מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

המן והמן בן המדתא

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
טברייני
הודעות: 845
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

המן והמן בן המדתא

הודעהעל ידי טברייני » ה' מרץ 17, 2016 1:34 pm

אני עובד על מאמר כלשהו
ואני צריך עזרה האם מישהו יודע לומר לי מדוע בחלק מן המקומות במגילה מוזכר המן לבד ובחלק אחר המן בן המדתא.
אשמח לקבל עזרה בענין זה
בתודה מראש.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: המן והמן בן המדתא

הודעהעל ידי גימפעל » ה' מרץ 17, 2016 4:21 pm

יש מנהג בכמה מקומות להכות רק היכן שכתוב המן עם כינוי או האגגי או הרע או בן המדתא.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: המן והמן בן המדתא

הודעהעל ידי משולש » א' מרץ 20, 2016 3:38 pm

יש עוד הרבה שינויי לשונות במגילה, כמו אסתר ואסתר המלכה, (ובהגיע תורה מייחסים אותה) מרדכי ומרדכי היהודי, המלך והמלך אחשוורוש, ועוד שינויי לשונות רבים במהלך הסיפור

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: המן והמן בן המדתא

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' מרץ 20, 2016 3:45 pm

גימפעל כתב:יש מנהג בכמה מקומות להכות רק היכן שכתוב המן עם כינוי או האגגי או הרע או בן המדתא.

זה בכדי למעט את כאבי המיגרנה ולזרז שבירת הצום
כעין המנהג לדפוק בראשון ואחרון

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: המן והמן בן המדתא

הודעהעל ידי גימפעל » א' מרץ 20, 2016 3:47 pm

לעומקו של דבר כתב:
גימפעל כתב:יש מנהג בכמה מקומות להכות רק היכן שכתוב המן עם כינוי או האגגי או הרע או בן המדתא.

זה בכדי למעט את כאבי המיגרנה ולזרז שבירת הצום
כעין המנהג לדפוק בראשון ואחרון

המנהג מובא בשם ההתעוררות תשובה.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: המן והמן בן המדתא

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' מרץ 20, 2016 4:00 pm

גימפעל כתב:
לעומקו של דבר כתב:
גימפעל כתב:יש מנהג בכמה מקומות להכות רק היכן שכתוב המן עם כינוי או האגגי או הרע או בן המדתא.

זה בכדי למעט את כאבי המיגרנה ולזרז שבירת הצום
כעין המנהג לדפוק בראשון ואחרון

המנהג מובא בשם ההתעוררות תשובה.

זה הובא בתור פירכא לדברי?

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: המן והמן בן המדתא

הודעהעל ידי גימפעל » א' מרץ 20, 2016 4:03 pm

לעומקו של דבר כתב:זה הובא בתור פירכא לדברי?

לא הייתי מזלזל ברבנים מדורות קודמים.

הרוצה להחכים
הודעות: 362
הצטרף: א' מרץ 01, 2015 4:54 pm

Re: המן והמן בן המדתא

הודעהעל ידי הרוצה להחכים » א' מרץ 20, 2016 5:34 pm

(והיום יש שנוהגים להכות בכל 'מדינה' ו'מדינה'. או כשמזכירים 'עץ' למרות המיגרנות)

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: המן והמן בן המדתא

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' מרץ 20, 2016 6:40 pm

גימפעל כתב:
לעומקו של דבר כתב:זה הובא בתור פירכא לדברי?

לא הייתי מזלזל ברבנים מדורות קודמים.

חז"ל הק' חששו לטירחא דציבורא, ואחריהם רבותינו הראשונים אפי' במיעוט תפילות, ולכבודו של צדיק בן צדיק בעל התעוררות תשובה שנמנהו עמהם

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: המן והמן בן המדתא

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' מרץ 20, 2016 6:40 pm

הרוצה להחכים כתב:('מדינה' ו'מדינה'

המדינה האסלמית או מדינת ישראל?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: המן והמן בן המדתא

הודעהעל ידי חכם באשי » א' מרץ 20, 2016 6:50 pm

לעומקו של דבר כתב:
גימפעל כתב:יש מנהג בכמה מקומות להכות רק היכן שכתוב המן עם כינוי או האגגי או הרע או בן המדתא.

זה בכדי למעט את כאבי המיגרנה ולזרז שבירת הצום
כעין המנהג לדפוק בראשון ואחרון

ומה תאמר על הנוהגים כן בירושלים?...

סעדיה
הודעות: 1602
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: המן והמן בן המדתא

הודעהעל ידי סעדיה » א' מרץ 20, 2016 6:56 pm

חכם באשי כתב:
לעומקו של דבר כתב:
גימפעל כתב:יש מנהג בכמה מקומות להכות רק היכן שכתוב המן עם כינוי או האגגי או הרע או בן המדתא.

זה בכדי למעט את כאבי המיגרנה ולזרז שבירת הצום
כעין המנהג לדפוק בראשון ואחרון

ומה תאמר על הנוהגים כן בירושלים?...

או בפורים דפרזים שחל במוצ"ש או סתם בקריאה דיממא? אלא תפוס לשון ראשון.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: המן והמן בן המדתא

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' מרץ 20, 2016 7:02 pm

חכם באשי כתב:
לעומקו של דבר כתב:
גימפעל כתב:יש מנהג בכמה מקומות להכות רק היכן שכתוב המן עם כינוי או האגגי או הרע או בן המדתא.

זה בכדי למעט את כאבי המיגרנה ולזרז שבירת הצום
כעין המנהג לדפוק בראשון ואחרון

ומה תאמר על הנוהגים כן בירושלים?...


למעט את המיגרנה מהיין ששתו בבני ברק.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: המן והמן בן המדתא

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' מרץ 20, 2016 7:32 pm

סעדיה כתב:בקריאה דיממא?

קריאה דיממא במחוזותינו קלושה ומועטת משתתפים ולכן אין מכים הרבה ולכן נוהגין להכות בכולם
וכבר ראיתי שמעוררים, שהפכו היוצרות וקריאת המגילה בבוקר שהיא עיקר ומדברי קבלה הרבה קורין אותה בשטיבלאך ועכ"פ אין מניין גדול ברוב עם כדין מגילה, ואת הילדים אין מביאין
ורק מגילה בלילה שהוא מדרבנן (והר"ן כמדומה מסתפק שלבני הכפרים אולי ביטלוה בכלל) עושין ברוב עם ורוב דפיקות כיד המלך

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: המן והמן בן המדתא

הודעהעל ידי משולש » א' מרץ 20, 2016 7:53 pm

לעומקו של דבר כתב:
סעדיה כתב:בקריאה דיממא?

קריאה דיממא במחוזותינו קלושה ומועטת משתתפים ולכן אין מכים הרבה ולכן נוהגין להכות בכולם
וכבר ראיתי שמעוררים, שהפכו היוצרות וקריאת המגילה בבוקר שהיא עיקר ומדברי קבלה הרבה קורין אותה בשטיבלאך ועכ"פ אין מניין גדול ברוב עם כדין מגילה, ואת הילדים אין מביאין
ורק מגילה בלילה שהוא מדרבנן (והר"ן כמדומה מסתפק שלבני הכפרים אולי ביטלוה בכלל) עושין ברוב עם ורוב דפיקות כיד המלך

אכן עצת היצר היא שגם מי שרוצה להשכיב ילדיו מוקדם כדי שיהיו במגילה דיום לא יכול בגלל המרעישים והמתהוללים על לא דבר.

י. אברהם
הודעות: 2768
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: המן והמן בן המדתא

הודעהעל ידי י. אברהם » א' מרץ 20, 2016 9:12 pm

גימפעל כתב:יש מנהג בכמה מקומות להכות רק היכן שכתוב המן עם כינוי או האגגי או הרע או בן המדתא.


היכן נוהגים כן ?

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: המן והמן בן המדתא

הודעהעל ידי גימפעל » א' מרץ 20, 2016 9:38 pm

י. אברהם כתב:
גימפעל כתב:יש מנהג בכמה מקומות להכות רק היכן שכתוב המן עם כינוי או האגגי או הרע או בן המדתא.


היכן נוהגים כן ?

כאן לא דנים על מנהג קהילה זו או אחרת אלא על ההבדלים בין האזכרות של המן במגילה,
אך כיוון ששאלת עיינתי ב'אוצר מנהגי חב"ד' על חודש אדר, ומצאתי שם שכן נהוג בחב"ד ומביא גם מקור מס' 'עיתים לבינה' ומ'אמרי סופר' שמביא זאת בשם זקינו ההתעוררות תשובה.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: המן והמן בן המדתא

הודעהעל ידי ישא ברכה » א' מרץ 20, 2016 9:53 pm

טברייני כתב:אני עובד על מאמר כלשהו
ואני צריך עזרה האם מישהו יודע לומר לי מדוע בחלק מן המקומות במגילה מוזכר המן לבד ובחלק אחר המן בן המדתא.
אשמח לקבל עזרה בענין זה
בתודה מראש.


יש שבעה צורות כתיבה להמן במגילה.

1. המן. 2. המן בן המדתא האגגי. 3. המן בן המדתא האגגי. 4. המן האגגי. 5. המן צרר היהודים. 6. המן בן המדתא האגגי צרר כל היהודים. 7. המן בן המדתא צרר היהודים.

קשה לקבוע הגדרה ברורה, ובגדול נראה שהיחוס המן האגגי מופיע בעיקר תוך התיחסות למחשבה ולמזימה של המן, [מלבד הפעם הראשונה שהמן מוזכר ואז זה ככל הנראה לגלות מיהו האדם הלזה ומה יחוסו]. כמו 'רעת המן האגגי' 'מחשבת המן בן המדתא האגגי' 'כי המן בן המדתא האגגי וכו' חשב על היהודים לאבדם וכו'.

אמנם לגבי התואר צורר כל היהודים עדין צ"ב אימתי נאמר.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 23 אורחים