המן ידע שאסתר היא יהודיה? קושיא בד' הגר"א ז"ל

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
עמקן
הודעות: 847
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: המן ידע שאסתר היא יהודיה? קושיא בד' הגר"א ז"ל

הודעהעל ידי עמקן » א' מרץ 04, 2018 9:38 pm

בן אדם כתב:קל לנפנף בדברי המלבי"ם ובזה להוציא את כל הפסוקים ממשמעותו הפשוטה. היות ולא התייחסת לאף אחד מטענותיי איני רואה צורך להגיב לדבריך התמוהים. אודה ולא אבוש שלא ראיתי את דברי המלבי"ם, (ב"ה איני נמנה בכלל אלו אשר לומדים מלבי"ם ואח"כ מסתכלים מה כתוב בפסוק), אבל אם הוא כותב כמו שהבאת בשמו "שמעתה כל דבר מלכות לא יצא עוד מן השרים המוחקקים", הרי כל המגילה סותרת קביעה זו.

ב"ה איני איני נמנה בכלל אלו שגבשו דעתיהם בלי לראות המלבי"ם, ואחר שהובא לדיעתם ברגע קט יכולים לדחות דברי אחד מגדולי מפרשי תנ"ך בדורות האחרונים [שהגר"ח אמר עליו שראשו מעין הראשונים, כידוע], כאילו הוא בר פלוגתא שלו, ואינו צריך לעיין בדבריו במתינות וכובד ראש הראוי, לפני שדוחים דבריו.
הרי דברי המגילה סותרים דברי החוקרים. שהרי החיפוש של אחרשוראש נעשה לכתחילה בכל מדינת מלכותו, ולא בפרס דוקא. וזה על פי עצת נעריו, שמסתמא לא היו מייעצים אותו לעבור על החוק, למרות יכולתו להסתדר איתו אם הוא היה רוצה. אבל זה לא מספיק, טענת החוקרים הוי "קושיא" על המגילה. אבל לדעתך הקטן דברי המלבי"ם שאינו במשעות המגילה [מה שאינו אמת כלל, ודוקא המבלי"ם הצטיין במיוחד עם פירושים המתאימים עם הפסוקים, דברי חז"ל, והתסברות מצד עם המעשה], אפשר לבטל דבריו.

בן אדם
הודעות: 221
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: המן ידע שאסתר היא יהודיה? קושיא בד' הגר"א ז"ל

הודעהעל ידי בן אדם » א' מרץ 04, 2018 9:45 pm

עמקן כתב:
בן אדם כתב:קל לנפנף בדברי המלבי"ם ובזה להוציא את כל הפסוקים ממשמעותו הפשוטה. היות ולא התייחסת לאף אחד מטענותיי איני רואה צורך להגיב לדבריך התמוהים. אודה ולא אבוש שלא ראיתי את דברי המלבי"ם, (ב"ה איני נמנה בכלל אלו אשר לומדים מלבי"ם ואח"כ מסתכלים מה כתוב בפסוק), אבל אם הוא כותב כמו שהבאת בשמו "שמעתה כל דבר מלכות לא יצא עוד מן השרים המוחקקים", הרי כל המגילה סותרת קביעה זו.

ב"ה איני איני נמנה בכלל אלו שגבשו דעתיהם בלי לראות המלבי"ם, ואחר שהובא לדיעתם ברגע קט יכולים לדחות דברי אחד מגדולי מפרשי תנ"ך בדורות האחרונים [שהגר"ח אמר עליו שראשו מעין הראשונים, כידוע], כאילו הוא בר פלוגתא שלו, ואינו צריך לעיין בדבריו במתינות וכובד ראש הראוי, לפני שדוחים דבריו.
הרי דברי המגילה סותרים דברי החוקרים. שהרי החיפוש של אחרשוראש נעשה לכתחילה בכל מדינת מלכותו, ולא בפרס דוקא. וזה על פי עצת נעריו, שמסתמא לא היו מייעצים אותו לעבור על החוק, למרות יכולתו להסתדר איתו אם הוא היה רוצה. אבל זה לא מספיק, טענת החוקרים הוי "קושיא" על המגילה. אבל לדעתך הקטן דברי המלבי"ם שאינו במשעות המגילה [מה שאינו אמת כלל, ודוקא המבלי"ם הצטיין במיוחד עם פירושים המתאימים עם הפסוקים, דברי חז"ל, והתסברות מצד עם המעשה], אפשר לבטל דבריו.

