מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

להקדים זכירה לעשיה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2275
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

להקדים זכירה לעשיה

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ג' פברואר 20, 2018 8:05 pm

כתב במשנה ברורה (תרפה, א): פרשת זכור לזכור מעשה עמלק, וקורין אותה בשבת שלפני פורים לסמכה למעשה שהיה מזרע עמלק וכדי להקדים זכירת מחיית עמלק לעשייתה וכדכתיב והימים האלה נזכרים ונעשים.

מאן דהוא מוכן לתרגם לי לעברית את המשפט המודגש?

מאי עשיית מחיית עמלק איכא בפורים?

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: להקדים זכירה לעשיה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' פברואר 20, 2018 8:26 pm

ארזי ביתר כתב:כתב במשנה ברורה (תרפה, א): פרשת זכור לזכור מעשה עמלק, וקורין אותה בשבת שלפני פורים לסמכה למעשה שהיה מזרע עמלק וכדי להקדים זכירת מחיית עמלק לעשייתה וכדכתיב והימים האלה נזכרים ונעשים.

מאן דהוא מוכן לתרגם לי לעברית את המשפט המודגש?

מאי עשיית מחיית עמלק איכא בפורים?


היתה אז בשושן

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2275
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: להקדים זכירה לעשיה

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ג' פברואר 20, 2018 8:31 pm

מה השייכות בין הזכירה היום, לעשייה שהייתה אז?

מאן דהוא יכול לסייע?

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2275
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: להקדים זכירה לעשיה

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ד' פברואר 21, 2018 2:08 pm

אולי בכל זאת?

מה שנכון נכון
הודעות: 11662
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: להקדים זכירה לעשיה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' פברואר 21, 2018 2:20 pm

מקור הענין במגילה ל ע"א, ושם עשיה היינו מצוות יום פורים. ועע"ש יז ע"א.

את ל' המ"ב (שמקורו בלבוש) אולי אפשר להסביר כדברי המהרי"ל "ולמה קורין פרשת זכור קודם פורים, כדי להקדים זכירה לעשייה ותהא זכור סמוך למפלתו של המן".
[א"נ ע"פ מש"כ הספרים דכשמכים בפורים את המן למטה, מכים אותו גם בשמים. ועוד כי"ב].

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2275
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: להקדים זכירה לעשיה

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ד' פברואר 21, 2018 3:14 pm

מה שנכון נכון כתב:מקור הענין במגילה ל ע"א, ושם עשיה היינו מצוות יום פורים. ועע"ש יז ע"א.

את ל' המ"ב (שמקורו בלבוש) אולי אפשר להסביר כדברי המהרי"ל "ולמה קורין פרשת זכור קודם פורים, כדי להקדים זכירה לעשייה ותהא זכור סמוך למפלתו של המן".
[א"נ ע"פ מש"כ הספרים דכשמכים בפורים את המן למטה, מכים אותו גם בשמים. ועוד כי"ב].

בעניי, לא זכיתי להבין.

אסביר את הקשה בעיני. יש רבים שכותבים שהטעם לקריאת פרשת זכור בסמוך לפורים, היא כדי לסמוך מעשה עמלק למעשה המן. זה מובן ונהיר בעיני.

ההגדרה שיש להקדים 'זכירה' ל'עשייה', אינה ברורה לי. כיון שאני מבין זאת כך: ההקדמה של זכירה - שעולה בוודאי על זכירת מעשה עמלק ומחייתו - לעשייה - שעולה לכאורה [לפי ההקבלה] על עשיית מחיית עמלק - וזה לא ברור לי.

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: להקדים זכירה לעשיה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' פברואר 22, 2018 2:07 pm

ואיך מפרשים את הקדמת שקלינו לשקליו?

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2275
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: להקדים זכירה לעשיה

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ה' פברואר 22, 2018 2:20 pm

עושה חדשות כתב:ואיך מפרשים את הקדמת שקלינו לשקליו?

לא הבנתי מה הקשר. הקדמת שקלינו לשקליו, היא הלכה?? היא מציאות, שבזכות שהקדמנו וקיימנו מצוות שקלים, שקליו של המן לא פעלו את הפעולה אותה הוא רצה.

ואילו לעניננו, לדעת רב, כאשר פורים חל בשבת, מקדימים לקרוא פרשת זכור בשבת שלפניה כדי להקדים 'זכירה' ל'עשיה'. ועל זה שאלתי: אם הזכירה היא על מצוות מחיית עמלק, הרי שהעשיה גם היא מחיית עמלק. מתי בפורים אנו מוחים את עמלק?

קאצ'קלה
הודעות: 1515
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: להקדים זכירה לעשיה

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ה' פברואר 22, 2018 7:03 pm

ארזי ביתר כתב:כתב במשנה ברורה (תרפה, א): פרשת זכור לזכור מעשה עמלק, וקורין אותה בשבת שלפני פורים לסמכה למעשה שהיה מזרע עמלק וכדי להקדים זכירת מחיית עמלק לעשייתה וכדכתיב והימים האלה נזכרים ונעשים.

מאן דהוא מוכן לתרגם לי לעברית את המשפט המודגש?

מאי עשיית מחיית עמלק איכא בפורים?

לשון החינוך מצוה תרג:
ואולי נאמר כי מנהגן של ישראל בפרשת זכור לקרותה בשבת מיוחד בכל שנה תורה היא ומפני מצוה זו היא שקבעו כן, והוא השבת שלפני פורים לעולם, ודין יהיה לקרותה ביום פורים לפי שהוא מענינו של יום כי המן הרשע היה מזרעו, אבל להודיע שקודם נס זה נצטוינו בזכירה זו - קבעו הפרשה קודם לפורים, אבל סמכוה לפורים ...

לפי דבריו יש לתרגם "כדי להקדים זכירת מחיית עמלק לעשייתה" בערך כך: כדי להקדים את ציווי הזכירה (בו נצטוינו לפני 3300 שנה ומעלה), לקריאת המגילה בה מסופר הנס שנעשה בפועל שנמחה זרעו של עמלק (קרוב לאלף שנה אחרי הציווי).
לפי זה, הכוונה היא שיש להקדים את המוקדם בזמן.

מה שנכון נכון
הודעות: 11662
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: להקדים זכירה לעשיה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' פברואר 22, 2018 8:18 pm

ארזי ביתר כתב:ואילו לעניננו, לדעת רב, כאשר פורים חל בשבת, מקדימים לקרוא פרשת זכור בשבת שלפניה כדי להקדים 'זכירה' ל'עשיה'. ועל זה שאלתי: אם הזכירה היא על מצוות מחיית עמלק, הרי שהעשיה גם היא מחיית עמלק. מתי בפורים אנו מוחים את עמלק?

אז כנראה שהנחה זו פשוט אינה נכונה, ועשייה אינה קיום הזכירה והוצאתה לפועל, אלא קיום מעשי של מצווה השייכת לענין מחיית עמלק. ולאותו ענין יש מצוה נוספת שהיא זכירה. ולומדים מהפסוק (ורק ממנו, ולא מסברא בגלל קדימה ענינית) "נזכרים ונעשים" שיש להקדים המצוה של הזכירה למצוה של העשיה.
ובאשר ללבוש שאינו מפרש עשיה - מצות פורים, אלא עשיית המחיה, גם הוא אין כוונתו שאנו מוחים בפועל בפורים, אלא כמהרי"ל, והכוונה למחיה שנעשתה בזמן המן.
נערך לאחרונה על ידי מה שנכון נכון ב ה' פברואר 22, 2018 8:24 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2275
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: להקדים זכירה לעשיה

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ה' פברואר 22, 2018 8:23 pm

מה שנכון נכון כתב:אז כנראה שהנחה זו פשוט אינה נכונה, ועשייה אינה קיום הזכירה והוצאתה לפועל, אלא קיום מעשי של מצווה השייכת לענין מחיית עמלק. ולאותו ענין יש מצוה נוספת שהיא זכירה. ולומדים מהפסוק (ורק ממנו, ולא מסברא בגלל קדימה ענינית) "נזכרים ונעשים" שיש להקדים המצוה של הזכירה למצוה של העשיה.

כך גם אני הבנתי. יש מקור שמבאר כך?

מה שנכון נכון
הודעות: 11662
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: להקדים זכירה לעשיה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' פברואר 22, 2018 8:27 pm

כ"ה הפירוש בהקדמת זכירה לעשיה בדף יז ע"א גבי הקורא למפרע, וכן בדף ב ע"ב (ושם זכירה היינו קריאת המגלה).

