המגילה... מתחילין ואתה קדוש... ואז אומר קדיש שלם וקאי על כל תפלת ערבית ...

ואם חל במוצאי שבת אומרים ויהי נועם ואתה קדוש...
גם בכאן כתוב במנהגים [עמוד קנז] קדיש שלם קודם המגילה, והוא טעות ג"כ כראשון, דמאי שנא מכל מוצאי שבת שאין אומרים קדיש עד אחר ואתה קדוש, נ"ל:


=============

אליה רבה:
(ג) אלא חצי קדיש וכו'. באמת שכן הוא בכלבו [סי' מה, ה ע"ג] ואבודרהם [עמוד רה], אבל בתוס' דף ד' [ע"א ד"ה פסק] ורוקח [סי' רנ] והגהות מיימוניות [פ"ב, מנהג פורים] ותשובות מהרי"ל סי' נ"ב [נו אות ב] כתבו קדיש משלם, וכן פסק מלבושי יום טוב [סק"א]. שוב ראיתי בספר אמרכל שמביא שני דעות המנהגים דמקומות מקומות, וא"כ כיון דנוהגין במקומות אלו בקדיש שלם חלילה לשנות:

(ד) וא"כ מאי שנא בערבית וכו'. י"ל דבשחרית נוהגין בלאו הכי להפסיק בקריאת התורה, אבל בערבית שאין הדרך בהכי הוי כהפסקה. עוד י"ל לפי מנהגנו שמתפללין מעריב ביום וממתינין בקריאת מגילה עד הלילה כמ"ש מטה משה [סי' תתרא], א"כ הוי הפסק גמור. אלא דלפ"ז קשה כשחל במוצאי שבת דאז קורין מיד אחר מעריב, וצ"ל דלא פלוג:

(ה) שאין אומרים תתקבל וכו'. ולי נראה דלאו אורח ארעא לומר חצי קדיש או לדלג תתקבל לבסוף, ואומרים הקדיש שלם כמות שהוא ויחזור תתקבל על תפלה דבסדר קדושה דובא לציון (מלבושי יום טוב סק"ב). וכן נוהגין, ודלא כמג"א [בריש הסימן] שכתב לדלג תתקבל. ומ"ש ואפשר שכן דעת המנהגים ע"כ, ליתא, שהרי כתב [במנהג פורים] בלשון אחד קדיש שלם בשחרית וערבית וכן מקודם מגילה, ופשיטא דמיירי עם תתקבל:
נערך לאחרונה על ידי מעט דבש ב ד' מרץ 08, 2017 3:12 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

מעט דבש
הודעות: 4071
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: שני קדישי תתקבל באותה תפילה

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' מרץ 08, 2017 2:54 pm

אפשר כתב:אח"כ בסק"ה מתחיל נידון חדש, האם ניתן לומר שוב קדיש תתקבל, וע"ז כתב האליה רבה שאפשר לומר פעם שני, והטעם משום שהקדיש תתקבל השני ילך על קדושה דסידרא שאומר עם המגילה...

ואמנם עכשיו נשאלת שאלה חדשה, דמה"ת שנאמר קדיש אחרי קידושא דסידרא של ליל פורים, מה שאין עושים כן בשום תפילה אחרת, הרי בשחרית כל יום, ובמוצ"ש כל שבוע אומרים קדושה דסידרא ואחריו הקדיש תתקבל, ומעולם לא עלה על הדעת לומר שני פעמים קדיש תתקבל.

ואין לומר דבאמת כל קדושה דסדרא היא סיבה לקדיש תתקבל, אלא דבכל מקום כיון שהוא יחד עם התפילה ממתינים עם הקידש תתקבל עד אחרי קדושה דסידרא, ואומרים שם הקדיש וקאי על שניהם, משא"כ בפורים יש הפסק מחמת קריאת המגילה... כ"ז ליתא וליתא, דהא בבוקרו של פורים אחרי שמו"ע קוראים את המגילה ואומרים קדושה דסידרא, ואומרים קדיש תתקבל אחד, ומה קרה להא דהמגילה הוי הפסק.

זה יש ליישב, על פי תירוצו הראשון של הא"ר בסק"ד, שיש הבדל בין ערבית לשחרית, שבערבית אין רגילים להפסיק, ולכך המגילה הפסק, משא"כ בשחרית.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 8 אורחים