מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שאלות וספקות בעניני פורים

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
מבקש תורה
הודעות: 203
הצטרף: ה' ינואר 23, 2014 1:48 am

שאלות וספקות בעניני פורים

הודעהעל ידי מבקש תורה » ד' מרץ 23, 2016 7:44 pm

א. ומחנכין את הקטנים לקרותה. כתב הרמב"ם בתחילת הל' מגילה וז"ל: "קריאת המגילה בזמנה מצות עשה מדברי סופרים. והדברים ידועים שהיא תקנת הנביאים. והכל חייבים בקריאתה אנשים ונשים וגרים ועבדים משוחררים. ומחנכין את הקטנים לקרותה. והשו"ע (ר"ס תרפט) העתיק את הרמב"ם. וצ"ב לשון הרמב"ם במש"כ 'ומחנכין את הקטנים לקרותה', למה לא כתב 'ומחנכין את הקטנים לשמוע מקרא מגילה', וכמו שהוא כתב בהמשך: 'ואפילו כהנים בעבודתן מבטלין עבודתן ובאין לשמוע מקרא מגילה'. וכן 'מבטלין ת"ת לשמוע מקרא מגילה'.
ב. עמידה בשומע כעונה. יל"ע במצוות שצריך לעמוד כשאומרם, האם גם מי שיוצא מחבירו ע"י שומע כעונה צריך לעמוד באותו הזמן או לא. ובביאור הלכה (סי' תפט ס"א ד"ה ומצוה) מבואר להדיא דבספירת העומר לפי הרי"ץ גיאות השומע ל"צ לעמוד, ע"ש. ויל"ע ממש"כ המ"ב בעצמו לגבי קריאת המגילה דבר"ס תרצ כתב המ"ב דאת ברכות המגילה יש לומר בעמידה למרות שהשו"ע כתב שאת המגילה אפשר גם לקרוא בישיבה, ובשעה"צ (סק"א) מביא מהמג"א והמחצית השקל דגם ציבור השומעים צריכים לעמוד, כיון שהם יוצאים ע"י השמיעה בשומע כעונה, צריכים גם הם לעמוד, וצ"ע אמאי בספיה"ע הביא בשם הרי"ץ גיאות כדבר פשוט שאי"צ לעמוד כשיוצאים בשומע כעונה.
ג. שמע כל המגילה בע"פ. איתא במ"ב (סי' תרצ סק"ז) דאם קרא מיעוט המגילה בעל פה עד חציה יצא בדיעבד, דהעיקר שאת רוב המגילה קרא מהכתב, אבל אם קרא רוב המגילה בע"פ לא יצא, עכ"ד. ויל"ע באחד ששמע מיעוט מגילה בע"פ מבעל קורא שקרא מיעוט מגילה בע"פ ורובה מהכתב, דהבעל קורא עצמו יצא, אבל השומע שמע ממנו רק את המיעוט שקרא בע"פ, ואח"כ שמע את המשך המגילה מבעל קורא אחר שקרא כנ"ל מיעוט מגילה בע"פ ורובה מהכתב, והוא שמע ממנו רק את המיעוט שקרא בע"פ, ואח"כ המשיך כנ"ל עד ששמע מגילה שלמה מכמה בעלי קריאה מכל אחד מיעוט בע"פ, באופן שהבעלי קריאה עצמם יצאו כי קראו רובה מהכתב, האם השומע בכה"ג יצא או לא.
ד. שמע מיעוט המגילה בע"פ מאחד שקרא הכל בע"פ. ג"א שליט"א אמר דיל"ע כנ"ל להיפך, היכא שהשומע שמע את רוב המגילה מהכתב מבעל קורא אחד, ואת המיעוט הוא שמע בע"פ מבעל קורא אחר שקרא את כל המגילה בע"פ, דלכאורה לא גרע מאילו השומע בעצמו היה קורא את המיעוט הזה בע"פ, דיצא.
ה. קריאה במגילה גזולה בפורים. בשו"ע כתב (בסי' תרצ"א סי"א) שאם קרא במגילה גזולה יצא, וכתב המ"ב דאין גזל בקול, ובשו"ת הרשב"א (ח"א סי' תמ"א) דימה זאת לתקע בשופר גזול שיוצאין, ובאמת צ"ב הסברא הרי גם בשופר וגם במגילה מי שיקרא במגילה ויתקע בלא שופר לא יצא ידי חובה, וא"כ מה אכפ"ל שאין גזל בקול הרי סו"ס משתמש בגוף החפץ הגזול, וביותר צ"ע על דברי המאירי שכ' במגילה י"ט. יש מן הגאונים שהתירו לקרות במגילה גזולה, וצ"ע האיך יהיה מותר להשתמש בחפץ זה לכתחילה הרי כל השתמשות זהו גזל וצ"ע. עוד צ"ע דהנה בשו"ת הרשב"א (סוף ח"ו) מביא תשובת הרי"ף לגבי אחד שגנב ספרי לימוד ולמד בהם, וכתב שם הרי"ף דהו"ל מצוה הבאה בעבירה, וכלולב הגזול והיבש והוא מסיים שם וז"ל: "ואף אותה המצוה שנתכוין לה [דהיינו מצות תלמוד תורה] לא עלתה בידו [וכמו] שאמרו לולב הגזול והיבש פסול, שלא עלתה מצוה בידו" ע"כ, וצ"ע דזה לא מיקרי מהב"ע, דהמצוה היא תלמוד תורה, והספר הוא רק היכי תימצי לקיים דרכו את המצוה, וכמש"כ לגבי מגילה ומאי שנא.
ו. שמע מגילה ונשתחרר האם חייב לשמוע שוב. ג"א שליט"א הסתפק בעבד ששמע מגילה [לבה"ג שסובר שעבד חייב במגילה עי' בה"ל ר"ס תרפט] ואח"כ הוא השתחרר האם הוא צריך לשמוע עוד פעם מגילה, ושורש הספק הוא דהרי נודע שיטת הבה"ג כמובא במגילה (ד. תוד"ה נשים חייבות) דנשים חייבות רק ב'שמיעת' מגילה ולא ב'קריאת' מגילה, וה"ה בעבד ששוה לאשה, ומרן הגרי"ז ביאר בזה דנשים יש להם חיוב קריאת מגילה חלש, ובזה יש להסתפק די"ל דכיון דעד עכשיו היה על העבד רק חיוב 'שמיעת' מגילה, ועכשיו כשהשתחרר התחדש עליו חיוב 'קריאה' זה מחייב אותו לשמוע עוד פעם מגילה או"ד לא.
ז. שיעור במחיית עמלק. יש לעיין האם יש שיעור למצוה זזו, או אפילו בעמלקי אחד שמחה מקיים המצוה, גם יל"ע לצד שיש חצי שיעור במצוות, האם כשהכה את העמלק מקיים למצוה או"ד שלא.
ח. כאשר אבדתי אבדתי. ובגמ' (מגילה ט"ו.) כשם שאבדתי מבית אבא כך אובד ממך, והיינו דתאסר על מרדכי מכיון שהלכה ברצון, וצ"ע דמדוע זה נחשב רצון, הרי חזינן בגמ' כתובות ג: ולדרוש להו דאונס שרי, והיינו בגזירה דבתולה תבעל להגמון תחילה, ואעפ"י שיכולה לא להנשא ואז לא תצטרך להיבעל, בכל אופן אפילו שתחילתה ברצון על עצם הנישואין זה נחשב אונס, וא"כ לכאו' ה"ה כאן, שהלכה ברצון אבל בשביל להתחנן על עמה, ולא בשביל להבעל, וא"כ מדוע ל"ח אונס וצ"ב.
ט. חידה-איש לא מוציא במגילה ואשה כן. כתבו התוס' במגילה (ד.) בשם הבה"ג דנשים חייבות בשמיעת מגילה, ואינם מוציאות אנשים במגילה. איך יתכן שאיש לא יוכל להוציא איש בקריאת מגילה, אבל אשה או עבד יוכלו להוציא איש במגילה.
י. חצי שיעור במשלוח מנות. יש לעיין מי שיש לו רק מנה אחת לשלוח, האם יש עניין שיקיים המצוה בחצי שיעור, או שהוי כלולב בלי אתרוג שאין בזה שום עניין וצ"ע.
כללי השתתפות
1. כל תשובה נכונה, אפילו לשאלה אחת תזכה את השולח להיכנס להגרלה על סך 1000 ₪. 2. כל תשובה נכונה על כל שאלה, הינה זכות נוספת להשתתף בהגרלה, כך שכל מי שישלח יותר תשובות לכל השאלות מגדיל את סיכוייו בהגרלה. 3. כל חודש, בראש חודש תערך הגרלה בין כל השולחים, הזוכה ייבדקו תשובותיו, יתקבלו אך ורק תשובות מפורטות. 4. ניתן לשלוח כל שבוע את התשובות של אותו שבוע, או עד ראש חודש. 5. שימו לב חשוב מאוד: קבלת התשובות הינה אך ורק לפקס מערכת משיב כהלכה 0775558617 או במייל meir.s1000@gmail.com נא לציין בתחילת המכתב על כמה שאלות השיבו, וכמו"כ שם מלא, כולל/ ישיבה. ועיר וטלפון וכמו"כ נא לציין על איזה פרשה השיבו. [לברורים ופרטים נוספים בטלפון 0533154010 בשעות הערב בין 8:00 ל9:00 בלבד]. השולחים בכתב יד, בפקס, להקפיד על כתב ברור וקריא שיהיה ברור לאחר משלוח הפקס. כתב לא ברור לא יכנס להגרלה. -יש עדיפות לשלוח התשובות מוקלד במייל כי כך זה ייכנס בעזה"י לספר שיצא לאור בעתיד בל"נ. –שאר עניני העלון לא שייכים לפקס או מייל או טלפון זה, אלא כמצויין במסגרת ע"ג העלון בעמ' ד'.
תשובות ניתן לשלוח עד ר"ח ניסן

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שאלות וספקות בעניני פורים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מרץ 14, 2017 11:36 pm

מבקש תורה - שבעינו מתשובותיך!
על שאלה ג' כתבתי היום כאן, מה דעתך?

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שאלות וספקות בעניני פורים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מרץ 15, 2017 8:55 am

לגבי שאלה ז. נלענ"ד שהרי כל עניין מחית עמלק הוא למחותם לגמרי, וכל עוד הם קיימים לא נתקיימה המצוה. ולמאן דאית ליה חצי שיעור במצות אז הריגת עמלקי אחד היא חצי שיעור אך ודאי לא הכאתו.

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: שאלות וספקות בעניני פורים

הודעהעל ידי רון » ד' מרץ 15, 2017 11:48 am

בברכה המשולשת כתב:לגבי שאלה ז. נלענ"ד שהרי כל עניין מחית עמלק הוא למחותם לגמרי, וכל עוד הם קיימים לא נתקיימה המצוה. ולמאן דאית ליה חצי שיעור במצות אז הריגת עמלקי אחד היא חצי שיעור אך ודאי לא הכאתו.

מש"כ מר שליט"א,
אעיר בתרתי.

ראשית, מש"כ דהריגת עמלקי יש בה משום חצי שיעור, הנה מסתבר דהוי דומיא דארבע אמות בשבת, דאין המלאכה מתחילה עד שיעביר ד' אמות, ואין בזה חצי שיעור באמה אחת, דזו המלאכה להעביר ד' אמות. ומעתה הרי ממה נפשך, אם נימא דמחיית עמלק מתקיימת בכל אחד, הרי שבכל אחד מקיימים מצוה בפני עצמה, ואם המצוה היא למחות את כל זרע עמלק, הרי שמצוה זו מתקיימת בכל האומה. [ובפרט לאור מה שכתב בהקדמה לעוני"ט ואכמ"ל בזה]

בנוסף, מה שפשיטא ליה למר שליט"א דאין שום מצוה בהכאת עמלקי, ידוע הוא מכבר שהרוגצ'ובר אמר על כך לאלתר כשנשאל שהוא תלוי בב' פשטים ברש"י בפסחים בפירוש מהו מחיית קרביו האמור אצל קרבן פסח, ובפירוש אחד מפרש דהיינו הכאתו והוצאת כל אביריו הפנמיים, כמו שאמרי' תמחה את זכר עמלק [זה הלשון כמדומה]. ואף שמסברא דידן לא היינו אומרים כן, אך כך אמר הרוגצ'ובר.

ויה"ר ונתברך בברכה המשולשת שבתורה אותה שנינו אומרים בכל יום

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שאלות וספקות בעניני פורים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מרץ 15, 2017 11:53 am

רון כתב:
בברכה המשולשת כתב:לגבי שאלה ז. נלענ"ד שהרי כל עניין מחית עמלק הוא למחותם לגמרי, וכל עוד הם קיימים לא נתקיימה המצוה. ולמאן דאית ליה חצי שיעור במצות אז הריגת עמלקי אחד היא חצי שיעור אך ודאי לא הכאתו.

מש"כ מר שליט"א,
אעיר בתרתי.

ראשית, מש"כ דהריגת עמלקי יש בה משום חצי שיעור, הנה מסתבר דהוי דומיא דארבע אמות בשבת, דאין המלאכה מתחילה עד שיעביר ד' אמות, ואין בזה חצי שיעור באמה אחת, דזו המלאכה להעביר ד' אמות. ומעתה הרי ממה נפשך, אם נימא דמחיית עמלק מתקיימת בכל אחד, הרי שבכל אחד מקיימים מצוה בפני עצמה, ואם המצוה היא למחות את כל זרע עמלק, הרי שמצוה זו מתקיימת בכל האומה. [ובפרט לאור מה שכתב בהקדמה לעוני"ט ואכמ"ל בזה]

בנוסף, מה שפשיטא ליה למר שליט"א דאין שום מצוה בהכאת עמלקי, ידוע הוא מכבר שהרוגצ'ובר אמר על כך לאלתר כשנשאל שהוא תלוי בב' פשטים ברש"י בפסחים בפירוש מהו מחיית קרביו האמור אצל קרבן פסח, ובפירוש אחד מפרש דהיינו הכאתו והוצאת כל אביריו הפנמיים, כמו שאמרי' תמחה את זכר עמלק [זה הלשון כמדומה]. ואף שמסברא דידן לא היינו אומרים כן, אך כך אמר הרוגצ'ובר.

ויה"ר ונתברך בברכה המשולשת שבתורה אותה שנינו אומרים בכל יום


א. אני רציתי לדמותו למה ששמעתי פעם בשיעור מהגאון רבי זלמן נחמיה גולדברג שליט"א שלשיטה שספה"ע היא מצוה אחת, אז כל יום הוא חצי שיעור. אם כן, מחיית אומת עמלק תלויה בכך שכל יחיד ויחיד מהעם קיים (וראיה משאול המלך ואגג) ולכן כל עוד לא נמחו כולם לא נתקיימה המצוה אך עדיין בשביל לקיים את המצוה צריך להרוג כל יחיד.
ב. היכן מובאים דבריו הנ"ל של הצ"פ?

בברכת כהנא מסייע כהנא

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: שאלות וספקות בעניני פורים

הודעהעל ידי דרומי » ד' מרץ 15, 2017 11:54 am

יש להעיר מדברי רש"י הידועים בסוף פ' תצא כי יש מצוה למחות גם את בעלי החיים של עמלק, "שלא יהיה נקרא שם עמלק אפילו על הבהמה כו'".

האמנם לדעתכם יש סברא לומר שמי שהרג עד"מ כבש אחד של עמלק קיים את המצוה ולו בתור חצי שיעור?

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: שאלות וספקות בעניני פורים

הודעהעל ידי אפשר » ד' מרץ 15, 2017 1:26 pm

בברכה המשולשת כתב:
רון כתב:
בברכה המשולשת כתב:לגבי שאלה ז. נלענ"ד שהרי כל עניין מחית עמלק הוא למחותם לגמרי, וכל עוד הם קיימים לא נתקיימה המצוה. ולמאן דאית ליה חצי שיעור במצות אז הריגת עמלקי אחד היא חצי שיעור אך ודאי לא הכאתו.

מש"כ מר שליט"א,
אעיר בתרתי.

ראשית, מש"כ דהריגת עמלקי יש בה משום חצי שיעור, הנה מסתבר דהוי דומיא דארבע אמות בשבת, דאין המלאכה מתחילה עד שיעביר ד' אמות, ואין בזה חצי שיעור באמה אחת, דזו המלאכה להעביר ד' אמות. ומעתה הרי ממה נפשך, אם נימא דמחיית עמלק מתקיימת בכל אחד, הרי שבכל אחד מקיימים מצוה בפני עצמה, ואם המצוה היא למחות את כל זרע עמלק, הרי שמצוה זו מתקיימת בכל האומה. [ובפרט לאור מה שכתב בהקדמה לעוני"ט ואכמ"ל בזה]

בנוסף, מה שפשיטא ליה למר שליט"א דאין שום מצוה בהכאת עמלקי, ידוע הוא מכבר שהרוגצ'ובר אמר על כך לאלתר כשנשאל שהוא תלוי בב' פשטים ברש"י בפסחים בפירוש מהו מחיית קרביו האמור אצל קרבן פסח, ובפירוש אחד מפרש דהיינו הכאתו והוצאת כל אביריו הפנמיים, כמו שאמרי' תמחה את זכר עמלק [זה הלשון כמדומה]. ואף שמסברא דידן לא היינו אומרים כן, אך כך אמר הרוגצ'ובר.

ויה"ר ונתברך בברכה המשולשת שבתורה אותה שנינו אומרים בכל יום


א. אני רציתי לדמותו למה ששמעתי פעם בשיעור מהגאון רבי זלמן נחמיה גולדברג שליט"א שלשיטה שספה"ע היא מצוה אחת, אז כל יום הוא חצי שיעור. אם כן, מחיית אומת עמלק תלויה בכך שכל יחיד ויחיד מהעם קיים (וראיה משאול המלך ואגג) ולכן כל עוד לא נמחו כולם לא נתקיימה המצוה אך עדיין בשביל לקיים את המצוה צריך להרוג כל יחיד.
ב. היכן מובאים דבריו הנ"ל של הצ"פ?

בברכת כהנא מסייע כהנא

לכאו' דברי רון ברורים, כי איך אפשר שיהא קיום מצות מחיית עמלק או חצי ממנו בהריגת עמלקי אחד, הרי אין מצוה בהריגת גופי עמלק כלל, המצוה היא אך ורק למחות הזכר של העמלק, שיש דין שלא תיזכר שם עמלק עוד, והכרתת זרעם ומחייתם, הוא היכי תימצי למחות זכרם, אבל אי"ז דומה כלל למצות לא תחיה כל נשמה ששם התורה ציוותה על הריגת כל נשמה ונשמה, כי כל אחד מז' עממין מסוגל להטעות לבני ישראל ובהיות אחד פחות הרווחנו עכ"פ שאותו אחד לא יתענו, אבל אין ענין למחות זכר ז' עממין, אבל בעמלק המצוה היא למחות זכרו, והוא מתקיים ע"י שאין עוד עמלקי בעולם. ורש"י סובר שזכר שייך אפילו בבהמה, דהיינו בהריגת הגופים עדיין תישאר זכר אם יש בהמה, ושאר ראשונים סוברים דבאין גוף עמלקי ממילא אין הבהמה זכר להם. וא"כ אין מעלה וחיסרון כלל בהריגת עמלקי אחד, רק בזה שהוא מקרב למטרה. אבל אי"כ בשום צד שתסתכל ע"ז חלוקה לגופים, כמו בספירת העומר וכדומה, אלא הכל עיסה דבוקה אחת, אשר יקרא בשם 'זכר עמלק'.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: שאלות וספקות בעניני פורים

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' מרץ 15, 2017 10:04 pm

אם מותר לעלות שאלה נוספת ששמעתי היום, אם לא אני מתנצל מראש.
מה הדין בחזרת הש"ץ של בן כרכי במקום פרזי, האם יאמר עה"נ בחזרת הש"ץ/ בלחש?, לענ"ד כן!.
האם כתבו ע"ז באיזה מקום כאן?.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: שאלות וספקות בעניני פורים

הודעהעל ידי בקרו טלה » ה' מרץ 16, 2017 2:44 am

רון כתב:בנוסף, מה שפשיטא ליה למר שליט"א דאין שום מצוה בהכאת עמלקי, ידוע הוא מכבר שהרוגצ'ובר אמר על כך לאלתר כשנשאל שהוא תלוי בב' פשטים ברש"י בפסחים בפירוש מהו מחיית קרביו האמור אצל קרבן פסח, ובפירוש אחד מפרש דהיינו הכאתו והוצאת כל אביריו הפנמיים, כמו שאמרי' תמחה את זכר עמלק [זה הלשון כמדומה]. ואף שמסברא דידן לא היינו אומרים כן, אך כך אמר הרוגצ'ובר.

בברכה המשולשת כתב:ב. היכן מובאים דבריו הנ"ל של הצ"פ?

חיפוש באוצה"ח מעלה שכן אמר הרב מטשעבין זצ"ל

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שאלות וספקות בעניני פורים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מרץ 16, 2017 7:47 am

ייש"כ. אפשר להעלות לכאן בבקשה?

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: שאלות וספקות בעניני פורים

הודעהעל ידי בקרו טלה » ה' מרץ 16, 2017 9:48 am

בברכה המשולשת כתב:ייש"כ. אפשר להעלות לכאן בבקשה?

דף על הדף פסחים דף סח.
בגמ': ומיחוי קרביו וכו'.
הגאון ר' ברוך שמעון רוטשטין שליט"א העירני ששמע שהגאון מטשעבין זצ"ל נשאל מה ר"ל מחיית עמלק, האם ר"ל מיתתו לבד או שזה ענין מיוחד להרגו באופן שהריגה עצמה תהי' ביסורים וכדו', והראה ברש"י פסחים (ס"ח א) שפי' מיחוי קרביו: לשון נקיבה וחיבול, כמו: תמחה את זכר עמלק עכ"ל רש"י. ודייק מזה הגאון מטשעבין זצ"ל דיש ענין מיוחד במצוה זו של נקיבה וחיבול ולייסר אותם ביסורים ולא רק עצם יציאת נשמתו עכ"ד, והוא דבר נפלא.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: שאלות וספקות בעניני פורים

הודעהעל ידי דרומי » ה' מרץ 16, 2017 10:57 am

יישר כח על הווארט המעניין, ואם קבלה היא נקבל, אך בסברא אין הדבר מובן לענ"ד, כי לא כתוב "תמחה את זכר עמלק" ותו לא, אלא "תמחה את זכר עמלק מתחת השמים", והיינו שיש כאן מצוה לבער ולבטל את מציאות עמלק מן העולם, וכמו שהיטיב להגדיר זאת הרב אפשר בדבריו לעיל, שאין כאן עונש פרטי על כל עמלקי, אלא עיסה אחת של "זכר עמלק" שיש למחותה באופן שלא ישאר לה שריד.

וראה בדברי רש"י הנ"ל מס"פ תצא: "שלא יזכר שם עמלק אפילו על הבהמה לומר בהמה זו משל עמלק היתה", והיינו, שהמטרה היא להשכיח את עמלק ואת חפציו, וא"כ למאי נפק"מ באיזה דרך מקיימים זאת, ולכאורה צריך להיות מקור יותר מפורש לחדש מצוה לייסר אנשים (ובפרט שלכאורה לא הם החוטאים אלא שגזרה תורה כליה על זרע עמלק), והגע בדעתך, לפי דברי רש"י הנ"ל שהמצוה היא למחות גם את הבהמות, האם יעלה על הדעת כי יש מצוה לייסר את בהמותיו של עמלק, ואם אדם חטא בהמה מה עשתה?

