עמוד 2 מתוך 4

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחותא

פורסם: ו' מרץ 18, 2011 10:45 am
על ידי יאיר
יפה מאוד!

אגב..זה כנראה שמפניה אך גם לי אין מושג איך זה קשור לאדון פולני..

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחותא

פורסם: ו' מרץ 18, 2011 10:48 am
על ידי אוצר החכמה
אם זה פולני אז אני יודע, (אתה כתבת פלוני )
פני (פאני) זה אכן כינוי אדון בפולנית.

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחותא

פורסם: ו' מרץ 18, 2011 10:55 am
על ידי יאיר
אה..סליחה באמת טעיתי..זה פולני :)

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ג' פברואר 21, 2012 8:27 pm
על ידי אחד היה אברהם
יאיר כתב:להלן רמזים למס' משקאות חריפים..מצאו אותם. (באדיבות גליון "בנשוב הרוח").

1.ברח מהחזית.

2.כרך מרכזי.

3.שייך+בכי+ברא ללא סוף.

4.בן נח ואדון פולני.

5.הגלישה על השלג ניצחה.

6.האות השישית לא עבה.

7."ה" ואסף הפוכים.

8.על הגובה!

9.חביב עלי ביותר!

בהצלחה!
חד וחלק כתב:1. ערק
2. בירה
5. וי - סקי
6. וודקה
גוראריה כתב:3- שליבוביץ
שייך - שלי. בכי - יבוב ברא בלי סוף - יצ[ר]

9 - ליקר
לי יקר
צוציק כתב:7. אסף=ליקט וה' בהיפוך = טקילה
אוצר החכמה כתב:8 על הגובה זה פשוט רום
4 אולי שמפניה כלומר שם פניה

וקשה, היכא נימא דהוי האי משקאות ראוין לבסומי בפוריא, והא כתיב כטוב לב המלך 'ביין', ולא ביי"ש. ואולי יש ליישב דהא כתיב בהמגילה כרצון איש ואיש, וצע"ג.

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ג' פברואר 21, 2012 11:21 pm
על ידי נאשער
אני רואה שמקדימים את שמחת חודש אדר, אכי"ר.
-----------
בעולם רווח הדיון איזה יום הוא היום העצוב ביותר בשנה, ונמנו וגמרו בער"ח אדר, כי משנכנס אס ממעטין בשמחה ולא כתוב זמן סוף למיעוט כ"א ע"י מה שנאמר בר"ח אדר להרבות [מה שמיעטו] בשמחה, וא"כ ער"ח אדר הוא הכי עצוב בשנה, [לעומת ער"ח אב שהוא היום הכי שמח בשנה אחרי שמר"ח אדר מרבים ומרבים בשמחה...], וא"כ מה שנאמר מרבים בשמחה יל"ע הלא לפני"ז אין שמחה בכלל, ומה שייך להרבות בו, משנכנס אדר מתחילים לשמוח הול"ל.

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ד' פברואר 22, 2012 9:20 am
על ידי אחד היה אברהם
ואני שמעתי בשם החוזה הקדוש, שמשנכנס אב ממעטין בשמחה, פי' ש'ממעטין' את כל הדינים והצרות (שאז הוא זמנם כידוע), 'בשמחה', היינו על ידי השמחה. ולפי"ז מתבאר שגם משנכנס אדר 'מרבין' את ההמתקת הדינים, 'בשמחה'. ודו"ק.

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ד' פברואר 22, 2012 2:32 pm
על ידי הנאמן בפקדונו
מובא בשיח שרפי קודש. ובמאור ושמש פרשת וישב מביא זאת בשם "שמעתי".

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ד' פברואר 22, 2012 3:05 pm
על ידי אברהם
אם הכונה שממעטין הדינין ע"י השמחה, א"כ איך יתפרש ההמשך 'הלכך בר ישראל דאית ליה דינא בהדי נכרי וכו'

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ד' פברואר 22, 2012 6:30 pm
על ידי ציבור
אברהם כתב:אם הכונה שממעטין הדינין ע"י השמחה, א"כ איך יתפרש ההמשך 'הלכך בר ישראל דאית ליה דינא בהדי נכרי וכו'


דרך ארץ פלשתים

והמב"י

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ד' פברואר 22, 2012 7:01 pm
על ידי הנאמן בפקדונו
אברהם כתב:אם הכונה שממעטין הדינין ע"י השמחה, א"כ איך יתפרש ההמשך 'הלכך בר ישראל דאית ליה דינא בהדי נכרי וכו'


במחילה מכבודו, כנראה שלא זכית להגות רבות בספרי החסידות.

ואצטטט לך מלשונו של בעל השפ"א בליקוטים (לפורים):
כל זה שכתבתי רמזים אשר חנני הש"י ברחמיו אף כי לפי לשון הפסוקים שאח"כ לא יתכן הפירוש, אבל הדרש ניתן לדרוש בכ"מ

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ד' פברואר 22, 2012 8:52 pm
על ידי נוטר הכרמים
ציבור כתב:
אברהם כתב:אם הכונה שממעטין הדינין ע"י השמחה, א"כ איך יתפרש ההמשך 'הלכך בר ישראל דאית ליה דינא בהדי נכרי וכו'


דרך ארץ פלשתים

והמב"י


הסיפור הידוע עם הרה"ק מוורקא, ראה למשל בספר 'אמרי שמאי' ריש פרשת בשלח.

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ה' פברואר 23, 2012 1:30 am
על ידי משה ששון
שמעתי בשם הגר"י אדלשטיין שליט"א רבה של רמת השרון
בשם הרופאים
שיש לפרסם לבחורים שיש להמתין 20 דקות בין כוס לכוס
כי 20 דקות המוח מעכל כוס יין, וקודם זמן זה נראה לו שהוא צלול ופתאום ...

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ה' פברואר 23, 2012 10:16 am
על ידי חיים
משה ששון כתב:שמעתי בשם הגר"י אדלשטיין שליט"א רבה של רמת השרון
בשם הרופאים
שיש לפרסם לבחורים שיש להמתין 20 דקות בין כוס לכוס
כי 20 דקות המוח מעכל כוס יין, וקודם זמן זה נראה לו שהוא צלול ופתאום ...

ובהמתנה של 20 דקות יש לכאורה לברך ברכה אחרונה בין כוס לכוס.

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ו' פברואר 24, 2012 1:31 am
על ידי אוהב אוצר
משה ששון כתב:שמעתי בשם הגר"י אדלשטיין שליט"א רבה של רמת השרון
בשם הרופאים
שיש לפרסם לבחורים שיש להמתין 20 דקות בין כוס לכוס
כי 20 דקות המוח מעכל כוס יין, וקודם זמן זה נראה לו שהוא צלול ופתאום ...

לא יודע אם זה נכון, מומחים אומרים שיש לחכות 10 דקות בין כוס לכוס [מנסיון, ככה יש שליטה על המצב לדעת היכן עוצרים]
חיים כתב:ובהמתנה של 20 דקות יש לכאורה לברך ברכה אחרונה בין כוס לכוס.

מדובר בתוך הסעודה.
אחד היה אברהם כתב:וקשה, היכא נימא דהוי האי משקאות ראוין לבסומי בפוריא, והא כתיב כטוב לב המלך 'ביין', ולא ביי"ש. ואולי יש ליישב דהא כתיב בהמגילה כרצון איש ואיש, וצע"ג.

לא צע"ג, אכן, בעקבות כך כתבו כמה אחרונים דיש לקיים מצווה זו דווקא ביין ולא כרשימתו של "בן יאיר בן שמעי בן קיש איש ימיני"

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ו' פברואר 24, 2012 2:51 am
על ידי פרי_העץ
שכח יעלה ויבוא וגמר שמו"ע תוכ"ד מה דינו ?

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ו' פברואר 24, 2012 9:30 am
על ידי אוצר החכמה
זה לא שאלה לפורים שכן נוהג כל ימות השנה, ונהוג עלמא שבאותו תוכ"ד חוזר על כל התפילה עד ובא לציון וגואל.

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ב' פברואר 27, 2012 10:19 pm
על ידי משה ששון
חיים כתב:
משה ששון כתב:שמעתי בשם הגר"י אדלשטיין שליט"א רבה של רמת השרון
בשם הרופאים
שיש לפרסם לבחורים שיש להמתין 20 דקות בין כוס לכוס
כי 20 דקות המוח מעכל כוס יין, וקודם זמן זה נראה לו שהוא צלול ופתאום ...

ובהמתנה של 20 דקות יש לכאורה לברך ברכה אחרונה בין כוס לכוס.

מדובר ב'עיכול' המח ולא עיכול המעיים
וכידוע בליל הסדר

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ד' פברואר 29, 2012 2:54 pm
על ידי מאיר חכמים
העמלקי האחרון - סיפור לשבת זכור.

http://www.yba.org.il/show.asp?id=43855&big_cat=1055

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ג' מרץ 06, 2012 6:21 am
על ידי משכיל אל דל
נאשער כתב:אני רואה שמקדימים את שמחת חודש אדר, אכי"ר.
-----------
...כי משנכנס אס ממעטין בשמחה ולא כתוב זמן סוף למיעוט כ"א ע"י מה שנאמר בר"ח אדר להרבות [מה שמיעטו] בשמחה, ו.

מפורש בר' צדוק, שממעטין עד ט"ו באב שאז מפסיקים למעט וחוזרים לשמוח, שלא היו ימים טובים לישראל וכו'...

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ג' מרץ 06, 2012 6:23 am
על ידי משכיל אל דל
מאיר חכמים כתב:העמלקי האחרון - סיפור לשבת זכור.

http://www.yba.org.il/show.asp?id=43855&big_cat=1055

חסום למנותבים?
לא הצלחתי להתחבר.
אולי אפשר ציטוט רגיל?
תודה.

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ג' מרץ 06, 2012 6:33 am
על ידי משכיל אל דל
מדרש דלפיות זוטא החדש

כפירים רשו ורעבו מאי כפירין? מעשה ברבי גרונאי ורבי חדוותא ורבי סבּאי שהיו עוסקין בהִלכות אותו היום. כיון שהגיעו אצל מצות סעודה פתח רבי גרונא ואמר. כמה טובים דברי פולנאין שמשנין לשונן ואומרין שוּרוּק כחיריק ועשו שוּרוּקן כחִירִיקן שנאמר חרקו עלי שינמו. ונמצאו דורשין בכתובים הפלא ופלא שלא בטובתן. מהו שדרשו? שהרי אמרו חכמים פורים כפורים, עד שבאו פולנאין וחירקו את שורוקן ודרשו פירים כּפִירִים הוי אומר כפירים רשו ורעבו. מהו ורעבו? אלא מלמד, שאותו היום מביא רעבון, ואין לך טוב לרעבון כסעודה. נענה רבי חדוותא ואמר ומפני מה אמרו חכמים לבשומי ביין? לפי שימי בן המדתא ימים שהצינה שולטת בהן ואין לך דבר המחמם גופן של בריות כיין שנאמר חמת תנינים יינם. נענה רבי סבאי ואמר מקרא מפורש אני דורש ליהודים היתה אורה וגו' וששון ויקר אל תקרי ויקר אלא וקר. הוי: כפירים, לשון דק ככפור, רשו ורעבו. (פרק ת' סימן ץ' סופית)

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ג' מרץ 06, 2012 6:59 am
על ידי בגולה
משכיל אל דל כתב:
מאיר חכמים כתב:העמלקי האחרון - סיפור לשבת זכור.

http://www.yba.org.il/show.asp?id=43855&big_cat=1055

חסום למנותבים?
לא הצלחתי להתחבר.
אולי אפשר ציטוט רגיל?
תודה.

גם אני חסום, אבל מן הסתם הכוונה למה שנמצא כבר תח"י מלפני שנתיים:
מצווה נדירה

פרק א'
במזכירות של 'החברה למצוות נדירות' הטלפון לא הפסיק לצלצל מאז הבוקר, ר' לייבוש המזכיר היה עונה לכולם אותה תשובה "מבררים, נודיע כשנדע". האמת היא שגם הוא התרגש, מצווה כזו נדירה לא זוכים לקיים בכל יום. בסביבות השעה אחת עשרה הגיעה התשובה "יש, הזיהוי ודאי, זכינו!", הקריאה הדהדה בחלל וכולם פרצו בניגון שמח של "ליהודים היתה אורה ושמחה". מיד לאחר מכן נשלחה משלחת רבנים לשוודיה כדי לדבר עם אותו הפרופסור, ולשכנע אותו לשתף פעולה, הכל כבר היה מוכן.
לפני מספר חודשים, פרסם עיתון שוודי קטן ידיעה, ובה טען פרופסור מאחת האוניברסיטאות הנחשבות בשוודיה, שמצא איגרת יוחסין המייחסת אותו עד לימי התנ"ך. הידיעה לא היתה מרגשת איש, אלמלא הייחוס היה עד לפרמשתא, בנו של המן המפורסם, צורר היהודים. השמועות פשטו במהירות, "נוכל לקיים מצוות מחיית עמלק בהידור עוד השנה", הובטח במודעות של החברה, והם החלו בנסיונות לבירור השמועה.

פרק ב'
מסע השכנוע היה מפרך, אך כשהבין הפרופסור, רוברט שמו, שהדבר כה חשוב לעם היהודי, הוא הסכים למסור את נפשו לצורך העניין. הוא הגיע בטיסה ישירה לארץ, היישר לטיש מיוחד שנערך לכבודו על ידי הרבי מגור, שהתרגש ללחוץ את ידו של תשמיש המצווה.
הפשקווילים כבר נתלו בכל רחבי ירושלים, ובאיצטדיון טדי כבר נמכרו כל הכרטיסים, הכל היו נרגשים. רק דבר אחד העיב על השמחה, על שולחנו של הגרי"ש אלישיב הונחה שאלה רבת משקל, באיזו מיתה יש לו למות.
על כולם היה מוסכם שיש להדר במצווה, אך מה הוא ההידור? היו שטענו כי צריך להרוג אותו במיתה הכי חמורה שיש לישראל, אך הם כמובן נחלקו במחלוקת ר' שמעון וחכמים, סקילה מול שריפה. החולקים עליהם טענו כי יש לנהוג בו על פי הכלל 'ברור לו מיתה יפה', ולהרוג אותו בירייה, שהיא המהירה ביותר. כמובן שהאחרים טענו כי כלל זה נובע מ'ואהבת לרעך כמוך' ולכן הוא רק על 'רעך', אך אלו סברו שזה כלל מדיני ההריגה ולא מדיני בין אדם לחבירו.
רוברט ישב בחדרו במלון המפואר שנשכר לו ולא הבין מה מעכב, בכל מקרה, הוא קיווה לחגוג את יום הולדתו השישים לפני ביצוע גזר הדין. הדיונים נמשכו בלהט במשך קרוב לשנה, ההכרעה נפלה לבסוף על ידי הגריא"ל, שהביא הוכחה נחרצת מפסוק, "ויחלוש יהושע את עמלק ואת עמלק לפי חרב". החולקים, נבוכים מכך ששכחו פסוק מפורש, נאלצו להודות לדעתו.
בעקבות פסק זה נוצרה בעיה חדשה, חלות המצווה היא רק בחרב המפורשת בתורה, וכי איך נדע איזו חרב שימשה בימי יהושע? הרבנים יצאו לברר, והטקס נידחה לתאריך בלתי ידוע.

פרק ג'
בגיל שישים ושתיים, חגג רוברט את יציאת ספרו החדש, יחד עם חבריו החדשים בבית המלון. ההוצאה להורג לא נראתה באופק, הוא התחיל להבין למה התכוון פרעה כשטען שהיהודים לא עושים שום דבר.
בסיוע מכון המקדש (מזרוחניקיעס ל"ע), הוכנה החרב המיוחדת, על פי כל כללי ההלכה. החרב נראתה כמו שילוב של מגריפה, סכין גילוח ומקל מטאטא, אך ללא ספק היא היתה זו שבה השתמש יהושע בן נון. אדם מיוחד, חוזר בתשובה ששירת בצבא, התחיל להתאמן בשימוש בכלי הסייף, והמודעות הודפסו שוב. השאלה הגדולה נשאלה לאחר האימון השלישי בחרב, "באיזה איבר צריכה החרב להיתקע?", השאלה הדהדה בבית המדרש של ישיבת פוניבז'. הטענות היו לכאן ולכאן, היו שטענו כי מסיפור שמואל ואגג מוכח שיש להרגו בסייף בגרון, אך דעת הרוב היתה שזו היתה הוראה שעה ויש ללכת אחר לשון בפסוק "חרבם תבוא בלבם". המחלוקת החריפה והגיעה עד לרמה של חרמות הדדים, אך הפתרון שהוצע לבסוף היה פשוט, החרב תתקע בלב על תנאי, ולאחר מכן תשסף את הגרון, כך בוודאי יצאו ידי חובת לכולי עלמא.

פרק ד'
בגיל שישים וחמש כבר ידע רוברט עברית על בוריה, הוא התחיל להרצות באוניברסיטה העברית, עד שיוכרע מה יהיה איתו. בדיוק באמצע אחת ההרצאות נכנסו אנשי נטורי קרתא והודיעו לו כי ההכרעה נפלה והתאריך הוא עוד שבועיים, רוברט הזיל דמעה, התרגשות...
אך הבעיות עוד לא נגמרו, המחלוקת כרגע נסובה סביב שאלת הגופה. חברי כולל 'מנחה טהורה' היו נחרצים, יש לשרוף אותה כדין איסורי הנאה, אחרת יבואו להשתמש בו. בישיבת 'אש התורה' העביר הרב שיעור כללי והודיע כי יש איסור חמור של ביזוי מצוות בשריפת הגופה, ויש חובה לקבור אותו בתוך שתי עטיפות. המחלוקת נבעה מחילוק עקרוני, אלה טענו שהמצווה היא בנטילת הנשמה, והגוף נשאר כאיסור הנאה, ואילו האחרים טענו כי המצווה היא הפרדת הגוף והנשמה ועל כן הוא תשמיש מצווה. מחלוקת זו העסיקה את עולם התורה בשנתיים הקרובות, בכל הישיבות עסקו השיעורים בנושא נטילת נשמה בהקשרים שונים. אפילו מועצת גדולי התורה לעניין מחיית עמלק נדרשה לסוגיה, ועסקה בשאלה זו מספר חודשים. לבסוף, בעסקה מיוחדת נמכר גופו של רוברט לגוי, וכך היה ניתן לקבור את איסור ההנאה לדעת כולם. הטקס שוב יצא לפועל.

פרק ה'
חסידי הגר"ח קנייבסקי עצרו את רוברט בן השבעים בכניסה לאיצטדיון. "הרב רוצה לקיים את המצווה בעצמו". הרב היה מקבל את מבוקשו לולא ביקשו זאת תלמידי הגריא"ל שטיינמן לפניו. המחנות החלו מתווכחים וסטנדרים התעופפו מצד לצד, עד שקם תלמיד ותיק והציע "נשתתף בפרוטה בחרב". ההצעה היתה גאונית, הם החליטו לשתף את כל עם ישראל יחד בחרב מדין 'זכין', וכך כולם יזכו בקיום המצווה הנדירה. במחנה הגר"ח נשמעו קולות שטענו כי שמא לא כל ישראל מעוניינים לזכות במצווה, וממילא לא ניתן לזכות להם חלק בחרב, הם קראו להקנות בתנאי לכל מי שירצה. הדיונים בסוגיא עלו לשולחנו של הגרי"ש אלישיב, ששיתף בהם את האדמו"ר מסאטמר, והטקס נדחה שוב.
סברא מעניינת הועלתה על ידי האדמו"ר, הוא טען כי אין חלות של המצווה על החרב, אלא רק על ההורג, ולכן כלל לא יועיל להשתתף בחרב. האפשרות המתבקשת היתה למנות את המוציא להורג כשליח של כל ישראל, אלא שזה לא הסכים. "גם אני מעוניין לקיים את המצווה" הוא טען בתוקף, וכולם נאלצו להודות לו. האפשרות שנותרה היא למנות שליח גוי, אך כיוון שלא ניתן למנות שליח שאינו מחויב במצווה, החליטו לקנות עבד כנעני ואז לזכותו לכלל ישראל. החיפושים ארכו מספר שבועות, אך לבסוף נמצא אדם, גוי לפי כל כללי ההלכה, שהסכים להימכר לעבד. עכשיו התלבטו הרבנים כיצד לקנות אותו, אפשרות הכסף נפלה מיד, כיון שאין בידינו מכספה של הגמרא. גם אפשרות השטר נפסלה, מחוסר ידיעת הנוסח, נשארה החזקה. העבד חלץ את נעליו של הגר"ח קנייבסקי ובכך נהיה עבדו, הגר"ח הקנה אותו לכלל ישראל על תנאי, וההדורים יושרו.

פרק ו'
רוברט, שבמשך ארבע עשרה שנותיו בארץ כבר הספיק ללמוד קצת על יהדות, העלה שאלה מעניינת, הברכה. כולם הסכימו כי זו מצוות עשה ויש לברך עליה, נותרו שתי שאלות לברר, מה נוסח הברכה ועל מי לברך אותה. נוסחים רבים הוצעו, החל מ"על המֵּחִיָה" וכלה ב"הגומל לחייבים". לאחר מספר חודשים של ויכוח נבחר נוסח מדוקדק על פי כל השיטות "וצוונו על מצוות למחות מחיית איש מזרעו של עמלק, כן יזכנו להכרית כל זרעו שמחים בבנין עירך וששים בעבודתך, ברוך אתה מקדש ישראל ומחלל העמים", לפני נוסח זה, תבוא כמובן ברכת 'בורא פרי הגפן'. הנוסח הובא לאישורו של רוברט, אך שמיעתו כבר לא היתה טובה והוא אמר שזה מזכיר לו את ההמנון השוודי. היו שהקשו כיצד בירך זאת שאול לפני כל עמלקי שהרג, אך הם הוצאו מבית המדרש על שאלה טיפשית.
בעיית המברך היתה סבוכה בהרבה, העבד הכנעני כמובן לא יכול לברך, כיוון שהוא אינו מצווה, אך בעליו הם כל ישראל, מי איפוא יברך? לאחר מאבקים רבים הוחלט שכולם ימנו שליח אחד שיברך על המצווה, אך בזאת לא תמו הבעיות. חסידי הגר"ח קנייבסקי טענו בתוקף כי הוא היה בעליו של העבד ועליו לברך, אך גם חסידי שאר הרבנים טענו כך על רבם. הסכסוך ארך כשנתיים וכלל עירוב של המשטרה, לבסוף הוצג ההסכם הסופי: הרב קנייבסקי יברך, הרב אלישיב יברך שהחיינו והרב שטיינמן יהיה קווטאר.
בשלב זה פרצה בהלה קטנה בציבור, כיוון שרוברט הובהל לבית החולים, אדם בן שמונים ואחת שחולה בשפעת זה עסק מסוכן. רופאים מיוחדים מטעם מועצת גדולי התורה נשלחו לבדוק שרוברט איננו טריפה, וניתן לקיים בו את המצווה, כולם נרגעו כשהרופאים אישרו זאת.

פרק ז'
כעת הכל באמת היה מוכן, התאריך נקבע לר"ח אדר, תאריך רב משמעות לגבי עמלק. בכל בתי הכנסת עסקו בדיני מחיית עמלק, וכל שיחה ברחוב, סופה שתגיע לעסוק בנושא זה. ילדי מאה שערים יצאו לרחובות בתהלוכות שמחה על הזכות שנפלה בחלקם לחיות בדור כזה, חסידי ברסלב זרקו עליהם סוכריות. בכל החסידויות נערכו טישים מיוחדים, אפילו הרבי מסאטמר הגיע מחו"ל במיוחד. תחושת חג נישאה ברחובות, חג של פעם באלפיים שנה. רבים מהיראים קנו משקפיים מיוחדים לצפייה בהוצאה להורג, כדי לא לעבור חס ושלום על לאו ד'לא תשכח', הכל ממש היה מוכן.

פרק ח'
מסע ההלוויה של רוברט היה עצוב, אלפים ליוו אותו למנוחות, ילדי הת"תים הלכו בבגדי שק ומיררו בבכי, בעוד רבותיהם של ישראל נושאים את המטה. מסע ההלוויה הגיע להר הזיתים ורוברט נקבר מחוץ לגדר, ככל גוי אחר. הספדים רבים ביכו את מותו ותמהו על מה עשה ה' ככה, מדוע לא נתן לבניו לקיים את בניו מצווה חשובה שכזו. על מצבתו נכתב:

פ"נ
זרעו של עמלק
צדיק טהור וישר
נפטר בשיבה טובה
כל חייו היו לשם שמים

תם ולא נשלם השבח לבורא עולם

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ה' מרץ 08, 2012 2:45 am
על ידי יאיר

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ה' מרץ 08, 2012 1:20 pm
על ידי בעלזער
viewtopic.php?f=10&t=3890
ראו בקישור - ואפשר שמקומו הוא כאן.
במצב העכשוי שלי טעויות כאלו עלולים לקרות ועם כבודכם הסליחה.

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ש' מרץ 10, 2012 10:45 pm
על ידי יוסףלוי
נזכרתי כעת בוורט מפולפל כעין מ"ש נאשער למעלה.
טעם לאוזני המן שנעשות בתלתא קרנתא, שהרי המן נתלה מעל 20 אמה דלא שלטא ביה עינא וכמובא בסוכה, וא"כ הוי בשר שנתעלם מן העין, ע"כ נהגו לחותכו כמנהג רב הונא דמחתך לה אתלתא קרנתא וכמובא באלו מציאות.

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ג' פברואר 12, 2013 6:18 pm
על ידי נאשער
הקפצה.

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ג' פברואר 12, 2013 6:51 pm
על ידי חכם באשי
שמעתי להקשות,
מדוע תלו רק עשרה מבני המן ותו לא?
וי"ל דהמן היה גבוה עד הגג, דלפיכך נקרא שמו המן ה'אגגי', ואילו זרש לשון 'זרת', שהיתה נמוכת קומה כזרת, וידוע שאם אחד ההורים גבוה והשני נמוך, הילדים גדלים בינוניים, ואי' במס' יומא שה'בינונים עומדים ו"תלויים" עד עשרה'...

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ג' פברואר 12, 2013 9:54 pm
על ידי לייטנר
וכבר שמעתי שהקשו מדוע המן רצה לתלות את מרדכי על עץ גבוה חמישים אמה, הרי ניתן לתלות במאכולת...

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ג' פברואר 12, 2013 11:00 pm
על ידי כרם
לייטנר כתב:וכבר שמעתי שהקשו מדוע המן רצה לתלות את מרדכי על עץ גבוה חמישים אמה, הרי ניתן לתלות במאכולת...


ותירצו, לפי שלקחו אברהם לעקידה שנאמר ויקח את המאכלת...
והקשו, אם כן גם העצים לקח..

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ד' פברואר 13, 2013 1:04 am
על ידי מאיר סובל
על כן קראו לימים האלה פורים על שם הפור,
וא"ת: כשקוראים על שם מישהו מדוע לעוות את השם? למה אין נקרא שם החג פור על שם הפור?
וי"ל: שהרי כשקוראים תינוק על שם אדם שנפטר צעיר מוסיפין שם, שלא יהיה באותו מזל ח"ו,
והרי הפור של המן התבטל מיד, והיה לו דין של נפטר צעיר, וכדי שהחג שנקרא על שמו לא יהיה לו אותו מזל, ויאריך ימים לדורות, הוסיפו לו וקראוהו פורים ע"ש הפור.
ונכון הוא.

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ב' פברואר 03, 2014 8:03 pm
על ידי נאשער
הקפצה.

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ב' פברואר 03, 2014 11:53 pm
על ידי אמסטרדם
נאשער כתב:אתה מזכיר לי את ההוא דרשנא דהוי דריש כטוב לבו ביין לאגד ולקשר כמה מדרשי פליאה על דרך הפרד"ס:
א.בשעה שאמר הקב"ה לי הכסף ולי הזהב פו"א כנסת ישראל 'אני לדודי ודודי לי'!!!
ב.כל המגדל כלב רע בתוך ביתו מעלה עליו הכתוב כאילו ילדו!!!
ג.הישן תחת המטה בסוכה יהא מונח עד שיבוא אליהו!!!
ברם, דא עקא דההוא דרשנא אישתקיל מילוליה רח"ל מקמי דגמיר לאולפנא ית אמרתיה, וכיון שכן לא ידענא מאי האי דקבעי למילפנון בהון וסליקו מדרשנא דידן ע"ד סוד...

