מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם אמנם כל גזירת המן החזיקה מקסימום שבועים עד שהתבטלה!!!

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

האם אמנם כל גזירת המן החזיקה מקסימום שבועים עד שהתבטלה!!!

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ב' מרץ 21, 2011 10:35 am

פרק ג' פסוק ז' בחודש הראשון הוא חודש ניסן וכו' הפיל פור וכו'.
ובפרק ז' פסוק י' ויתלו את המן על העץ וגו' וכל זה התרחש בחול המועד פסח כידוע. ובהמשך שם פרק ח' פסוק ח' ואתם כתבו וכו'.

הרי לנו שכל הגזירה החזיקה לא יותר משבועיים מקסימום, מחודש ניסן שאז הפיל הפור עד חול המועד פסח שאז נתלה המן וניתנה הרשות להקהל ולעמוד על נפשם. והוא פלא.

לעת עתה לא מצאתי מי שדיבר מזה.

(נ.ב: איני מוציא מכלל אפשרות שאני מבוסם: וכך למדנו, האחד אומר לך שיכור אתה, חשוש. השניים אומרים לך שיכור, יתכן קנוניא, השלושה אומרים לך שיכור אתה, עליך ללכת לישון)

דראל
הודעות: 694
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: האם אמנם כל גזירת המן החזיקה מקסימום שבועים עד שהתבטלה!!!

הודעהעל ידי דראל » ב' מרץ 21, 2011 10:38 am

אין ספק שאתה שיכור. זה שהמן מת, לא אומר שהגזרה נתבטלה. שאם לא כן, כדאי לך לוותר על הפרקים האחרונים במגילה (דגש מיוחד על 'ותוסף אסתר...'). מה שכן, המן חי רק שבועיים מאז שנגזרה הגזירה.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: האם אמנם כל גזירת המן החזיקה מקסימום שבועים עד שהתבטלה!!!

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ב' מרץ 21, 2011 10:43 am

ושמא כבודו שהוא שיכור (ברוח הימים האלו)

פרק ח' פסוק ח' ואתם כתבו על היהודים כטוב בעיניכם התרחש בסעודת אסתר המלכה בחול המועד פסח. הרי לנו גם מיתת המן וגם מכתב חדש להקהל ולעמוד על נפשם.

נו אמור אתה מיהו השיכור?

דראל
הודעות: 694
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: האם אמנם כל גזירת המן החזיקה מקסימום שבועים עד שהתבטלה!!!

הודעהעל ידי דראל » ב' מרץ 21, 2011 10:44 am

ומתי נכתבו האגרות?

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: האם אמנם כל גזירת המן החזיקה מקסימום שבועים עד שהתבטלה!!!

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ב' מרץ 21, 2011 10:50 am

דראל נו מה איתך: וכי מה איכפת לנו שמשום מה בחר מרדכי לכתוב את האגרות בחודש סיון מטעם הכמוס, אבל ההרשאה לכתיבות האגרות ניתנה בחול המועד פסח. ובזה תמה הגזירה.

וכמו שלא יעלה על הדעת לומר שהגזירה הסתיימה רק בחודש אדר שמשום מה בחר מרדכי להקהל רק בחודש אדר לקיים את ונהפוך הוא.. הוא הדין תאריך כתיבת האגרות טכני הוא ואינו קשור לביטול הגזירה.

דראל
הודעות: 694
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: האם אמנם כל גזירת המן החזיקה מקסימום שבועים עד שהתבטלה!!!

הודעהעל ידי דראל » ב' מרץ 21, 2011 10:51 am

מהרגע שהאגרות הראשונות (לא על הנשים..) הגיעו ליעדן, אין שום משמעות לאגרות אחרות עד שיגיע תאריך הביצוע. המתח במגילה קיים עד י"ג באדר.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: האם אמנם כל גזירת המן החזיקה מקסימום שבועים עד שהתבטלה!!!

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ב' מרץ 21, 2011 10:55 am

דראל: לדבריך מדוע בפרק ח' פסוק ט"ז מופיע ליהודים היתה אורה והרי לדבריך היו במתח עד י"ג אדר.

דראל
הודעות: 694
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: האם אמנם כל גזירת המן החזיקה מקסימום שבועים עד שהתבטלה!!!

הודעהעל ידי דראל » ב' מרץ 21, 2011 11:00 am

טוב, יהי דברך האחרון.

אדג
הודעות: 1520
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: האם אמנם כל גזירת המן החזיקה מקסימום שבועים עד שהתבטלה!!!

הודעהעל ידי אדג » ד' מרץ 23, 2011 9:19 pm

ע"פ הדברים האלה, יש ליישב מה שהוקשה לי בפורום הסמוך, בדברי אדמו"ר הזקן בעל התניא שכתב שמסרו ישראל עצמם למיתה במשך כמעט שנה. והוקשה לי אף כן, שנכתבו האיגרות בכ"ג סיון, וא"כ אין כאן שנה כלל. וע"פ הדברים הנ"ל מיושב.

אך ק"ק, דמ"מ מפורש ש"נפל פחד היהודים עליהם", וכל אחשדרפני המלך והפחות מנשאים את היהודים, וא"כ איזה פחד יש?
ועצ"ע.


תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: האם אמנם כל גזירת המן החזיקה מקסימום שבועים עד שהתבטלה!!!

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ד' מרץ 23, 2011 10:46 pm

והעיקר נראה בזה כך.
שהאיגרת ששלח מרדכי בסיון להיקהל ולעמוד על נפשם לא הייתה בה הצלה של ממש שהרי לא נכתב שם שאסור להרוג את היהודים, ולא חזר בו אחשוורוש מן האיגרת ששלח המן גם לאחר שתלו את המן.
ולא הסכים אחשוורוש לחזור בו מן האיגרת של המן מן הטעם שנחתם בטבעת המלך ואין להשיבו, אמנם הסכים לשלוח איגרות שניתנה רשות ליהודים להתגונן, ולפי"ז הכל על מקומו יבוא בשלום, שהיו היהודים במתח עד י"ג אדר כיון שעד אז היו שתי אגרות סותרים לכאו', האחד: להרוג ביהודים, והשני: שיש זכות ליהודים להתגונן.
והנה בבוא י"ג אדר נפתחה המלחמה שהגויים באו להרוג ביהודים והיהודים באו להתגונן והנס היה שהיהודים הם אלו שניצחו וכפי שמוסבר היטב כל זה במגילה כי נפל פחד היהודים עליהם ועל כן לא הצליחו להרוג ביהודים.

הוי אומר כך: המפנה היה (בחול המועד פסח) תיכף עם ההרשאה שניתנה ליהודים להיקהל ולעמוד על נפשם, אך סופו של הנס היה בי"ג אדר כאשר הגויים לא הצליחו להרוג ביהודים אף לא אחד.

דראל
הודעות: 694
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: האם אמנם כל גזירת המן החזיקה מקסימום שבועים עד שהתבטלה!!!

הודעהעל ידי דראל » ה' מרץ 24, 2011 12:28 am

או, כשמסבירים לו לאט, הוא מבין מהר...

מאחורי הקלעים
הודעות: 132
הצטרף: ב' יולי 19, 2010 1:49 am

Re: האם אמנם כל גזירת המן החזיקה מקסימום שבועים עד שהתבטלה!!!

הודעהעל ידי מאחורי הקלעים » ה' מרץ 24, 2011 12:39 am

החידא באחד מספריו כותב שהיה שתי גזירות א. על ביטול הדת ב.גזירת כלייה ח"ו
ובזה מתרץ מה שקשה לכאורה לפי מה דאיתא בגמרא דאחד מהטעמים שהזמין האסתר את המן להסעודה היתה מפני כדי שתיהרג הוא והיא
ויש דת שכשר מת או נהרג מתטלין הגזירה אם כן קשה אחר שנהרג המן למה היא צריך אסתר לבקש על עמה לפני המלך
והתשובה היא כי הייתה שני גזירות אחד על איבוד הדת וזלזה הסכים אחשורוש והמן הוסיף גם איבוד הגופים
ולכן כשנהרג המן נתבטל הגזירה של איבוד הגופות אבל הגזירה של איבוד הדת נשאר ועל זה ביקש אסתר לפני המלך
והאגרות השניות היתה הבהרה שמה שהיה כתוב באגרות הראשונות להרוג ולהשמיד זה היה מדעת המן לבד ואחשורוש רק הסכים על איבוד הדת

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: האם אמנם כל גזירת המן החזיקה מקסימום שבועים עד שהתבטלה!!!

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ה' מרץ 24, 2011 12:47 am

תן לי להניח שדברי החיד"א אינו פשט פשוט.

ובדרך אגב בפורים זה היינו מסובים אצל אחד התלמידי חכמים המפורסים ונשאלה שאלה אם הקשיב למגילה אך לא היה מרוכז מה שקרוי שעשה חולם'מן אם יצא ידי חובתו.

הפוסקים לא דיברו מזה אמנם קצת יש להביא ראיה ממה שאמרו בראש השנה שהשומע קול שופר ולא התכוון לצאת לא יצא ודוחה הגמ' שם שאני התם דשמע קול חמור. והדברים מפליאים איך זה ששמע קול חמור כאשר תקעו שם בשופר. וצריך לומר שלא היה מרוכז וחשב על חמורו, כך יצא שהוא שמע קול חמור...

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: האם אמנם כל גזירת המן החזיקה מקסימום שבועים עד שהתבטלה!!!

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ה' מרץ 24, 2011 12:18 pm

לשלמות העניין ראיתי לנכון להעתיק מדברי מרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א
בזה"ל:
אצל שושן לא כתיב נקהלו ועמוד על נפשם רק ויקהלו וגו', כי שם עמדו לימינם כל שרי המלך, ושונאיהם פחדו להלחם אתם, ורק הם הרגו. אבל בשאר מדינות המלך כתיב נקהלו ועמוד על נפשם, כי שם היה מלחמה ממש, והוכרחו לעמוד על נפשם, ובנס נצלו, ולכן בתחילה לא עשו המוקפין יו"ט רק הפרזים כמ"ש הר"ן ריש מגילה, עד שמרדכי שלח עוד אגרת וביאר להם שגם שם היה נס גדול שהטה הקב"ה לב השרים לעזרם.

מאחורי הקלעים
הודעות: 132
הצטרף: ב' יולי 19, 2010 1:49 am

Re: האם אמנם כל גזירת המן החזיקה מקסימום שבועים עד שהתבטלה!!!

הודעהעל ידי מאחורי הקלעים » ה' מרץ 24, 2011 8:01 pm

דברי החיד"א בנוי על יסוד של הר"ר יונתן ביערות דבש שמקשה קושיא עצומה על מה ששאל אחשורוש לאסתר מי הוא זה ואיזה הוא אשר מלאו לבו לעשות כן וכי שכח מזה שנתן להמן רשות להשמיד את כל היהודים
ותירץ דהמן ביקש מאחשורוש רק לאבד את דת היהודי ומסיך בזה הפסוקים ודתיהם שונות מכל עם אם על מללך טוב יכתב לאבדם דהיינו הדת של היודים ועל זה הסכים אחשורוש והמן סילף את דברי אחשורוש וכתב להשמיד את היהודים ועל זה לא ידע אחשורוש
ולפי זה נמצא דהיה כאן שתי דברים אחד ביטול הדת טהשני הריגת היהודים ןכשהמן נתלה ביטלה הגזירה של הריגת היהודים אבל הדבר השני של ביטול הדת נשאר ועל זה ביקש אסתר מאחשורוש שיבוטל גם הגזירה של ביטול הדת עכת"ד החיד"א

ופשוט פשט ניתן לכל אחד לפי דעתו


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 29 אורחים