עמוד 1 מתוך 1

עצות לשמחת פורים

פורסם: א' מרץ 17, 2019 1:20 pm
על ידי רעואל המדייני
במטותא מנייכו, העלו נא עצות להרבות בשמחת הפורים בחדוותא שלימתא, בלא הוללות וסכלות.
בייחוד בסעודה אשר אין בה שיכור שירומם את האווירה.

Re: עצות לשמחת פורים

פורסם: א' מרץ 17, 2019 1:44 pm
על ידי לענין
רעואל המדייני כתב:במטותא מנייכו, העלו נא עצות להרבות בשמחת הפורים בחדוותא שלימתא, בלא הוללות וסכלות.
בייחוד בסעודה אשר אין בה שיכור שירומם את האווירה.


למה?
אי אפשר לנהוג כהרמ"א ולבקש אוירה של השו"ע...
הקולא של מעט יותר מלימודו מתאימה לאורח חיים מסוים, שגם לאוירה שלו יש אופי מסוים.

Re: עצות לשמחת פורים

פורסם: א' מרץ 17, 2019 2:56 pm
על ידי לבי במערב
כתב הרמב"ם (הלכות מגילה פ"ב הי"ז):
שאין שם שמחה גדולה ומפוארה אלא לשמח לב עניים ויתומים ואלמנות וגרים. שהמשמח לב האמללים האלו דומה לשכינה שנאמר להחיות רוח שפלים ולהחיות לב נדכאים

ושנה דבריו במק"א (הלכות שביתת יום טוב פ"ו הי"ח; שם ה"כ):
וכשהוא אוכל ושותה חייב להאכיל לגר ליתום ולאלמנה עם שאר העניים האמללים. אבל מי שנועל דלתות חצרו ואוכל ושותה הוא ובניו ואשתו ואינו מאכיל ומשקה לעניים ולמרי נפש אין זו שמחת מצוה אלא שמחת כריסו. ועל אלו נאמר זבחיהם כלחם אונים להם כל אוכליו יטמאו כי לחמם לנפשם. ושמחה כזו קלון היא להם שנאמר וזריתי פרש על פניכם פרש חגיכם

כשאדם אוכל ושותה ושמח ברגל לא ימשך ביין ובשחוק וקלות ראש ויאמר שכל מי שיוסיף בזה ירבה במצות שמחה. שהשכרות והשחוק הרבה וקלות הראש אינה שמחה אלא הוללות וסכלות ולא נצטוינו על ההוללות והסכלות אלא על השמחה שיש בה עבודת יוצר הכל שנאמר תחת אשר לא עבדת את ה' אלהיך בשמחה ובטוב לבב מרב כל. הא למדת שהעבודה בשמחה. ואי אפשר לעבוד את השם לא מתוך שחוק ולא מתוך קלות ראש ולא מתוך שכרות.

ובמילים פשוטות: להביא אורחים!

Re: עצות לשמחת פורים

פורסם: א' מרץ 17, 2019 3:04 pm
על ידי לבי במערב
רעואל המדייני כתב:בייחוד בסעודה אשר אין בה שיכור שירומם את האווירה.

איני יודע במה "מרומם" השיכור את האוירה, בד"כ להיפך - הוא מקלקל אותה לחלוטין, עד שלא נותר טעם וריח לסעודת הפורים.
ויש להודות להשי"ת, שאין בקרב הסועדים ולו אחד הנוהג בניגוד לדברי רבותינו מאורי הדורות וגדולי התורה - שאסרו להשתכר כשמביאו לידי קלות ראש (כן, "גם" בפורים!).
ומקרא מפורש צווח ואומר (עקב ח, יא-יד):
הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת ד' אֱלֹקֶיךָ לְבִלְתִּי שְׁמֹר מִצְו‍ֹתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְחֻקֹּתָיו אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם: פֶּן תֹּאכַל וְשָׂבָעְתָּ וגו' וְרָם לְבָבֶךָ וְשָׁכַחְתָּ אֶת ד' אֱלֹקֶיךָ הַמּוֹצִיאֲךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים:

Re: עצות לשמחת פורים

פורסם: א' מרץ 17, 2019 3:31 pm
על ידי רעואל המדייני
דברים נכונים, טובים ויפים.
ומה הלאה? איזו מין פעילות יכולה להעלות שמחה וששון בשולחן פורים משפחתי?

Re: עצות לשמחת פורים

פורסם: א' מרץ 17, 2019 4:18 pm
על ידי דרומי
ראיתי מצטטים מדברי רבינו אביגדור שהובאו בנטעי גבריאל - פורים פרק עג הערה א: "דחייב לבסומי גרסי' ולא גרסינן לאיבסומי, דאם הוא עצמו מבושם עד דלא ידע . . אין זו שמחה להיות הוא בעצמו מטורף. ואי גרסינן לבסומי, ניחא, שהוא שמחה לבעל הבית כשכולם לפניו מטורפים, והוא חכם ומשמח בדבר, לכן יש לו לפזר משלו ולבשם כל בני ביתו".

[יתכן והציטוט כאן לא מדוייק לגמרי, לא בדקתי במקור].

Re: עצות לשמחת פורים

פורסם: א' מרץ 17, 2019 4:19 pm
על ידי לבי במערב
דרומי כתב:ראיתי מצטטים מדברי רבינו אביגדור שהובאו בנטעי גבריאל - פורים פרק עג הערה א: "דחייב לבסומי גרסי' ולא גרסינן לאיבסומי, דאם הוא עצמו מבושם עד דלא ידע . . אין זו שמחה להיות הוא בעצמו מטורף. ואי גרסינן לבסומי, ניחא, שהוא שמחה לבעל הבית כשכולם לפניו מטורפים, והוא חכם ומשמח בדבר, לכן יש לו לפזר משלו ולבשם כל בני ביתו".

ולהעיר, דלאו דוקא שפי' "כל בני ביתו" הוא לבני משפחתו - כ"א לאוכלי שולחנו. וק"ל.

Re: עצות לשמחת פורים

פורסם: א' מרץ 17, 2019 4:25 pm
על ידי סגי נהור
דרומי כתב:ראיתי מצטטים מדברי רבינו אביגדור שהובאו בנטעי גבריאל - פורים פרק עג הערה א: "דחייב לבסומי גרסי' ולא גרסינן לאיבסומי, דאם הוא עצמו מבושם עד דלא ידע . . אין זו שמחה להיות הוא בעצמו מטורף. ואי גרסינן לבסומי, ניחא, שהוא שמחה לבעל הבית כשכולם לפניו מטורפים, והוא חכם ומשמח בדבר, לכן יש לו לפזר משלו ולבשם כל בני ביתו".

[יתכן והציטוט כאן לא מדוייק לגמרי, לא בדקתי במקור].

והם אינם מצווים על השמחה?

Re: עצות לשמחת פורים

פורסם: א' מרץ 17, 2019 6:18 pm
על ידי רעואל המדייני
הנה:
‏‏לכידה.JPG
‏‏לכידה.JPG (92.6 KiB) נצפה 7722 פעמים

Re: עצות לשמחת פורים

פורסם: ב' מרץ 18, 2019 10:01 am
על ידי רעואל המדייני
סגי נהור כתב:
דרומי כתב:ראיתי מצטטים מדברי רבינו אביגדור שהובאו בנטעי גבריאל - פורים פרק עג הערה א: "דחייב לבסומי גרסי' ולא גרסינן לאיבסומי, דאם הוא עצמו מבושם עד דלא ידע . . אין זו שמחה להיות הוא בעצמו מטורף. ואי גרסינן לבסומי, ניחא, שהוא שמחה לבעל הבית כשכולם לפניו מטורפים, והוא חכם ומשמח בדבר, לכן יש לו לפזר משלו ולבשם כל בני ביתו".

[יתכן והציטוט כאן לא מדוייק לגמרי, לא בדקתי במקור].

והם אינם מצווים על השמחה?


צ"ל שבעה"ב מבוגר ובני ביתו בחורים, ודו"ק היטב...

Re: עצות לשמחת פורים

פורסם: ב' מרץ 18, 2019 8:43 pm
על ידי נוטר הכרמים
משונה בעיני לקבוע מסמרות אם ראוי ונכון להשתכר בפורים. הרי אצל חלק מרבותינו זצוק"ל ויבלחט"א לא ראינו הנהגה אחידה וקבועה. היו כאלה שהשתכרו, היו שהתבסמו, והיו שקיימו עד דלא ידע בשינה, והיו שבכל שנה נהגו אחרת.

לענ"ד, 'ערום יעשה בדעת' להרבות השמחה לפי מצבו ומצב הסביבה, יש מי שהשכרות [בגבול] מוסיפה לו הרבה שמחה, ויש להיפך, יש מקומות שהשכרות מתאימה ויש שממש לא. אישית, אני כל שנה מחליט מחדש בשעת מעשה כיצד לנהוג.

כליטאי, אני רוצה להציע, הצעה ראשונה לשמחת פורים שישנן לעצמו שבנוסף לכל המצוות של היום, ולכל הסדרים של פורים, ביום ובלילה, באשמורת ובחצות, וביני לביני, יש מצוה מרכזית של שמחה שמתקיימת ע"י משתה, וזו מצוה גמורה מדברי קבלה, ושמחה, מעבר להיותה 'קיום דין', היא מצב בלב ובנפש וברוח ובנשמה, והיא אמורה להיות פנימית ואמיתית ומפולשת מצד אל צד.

כיצד לשמוח, זה שאלה נוספת.

Re: עצות לשמחת פורים

פורסם: ג' מרץ 19, 2019 1:01 am
על ידי נהר שלום
דרומי כתב:ראיתי מצטטים מדברי רבינו אביגדור שהובאו בנטעי גבריאל - פורים פרק עג הערה א: "דחייב לבסומי גרסי' ולא גרסינן לאיבסומי, דאם הוא עצמו מבושם עד דלא ידע . . אין זו שמחה להיות הוא בעצמו מטורף. ואי גרסינן לבסומי, ניחא, שהוא שמחה לבעל הבית כשכולם לפניו מטורפים, והוא חכם ומשמח בדבר, לכן יש לו לפזר משלו ולבשם כל בני ביתו".

[יתכן והציטוט כאן לא מדוייק לגמרי, לא בדקתי במקור].

מפורסם שהיה מנהג במלכות פרס שהיו משקים בכל כרחם את המשתתפים במשתאות לפני המלך רק כדי לצחוק מהם וזה כוונת "והשתיה כדת אין אונס" [זכור לי שמובא בסוף מגילת אסתר עם פירוש הרב זמיר כהן שליט"א]

Re: עצות לשמחת פורים

פורסם: ג' מרץ 19, 2019 1:13 am
על ידי חרסון
נוטר הכרמים כתב:כליטאי


ולא כ?

(כי אני לא ממש ליטאי, ודי הזדהיתי. מה זה אומר?.....)

Re: עצות לשמחת פורים

פורסם: ג' מרץ 19, 2019 6:25 am
על ידי המעיין
כי אם אתה חסיד אתה לא אמור להיות צריך שנוטר כרמים יגיד לך שיש "מצוה מרכזית של שמחה שמתקיימת ע"י משתה, וזו מצוה גמורה מדברי קבלה וכולי".

Re: עצות לשמחת פורים

פורסם: ג' מרץ 19, 2019 7:35 am
על ידי איתן
איך פעם אמר אחד מחברי בדרך צחות: אני לא מכיר גמרא יותר ליטאית ממגילה ה ע"ב:
והתני רב יוסף שמחה ומשתה וי"ט שמחה מלמד שאסורים בהספד משתה מלמד שאסור בתענית ויום טוב מלמד שאסור בעשיית מלאכה

Re: עצות לשמחת פורים

פורסם: ג' מרץ 19, 2019 9:40 am
על ידי דרומי
חזק!

Re: עצות לשמחת פורים

פורסם: ג' מרץ 19, 2019 12:51 pm
על ידי מקדש מלך
נוטר הכרמים כתב:משונה בעיני לקבוע מסמרות אם ראוי ונכון להשתכר בפורים. הרי אצל חלק מרבותינו זצוק"ל ויבלחט"א לא ראינו הנהגה אחידה וקבועה. היו כאלה שהשתכרו, היו שהתבסמו, והיו שקיימו עד דלא ידע בשינה, והיו שבכל שנה נהגו אחרת.

לענ"ד, 'ערום יעשה בדעת' להרבות השמחה לפי מצבו ומצב הסביבה, יש מי שהשכרות [בגבול] מוסיפה לו הרבה שמחה, ויש להיפך, יש מקומות שהשכרות מתאימה ויש שממש לא. אישית, אני כל שנה מחליט מחדש בשעת מעשה כיצד לנהוג.

הערה נכונה מאוד לענ"ד.
יש כל מיני אנשים שמתביישים להשתכר (אפילו באוירה מתאימה...), וכן כל מיני מצבים שבהם לכל אדם נורמלי לא נעים לעשות כך. ולכאורה פשיטא שבכאלו מקרים אין טעם להשתכר, כי השכרות היא חלק מגדר שמחת הפורים, וכשאין בזה שמחה, ברור שאינו חלק מקיום המצווה.

Re: עצות לשמחת פורים

פורסם: ג' מרץ 19, 2019 5:20 pm
על ידי לענין
פלא.
הרי מר בריה דרבינא שהיה צם כל השנה - כולל שבתות וימים טובים - לא היה צם בפורים. ורואים ששמחת פורים זה לא משהו שתלוי באדם גופיה, אלא הוא בעצם, 'חייב איניש לבסומי', וזהו.

איתן - ענק! שמחתני!

Re: עצות לשמחת פורים

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 3:21 pm
על ידי הא לחמא עניא
תכל'ס
עצות מעשיות עדיין לא קבלנו!!!
הזמן קצר והמלאכה מרובה.

Re: עצות לשמחת פורים

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 3:42 pm
על ידי ישראליק
תפלה לה' - עקימת שפתיים הוה מעשה

Re: עצות לשמחת פורים

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 4:54 pm
על ידי החבר
נוטר הכרמים כתב:משונה בעיני לקבוע מסמרות אם ראוי ונכון להשתכר בפורים. הרי אצל חלק מרבותינו זצוק"ל ויבלחט"א לא ראינו הנהגה אחידה וקבועה. היו כאלה שהשתכרו, היו שהתבסמו, והיו שקיימו עד דלא ידע בשינה, והיו שבכל שנה נהגו אחרת.

לענ"ד, 'ערום יעשה בדעת' להרבות השמחה לפי מצבו ומצב הסביבה, יש מי שהשכרות [בגבול] מוסיפה לו הרבה שמחה, ויש להיפך, יש מקומות שהשכרות מתאימה ויש שממש לא. אישית, אני כל שנה מחליט מחדש בשעת מעשה כיצד לנהוג.

כליטאי, אני רוצה להציע, הצעה ראשונה לשמחת פורים שישנן לעצמו שבנוסף לכל המצוות של היום, ולכל הסדרים של פורים, ביום ובלילה, באשמורת ובחצות, וביני לביני, יש מצוה מרכזית של שמחה שמתקיימת ע"י משתה, וזו מצוה גמורה מדברי קבלה, ושמחה, מעבר להיותה 'קיום דין', היא מצב בלב ובנפש וברוח ובנשמה, והיא אמורה להיות פנימית ואמיתית ומפולשת מצד אל צד.

כיצד לשמוח, זה שאלה נוספת.

אחד מההגדרות של להשתכר זה לצאת מההגבלות, וגם בפשטות, שיכור הוא לאו דווקא אדם שמתפרע אלא שמח ומשמח :).

Re: עצות לשמחת פורים

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 7:24 pm
על ידי מוטי
ידועה השאילה על אמרת אור האורות מהכ''ת שמצוה גדולה להיות בשמחה תמיד, אלא משנכנס אדר מרבים בשמחה ופורים ימי משתה ושמחה, ואין אפשרות לשמוח בימים אלו אלא למי שנתרגל בכך כל השנה...

Re: עצות לשמחת פורים

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 11:16 pm
על ידי מענה איש
אמר פעם אחר מההוגים 'כל רגש שמנסים להפשיט אותו מיד הוא נעלם'
כך שלתת עצות איך לשמוח לא נראה לי מוצלח.
דומה שעיקר הבעיה היא בעצם העלאת השאלה
ראית פעם אבא שנולד לו בן ראשון והוא בא לפורום לשאול איך שמחים????

Re: עצות לשמחת פורים

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 11:28 pm
על ידי חרסון
לא אמנע מלהעתיק כאן מעט מדבריו הנוראים והמרוממים של הרבי מליובאוויטש (פורים תשט"ו), הנוגעים ישירות למבוקש בשמחת פורים. בדידי הווי עובדא, שמעת שנפגשתי בהם פעלו בי ב"ה שינוי גדול ביחס לימי הפורים האלה:

אצל כאו"א צריך להיות לכל-הפחות זמן מיוחד, עת רצון, שבו יפעל על עצמו להטביל את כל גופו ושערותיו באופן שאפילו שערה אחת לא תשאר מחוץ למים, היינו, לפעול ענין של ביטול – "טבילה" אותיות הביטל – בכל מציאותו, "פאַרלירן זיך אינגאַנצן";

וענין זה נוגע גם לזמנים שלאח"ז, על כל השנה כולה – שנעשה אצלו עילוי בכל עניניו, הן בענינים שכליים, והן בענינים פשוטים של מעשה בפועל.

ובפרטיות יותר:

ישנו ענין שנוגע לאדם בעיקר ובעיקר העיקרים – שתהי' אצלו לכל-הפחות רגע מיוחדה שיוכל להפשיט את עצמו ("זיך אויסטאָן") מכל הענינים הצדדיים, אפילו ענינים שנדמה לו שנוגעים בעבודה, ולחשוב ולזכור רק אודות הקב"ה בעצמו – כדברי אדמו"ר הזקן: "מי לי בשמים ועמך לא חפצתי בארץ" (כנ"ל סכ"א).

ולכאורה, הזמן המתאים לזה הוא יום כיפור, שבו בני ישראל הם דוגמת מלאכי השרת, שאינם אוכלים ואינם שותים כו', ועד שאפילו הלבושים שלהם הם לבושים לבנים, כמו מלאכים – "איש אחד לבוש בדים" (כדאיתא במדרש והובא בשו"ע).

אמנם, תורת החסידות מגלה ומבארת שיום הכיפורים אינו אלא כפורים (כנ"ל ס"ח), ובפורים יכולים לפעול ענין זה באופן נעלה יותר אפילו מאשר ביום הכפורים:

ביום הכפורים, כאשר יהודי עומד בתפלה, זועק ובוכה על חטא עון ופשע, ובשעת מעשה מנותק הוא מכל הענינים דלעו"ז – לא יודעים כיצד יהי' מעמדו ומצבו לאחרי שיחזור וירד לעניני עוה"ז, בכל הענינים שמתענה מהם ביוהכ"פ.

ולמעלה מזה הוא המעמד ומצב דימי הפורים, שאז צריך להיות "משלוח מנות איש לרעהו", בענינים של אכילה ושתי' דוקא (שלכן אין יוצאים ידי חובת משלוח מנות על ידי מעות, כי אם ע"י דבר מאכלהומשקה דוקא), ואעפ"כ, יכול יהודי לפעול על עצמו להיות במעמד ומצב כפי שהי' "בימים ההם", שכל בני ישראל "מנער ועד זקן טף ונשים", שכחו מכל עניניהם, וזכרו רק שהם "יהודים" – "כל הכופר בעבודה זרה נקרא יהודי", ש"כל הכופר בה כמודה בכל התורה כולה" – גם ביום חול ובהתעסקות בעניני חול, ובחוץ לארץ, שלא בסמיכות לבית המקדש.

ובזמן זה – בימי הפורים – יכול יהודי לפעול על עצמו ענין האמור, שעי"ז שמטביל שערה נוספת, ממשיך טהרה על השערות ועל כל הגוף כולו, שנעשה כולו טהור.

ובנוגע לפועל:

כאשר יהודים מתאספים יחדיו בעת רצון, ויכולים לנצל זאת להתקשר עם אלקות ולהמשיך זאת על כל השנה כולה – לא יכולים לפעול על עצמם שפלוני ישכח על "ערש-דוי" ("קראַנקן-בעט"), ופלוני ישכח על "טאַנסעלס" (ניתוח הסרת ה"שקדים"), והשלישי ישכח על הגרעון בתקציב, והרביעי ישכח באיזה שעה צריך לקום מחר משנתו, ובמילא צריך לישן בלילה שלפנ"ז, ובמילא צריך לחזור לביתו בזמן המתאים – לאחרי שיחשב גם את משך זמן הנסיעה באוטו, עם כל שאר החשבונות התלויים בזה.

מוטב אילו היו פועלים על עצמם לרגע קטן, בשעתא חדא וברגעא חדא, לשכוח על כל הענינים הגשמיים, ולשכוח אפילו על הענינים שנדמה שהם רוחניים, שמצד זה חושב פלוני אודות חתנו הנמצא במקום פלוני, ופלוני חושב על בנו שנמצא במקום פלוני, והשלישי רוצה שיתקנו את נפשו הבהמית על אתר ("דאָ אויפן אָרט"), שיראה בעיני בשר בשולחן זה ("אויף דעם טיש") כיצד נתהפך היצה"ר שהוא אדמוני ("אַ רויטשינקער") – כדברי ישעי' – כמו הלשון של זהורית שנתהפך ללבן, ואם לאו – הרי זה מבלבל אותו עד כדי כך שהפורים אינו פורים רח"ל, וכדי שיאמר "לחיים" צריכים להבטיח לו שיהי' "ונהפוך הוא", שכן, אם לא בשביל זה – לשם מה ישנו פורים בעולם?!...

אילו הי' שוכח על עצמו – הרי בדרך ממילא הי' מרויח גם טובה נוספת, שהי' שוכח גם על היצה"ר. ומה גם שכיון שנמצאים עוד כו"כ מישראל, הרי זה באופן שישנם ריבוי נפשות אלקיות כנגד נפש בהמית אחת, כדברי אדמו"ר האמצעי.

וא"כ, למה לא לנצל עת רצון זו, ולטבול במי הדעת הטהור – טבילה אותיות הביטל – שכל אחד ישכח על עצמו, ובמילא, לא ידאג אודות הבעלי-בתים, אודות פרנסה, אודות בתו וחתנו ונכדיו,

– אמנם ע"פ תורה רחמי האב על הבן עד שלשה דורות, כפי שלמדים ממ"ש "לי ולניני ולנכדי" ש"עד כאן רחמי האב על הבן", אבל, כל ענינים אלו הם ענינים של חשבונות; אמנם חשבון של קדושה, אבל עדיין בסדר של חשבון, טעם ודעת.

הקב"ה נותן ליהודים יום מיוחד בשנה – פורים, אשר, אפילו ביוהכ"פ בעת נעילה אין חיוב ד"עד דלא ידע", וישנו רק יום אחד ויחיד בשנה, פורים שבו חייב יהודי להיות במעמד ומצב ד"עד דלא ידע", ואז נותן הקב"ה כל שמגיע עבור מעמד ומצב ד"עד דלא ידע";

ותמורת זה – מתקשר פלוני עם ענינים גשמיים, ופלוני מתקשר עם ענינים רוחניים, אבל ענינים הקשורים עם חשבון!

על כגון-דא נאמר "אולת אדם תסלף דרכו", ולאחרי כן, בשושן פורים או ביום שלמחרתו, "על הוי' יזעף לבו" – היתכן שחסר בעבודתו פרט זה, ובמילא, גם בקיום המצוות חסר לו פרט, ובמילא לאח"ז חסר פרט גם בענינים הגשמיים.

צריך לידע שנותנים ליהודי ברירה ואומרים לו: הקשב ("הער זיך אַיין"), אם תקיים את ה"לבסומי בפוריא עד דלא ידע", אזי לוקח הקב"ה את האחריות על עצמו, שלא זו בלבד שלא יזיק בגשמיות, ולא זו בלבד שלא יזיק ברוחניות, אלא היפך הדברים – "ונהפוך הוא" – שמטהרים גם את "בית המן", ועי"ז ממלאים את רצונו של הקב"ה באופן ד"עד דלא ידע", ואז נותנים לו את הכחות – אם רק יעמיד את עצמו במצב כזה – שיוכל להמשיך זאת על כל השנה כולה:

שתהי' לו הצלחה בגשמיות – בין אם יש לזה מקום בשכל בין אם לאו ח"ו,

ועד"ז בנוגע לעבודה רוחנית – שאע"פ שידע איניש מעמדו ומצבו, לאיזה ענינים יכול להגיע ואיזה ענינים הם שלא בערכו, מ"מ, כיון שבימי הפורים "קיימו מה שקיבלו כבר" [היינו, שהכחות לזה ניתנו אמנם במ"ת, אלא שנשאר בהעלם, ולאח"ז נמשך בגלוי ע"י כללות הענין דימי הפורים בימים ההם], ונמשך גם "בזמן הזה" ע"י הענין ד"עד דלא ידע" – יכולים להגיע לתכלית העילוי.

וזוהי בקשתו של הקב"ה: תפעלו על עצמכם רק דבר קטן ("מערניט ווי אַ קטנות"), שבמשך הכ"ד שעות דפורים (וכן משך הזמן שמוסיפים עליהם) יהיו לכל-הפחות רגעים אחדים שבהם תשכחו על עצמכם, ובמילא תשכחו על בני-הבית, ובמילא תשכחו על מה שחסר לכם בגשמיות ומה שחסר לכם ברוחניות, ודוקא באופן כזה תהי' אצלכם היציאה ("דאָס וועט אַייך אַרויסשלעפּן") מעומק תחת לעומק רום, ואז תהי' שמחה בלי גבול, ושמחה זו תומשך על כל השנה כולה.

Re: עצות לשמחת פורים

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 11:57 pm
על ידי ונתנו ידידים
רעואל המדייני כתב:במטותא מנייכו, העלו נא עצות להרבות בשמחת הפורים בחדוותא שלימתא, בלא הוללות וסכלות.
בייחוד בסעודה אשר אין בה שיכור שירומם את האווירה.

קודם כל אפי' אם אין שיכור תהי' אתה קצת בגילופין ותוכל לרומם את המצב. שנית תדליק קצת מוזיקה ותשיר עם הילדים דברים המשמחים, שלישית העבודה שלך להכניס שמחה בבני ביתך הוא תדיר גם בכל שבת וגם בכל יום טוב וגם תמיד וא"כ הבעי' לא מתחיל כאן, והעיצה להיות קצת בשמחה ולהשפיעו.
וטוב מאד לדבר דברים המרוממים כמו על עניני אמונה ועל חביבותו של הקב"ה לישראל ונס בתוך הטבע וכל הטבע מלא ניסים וכו' שהם גם עיקרי העיקרים וגם משמחים את הנפש.

Re: עצות לשמחת פורים

פורסם: ו' מרץ 22, 2019 11:44 am
על ידי דרומי
אחד מהדרכים להגיע לשמחה היא לא להילחץ מענין זה גופא - למה אני לא שמח? שכן לחץ זה גופא מפריע הוא לשמחה מאין כמותו...