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: להקדים זכירה לעשיה

הודעהעל ידי משולש » ה' פברואר 22, 2018 9:39 pm

אני הבנתי בפשטות שכמו שבפסח זה זמן חירות (ולא רק כזכרון הסטורי) כך פורים זה זמן מחיית עמלק ולא רק זכר למה שהיה פעם.

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2275
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: להקדים זכירה לעשיה

הודעהעל ידי ארזי ביתר » א' פברואר 25, 2018 2:35 am

משולש כתב:אני הבנתי בפשטות שכמו שבפסח זה זמן חירות (ולא רק כזכרון הסטורי) כך פורים זה זמן מחיית עמלק ולא רק זכר למה שהיה פעם.

בוודאי. רק השאלה היא האם ניתן להגדיר את פורים, כזמן 'עשיית' מחיית עמלק.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: להקדים זכירה לעשיה

הודעהעל ידי דרומי » א' פברואר 25, 2018 10:07 am

לכאורה ההסבר פשוט ביותר - בפ' זכור קוראים בתורה על זכור את אשר עשה לך עמלק, ובפורים קוראים בתורה בס"פ בשלח על מחיית עמלק בפועל על ידי יהושע - "ויחלוש יהושע את עמלק ואת עמו לפי חרב", והיינו עשיה.

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2275
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: להקדים זכירה לעשיה

הודעהעל ידי ארזי ביתר » א' פברואר 25, 2018 3:30 pm

דרומי כתב:לכאורה ההסבר פשוט ביותר - בפ' זכור קוראים בתורה על זכור את אשר עשה לך עמלק, ובפורים קוראים בתורה בס"פ בשלח על מחיית עמלק בפועל על ידי יהושע - "ויחלוש יהושע את עמלק ואת עמו לפי חרב", והיינו עשיה.

מתוק. אך מה נענה אבתריה דערוה"ש שכתב: 'צריך להקדים זכירה דעמלק לעשייה דמצות פורים'. ובפרט לפי מש"כ לאחר מכן שיש אומרים שאפשר לצאת יד"ח זכירת מעשה עמלק בקריאה דפורים, ומשמע שאין לזה קשר לעשייה.

שייך
הודעות: 66
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2011 9:29 pm

Re: להקדים זכירה לעשיה

הודעהעל ידי שייך » א' פברואר 25, 2018 8:13 pm

איתא בירושלמי פ"א ה"ה
ר' ירמיה בשם רבי שמואל בר רב יצחק מה עשו מרדכי ואסתר כתבו אגרת ושלחו לרבותינו שכן אמרו להם מקבלין אתם עליכם שני ימים הללו בכל שנה אמרו להן לא דיינו הצרות הבאות עלינו אלא שאתם רוצין להוסיף עלינו עוד צרתו של המן. חזרו וכתבו להן אגרת שנייה הה"ד לקיים עליהם את אגרת הפרים הזאת השנית מה היה כתוב בה אמרו להן אם מדבר זה אתם מתייראים הרי היא כתובה ומעלה בארכיים (אסתר י) הלא הם כתובים על ספר דברי הימים למלכי מדי ופרס ר' שמואל בר נחמן בשם ר' יונתן שמונים וחמשה זקנים ומהם שלשים וכמה נביאים היו מצטערין על הדבר הזה אמרו כתיב (ויקרא כז) אלה המצות אשר צוה ה' את משה אלו המצות שנצטוינו מפי משה וכך אמר לנו משה אין נביא אחר עתיד לחדש לכם דבר מעתה ומרדכי ואסתר מבקשים לחדש לנו דבר לא זזו משם נושאים ונותנין בדבר עד שהאיר הקדוש ברוך הוא את עיניהם ומצאו אותה כתובה בתורה ובנביאים ובכתובים הדא היא דכתיב (שמות יז) ויאמר ה' אל משה כתוב זאת זכרון בספר זאת תורה כמה דתימר (דברים ד) וזאת התורה אשר שם משה לפני בני ישראל זכרון אלו הנביאים (מלאכי ג) ויכתב ספר הזכרון לפניו ליראי ה' וגו' בספר אלו הכתובים (אסתר ט) ומאמר אסתר קיים את דברי הפורים האלה ונכתב בספר .
וראה גם רות רבה פרשה ד סימן ה.
ובבלי מגילה יד ת"ר ארבעים ושמונה נביאים ושבע נביאות נתנבאו להם לישראל ולא פחתו ולא הותירו על מה שכתוב בתורה חוץ ממקרא מגילה מאי דרוש אמר רבי חייא בר אבין אמר רבי יהושע בן קרחה ומה מעבדות לחירות אמרי' שירה ממיתה לחיים לא כל שכן.
הרי לנו שהבבלי העמיד יסוד תקנת ימי הפורים על נס ההצלה,והירושלמי העמיד את יסוד הימים האלו (וכל מצוותם וחוקותם) על מאה"כ כתוב זאת זכרון בספר.
והיינו שימי הפורים הם עשיה דמחה אמחה את זכר עמלק.

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2275
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: להקדים זכירה לעשיה

הודעהעל ידי ארזי ביתר » א' פברואר 25, 2018 8:20 pm

שייך כתב:איתא בירושלמי פ"א ה"ה
ר' ירמיה בשם רבי שמואל בר רב יצחק מה עשו מרדכי ואסתר כתבו אגרת ושלחו לרבותינו שכן אמרו להם מקבלין אתם עליכם שני ימים הללו בכל שנה אמרו להן לא דיינו הצרות הבאות עלינו אלא שאתם רוצין להוסיף עלינו עוד צרתו של המן. חזרו וכתבו להן אגרת שנייה הה"ד לקיים עליהם את אגרת הפרים הזאת השנית מה היה כתוב בה אמרו להן אם מדבר זה אתם מתייראים הרי היא כתובה ומעלה בארכיים (אסתר י) הלא הם כתובים על ספר דברי הימים למלכי מדי ופרס ר' שמואל בר נחמן בשם ר' יונתן שמונים וחמשה זקנים ומהם שלשים וכמה נביאים היו מצטערין על הדבר הזה אמרו כתיב (ויקרא כז) אלה המצות אשר צוה ה' את משה אלו המצות שנצטוינו מפי משה וכך אמר לנו משה אין נביא אחר עתיד לחדש לכם דבר מעתה ומרדכי ואסתר מבקשים לחדש לנו דבר לא זזו משם נושאים ונותנין בדבר עד שהאיר הקדוש ברוך הוא את עיניהם ומצאו אותה כתובה בתורה ובנביאים ובכתובים הדא היא דכתיב (שמות יז) ויאמר ה' אל משה כתוב זאת זכרון בספר זאת תורה כמה דתימר (דברים ד) וזאת התורה אשר שם משה לפני בני ישראל זכרון אלו הנביאים (מלאכי ג) ויכתב ספר הזכרון לפניו ליראי ה' וגו' בספר אלו הכתובים (אסתר ט) ומאמר אסתר קיים את דברי הפורים האלה ונכתב בספר .
וראה גם רות רבה פרשה ד סימן ה.
ובבלי מגילה יד ת"ר ארבעים ושמונה נביאים ושבע נביאות נתנבאו להם לישראל ולא פחתו ולא הותירו על מה שכתוב בתורה חוץ ממקרא מגילה מאי דרוש אמר רבי חייא בר אבין אמר רבי יהושע בן קרחה ומה מעבדות לחירות אמרי' שירה ממיתה לחיים לא כל שכן.
הרי לנו שהבבלי העמיד יסוד תקנת ימי הפורים על נס ההצלה,והירושלמי העמיד את יסוד הימים האלו (וכל מצוותם וחוקותם) על מאה"כ כתוב זאת זכרון בספר.
והיינו שימי הפורים הם עשיה דמחה אמחה את זכר עמלק.

ראשית, לא הצלחתי מספיק להבין מה שרצית, בשל אריכות הדברים. ומכל מקום, אם הבנתי נכון את מסקנתך שלפי הירושלמי מבוארים הדברים, משום שיסוד ימי הפורים - אליביה - הוא במאה"כ כתוב זאת זכרון בספר, וא"כ ימי הפורים הם העשייה דמחה אמחה את זכר עמלק, הרי שהדברים אינם מיושבים דיים, משום שגם בבלי נתבאר אותו דבר - הקדמת זכירה לעשייה (מגילה ל.).

שייך
הודעות: 66
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2011 9:29 pm

Re: להקדים זכירה לעשיה

הודעהעל ידי שייך » ב' פברואר 26, 2018 12:29 am

מאחר שנתפרש להדיא בהאי תנא דירושלמי (ועי' ב"ק ו:) דענין העשיה של היום נתיסד על מחית עמלק,
שוב ניחא לפרש עשיה דהבבלי על אותו האופן.
אמנם אין הכרח בדבר,אבל כמדומני שעיקר הקושי היה להבין שיש בעשית מצוות היום תוכן של מחית עמלק,
ובזה כמדומני שדברי הירושלמי הם יסוד גדול להשען עליו.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6311
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: להקדים זכירה לעשיה

הודעהעל ידי מיללער » א' פברואר 21, 2021 5:00 am

ארזי ביתר כתב:כתב במשנה ברורה (תרפה, א): פרשת זכור לזכור מעשה עמלק, וקורין אותה בשבת שלפני פורים לסמכה למעשה שהיה מזרע עמלק וכדי להקדים זכירת מחיית עמלק לעשייתה וכדכתיב והימים האלה נזכרים ונעשים.


לפי דברי הגמרא שקריאת פרשת זכור (שהוא מן התורה לכמה שיטות) תיקנוהו חכמים לקוראה בשבת שלפני פורים וסמכוהו אקרא של 'נזכרים ונעשים', עלה בלבי לשאול, ועד לנס פורים מתי קראו פרשת זכור? האם היתה תקנה וזמן קבוע לזה שחז"ל 'העבירו' לאחר נס פורים או שכ"א קרא לעצמו מתי שרצה וחז"ל 'יסדו' קריאתה לשבת שלפני פורים?

או אולי יצאו בקריאת הפרשה בפרשת כי תצא ולא היתה 'קריאה מיוחדת' לזכירת עמלק, אלא שלאחר נס פורים 'תיקנו' חז"ל שיקראו פרשת זכור בסמוך לפורים לקיים מה שנא' והימים האלו נזכרים ונעשים.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6311
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: להקדים זכירה לעשיה

הודעהעל ידי מיללער » א' פברואר 21, 2021 5:20 am

קבלתי מידיד מותיקי חברי האתר הרב ישבב הסופר הי"ו תשוח"ח לו
קבצים מצורפים
IMG-20210220-WA0010.jpg
IMG-20210220-WA0010.jpg (222.12 KiB) נצפה 2890 פעמים

דרש-משה
הודעות: 84
הצטרף: א' מאי 24, 2020 12:57 pm

Re: להקדים זכירה לעשיה

הודעהעל ידי דרש-משה » ב' פברואר 22, 2021 1:16 pm

לגוף שאילת פותח האשכול, גם לי היה קשה, וחשבתי לפרש דרך דרוש -

שהנה לכאורה יש לעיין מה התועלת בזכירת מעשה עמלק כל שנה, גם בזמן שאין לנו את היכולת לקיים מצוות מחייתו. ונראה שי"ל שהיא בעיקר לעורר אותנו להכיר את כוחות הרע של עמלק שעדיין פועלים כל הזמן להפיל אותנו רוחנית, ועל ידי הזכירה נתעורר להיזהר ממנו, ולעשות מעשים המתנגדים לו.

והנה בתורה מבואר שמה שאנו צריכים לזכור הוא שפגע עמלק בהנחלשים וכשעם ישראל היה עייף ויגע. ויש לומר שזה מה שאנו צריכים ליזהר ממנו, שבזמן שהאדם במצב חלש ואין לו חשק, ויש להוסיף כ"ש אם הוא עצוב ומדוכא, באים כוחות הרע להפיל אותו רוחנית, וכפי שרואים במצבים כאלה קל להאדם להתרפות בעבודת ה'.

ואחרי הזכירה על מה באים כוחות אלו, צריך האדם לעשות פעולות כנגד זה שלא יפול ברשתם, והיינו לעשות את ההיפך של חלישות ועייפות, שהוא להיות מתרומם ובשמחה גדולה.

וע"פ זה מובן ענין להקדים זכירה לעשייה, שהנה העשייה מבואר ברש"י בדף ב: שהיינו המשתה. ונמצא שבהמשך לזכירת מעשה עמלק, אנו מתעוררים לעשות מעשה המתנגד אליו, שעל ידי השמחה של פורים, המשתה וההתבסמות ביין, האדם מתרומם ומתרחק מההשפעה של עמלק.
ומסתמא ע"י מעשים אלו כל שנה ביום המסוגל למחיית עמלק, גורם להחלשת כוחו בכלל, וכך כל שנה נחלש כוחו עוד עד שיבוא התיקון השלם ויימחה לגמרי.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 42 אורחים