מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כפילת התיבות: אל יד שעשגז / על יד שעשגז

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
יוצא פוניבז'
הודעות: 2081
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

כפילת התיבות: אל יד שעשגז / על יד שעשגז

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ג' פברואר 26, 2019 11:45 am

.
נחלקו מערבאי ומדינחאי בנוסח המגילה (ב, יד) אם אל יד שעשגז, או על יד שעשגז.
למעשה המנהג כמערבאי לכתוב ולקרוא אל יד שעשגז.
ולכאורה כיום שכבר נוהגים לחזור על כמה תיבות מסופקות, אפילו במקרים שהספק הוא קלוש ונגד המסורה, האם יש סיבה שלא לנהוג כן גם במקרה כעין זה, ששני הנוסחאות הם ב' צדדים במסורה עצמה. ואם כי העיקר כנוסח מערבאי, וכן יש לנהוג לגבי הכתיבה, אך לגבי הקריאה שאפשר לצאת בקל ידי כו"ע מ"ט לא יחמירו בכך.
ואם אמנם המנהג היה שאין חוזרים כלל על פסוקים, ניחא, אבל מאחר שכבר פשט הנוהג לחזור על ב' הפסוקים של לפניהם ולהרג, (ואפילו אצל קהילות הספרדים), ובקהילות שונות הוסיפו עליהם פסוקים שונים כהנה וכהנה, למה יגרע נוסח שיש לו מקור איתן מכל שלל הנוסחאות שנוהגים לחזור עליהם.

מקראות גדולות שעשגז.JPG
מקראות גדולות שעשגז.JPG (22.06 KiB) נצפה 1325 פעמים

לנינגרד שעשגז.JPG
לנינגרד שעשגז.JPG (14.94 KiB) נצפה 1325 פעמים

מגילה מנוקדת ישנה כנוסח מדנחאי
על יד שעשגז.JPG
על יד שעשגז.JPG (22.33 KiB) נצפה 1325 פעמים


אגב, גם בתרגום שני: "על ידוהי דשעשגז". (ודלא כבתרגום ראשון: "לידא דשעשגז").

רב טקסט
הודעות: 193
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2011 12:31 pm

Re: כפילת התיבות: אל יד שעשגז / על יד שעשגז

הודעהעל ידי רב טקסט » ד' פברואר 27, 2019 7:08 pm

כאן זה בגדר איתמר הילכתא.

אצל בפניהם,להרג - הלא המנהג בספרי אשכנז [הוא\היה] בבי"ת ובלא וי"ו, וחששו גם לעדויות המסרה.
אם המנהג התפשט גם למדינות שקבלתם היה מעולם כפי עדויות המסרה, הוא על דרך התפשטות הנהגות ממדינה למדינה.
אבל לחדש לחשוש לדעה שודאי אינה קבלתנו, אתמהה.

במסתרים
הודעות: 1780
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re:

הודעהעל ידי במסתרים » ה' פברואר 28, 2019 1:36 am

ועיין בדברי הרב דוד יצחקי כאן סוף עמוד 16
download/file.php?id=42311


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 25 אורחים