אחד המקיף ואחד הניקף ובלבד שיכוין לבו לשמים.

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ג' פברואר 04, 2014 1:03 pm
על ידי נאשער
למי יש את הממשך?

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ג' פברואר 04, 2014 3:47 pm
על ידי תורה תמימה
גוראריה כתב:יפה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
'מדרש' זה חיבר ת"ח א' בפולין כשרצה ללעוג למדפיסים שהדפיסו מדרשי פליאה עם פירושים וכדי להשביח מקחם יצרו 'מדרשים' לבד. יצר איפוא אותו ת"ח גם הוא 'מדרש' שפירושו כנרמז לעיל בידי אוצרנו.
קו' ה'מדרש' היתה למה דוה"מ שהי' כזה צדיק לא קיצר בלשונו ולא אמר רק אמ"ת שזה ר"ת א'מת מ'ארץ ת'צמח. וע"ז השיב ה'מדרש' שכיון שמצאנו בתורה ג' פעמים ככה, מה לנו כי נלין על דוד המלך...

ליכא מידי דלא רמיזא באורייתא

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ג' פברואר 04, 2014 11:50 pm
על ידי מן השורה
הפעם ברצינות,
כל השנים לא הצלחתי אף פעם להגיע לגילופין, אולי יש מי שיגלה לי שותים לכו"ע, האם יש כאלה שאין להם סיכוי להגיע לעד דלא ידע, [חוץ מלהסתחרר ולסבול].אולי הרופאים של הגר"י אדלשטיין ידעו?.

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ד' פברואר 05, 2014 8:41 am
על ידי ארזי ביתר
מה אתה רוצה מהגר"י אדלשטיין?

יש שתי שיטות מקובלות: 1. וודקה. 2. יין. יש אנשים שמשתכרים רק בצורה מסוימת.

כששותים וודקה, ניתן לזרז את השכרות ע"י ערבוב עם משקה אנרגיה.

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ד' פברואר 05, 2014 8:27 pm
על ידי מן השורה
הובא לעיל שהגר"י אדלשטיין אמר בשם הרופאים דיש להמתין בין כוס לכוס 20 דקות.

האם המצוה היא דוקא לשתות יין או גם וודקה ?

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ד' פברואר 05, 2014 8:45 pm
על ידי חכם באשי
מן השורה כתב:האם המצוה היא דוקא לשתות יין או גם וודקה ?

יש טוענים שיש להתבסם/להשתכר דווקא מיין, כי בו היה הנס. כך לזכרוני הביא הגרי"ח סופר בספרו 'יד סופר' ח"ב.

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ו' פברואר 07, 2014 2:48 pm
על ידי ארזי ביתר
למרות שמפשטות דברי הגמרא, אין שום עניין לשתות דווקא יין, כי אם 'לבסומי'.

Re: אשכוליא דפוריא-עד דלא ידע בין ימינו לשמאלו-מילתא דבדיחות

פורסם: ד' פברואר 12, 2014 11:54 pm
על ידי מן השורה
מצאתי בס' שיח המגילה [מהד' תשע"ד], עמ' רצ"ו, שמובא מהגרח"ק שאמר שהמצוה היא גם בכל משקאות המשכרים. [וכנראה הוא מלשון הגמרא שהזכיר הרב ארזי]. והוסיף שבזה מובן הגמ' בנדרים מ"ט שרבי יהודה היה קשה עליו לשתות יין והיה שותה רק ד' כוסות קידוש והבדלה, ולמה לא הזכירו גם פורים, אלא שבפורים היה שותה שאר משקאות המשכרים.
[וחשבתי, למה לא הביא גם את הגמ' בפסחים ק"ח על מי שהיה חוגר ראשו מפסח ועד עצרת בגלל ד' כוסות, ולמה לא אמרו גם פורים, אבל משם לא קשה כלל, כי אולי רק פסח שהיה ד' כוסות ולא פחות, אבל בפורים היה שותה יותר מלימודו, ודי לו].