מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הגר"א היה אוכל סעודת פורים כל היום מאחר התפלה עד עת ערב

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
שמשון
הודעות: 295
הצטרף: ב' אפריל 18, 2016 7:19 pm

הגר"א היה אוכל סעודת פורים כל היום מאחר התפלה עד עת ערב

הודעהעל ידי שמשון » ג' פברואר 27, 2018 1:18 am

מעשה רב עמ' י''ד.docx
(27.21 KiB) הורד 239 פעמים

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2715
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: הגר"א היה אוכל סעודת פורים כל היום מאחר התפלה עד עת ערב

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ג' פברואר 27, 2018 2:07 am

לא כתוב איזה תפלה, ומשמע שהיה אחרי מנחה, אחרת מתי התפלל מנחה?

שמשון
הודעות: 295
הצטרף: ב' אפריל 18, 2016 7:19 pm

Re: הגר"א היה אוכל סעודת פורים כל היום מאחר התפלה עד עת ערב

הודעהעל ידי שמשון » ג' פברואר 27, 2018 3:15 am

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:לא כתוב איזה תפלה, ומשמע שהיה אחרי מנחה, אחרת מתי התפלל מנחה?

במהדורה אחרת כתב כך:
מעשה רב מהדורה אחרת.docx
(26.23 KiB) הורד 224 פעמים
ומכאן משמע שזה היה בשחרית, מה עשה עם מנחה איני יודע.

סייג לחכמה
הודעות: 346
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

Re: הגר"א היה אוכל סעודת פורים כל היום מאחר התפלה עד עת ערב

הודעהעל ידי סייג לחכמה » ג' פברואר 27, 2018 3:16 am

בפשטות התפלל הגאון הגר"א מנחה גדולה כפי שמבואר בשעה”צ בסימן רלג סק”ג דלדעת הגר”א בכל מקרה ניתן להתפלל לכתחלה מנחה גדולה ועיין עוד במעשה רב שהגאון התפלל תפלת מנחה במוקדם
קבצים מצורפים
מעשה רב.pdf
(63.5 KiB) הורד 215 פעמים

שמשון
הודעות: 295
הצטרף: ב' אפריל 18, 2016 7:19 pm

Re: הגר"א היה אוכל סעודת פורים כל היום מאחר התפלה עד עת ערב

הודעהעל ידי שמשון » ג' פברואר 27, 2018 3:18 am

אז מה הפשט במש"כ: הנכון לכוין לצאת בסעודת שחרית

עבד הזמן
הודעות: 278
הצטרף: ה' דצמבר 14, 2017 12:13 pm

Re: הגר"א היה אוכל סעודת פורים כל היום מאחר התפלה עד עת ערב

הודעהעל ידי עבד הזמן » ג' פברואר 27, 2018 7:03 am

הגר"ד כהן דרכו מדי פורים להביא את הגר"א לבאר ע"פ הרמב"ם שכל השמחה היא בסעודה ולכן ישב בסעודה בכל העת.
ובכך הוא מנסה לשכנע את הבחורים באי ביתו לבל ישתו שהרי אינם בסעודה עדיין...

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: הגר"א היה אוכל סעודת פורים כל היום מאחר התפלה עד עת ערב

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ג' פברואר 27, 2018 2:38 pm

הבי' הוא פשוט, המנהג בזמנו ובמקומו [וכן המנהג היום בהרבה מקומות] שמתחילים הסעודה סמוך לשקיעה"ח ואת עיקר הסעודה עושים במוצאי פורים, וע"ז קאי שעיקר הסעודה צריך להיות ביום, ולכן אדם שאינו משנה מהמנהג הנ"ל מאיזה טעם שיהיה [שתלוי במשפחתו וכדו'] יכון לצאת בסעודת שחרית, והוא בעצמו לא הוצרך לזה ושינה מהמנהג ועשה סעודתו כולה ביום [ודו"ק, כולה ביום ולא 'כל היום']. והבי' המפורסם שהיה סועד כל היום כולו מדין 'ימי משתה' לבד מה שהוא זר מסברא, הוא נסתר מתלמוד ערוך:
בבלי מגילה ז:
רב אשי הוה יתיב קמיה דאמימר נגה ולא אתו רבנן אמר ליה מאי טעמא לא אתו רבנן דלמא טרידי בסעודת פורים אמר ליה ולא הוה אפשר למיכלה באורתא אמר ליה לא שמיע ליה למר הא דאמר רבא סעודת פורים שאכלה בלילה לא יצא ידי חובתו

מבו' להדיא שאם היו יוצאים יד"ח בלילה אין להם לסעוד גם ביום, וה"ה לדידן אין צריך לסעוד כל היום ופ'.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 62 אורחים

cron