לקבל שבת ולקדש ולאכול סעודת שבת\פורים ולהמשיך עד הלילה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
דורשי יחודך
הודעות: 454
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

לקבל שבת ולקדש ולאכול סעודת שבת\פורים ולהמשיך עד הלילה

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ה' פברואר 22, 2018 11:25 am

בכמה מקומות בחו"ל, וכן כאן בארצינו הקדושה אצל חלק מעדות המזרח, יש נוהגים בקיץ להתפלל תפילת ערבית מוקדם בערב שבת בשבתות הקיץ, כדי שלא יהיה מאוחר לילדים או לאשה בסעודת שבת.

ואילו אצל האשכנזים כאן בארה"ק כמדומה שלא נהוג לעשות כן.

ויש לעיין לאלה שכן נוהגים כך בימות הקיץ, האם אפשר לעשות כן בפורים שחל להיות בערב שבת, כלומר להתפלל ת"ע אחרי פלג המנחה, ולאחר מכן לקדש ולהתחיל סעודה, והסעודה תיחשב גם סעודת פורים וגם סעודת שבת? (וימשיך את הסעודה עד לאחר צה"כ כדי לצאת את הדעות הסוברות כן). ויחשוך בזה את הבעיות של פורס מפה ומקדש.

וגם לאלה שאינם רוצים להתפלל תפילת ערבית מבעוד יום, הרי אפשר לקדש ולאכול כנ"ל, ולהתפלל תפילת ערבית מאוחר בלילה, כפי שיש מנינים רבים שמתפללים מאוחר כשחל פורים בער"ש.

ואין לומר שלאחר שקיבל עליו שבת שוב איננו פורים, שהרי זה ודאי אינו נכון, וכבר כתבו הפוסקים שפשוט שאם קיבל עליו שבת בשביעי של פסח עדיין אסור בחמץ.

וראיתי בספר פסקי תשובות בסימן תרצ"ה ס"ב שכתב מדנפשיה שאין לעשות כן על פי המבואר בסי' תרפ"ח ס"ה שאין עושים סעודת פורים בשבת, ולענ"ד לא דמי כלל דשם הכוונה ששבת איננו זמן לעשות סעודת פורים שחל פורים בשבת, כיון שבלא"ה חייבים לעשות סעודה, אבל כאן הרי הוא עדיין היום של קביעות פורים, וגם שהרי לא היה חייב לקבל שבת מוקדם.

ומה דעת חו"ר הפורום?

ביליצר
הודעות: 971
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: לקבל שבת ולקדש ולאכול סעודת שבת\פורים ולהמשיך עד הלילה

הודעהעל ידי ביליצר » ו' פברואר 23, 2018 1:24 pm

דורשי יחודך כתב:בכמה מקומות בחו"ל, וכן כאן בארצינו הקדושה אצל חלק מעדות המזרח, יש נוהגים בקיץ להתפלל תפילת ערבית מוקדם בערב שבת בשבתות הקיץ, כדי שלא יהיה מאוחר לילדים או לאשה בסעודת שבת.

ואילו אצל האשכנזים כאן בארה"ק כמדומה שלא נהוג לעשות כן.

ויש לעיין לאלה שכן נוהגים כך בימות הקיץ, האם אפשר לעשות כן בפורים שחל להיות בערב שבת, כלומר להתפלל ת"ע אחרי פלג המנחה, ולאחר מכן לקדש ולהתחיל סעודה, והסעודה תיחשב גם סעודת פורים וגם סעודת שבת? (וימשיך את הסעודה עד לאחר צה"כ כדי לצאת את הדעות הסוברות כן). ויחשוך בזה את הבעיות של פורס מפה ומקדש.

וגם לאלה שאינם רוצים להתפלל תפילת ערבית מבעוד יום, הרי אפשר לקדש ולאכול כנ"ל, ולהתפלל תפילת ערבית מאוחר בלילה, כפי שיש מנינים רבים שמתפללים מאוחר כשחל פורים בער"ש.

ואין לומר שלאחר שקיבל עליו שבת שוב איננו פורים, שהרי זה ודאי אינו נכון, וכבר כתבו הפוסקים שפשוט שאם קיבל עליו שבת בשביעי של פסח עדיין אסור בחמץ.
וראיתי בספר פסקי תשובות בסימן תרצ"ה ס"ב שכתב מדנפשיה שאין לעשות כן על פי המבואר בסי' תרפ"ח ס"ה שאין עושים סעודת פורים בשבת, ולענ"ד לא דמי כלל דשם הכוונה ששבת איננו זמן לעשות סעודת פורים שחל פורים בשבת, כיון שבלא"ה חייבים לעשות סעודה, אבל כאן הרי הוא עדיין היום של קביעות פורים, וגם שהרי לא היה חייב לקבל שבת מוקדם.

ומה דעת חו"ר הפורום?


עד כמה שזכור לי הטעם שאין עושים סעודת פורים בשבת הוא מהירושלמי דצריך היכר בין סעודה התלויה בבית דין לבין זה שבידי שמים ולכן מאי שנא ?
יש כאן אשכול דפורס מפה לפתרון בעיה זו.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים