צריך שיאמר ארור המן ברוך מרדכי וכו' למה דוקא במגילה?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4275
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

צריך שיאמר ארור המן ברוך מרדכי וכו' למה דוקא במגילה?

הודעהעל ידי מיללער » ב' פברואר 26, 2018 6:17 am

פסק המחבר (תר"צ סט"ז) צריך שיאמר ארור המן ברוך מרדכי, ארורה זרש ברוכה אסתר, ארורים כל עובדי אלילים ברוכים כל הצדיקים וגם חרבונה זכור לטוב.

מקור הלכה זו הוא בטור בשם הירושלמי מגילה (פ"ג ה"ז), ובירושלמי רב אמר צריך לאמר ארור המן ארורים בניו, א"ר פנחס צריך לומר חרבונה זכור לטוב.

ובירושלמי שם ובמפרשיו לא נאמר טעם חיוב האמירה, אולם מהמשך דברי הירושלמי ר' ברכיה וכו' כד הוה מטי להאי פסוקא אשר הגלה נבוכנדנצר, אמר נבוכדנצר שחיק עצמות וכו' ונראה שהאמירה הוא מטעם זכר צדיק לברכה ושם רשעים ירקב, וכן כ' הערוך השלחן. והטור הוסיף על דברי הירושלמי לפרט ולקלל את כל הרשעים שנזכרו במגילה כפי דברי רב על המן ובניו, וכן לברך את כל הצדיקים שנזכרו במגילה כפי דברי רב פנחס על חרבונה.

למה לא מצינו דין זה בכל הקריאות בתורה, או בקריאת הפטורות, פסק דין שצריך להוסיף אחר הגדש"פ ארור פרעה ברוך משה, ארור נבוכנדנצר ברוך ירמיהו, ארור סיסרא ברוך ברק וכו'?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 15632
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: צריך שיאמר ארור המן ברוך מרדכי וכו' למה דוקא במגילה?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' פברואר 26, 2018 8:45 am

למה העולם בדבר הזה נמשכים אחר הצנזורה ואומרים ארורים כל הרשעים ברוכים כל הצדיקים ול כמו המפורש בשו"ע שהבאת ארורים כל הגויים ברוכים כל ישראל?
האם יש לזה מקור לא צנזורי?

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4275
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: צריך שיאמר ארור המן ברוך מרדכי וכו' למה דוקא במגילה?

הודעהעל ידי מיללער » ב' פברואר 26, 2018 2:42 pm

אוצר החכמה כתב:למה העולם בדבר הזה נמשכים אחר הצנזורה ואומרים ארורים כל הרשעים ברוכים כל הצדיקים ול כמו המפורש בשו"ע שהבאת ארורים כל הגויים ברוכים כל ישראל?
האם יש לזה מקור לא צנזורי?

באמת, האם כל הגוים ארורים? ממנ"פ אם המה רשעים ומעיקים לישראל נכללים הם בארורים כל הרשעים, ואם לאו למה לנו לקללם, כמו חרבונה הנכרי שזכור לטוב.

ואם על הנוסח הקשיתם, קשה עוד למה דוקא המן וזרש נכללו בה ולא אחשורש עם ושתי?

מה שנכון נכון
הודעות: 8334
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: צריך שיאמר ארור המן ברוך מרדכי וכו' למה דוקא במגילה?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' פברואר 26, 2018 3:06 pm

למנהג תימן: ארורים אויבים ברוכים ישראל. וכ"ה בסידור רשב"נ מסג'למסה ובעוד מקורות קדומים.

עושה חדשות
הודעות: 6952
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: צריך שיאמר ארור המן ברוך מרדכי וכו' למה דוקא במגילה?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' מרץ 01, 2018 11:34 am

במקו"א כתבתי דאמירה זו שייכת לענין של מחיית עמלק, אבל כעת אינו נ"ל.

בברכה המשולשת
הודעות: 9236
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: צריך שיאמר ארור המן ברוך מרדכי וכו' למה דוקא במגילה?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מרץ 01, 2018 7:34 pm

מה שנכון נכון כתב:למנהג תימן: ארורים אויבים ברוכים ישראל. וכ"ה בסידור רשב"נ מסג'למסה ובעוד מקורות קדומים.


ובמחז"ו (בכ"י בו מובא משפט זה) "ארורים כל הערלים ברוכים כל הישראלים."

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4275
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: צריך שיאמר ארור המן ברוך מרדכי וכו' למה דוקא במגילה?

הודעהעל ידי מיללער » ה' מרץ 01, 2018 7:45 pm

בברכה המשולשת כתב:
מה שנכון נכון כתב:למנהג תימן: ארורים אויבים ברוכים ישראל. וכ"ה בסידור רשב"נ מסג'למסה ובעוד מקורות קדומים.


ובמחז"ו (בכ"י בו מובא משפט זה) "ארורים כל הערלים ברוכים כל הישראלים."

נראה בדרך חרוז

בברכה המשולשת
הודעות: 9236
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: צריך שיאמר ארור המן ברוך מרדכי וכו' למה דוקא במגילה?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' מרץ 02, 2018 9:11 am

מיללער כתב:
בברכה המשולשת כתב:
מה שנכון נכון כתב:למנהג תימן: ארורים אויבים ברוכים ישראל. וכ"ה בסידור רשב"נ מסג'למסה ובעוד מקורות קדומים.


ובמחז"ו (בכ"י בו מובא משפט זה) "ארורים כל הערלים ברוכים כל הישראלים."

נראה בדרך חרוז


ייתכן, ולכן לא נאמר "גויים". אך בכל מקרה מוכח שכולם כלולים

עושה חדשות
הודעות: 6952
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: צריך שיאמר ארור המן ברוך מרדכי וכו' למה דוקא במגילה?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מרץ 06, 2018 7:22 pm

מיללער כתב:למה לא מצינו דין זה בכל הקריאות בתורה, או בקריאת הפטורות, פסק דין שצריך להוסיף אחר הגדש"פ ארור פרעה ברוך משה, ארור נבוכנדנצר ברוך ירמיהו, ארור סיסרא ברוך ברק וכו'?

עי' בהקדמת מוהר"י מליסא לפירושו 'מגילת סתרים' ותמצא נחת.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4275
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: צריך שיאמר ארור המן ברוך מרדכי וכו' למה דוקא במגילה?

הודעהעל ידי מיללער » ג' מרץ 06, 2018 8:38 pm

עושה חדשות כתב:
מיללער כתב:למה לא מצינו דין זה בכל הקריאות בתורה, או בקריאת הפטורות, פסק דין שצריך להוסיף אחר הגדש"פ ארור פרעה ברוך משה, ארור נבוכנדנצר ברוך ירמיהו, ארור סיסרא ברוך ברק וכו'?

עי' בהקדמת מוהר"י מליסא לפירושו 'מגילת סתרים' ותמצא נחת.

אכן מצאתי נחת - נחת ינחתו בה גם אחרים - תודה רבה על המציאה
קבצים מצורפים
הקדמת מגילת סתרים.pdf
(86.03 KiB) הורד 53 פעמים


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים