זמן קריאת ד' פרשיות בזמן הבית ובזמן המשנה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
עלידוקר
הודעות: 13
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 8:01 am

זמן קריאת ד' פרשיות בזמן הבית ובזמן המשנה

הודעהעל ידי עלידוקר » ב' פברואר 19, 2018 11:55 am

רֹאשׁ חֹדֶשׁ אֲדָר שֶׁחָל לִהְיוֹת בְּשַׁבָּת, קוֹרִין בְּפָרָשַׁת שְׁקָלִים (שמות ל). חָל לִהְיוֹת בְּתוֹךְ הַשַּׁבָּת, מַקְדִּימִין לְשֶׁעָבַר וּמַפְסִיקִין לְשַׁבָּת אַחֶרֶת. בַּשְּׁנִיָּה, זָכוֹר (דברים כה). בַּשְּׁלִישִׁית, פָּרָה אֲדֻמָּה (במדבר יט). בָּרְבִיעִית, הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם (שמות יב). בָּחֲמִישִׁית, חוֹזְרִין לִכְסִדְרָן
לפי פשוטו נראה שרק מפסיקים בין שקלים לזכור במקרה שראש חדש אדר חל בחול. זאת אומרת שבכל שנה לא מפסיקים בין זכור לפרה (ובין פרה והחודש) ובשנה שראש חודש אדר חל להיות בשבת אז אין שום הפסקה כלל וכלל "בשנייה זכור, בשלישית פרה אדומה, ברביעית החדש הזה לכם"
כיון ברוב השנים מפסיקים בין שקלים וזכור וקוראים החודש בשבת החמישית אז המשנה חייבת לומר שבמקרה שכבר קראו את הד' פרשיות אז "בחמישית חוזרים לכסדרן" ואין שום קריאה מיוחדת בשבת חמישית בשנה זו. י
אולי אפשר לומר שבתקופת המשנה נהגו כמו שעשו בזמן הבית. שאז מצד אחד חייבים לקרוא פרשת פרה ל' יום קודם הפסח כי רק אז שואלים ודורשים בהלכות הפסח ואחרי שלומדים על הטהרה לומדים על הפסח עצמו בשבוע הבא. אבל אין לאחר הקריאות מדי כי אנשים כבר יוצאים לדרך.
התוספתא לעומת זאת מראה את השינוי - בזמן שאין בית (למרות ששינוי זה קרא כק"ן שנה לאחר החורבן) אז אין שום סיבה להקדים פרשת פרה כל כך ועדיף לאחר פרשת החודש לר"ח ניסן או לשבת שלפניה.

חזור אל “פורים וארבע פרשיות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים