מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מקור למנגינת איכה בפסוקים מסוימים

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
אחרון התלמידים
הודעות: 480
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

מקור למנגינת איכה בפסוקים מסוימים

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ה' מרץ 01, 2018 2:51 pm

ב"ה
מהיכן המקור לזאת?
ומרן החזו"א זצ"ל ראה לבטל מנהג תמוה זה.
(מענין מה היתה תגובת הציבור, אם במגילת איכה היו מנגנים כמה פסוקים במנגינת אסתר).

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מקור למנגינת איכה בפסוקים מסוימים

הודעהעל ידי מעט דבש » ה' מרץ 01, 2018 3:15 pm

מתוך 'תורת הקורא':

ניגון איכה במגילת אסתר - תורת הקורא.GIF
ניגון איכה במגילת אסתר - תורת הקורא.GIF (13.91 KiB) נצפה 7178 פעמים

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מקור למנגינת איכה בפסוקים מסוימים

הודעהעל ידי מעט דבש » ה' מרץ 01, 2018 3:33 pm

אחרון התלמידים כתב: ומרן החזו"א זצ"ל ראה לבטל מנהג תמוה זה.

מה המקור? [בארחות רבינו (ח"ב עמ' קלה) יש רק על הפטרת חזון שקראו במנגינה רגילה].

קאצ'קלה
הודעות: 1515
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: מקור למנגינת איכה בפסוקים מסוימים

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ה' מרץ 01, 2018 5:27 pm

ראה כאן

אחרון התלמידים
הודעות: 480
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: מקור למנגינת איכה בפסוקים מסוימים

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » ה' מרץ 01, 2018 8:49 pm

מעט דבש כתב:מתוך 'תורת הקורא':

ניגון איכה במגילת אסתר - תורת הקורא.GIF

ב"ה
נצחתני!
אך מקור לא גדול, אינו מוזכר בספרי הפוסקים כלל אפילו לא ב'טעמי המנהגים' עד רבותינו האחרונים ממש. וכל כך תמוה לנגן בתוך זמן שמחה שאין בה עצב מנגינה של איכה. ואם כן גם בשה"ש יש מקומות כאלו וכן באיכה יש מקומות שאפשר לייחס למנגינה של אסתר.
כד הוינא טליא והכנתי מגילת אסתר ישבתי בבית הכנסת בצד תפא"צ, ומרן הגרש"ד שליט"א נכנס לחדר, ויהודי שישב שם שאלו האם לעשות מנגינה של איכה? נענע בראשו: לאו! ואמר היהודי שמרן החזו"א התנגד לכך, ולמיטב זכרוני זה הי' ברור שם. מעבר לכך לא ביררתי. (ואגב, הבעל קורא הותיק של מנינו ניגן אמנם במנגינה של איכה אבל כדרכו של הרב לא ביקש לשנות ואכמ"ל).

בעל קורא
הודעות: 303
הצטרף: א' אפריל 03, 2016 12:02 am

Re: מקור למנגינת איכה בפסוקים מסוימים

הודעהעל ידי בעל קורא » ו' מרץ 02, 2018 3:00 pm

אחרון התלמידים כתב:ב"ה
נצחתני!
אך מקור לא גדול, אינו מוזכר בספרי הפוסקים כלל אפילו לא ב'טעמי המנהגים' עד רבותינו האחרונים ממש. וכל כך תמוה לנגן בתוך זמן שמחה שאין בה עצב מנגינה של איכה. ואם כן גם בשה"ש יש מקומות כאלו וכן באיכה יש מקומות שאפשר לייחס למנגינה של אסתר.
כד הוינא טליא והכנתי מגילת אסתר ישבתי בבית הכנסת בצד תפא"צ, ומרן הגרש"ד שליט"א נכנס לחדר, ויהודי שישב שם שאלו האם לעשות מנגינה של איכה? נענע בראשו: לאו! ואמר היהודי שמרן החזו"א התנגד לכך, ולמיטב זכרוני זה הי' ברור שם. מעבר לכך לא ביררתי. (ואגב, הבעל קורא הותיק של מנינו ניגן אמנם במנגינה של איכה אבל כדרכו של הרב לא ביקש לשנות ואכמ"ל).

הביאו לך מקור מספר "דברי קהילות" שנכתב לפני כ-200 שנה ואתה טוען שלא מוזכר בטעמי המנהגים שהתחבר לפני כ-130 שנה?!
החזון איש התנגד לניגון איכה בהפטרת חזון (דינים והנהגות פי"ט ס"ז, מעשה איש ח"א עמ' קל"ד), אולי מישהו התבלבל וחשב שאמר זאת גם על אסתר, אך אין מקור לזה וכנראה זה בלבול בלבד (ויותר מזה, שנתן טעם משום שהוא כאבילות בפרהסיה, וזה שייך בשבת בלבד).
וגם אצל הגר"ש דבליצקי נוהגים לקרוא איכה אשא לבדי וכן הפטרת חזון בניגון רגיל, כמו שכתב והאריך בספרו "וזרח השמש", אך על ניגון פסוקי איכה באסתר לא כתב כלום.

בעל קורא
הודעות: 303
הצטרף: א' אפריל 03, 2016 12:02 am

Re: מקור למנגינת איכה בפסוקים מסוימים

הודעהעל ידי בעל קורא » ו' מרץ 02, 2018 3:06 pm

מ'לוח ההלכות והמנהגים' שנת תשע"ו:
לוח ההלכות.jpg
לוח ההלכות.jpg (318.3 KiB) נצפה 7133 פעמים

מעט דבש
הודעות: 3983
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מקור למנגינת איכה בפסוקים מסוימים

הודעהעל ידי מעט דבש » ש' מרץ 03, 2018 9:10 pm

ביררתי אצל הבעל קורא אצל הגר"ש דבליצקי, וציין לי לספר 'תקון תפלה' של הגרש"ד, שם כתב:

תיקון תפילה עמ' לא.GIF
תיקון תפילה עמ' לא.GIF (10.73 KiB) נצפה 7115 פעמים


[ויש לשים לב, שלא כתב כן בשם החזו"א, אלא חידש כן מדעתו על פי מנהג החזו"א בשבת חזון].

אך המשיך וכתב לי הבעל קורא הנ"ל: "למעשה אני קורא שם כבר כמה שנים ועושה מנגינה של איכה בכמה פסוקים ולא העיר לי על כך".

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מקור למנגינת איכה בפסוקים מסוימים

הודעהעל ידי דרומי » ש' מרץ 03, 2018 11:20 pm

לא מובן לכאורה מה הקשר לשבת חזון. שם זה כדי שלא להראות אבלות בשבת, אולם כאן (א) זה לא שבת (ב) אין מלכתחילה חשש לאבילות.

אחרון התלמידים
הודעות: 480
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 12:46 am

Re: מקור למנגינת איכה בפסוקים מסוימים

הודעהעל ידי אחרון התלמידים » א' מרץ 04, 2018 9:19 am

בס"ד
בעל קורא כתב:הביאו לך מקור מספר "דברי קהילות" שנכתב לפני כ-200 שנה ואתה טוען שלא מוזכר בטעמי המנהגים שהתחבר לפני כ-130 שנה?!
החזון איש התנגד לניגון איכה בהפטרת חזון (דינים והנהגות פי"ט ס"ז, מעשה איש ח"א עמ' קל"ד), אולי מישהו התבלבל וחשב שאמר זאת גם על אסתר, אך אין מקור לזה וכנראה זה בלבול בלבד (ויותר מזה, שנתן טעם משום שהוא כאבילות בפרהסיה, וזה שייך בשבת בלבד).
וגם אצל הגר"ש דבליצקי נוהגים לקרוא איכה אשא לבדי וכן הפטרת חזון בניגון רגיל, כמו שכתב והאריך בספרו "וזרח השמש", אך על ניגון פסוקי איכה באסתר לא כתב כלום.

ידידי! מה שדברתי על טעמי המנהגים לא כיוונתי כלל על תאריכים, אלא על כך שבאף פוסק(!)לא מוזכר מנהג זה עד האחרונים ממש, הלא דבר הוא! וגם טעמי המנהגים שמסביר כל טעם ולא נאריך בזה, לא מצא לנכון להסביר מנהג זה אע"פ שכבר נמצא מנהג זה בימיו. ודרך אגב שמתי לבי למנהג נוסף: שגם אלו שקוראים במהירות את המגלה כאשר מגיעים לפסוקים אלו מאיטים ומנגנים את 'עצם הלוז של השמחה' באהבה יתירה. עוד מעט זה ייכתב ב...

דרומי כתב:לא מובן לכאורה מה הקשר לשבת חזון. שם זה כדי שלא להראות אבלות בשבת, אולם כאן (א) זה לא שבת (ב) אין מלכתחילה חשש לאבילות.

כלומר לדעתך, אין שום מניעה הלכתית לנוהג בפורים אבילות בתוך מגלת אסתר. נפלא. כבר כתבתי מענין מה היתה תגובת הציבור על איזה מנהג לנגן כמה פסוקי אסתר בתוך מגלת איכה.
עכ"פ זה מנהג תמוה שאין בו שום טעם.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מקור למנגינת איכה בפסוקים מסוימים

הודעהעל ידי דרומי » א' מרץ 04, 2018 9:38 am

התכוונתי שבפורים מלכתחילה אף אחד לא מקבל את זה כאבילות אלא כמנהג בעלמא שממשיכים הלאה... משא"כ בשבת חזון.

עזריאל ברגר
הודעות: 12950
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מקור למנגינת איכה בפסוקים מסוימים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מרץ 04, 2018 9:54 am

דרומי כתב:לא מובן לכאורה מה הקשר לשבת חזון. שם זה כדי שלא להראות אבלות בשבת, אולם כאן (א) זה לא שבת (ב) אין מלכתחילה חשש לאבילות.

א. בפורים אסור לנהוג אבלות בפרהסיא כמו בשבת.

ולגופם של דברים:
לפענ"ד נראה שהקריאה הזאת רק מגבירה את השמחה של ההצלה, כיתרון האור מן החושך.
וסברת המחמירים בזה - קרובה בעיני לסברת מי שאומר לקרוא את המגילה רק מ"תוקפו של נס" ולהשמיט את כל הגזירה וכו', אבל לדידן שקוראים אותה כולה - צריכים להרגיש היטב את הכאב של הגזירה כדי לשמוח בשמחה כפולה ומכופלת בנס.

וע"ד ההלצה אמרו שקוראים פסוקים במנגינה זו כדי לתת "שמחת פורים" גם לבעלי המרה-שחורה, והיה ראוי לקרוא עבורם את כל המגילה בניגון זה, אלא שחששו להוללות...

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מקור למנגינת איכה בפסוקים מסוימים

הודעהעל ידי דרומי » א' מרץ 04, 2018 10:11 am

רעיון יפה. ויש להעיר מענין המרור והחרוסת ואכמ"ל. אבל יש להעיר שיש את הניגון בפסוק "אשר הגלה מירושלים עם הגולה גו'", ולענין זה עדיין לא זכינו להצלה וישועה, כי אכתי עבדי אחשורוש אנן, ואין לנו לא ארון ולא כרובים כו', וממילא לענין זה הרי לכאורה לא היה צריך לנגן באופן זה.

עזריאל ברגר
הודעות: 12950
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מקור למנגינת איכה בפסוקים מסוימים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מרץ 04, 2018 11:19 am

דרומי כתב:רעיון יפה. ויש להעיר מענין המרור והחרוסת ואכמ"ל. אבל יש להעיר שיש את הניגון בפסוק "אשר הגלה מירושלים עם הגולה גו'", ולענין זה עדיין לא זכינו להצלה וישועה, כי אכתי עבדי אחשורוש אנן, ואין לנו לא ארון ולא כרובים כו', וממילא לענין זה הרי לכאורה לא היה צריך לנגן באופן זה.

אמת, וגם ב"כאשר אבדתי אבדתי", כידוע שהטרגדיה של אסתר היא גדולה מאוד...

ואולי באמת זה בא להוריד מעט מהשמחה ולהזכיר את הכאב על כך שלא היתה תשועה שלמה?

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מקור למנגינת איכה בפסוקים מסוימים

הודעהעל ידי דרומי » א' מרץ 04, 2018 11:39 am

הטרגדיה של אסתר כבר חלפה עברה.

עזריאל ברגר
הודעות: 12950
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מקור למנגינת איכה בפסוקים מסוימים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מרץ 04, 2018 11:41 am

דרומי כתב:הטרגדיה של אסתר כבר חלפה עברה.

חלפה עברה, אבל לא היתה תשועה ממנה. כך שאיננה מגדילה את השמחה.

בעל קורא
הודעות: 303
הצטרף: א' אפריל 03, 2016 12:02 am

Re: מקור למנגינת איכה בפסוקים מסוימים

הודעהעל ידי בעל קורא » א' מרץ 04, 2018 12:07 pm

דרומי כתב:לא מובן לכאורה מה הקשר לשבת חזון. שם זה כדי שלא להראות אבלות בשבת, אולם כאן (א) זה לא שבת (ב) אין מלכתחילה חשש לאבילות.

במעשה איש אכן כתבו שטעם החזון איש משום שהוא דומה לאבילות בפרהסיא, אך בדינים והנהגות לא כתבו טעם בזה, ואולי הכותב כתב כן מדעתו אך לא שהחזון איש נימק כך את טעמו, ונראה שניתן לבאר את טעמו על פי האמור בריש מסכת כלה רבתי:
פסוק בלא זמנו.jpg
פסוק בלא זמנו.jpg (173.54 KiB) נצפה 7053 פעמים

ולפי ביאור זה בטעם מנהג החזון איש בשבת חזון, ניתן לבאר היטב גם את דברי הגר"ש דבליצקי אודות ניגון פסוקי איכה במגילת אסתר, שאין לנהוג כן מאותו הטעם של קריאת פסוק שלא בזמנו.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: מקור למנגינת איכה בפסוקים מסוימים

הודעהעל ידי משולש » א' מרץ 04, 2018 2:24 pm

יסוד ושורש העבודה (וממילא סרה תלונת פותח האשכול)
קבצים מצורפים
אנינות במגילה.png
אנינות במגילה.png (58.79 KiB) נצפה 7033 פעמים


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 20 אורחים