האם המן עשה את עצמו לעבודה זרה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
ההוא דאמר
הודעות: 660
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

האם המן עשה את עצמו לעבודה זרה

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ה' פברואר 22, 2018 12:32 pm

יש לדון, האם המן עשה את עצמו לע"ז ולכך מרדכי לא השתחוה לו. או ששם צלמים על עצמו, ואולם איהו גופיה לא היה ע"ז, ומצינו סתירות דברים בזה .
ובגמ' במגילה [י, ב] איתא "המן הרשע שעשה עצמו ע"ז וכו'". וכן איתא לקמן [שם, יט, א] דשוי נפשיה ע"ז, משמע דהמן עשה "עצמו" עבודה זרה.
אולם במד"ר אסתר [ז, ה] משמע, דהמן לא עשה עצמו ע"ז אלא שעשה לו צלם. וז"ל המדרש: "מה עשה המן, עשה לו צלם מרוקם על בגדיו ועל לבו, וכל מי שהיה משתחוה להמן היה משתחוה לע"ז".
וכן מובא בפרקי דר"א [פרק נ'] ומה עשה המן עשה לו תבנית גלולים מרוקם על בגדיו וכו' עכ"ל.
וכן במדרש [אסת"ר ז, ב] איתא, "אלא, כשצוה אחשורוש להשתחוות להמן, חקק עבודת כוכבים על לבו, ונתכון כדי שיתשתחוו לעבודת כוכבים".
ונראה, שלא עצמו ע"ז, אלא שם על ליבו תבנית ע"ז.
אולם במד"ר אסתר [י, יג] נראה, כי המן עשה את עצמו ע"ז, "אָמַר רַבִּי בֶּרֶכְיָה, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא כָּתַב גְּאֻלַּת יִשְׂרָאֵל בַּתּוֹרָה, דִּכְתִיב (ויקרא כה, מז): וְכִי תַשִֹּׂיג יַד גֵּר וְתוֹשָׁב עִמָּךְ וגו', יַד גֵּר וְתוֹשָׁב זֶה הָמָן, שֶׁנִּתְגַּדֵּל וְנִתְעַשֵּׁר. אוֹ לְעֵקֶר מִשְׁפַּחַת גֵּר, שֶׁעָשָׂה עַצְמוֹ עֲבוֹדַת כּוֹכָבִים, הֲדָא הוּא דִכְתִיב: כֹּרְעִים וּמִשְׁתַּחֲוִים לְהָמָן".
וכן נראה באסת"ר [פרשה ז, ח], "ורשע זה עושה עצמו עבודת כוכבים", וכן [לעיל שם, פרשה ו] כתב המדרש, שעשה עצמו עבודת כוכבים הדא הוא דכתיב כורעים ומשתחוים להמן, ע"כ.
משמע כדברי הגמ' דשוי נפשיה ע"ז, ולא כמו המדרש לעיל שעשה לו צלם דמשמע שלא עשה עצמו ע"ז אלא שעשה לו צלם.

חזור אל “פורים וארבע פרשיות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד