עמוד 1 מתוך 1

אסתר קיבצה והכינה תכלת לצורך פרוכת ביהמ"ק

פורסם: ה' מרץ 24, 2016 5:47 am
על ידי מיללער
בקרובץ לפורים בקטע לברכת גואל ישראל 'זה הכינה לאות לתיקון אריאל, תכלת ידה עשות לגאולי א-ל' ופי' המפ' שהקב"ה הכינה את אסתר לתיקון הביהמ"ק, שתקבץ תכלת בידיה לצורך הפרוכת.

המקור לזה הוא במדרש? ומאיפה קיבצה תכלת, ולמה דוקא תכלת, ולפרוכת?

Re: אסתר קיבצה והכינה תכלת לצורך פרוכת ביהמ"ק

פורסם: ה' מרץ 24, 2016 7:41 am
על ידי בקרו טלה
במהר"ש מבעלזא (קלפהולץ) אי' בכללות למצות תכלת לעתיד לבא

Re: אסתר קיבצה והכינה תכלת לצורך פרוכת ביהמ"ק

פורסם: ה' מרץ 24, 2016 8:29 am
על ידי חבצלת
מהיכן זה?

Re: אסתר קיבצה והכינה תכלת לצורך פרוכת ביהמ"ק

פורסם: ה' מרץ 24, 2016 10:21 am
על ידי חכם באשי
מניין למפרשים שהתכלת נועד לפרוכת דווקא, ולא, לדוגמא, לבגדי הכהונה של כה"ג? זה לא נאמר בפיוט.
ועל דרך צחות (ברוח היום) אפשר לומר: אסתר נצרכה לעשות זאת עבור הפרוכת כי בבית המקדש הראשון היה אמה טרקסין, ובאמצעו פתח קטן שכוסה בפרוכת, אך לא הוצרכו לפרוכת גדולה, אך בבית שני שלא היה אמה טרסקין ובמקומו היו שתי פרוכות גדולות (באורך ארבעים אמה!) הוצרכה אסתר להתארגן עבורם באופן רציני...

Re: אסתר קיבצה והכינה תכלת לצורך פרוכת ביהמ"ק

פורסם: ה' מרץ 24, 2016 1:08 pm
על ידי ע. התשבי
באמת הלשון "לגאולי א-ל" מורה יותר כפירוש מהר"ש הנ"ל (שהכינה בשביל היהודים הנגאלים, ולא בשביל ביהמ"ק).
באשר לחילוק בין בית ראשון ובית שני - בגמ' משמע בפשטות שההחלטה לעשות ב' פרוכות נתקבלה רק בשעת מעשה מחמת הספק (ואולי נכלל בצחות החכם באשי).

Re: אסתר קיבצה והכינה תכלת לצורך פרוכת ביהמ"ק

פורסם: ו' מרץ 25, 2016 1:53 pm
על ידי בקרו טלה
עוד מצאתי מה שכתב לפרש בעל התכלת בהקדמתו לספרו עין התכלת לדחות דברי מי שרצה להתנגד והסתייע מפיוט זה.