הודעהעל ידי ההוא דאמר » ה' פברואר 22, 2018 12:36 pm
מחיית עמלק העתידית הרמוזה במקראות
פרשת זכור, תמחה את זכר עמלק מתחת השמים לא תשכח.
הגמ' במסכת ב"ב [כא, א-ב] מספרת על טעותו של יואב שר צבא דוד, במלחמתו עם עמלק, "כי ששת חדשים ישב שם יואב וכל ישראל עד הכרית כל זכר באדום, כי אתא לקמיה דדוד אמר ליה, מאי טעמא עבדת הכי, [היינו, ששאלו דוד מדוע הרג רק את הזכרים של עמלק ולא מחה את כל זכרם כולל הנשים], אמר ליה דכתיב [דברים כה, יט] תמחה את זכר עמלק [פי' זָכָר], אמר ליה, והא אנן זכר קרינן [שאלו דוד, דהלא אנו קוראים זֵכֶר] א"ל אנא זכר אקריון, אזל שייליה לרביה אמר ליה היאך אקריתן? אמר ליה זכר, שקל ספסירא למיקטליה אמר ליה אמאי א"ל דכתיב [ירמיה מח, י] ארור עושה מלאכת ה' רמיה".
מבואר, כי טעה יואב ודרש שמחיית עמלק דורשת רק את זכרים עמלק, ודרש זאת מן הכתוב 'תמחה את זכר עמלק' בקמץ.
ויש להבין, מדוע כתבה התורה את מחיית עמלק, בלשון שיש במשמעותה אפשרות לטעות ולדרוש כי נדרש למחות רק זָכָר מעמלק.
ונראה דבמדרש [אסת"ר י, יג] דרשו, "כִּי מָחֹה אֶמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק, מָחֹה בָּעוֹלָם הַזֶּה, אֶמְחֶה לָעוֹלָם הַבָּא. אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק זֶה הָמָן, קְרִי בֵיהּ זָכָר עֲמָלֵק".
הרי לפנינו, שדרשת מחיית זכר עמלק נדרשת על המן, ולכך נכתב בתורה במחיית עמלק לשון 'זָכָר', להורות כי יש עניין מיוחד במחיית המן מזרעו של עמלק.