ולהעיר גם מדברי רש"י בס"פ בראשית ע"פ אמחה את האדם אשר בראתי גו', שנראה מדבריו להדיא כי אין בלשון זה ענין של ייסורים כלל

במלים פשוטות וקצרות, לכאורה מצות מחיית עמלק היא על הנפעל (התוצאה) - שעמלק יימחק מן העולם, ואין נפק"מ באופן הפעולה, ולולי דמסתפינא הייתי אומר אליבא דרש"י הנ"ל שמותר לשחוט את בהמות עמלק ולאוכלם מיד, שהרי לא חל עליהם איסור הנאה ורק שיש מצוה למחותם כדי שלא יזכירו את זכר עמלק, ובכן ע"י האכילה הוא גם משכיח את זכרם (וע"ד הסברא שמצינו שמקיימים ביעור חמץ ע"י אכילתו), ומה איכפת לנו שהוא נהנה מזה על הדרך

כ"ז לפום ריהטא , ומעניין למצוא עוד אחרונים או אפי' ראשונים שדיברו בזה ומהם תתברר הסוגיא

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: שאלות וספקות בעניני פורים

הודעהעל ידי דרומי » ה' מרץ 16, 2017 10:58 am

יישר כח על הווארט המעניין, ואם קבלה היא נקבל, אך בסברא אין הדבר מובן לענ"ד, כי לא כתוב "תמחה את זכר עמלק" ותו לא, אלא "תמחה את זכר עמלק מתחת השמים", והיינו שיש כאן מצוה לבער ולבטל את מציאות עמלק מן העולם, וכמו שהיטיב להגדיר זאת הרב אפשר בדבריו לעיל, שאין כאן עונש פרטי על כל עמלקי, אלא עיסה אחת של "זכר עמלק" שיש למחותה באופן שלא ישאר לה שריד.

וראה בדברי רש"י הנ"ל מס"פ תצא: "שלא יזכר שם עמלק אפילו על הבהמה לומר בהמה זו משל עמלק היתה", והיינו, שהמטרה היא להשכיח את עמלק ואת חפציו, וא"כ למאי נפק"מ באיזה דרך מקיימים זאת, ולכאורה צריך להיות מקור יותר מפורש לחדש מצוה לייסר אנשים (ובפרט שלכאורה לא הם החוטאים אלא שגזרה תורה כליה על זרע עמלק), והגע בדעתך, לפי דברי רש"י הנ"ל שהמצוה היא למחות גם את הבהמות, האם יעלה על הדעת כי יש מצוה לייסר את בהמותיו של עמלק, ואם אדם חטא בהמה מה עשתה?

ולהעיר גם מדברי רש"י בס"פ בראשית ע"פ אמחה את האדם אשר בראתי גו', שנראה מדבריו להדיא כי אין בלשון זה ענין של ייסורים כלל

במלים פשוטות וקצרות, לכאורה מצות מחיית עמלק היא על הנפעל (התוצאה) - שעמלק יימחק מן העולם, ואין נפק"מ באופן הפעולה, ולולי דמסתפינא הייתי אומר אליבא דרש"י הנ"ל שמותר לשחוט את בהמות עמלק ולאוכלם מיד, שהרי לא חל עליהם איסור הנאה ורק שיש מצוה למחותם כדי שלא יזכירו את זכר עמלק, ובכן ע"י האכילה הוא גם משכיח את זכרם (וע"ד הסברא שמצינו שמקיימים ביעור חמץ ע"י אכילתו), ומה איכפת לנו שהוא נהנה מזה על הדרך

כ"ז לפום ריהטא , ומעניין למצוא עוד אחרונים או אפי' ראשונים שדיברו בזה ומהם תתברר הסוגיא

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: שאלות וספקות בעניני פורים

הודעהעל ידי אפשר » ה' מרץ 16, 2017 11:59 am

דרומי כתב:יישר כח על הווארט המעניין, ואם קבלה היא נקבל, אך בסברא אין הדבר מובן לענ"ד, כי לא כתוב "תמחה את זכר עמלק" ותו לא, אלא "תמחה את זכר עמלק מתחת השמים", והיינו שיש כאן מצוה לבער ולבטל את מציאות עמלק מן העולם, וכמו שהיטיב להגדיר זאת הרב אפשר בדבריו לעיל, שאין כאן עונש פרטי על כל עמלקי, אלא עיסה אחת של "זכר עמלק" שיש למחותה באופן שלא ישאר לה שריד.

וראה בדברי רש"י הנ"ל מס"פ תצא: "שלא יזכר שם עמלק אפילו על הבהמה לומר בהמה זו משל עמלק היתה", והיינו, שהמטרה היא להשכיח את עמלק ואת חפציו, וא"כ למאי נפק"מ באיזה דרך מקיימים זאת, ולכאורה צריך להיות מקור יותר מפורש לחדש מצוה לייסר אנשים (ובפרט שלכאורה לא הם החוטאים אלא שגזרה תורה כליה על זרע עמלק), והגע בדעתך, לפי דברי רש"י הנ"ל שהמצוה היא למחות גם את הבהמות, האם יעלה על הדעת כי יש מצוה לייסר את בהמותיו של עמלק, ואם אדם חטא בהמה מה עשתה?

ולהעיר גם מדברי רש"י בס"פ בראשית ע"פ אמחה את האדם אשר בראתי גו', שנראה מדבריו להדיא כי אין בלשון זה ענין של ייסורים כלל

במלים פשוטות וקצרות, לכאורה מצות מחיית עמלק היא על הנפעל (התוצאה) - שעמלק יימחק מן העולם, ואין נפק"מ באופן הפעולה, ולולי דמסתפינא הייתי אומר אליבא דרש"י הנ"ל שמותר לשחוט את בהמות עמלק ולאוכלם מיד, שהרי לא חל עליהם איסור הנאה ורק שיש מצוה למחותם כדי שלא יזכירו את זכר עמלק, ובכן ע"י האכילה הוא גם משכיח את זכרם (וע"ד הסברא שמצינו שמקיימים ביעור חמץ ע"י אכילתו), ומה איכפת לנו שהוא נהנה מזה על הדרך

כ"ז לפום ריהטא , ומעניין למצוא עוד אחרונים או אפי' ראשונים שדיברו בזה ומהם תתברר הסוגיא

גם אנא מצטרף לכל הנ"ל, ואוסיף לשאול מש"כ בשמואל, וישסף שמואל את אגג, יש בזה משום מיחוי קרביו?

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שאלות וספקות בעניני פורים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מרץ 16, 2017 7:30 pm

בקרו טלה כתב:
בברכה המשולשת כתב:ייש"כ. אפשר להעלות לכאן בבקשה?

דף על הדף פסחים דף סח.
בגמ': ומיחוי קרביו וכו'.
הגאון ר' ברוך שמעון רוטשטין שליט"א העירני ששמע שהגאון מטשעבין זצ"ל נשאל מה ר"ל מחיית עמלק, האם ר"ל מיתתו לבד או שזה ענין מיוחד להרגו באופן שהריגה עצמה תהי' ביסורים וכדו', והראה ברש"י פסחים (ס"ח א) שפי' מיחוי קרביו: לשון נקיבה וחיבול, כמו: תמחה את זכר עמלק עכ"ל רש"י. ודייק מזה הגאון מטשעבין זצ"ל דיש ענין מיוחד במצוה זו של נקיבה וחיבול ולייסר אותם ביסורים ולא רק עצם יציאת נשמתו עכ"ד, והוא דבר נפלא.


אגב, גם לא כתוב כאן שיש עניין בהכאה בלבד, אלא במיתה בייסורים

מן השורה
הודעות: 300
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 8:59 pm

Re: שאלות וספקות בעניני פורים

הודעהעל ידי מן השורה » ו' מרץ 17, 2017 12:55 am

במדרש כתוב ששמואל היה מחתך בשרו ומאכיל לנעמיות, ואמר לו כאשר שיכלה נשים חרבך וכו',
וראיתי שזהו '...בשונאיהם כרצונם'. כמו שהם רצו לעשות בישראל. עי' גר"א.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: שאלות וספקות בעניני פורים

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ו' מרץ 17, 2017 11:40 am

על הרש"י שמצא הטשעבינער רב ומחיית עמלק יש אשכול של עושה חדשות.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 79 אורחים