נהנו מסעודתו של אותו רשע - זוהמא בקבלת השפע

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
נוטר הכרמים
הודעות: 4625
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

נהנו מסעודתו של אותו רשע - זוהמא בקבלת השפע

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' מרץ 17, 2011 10:01 pm

והנה לדעה שאמרו שישראל שבאותו הדור היו חייבים כליה מפני שנהנו מסעודתו של אחשורוש, דליכא למימר משום דקאכלי מאכלות אסורות איתחייבי, דהא כתיב והשתיה כדת אין אונס, והפירוש לפי דת כל אחד ואחד היה השתיה, וישראל דאסור להו יין נסך ויין של עכו"ם לא הוי משקי להו אלא מיין של ישראל, ושמשין של ישראל הוו מוזגין להון, וכן מאכלים דהוו יהבי להון לישראל היה בישול ישראל דאחשורוש לא הוי אניס להון למיכלי ולמישתי מאי דאסור להו דכתיב אין אונס ועשה כרצון איש ואיש, אבל חובא דילהון הוי כי אותו הרשע כיון בסעודתו שהזמין ישראל כדי למינקיט שפע דנחית מלעילא דלא ישפיע בשכינתא אלא בסטרא אחרא, ולכן הזמין ישראל כדי למינקיט להו לסטרא דיליה, והוא סוד הטלת זוהמא שמטילין בעו"ה בקדושה בגלות המר הזה ע"י שהם ראשונה ליניקה ומקבלים השפע על ידיהם כד"א והיו צריה לראש. .

נראה לקוח מ'ויואל משה' או מ'על הגאולה ועל התמורה'? דווקא לא.

זה ציטוט מדויק מהסה"ק 'קב הישר' , ומחיפושי בספרים אלו לא מצאתי שהרה"ק מסאטמאר 'משתמש' בזה.

יאיר
הודעות: 9562
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: נהנו מסעודתו של אותו רשע - זוהמא בקבלת השפע

הודעהעל ידי יאיר » ו' מרץ 18, 2011 5:01 am

ולפי הפשט משום דנהנו מסעודתו של אותו רשע שנתלבש בבגדי הכה"ג והשתמש בכלי המקדש בסעודה ונהנו מכך [ולא מחו ונצטערו..ושמעתי שיש דיעות שהתביעה אכן היתה שנהנו מאכילת מאכלות אסורות].

גימפעל
הודעות: 2372
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: נהנו מסעודתו של אותו רשע - זוהמא בקבלת השפע

הודעהעל ידי גימפעל » א' מרץ 20, 2011 12:33 am

במגילת אסתר המחולקת בבתי הכנסת ע"י ועד הארצי להצלת משפחות במצוקה בעמוד ב' וג' ממהדורת ש"ז (תשע"א) ישנו רעיון זה בשם ספר יסוד יוסף.

חכם באשי
הודעות: 9987
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: נהנו מסעודתו של אותו רשע - זוהמא בקבלת השפע

הודעהעל ידי חכם באשי » א' מרץ 20, 2011 3:20 am

גיממפל,
החוברת של ה'ועד הארצי' מצויה באוצר?...

יאיר
הודעות: 9562
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: נהנו מסעודתו של אותו רשע - זוהמא בקבלת השפע

הודעהעל ידי יאיר » א' מרץ 20, 2011 3:24 am

אם היה יודע שכן, ודאי היה כותב זאת..[או מתנסח אחרת ולא "במגילת אסתר המחולקת בבתי הכנסת וכו'..."].

גימפעל
הודעות: 2372
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: נהנו מסעודתו של אותו רשע - זוהמא בקבלת השפע

הודעהעל ידי גימפעל » א' מרץ 20, 2011 8:26 am

בספר יסוד יוסף הוא בפרק פ"א ישנו באוצר מהדורא חדשה של ספר זה אך לי אין גישה לזה
עכ"פ יסוד יוסף היה רבו של קב הישר

היא שיחתי
הודעות: 3303
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: נהנו מסעודתו של אותו רשע - זוהמא בקבלת השפע

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' מרץ 20, 2011 3:37 pm

מישהו יכול להסביר מה הכוונה בזה?
הרעיון הוא שכל מי שאוכל עם עכו"ם בסעודה משותפת מעביר את השפע מלמעלה לסטרא דעכו"ם? מה המכוון בזה?

עושה שלום
הודעות: 11
הצטרף: ג' ספטמבר 24, 2013 1:09 pm

Re: נהנו מסעודתו של אותו רשע - זוהמא בקבלת השפע

הודעהעל ידי עושה שלום » ש' מרץ 01, 2014 10:10 pm

בלקו"ש מסביר אשר הבעי' היתה לא זה שנהנו מעצם הסעודה (המאכלים וכו'), אלא מזה שנהנו מסעודתו של אותו רשע, דהיינו שנהנו (לקחו בתור כבוד) את זה שהמלך הזמין אותם.
ולכן (בגלל שעשו אותו למציאות) הי' לו הכח לגזור עליהם כלי' ח"ו.

מה שנכון נכון
הודעות: 8328
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: נהנו מסעודתו של אותו רשע - זוהמא בקבלת השפע

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ש' מרץ 01, 2014 10:16 pm

מגיד מישרים ויקהל.GIF
מגיד מישרים ויקהל.GIF (16.54 KiB) נצפה 1622 פעמים

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: נהנו מסעודתו של אותו רשע - זוהמא בקבלת השפע

הודעהעל ידי אמסטרדם » א' מרץ 02, 2014 5:51 am

יאיר כתב:ולפי הפשט משום דנהנו מסעודתו של אותו רשע שנתלבש בבגדי הכה"ג והשתמש בכלי המקדש בסעודה ונהנו מכך [ולא מחו ונצטערו..ושמעתי שיש דיעות שהתביעה אכן היתה שנהנו מאכילת מאכלות אסורות].

כנראה הקב הישר מתכוין ג"כ לפרש "פשט".
ובל נשכח שהמקור הוא רשב"י ותלמידיו...

היא שיחתי כתב:מישהו יכול להסביר מה הכוונה בזה?
הרעיון הוא שכל מי שאוכל עם עכו"ם בסעודה משותפת מעביר את השפע מלמעלה לסטרא דעכו"ם? מה המכוון בזה?

הקב הישר כותב שאחשורוש "כיוון" לזה.
ואודה שגם אני לא מבין כוונתו לאשור וה' יאיר עיני.

תמיד בשמחה
הודעות: 33
הצטרף: ה' פברואר 20, 2014 5:32 pm

Re: נהנו מסעודתו של אותו רשע - זוהמא בקבלת השפע

הודעהעל ידי תמיד בשמחה » ד' מרץ 12, 2014 6:01 pm

נוטר הכרמים כתב:והנה לדעה שאמרו שישראל שבאותו הדור היו חייבים כליה מפני שנהנו מסעודתו של אחשורוש, דליכא למימר משום דקאכלי מאכלות אסורות איתחייבי, דהא כתיב והשתיה כדת אין אונס, והפירוש לפי דת כל אחד ואחד היה השתיה, וישראל דאסור להו יין נסך ויין של עכו"ם לא הוי משקי להו אלא מיין של ישראל, ושמשין של ישראל הוו מוזגין להון, וכן מאכלים דהוו יהבי להון לישראל היה בישול ישראל דאחשורוש לא הוי אניס להון למיכלי ולמישתי מאי דאסור להו דכתיב אין אונס ועשה כרצון איש ואיש, אבל חובא דילהון הוי כי אותו הרשע כיון בסעודתו שהזמין ישראל כדי למינקיט שפע דנחית מלעילא דלא ישפיע בשכינתא אלא בסטרא אחרא, ולכן הזמין ישראל כדי למינקיט להו לסטרא דיליה, והוא סוד הטלת זוהמא שמטילין בעו"ה בקדושה בגלות המר הזה ע"י שהם ראשונה ליניקה ומקבלים השפע על ידיהם כד"א והיו צריה לראש. .

נראה לקוח מ'ויואל משה' או מ'על הגאולה ועל התמורה'? דווקא לא.

זה ציטוט מדויק מהסה"ק 'קב הישר' , ומחיפושי בספרים אלו לא מצאתי שהרה"ק מסאטמאר 'משתמש' בזה.

זה מתאים גם לאדמו"רים אחרים ולא רק לר' יואל מסטמר זצ"ל.

עושה חדשות
הודעות: 6948
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: נהנו מסעודתו של אותו רשע - זוהמא בקבלת השפע

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מרץ 20, 2018 11:26 am

נתקלתי בקושיא של אחד הראשונים, ויש בזה נפקותא בביאור הענין.

ערכי תנאים ואמוראים, ערך רב יצחק בריה דרב משרשיא כתב:קשיא לי אני הסודר הא דגרסינן במדרש משלי א"ר מאיר שאלני ר' דוסתאי מן כוכבא אמר לי מהו ובטן רשעים תחסר, אמרתי לו גוי אחד היה בעירינו ועשה סעודה לכל בני העיר וזימנני עמהן והביא לפנינו מכל מה שברא הקדוש ברוך הוא מששת ימי בראשית, ולא היה שולחנו חסר כלום אלא אגוזי פרך בלבד. מה עשה נטל את הטבלא מלפנינו שהיתה יפה כששה ככרי זהב ושברה. אמרתי לו למה עשית כן אמר לי אתם אומרים שהעולם הזה שלנו והעולם הבא שלכם ואם אין אנו (יכולין) [אוכלים] עכשיו אימתי אנו (יכולין) [אוכלין]. וקראתי עליו "ובטן רשעים תחסר". ותימה היאך נתרצו רבי מאיר וחביריו לזימון סעודת הגוי, אפילו אם לא היה למשתה בנו, שהרי לא על חנם ביזבז נכסיו אותו הגוי אם לא מפני שמחה יתירה. דהא איכא למאן דאמר מה שנתחייבו ישראל בימי המן הארור מפני שנהנו מסעודתו של אותו הרשע. ובמדרש אסתר, לך כנוס את כל היהודים הנמצאים בשושן וצומו וגו', מהו הנמצאים, שנמצאו בסעודתו של אותו הרשע. הילכך גימגום [=קשיא לי] מה ראה רבי מאיר שנתרצה.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים