מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חקר פרשת הכסף

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
שומר מצווה
הודעות: 99
הצטרף: ג' יולי 26, 2016 11:13 am

חקר פרשת הכסף

הודעהעל ידי שומר מצווה » ש' מרץ 16, 2019 11:34 pm

הצעת המן היתה - למלך אין שוה להניחם, אם על המלך טוב יכתב לאבדם ועשרת אלפים ככר כסף אשקול על ידי עושי המלאכה להביא אל גנזי המלך. המלך מצידו אומר הכסף נתון לך,
שני שאלות - א, מה הענין של המן לפרט כיצד הוא יתן למלך את הכסף? ב,מדוע המלך אומר לשון נתינה והלא הכסף שייך לכאו' להמן?
נראה לי פשט מחודש אבל מבואר היטב, המן הסביר למלך שזה לא כלכלי להחזיק את היהודים הפרזיטים ועל כן הוא מציע להרוג אותם ומהכסף שלהם הוא יארגן עשרת אלפים ככר, איך? על ידי עושי המלאכה דהיינו שכירי החרב והם יביאו את הכסף אל גנזי המלך,
על פי עיקרון זה ניתן להבין היטב את הפקודה להשמיד... ושללם לבוז, מדוע דרושה פקודה כזו? ולפי ביאורנו עולה נפלא.
בהמשך המגילה מרדכי שולח לאמר לאסתר את פרשת הכסף אשר אמר המן לשקול על גנזי המלך ביהודים לאבדם וכאו' מה זה משנה? לדברינו מובן שזה הנושא המשמעותי פה,
והוא נשאר הנושא אלא שהוא יגיע להמן כמתנה מאת המלך,
בהמשך אסתר אומרת כי נמכרנו אני ועמי, ולכאו' עניין המכירה אינו קיים כבר, ולדברינו ניחא כמו שאמרו חז"ל על משל בעל התל ובעל החריץ א"כ אחשורש מכר את היהודים בתמורה לכספם שניתן כמתנה להמן.

ההוא דאמר
הודעות: 1399
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: חקר פרשת הכסף

הודעהעל ידי ההוא דאמר » א' מרץ 17, 2019 1:29 am

עיין במגילת אסתר מבית לוי [בריסק] בשם הגרי"ז, שהמן קנה בפועל את היהודים, והגם שאחשורוש מחל על הכסף, מכל מקום קיבל את הכסף והשיבו להמן. והיה ביהודים קניין כסף. [ובאלשיך מבואר שהיה בזה קנין חליפין], ולהכי לא היה זה סתם מחילה אלא דין קנין.
בענין ושללם לבוז, יש בזה ביאורים נוספים וראה בפי' הגר"א.

ה' הוא המלך
הודעות: 40
הצטרף: א' יולי 24, 2016 2:00 am

Re: חקר פרשת הכסף

הודעהעל ידי ה' הוא המלך » ג' מרץ 19, 2019 8:01 pm

שומר מצווה כתב:הצעת המן היתה - למלך אין שוה להניחם, אם על המלך טוב יכתב לאבדם ועשרת אלפים ככר כסף אשקול על ידי עושי המלאכה להביא אל גנזי המלך. המלך מצידו אומר הכסף נתון לך,
שני שאלות - א, מה הענין של המן לפרט כיצד הוא יתן למלך את הכסף? ב,מדוע המלך אומר לשון נתינה והלא הכסף שייך לכאו' להמן?
נראה לי פשט מחודש אבל מבואר היטב, המן הסביר למלך שזה לא כלכלי להחזיק את היהודים הפרזיטים ועל כן הוא מציע להרוג אותם ומהכסף שלהם הוא יארגן עשרת אלפים ככר, איך? על ידי עושי המלאכה דהיינו שכירי החרב והם יביאו את הכסף אל גנזי המלך,
על פי עיקרון זה ניתן להבין היטב את הפקודה להשמיד... ושללם לבוז, מדוע דרושה פקודה כזו? ולפי ביאורנו עולה נפלא.
בהמשך המגילה מרדכי שולח לאמר לאסתר את פרשת הכסף אשר אמר המן לשקול על גנזי המלך ביהודים לאבדם וכאו' מה זה משנה? לדברינו מובן שזה הנושא המשמעותי פה,
והוא נשאר הנושא אלא שהוא יגיע להמן כמתנה מאת המלך,
בהמשך אסתר אומרת כי נמכרנו אני ועמי, ולכאו' עניין המכירה אינו קיים כבר, ולדברינו ניחא כמו שאמרו חז"ל על משל בעל התל ובעל החריץ א"כ אחשורש מכר את היהודים בתמורה לכספם שניתן כמתנה להמן.


ראיה לדבר ממה שכתוב בהמשך המגילה וכל שרי המדינות ... ועושי המלאכה מנשאים את היהודים

בן מיכאל
הודעות: 1334
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: חקר פרשת הכסף

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' מרץ 19, 2019 11:22 pm

שומר מצווה כתב:הצעת המן היתה - למלך אין שוה להניחם, אם על המלך טוב יכתב לאבדם ועשרת אלפים ככר כסף אשקול על ידי עושי המלאכה להביא אל גנזי המלך. המלך מצידו אומר הכסף נתון לך,
שני שאלות - א, מה הענין של המן לפרט כיצד הוא יתן למלך את הכסף? ב,מדוע המלך אומר לשון נתינה והלא הכסף שייך לכאו' להמן?
נראה לי פשט מחודש אבל מבואר היטב, המן הסביר למלך שזה לא כלכלי להחזיק את היהודים הפרזיטים ועל כן הוא מציע להרוג אותם ומהכסף שלהם הוא יארגן עשרת אלפים ככר, איך? על ידי עושי המלאכה דהיינו שכירי החרב והם יביאו את הכסף אל גנזי המלך,
על פי עיקרון זה ניתן להבין היטב את הפקודה להשמיד... ושללם לבוז, מדוע דרושה פקודה כזו? ולפי ביאורנו עולה נפלא.
בהמשך המגילה מרדכי שולח לאמר לאסתר את פרשת הכסף אשר אמר המן לשקול על גנזי המלך ביהודים לאבדם וכאו' מה זה משנה? לדברינו מובן שזה הנושא המשמעותי פה,
והוא נשאר הנושא אלא שהוא יגיע להמן כמתנה מאת המלך,
בהמשך אסתר אומרת כי נמכרנו אני ועמי, ולכאו' עניין המכירה אינו קיים כבר, ולדברינו ניחא כמו שאמרו חז"ל על משל בעל התל ובעל החריץ א"כ אחשורש מכר את היהודים בתמורה לכספם שניתן כמתנה להמן.

יפה מאד! זה גם מוכח מעוד מקום - הרודוטוס מספר כי כל מיסי הממלכה הפרסית מכל העולפ יחד הגיעו לעשרים אלף ככר כסף, ואם כן לא יכל המן להביא סכום זה לבדו, אלא ודאי כדבריך.

שבענו מטובך
הודעות: 748
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: חקר פרשת הכסף

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ג' מרץ 10, 2020 4:57 pm

נפלא ביותר.

ונתנו ידידים
הודעות: 645
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: חקר פרשת הכסף

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ד' מרץ 11, 2020 10:36 pm

בן מיכאל כתב:
שומר מצווה כתב:הצעת המן היתה - למלך אין שוה להניחם, אם על המלך טוב יכתב לאבדם ועשרת אלפים ככר כסף אשקול על ידי עושי המלאכה להביא אל גנזי המלך. המלך מצידו אומר הכסף נתון לך,
שני שאלות - א, מה הענין של המן לפרט כיצד הוא יתן למלך את הכסף? ב,מדוע המלך אומר לשון נתינה והלא הכסף שייך לכאו' להמן?
נראה לי פשט מחודש אבל מבואר היטב, המן הסביר למלך שזה לא כלכלי להחזיק את היהודים הפרזיטים ועל כן הוא מציע להרוג אותם ומהכסף שלהם הוא יארגן עשרת אלפים ככר, איך? על ידי עושי המלאכה דהיינו שכירי החרב והם יביאו את הכסף אל גנזי המלך,
על פי עיקרון זה ניתן להבין היטב את הפקודה להשמיד... ושללם לבוז, מדוע דרושה פקודה כזו? ולפי ביאורנו עולה נפלא.
בהמשך המגילה מרדכי שולח לאמר לאסתר את פרשת הכסף אשר אמר המן לשקול על גנזי המלך ביהודים לאבדם וכאו' מה זה משנה? לדברינו מובן שזה הנושא המשמעותי פה,
והוא נשאר הנושא אלא שהוא יגיע להמן כמתנה מאת המלך,
בהמשך אסתר אומרת כי נמכרנו אני ועמי, ולכאו' עניין המכירה אינו קיים כבר, ולדברינו ניחא כמו שאמרו חז"ל על משל בעל התל ובעל החריץ א"כ אחשורש מכר את היהודים בתמורה לכספם שניתן כמתנה להמן.

יפה מאד! זה גם מוכח מעוד מקום - הרודוטוס מספר כי כל מיסי הממלכה הפרסית מכל העולפ יחד הגיעו לעשרים אלף ככר כסף, ואם כן לא יכל המן להביא סכום זה לבדו, אלא ודאי כדבריך.

חשבתי שהמן מצא א מהארגזים של מצרים וא"כ קושייתך אינו ראי' של כלום.
יש אנשים שכל הנאתם הוא בזה שלומדים את המקרא באופן שונה מזה שלמדו שלשת אלפים שנה, [ואני הנאתי הוא דוקא כשאני יודע שזכיתי להבין איך למדו כל בני ישראל כל השנים]


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 9 אורחים