מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בן כרך שנמצא במדבר או בספינה מחמת עיכוב, מתי קורא המגילה?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
יוצא פוניבז'
הודעות: 2082
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

בן כרך שנמצא במדבר או בספינה מחמת עיכוב, מתי קורא המגילה?

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ב' מרץ 18, 2019 9:05 pm

ברמ"א (סי' תרפח ס"ה): "ואם הוא במדבר או בספינה, קורא ביום י"ד כמו רוב העולם (כל בו)". ובמשנ"ב (ס"ק יג): "אפילו הוא מבני הכרכין".
ויל"ע, בן כרך שהלך לעיר מרוחקת מהלך כמה ימים, וכשיצא מביתו היה דעתו לצאת את העיר באופן שיחזור לביתו קודם פורים, ובסופו של דבר נתעכב בעיר מחמת אונס, וממילא התאחרה יציאתו מהעיר, כך שיגיע לביתו רק אחרי פורים. ובימי הפורים עצמם הוא יהיה בדרך במדבר או בספינה. מתי יקרא המגילה?
השאלה לפי המשנ"ב ולא לפי החזו"א, כמובן.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: בן כרך שנמצא במדבר או בספינה מחמת עיכוב, מתי קורא המגילה?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' מרץ 19, 2019 12:42 am

יוצא פוניבז' כתב:ברמ"א (סי' תרפח ס"ה): "ואם הוא במדבר או בספינה, קורא ביום י"ד כמו רוב העולם (כל בו)". ובמשנ"ב (ס"ק יג): "אפילו הוא מבני הכרכין".
ויל"ע, בן כרך שהלך לעיר מרוחקת מהלך כמה ימים, וכשיצא מביתו היה דעתו לצאת את העיר באופן שיחזור לביתו קודם פורים, ובסופו של דבר נתעכב בעיר מחמת אונס, וממילא התאחרה יציאתו מהעיר, כך שיגיע לביתו רק אחרי פורים. ובימי הפורים עצמם הוא יהיה בדרך במדבר או בספינה. מתי יקרא המגילה?
השאלה לפי המשנ"ב ולא לפי החזו"א, כמובן.

לא הבנתי במחילה, למה לא שאלתם בפשטות השאלה אם היה במדבר ודעתו לחזור לכרך
ולכאורה אכן אם דעתו לחזור חשוב כבן כרך, אלא דמיירי שאין דעתו לחזור, והו"א כיון ואינו פרוז ליומו שבמדבר אין מנהג כלל, יהיה מיהא בן כרך כדהוה, וקמ"ל דגם במדבר דינו בי"ד.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2082
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: בן כרך שנמצא במדבר או בספינה מחמת עיכוב, מתי קורא המגילה?

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ג' מרץ 19, 2019 1:05 am

מה שעומד מאחורי השאלה הוא שלכאורה בעצם כל מי שנמצא בדרך צריך להיות בגדר נתעכב, שהרי אין לו שום ענין ורצון במקום בו הוא שוהה כעת, ולכאורה לא גרע מנתעכב בעיר שקורא כמקומו בט"ו. וליישב דברי הרמ"א (אם לא נעמיד שמדובר דווקא שנמצא בדרך מהכרך לעיר, ולא בחזור מהעיר לכרך, מה שלא נתפרש בדבריו), לכאורה צ"ל שגם להמצאות בדרך יש מושג של קביעות, וכיון שהיה בדעתו להיות בדרך בימים אלו, לא חשיב כנתעכב לאונסו. וא"כ יש מקום לדון באופן שההתעכבות היתה בעיר, וגרמה איחור לימים שנקבעו להמצאות בדרך, שמצד אחד היה דעתו לחזור בימים אלו לכרכו ורק מחמת עיכוב הוא עדיין בדרך, ומאידך הימים ששוהה בדרך הם קצובים מראש ומלכתחילה היה דעתו לעשות ימים אלו מחוץ לכרכו, ולא שייך בזה לומר שהוא מעוכב באונס (בדומה לזה מי שיצא מכרכו לעשות עסקיו בב' ערים, וכשיצא היה דעתו לחזור לכרכו קודם פורים, ועקב אונס נתעכב בעיר א' ומחמת כן בימי הפורים שוהה בעיר ב' לצורך עסקיו שם, שנראה פשוט שקורא בי"ד כיון שההמצאות בעיר אינה מאונס אלא מרצון, אע"פ שלפי התכנון הראשון היה אמור להיות בימי הפורים בכרך).


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 106 אורחים