אשמח לדון בדברי המלבי"ם בדיון בפנ"ע, אך את מילתי אמרתי, שאינני מסוגל לדון איתך כאשר אתה אינך מנסה בכלל לדון לגופו של עניין, ורק להפריך את דברי "המשכילים" עם ביטויים בומבסטיות.
אני לא נכסנתי בכלל לגבי הנושא הזה בשם חוקר זה או אחר, אלא לגוף טענתך שהמלך היה מעל החוק, שמכל המגילה מוכח שהמלך היה נתונה תחת החוק, ולא היה בידו לעקוף אותו גם אם היה רוצה, כמו שהבאתי כמה דוגמאות לכך.
אם רצונך לעסוק לגופו של ענין, אשמח לשמוע. ותו לא מידי.

עמקן
הודעות: 847
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: המן ידע שאסתר היא יהודיה? קושיא בד' הגר"א ז"ל

הודעהעל ידי עמקן » א' מרץ 04, 2018 9:49 pm

בן אדם כתב:אני לא נכסנתי בכלל לגבי הנושא הזה בשם חוקר זה או אחר, אלא לגוף טענתך שהמלך היה מעל החוק, שמכל המגילה מוכח שהמלך היה נתונה תחת החוק, ולא היה בידו לעקוף אותו גם אם היה רוצה, כמו שהבאתי כמה דוגמאות לכך.
אם רצונך לעסוק לגופו של ענין, אשמח לשמוע. ותו לא מידי.

כבר עניתי על כל טענתך, שאינם מראים אלא שהיו חוקים, לא שהמלך לא היה לו היכולת להסתדר איתם כשהיה ברצונו. בנתיים לא ענית על זה כלום, חוץ מלהכריז שאין זה טענה.

בן אדם
הודעות: 221
הצטרף: ג' ינואר 10, 2017 6:15 pm

Re: המן ידע שאסתר היא יהודיה? קושיא בד' הגר"א ז"ל

הודעהעל ידי בן אדם » א' מרץ 04, 2018 9:56 pm

עמקן כתב:
בן אדם כתב:אני לא נכסנתי בכלל לגבי הנושא הזה בשם חוקר זה או אחר, אלא לגוף טענתך שהמלך היה מעל החוק, שמכל המגילה מוכח שהמלך היה נתונה תחת החוק, ולא היה בידו לעקוף אותו גם אם היה רוצה, כמו שהבאתי כמה דוגמאות לכך.
אם רצונך לעסוק לגופו של ענין, אשמח לשמוע. ותו לא מידי.

כבר עניתי על כל טענתך, שאינם מראים אלא שהיו חוקים, לא שהמלך לא היה לו היכולת להסתדר איתם כשהיה ברצונו. בנתיים לא ענית על זה כלום, חוץ מלהכריז שאין זה טענה.

דבריך מוכיחים שלא קראת את מה שכתבתי.
אם בכל זאת רצונך שאשיב על דברי, אגיד בקצרה, א' רואים שאחשורוש רצה להחזיר את ושתי אבל הוא לא יכול בגלל שהיה נגד החוק. ב' שהמלך היה יכול לעקוף את החוק של מי שבא באופן לא מתוזמן רק בגלל שחלק מהחוק היה שמי שהמלך מושיט לו השרביט אינו חייב מיתה, ובלא"ה היה חייב מיתה גם אם המלך לא היה רוצה. ג' שאחשורוש קצף מאוד על החוק של המן, ובכל זאת טען שכתב אשר נחתם בטבעת המלך אין להשיב, הרי שזה היה נגד רצונו!


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד