עמוד 1 מתוך 1

מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

פורסם: ג' מרץ 19, 2019 8:11 pm
על ידי אבני גזית
בגמרא לא מצאתי סמך לזה.

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

פורסם: ג' מרץ 19, 2019 8:13 pm
על ידי בברכה המשולשת
בשאילתות

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

פורסם: ג' מרץ 19, 2019 8:14 pm
על ידי אבני גזית
ומתי התחילו לנהוג כן?

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

פורסם: ג' מרץ 19, 2019 8:33 pm
על ידי בברכה המשולשת
ככה"נ בתקופת הגאונים המוקדמת (הרי סוכ"ס זה יום נקנור. ויעויין במסכת סופרים)

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

פורסם: ג' מרץ 19, 2019 11:22 pm
על ידי בן מיכאל
אבני גזית כתב:בגמרא לא מצאתי סמך לזה.

ר"ת מדייק כן מי"ג זמן קהילה לכל הוא.

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 9:07 am
על ידי בברכה המשולשת
מפורסם, אך מהרמב"ם ברור שלא ס"ל הכי, וגם ממסכת סופרים נראה ברורות לא כך, וכבר התקשו ראשונים בהסבר דברי ר"ת

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 9:50 am
על ידי הפשוט בפשטותו
כמדומה שהרמב"ם כותב מסברא שכנראה צמו אז כיון שהיה עת צרה

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 3:49 pm
על ידי בברכה המשולשת
דברתי על תענית אסתר לדורות

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 5:35 pm
על ידי גיורא בשמי שמיא
הפשוט בפשטותו כתב:כמדומה שהרמב"ם כותב מסברא שכנראה צמו אז כיון שהיה עת צרה


ד"ז הביא הרא"ש בשם ר"ת, אך הרבמב"ם (פ"ה תעניות ה"ה) כתב רק "זכר לתענית שהתענו בימי המן" ובפשטות היינו התענית הידוע, מדסתם דבריו. הרא"ש מביא תו בשם מס' סופרים שהיה מנהג להתענות ג' ימים באדר, זכר לתענית שהיה בימי מרדכי ואסתר, ולא רצו להתענות בניסן לכן התענו באדר. והגר"א מציין לד' הר"ן ר"ה י"ח ע"ב שמבואר שתענית אסתר נקבע ע"ש הג' ימי תענית שהתענו אז. אך בטוש"ע לא משמע שהדברים קשורים, אלא כמש"כ ר"ת.

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 5:39 pm
על ידי בברכה המשולשת
זו לשון הרמב"ם: ה ונהגו כל ישראל בזמנים אלו, להתענות בשלושה עשר באדר, זכר לתענית שנתענו בימי המן, שנאמר "דברי הצומות, וזעקתם" (אסתר ט,לא)

אם כן, זה "מנהג" ולא דין (כמו ד' צומות) שנהגו ב-"זמנים אלו", דהיינו לא בזמן הגמרא

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

פורסם: ד' מרץ 20, 2019 7:21 pm
על ידי משה דוויק
בעלון קנין תורה דחסידי תו"א פרשת ויקרא, האריכו בענין זה מי שיצלם תע"ב.

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

פורסם: ג' מרץ 10, 2020 2:50 pm
על ידי עושה חדשות
בענין תענית אסתר -
אחרי מש"כ ברמב"ם שהצום הוא "זכר לתענית שהתענו בימי המן", יש לשאול האם תענית אסתר זה צום של תשובה כשאר צומות אשר נועדו "כדי לעורר הלבבות ולפתוח דרכי התשובה ויהיה זה זכרון למעשינו הרעים ומעשה אבותינו שהיה כמעשינו עתה עד שגרם להם ולנו אותן הצרות שבזכרון דברים אלו נשוב להיטיב", או זכר בעלמא ותל"מ.

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

פורסם: ג' מרץ 10, 2020 4:41 pm
על ידי הפשטן
אבני גזית כתב:בגמרא לא מצאתי סמך לזה.


מבלי להתיימר לענות, רק אציין אגב אורחא, שגם קהילת ביתא ישראל (המוזכרת ברדב"ז) נוהגת להתענות, והם - לפי מסורתם - גלו לארץ כוש/חבש לפני חורבן הבית.

אגב, הרדב"ז (הנחשב כאחד מאחרוני הראשונים ואיכא דאמרי מראשוני האחרונים אך עכ"פ מובא פעמים רבות בבית יוסף), כתב בשו"ת שלו ח"ד סי' רט: "מארץ כוש הנקרא אלחבש", ובח"ז סי' ה כתב: "הבאים מארץ כוש הם משבט דן בלי ספק", ושם סי' ט כתב: "מארץ כוש הנקרא אל חבאש...ושבט דן אשר שוכנים בהרי כוש". ומעי"ז כתב הכפתור ופרח (סי' נו) לגבי זיהוי כוש עם חבש.
ורב גוברי' וחילי' דהאי גברא רבה - הרדב"ז - להעיד בפנינו בעניין זה, ובמיוחד שדעתו על קהילת ביתא ישראל של אתיופי' אינה דיעה יחידאה - שהלא עלי' סמכו הלכה למעשה הרב עובדי' זצ"ל ותלמידיו.

ומי שעוד מסופק בזה, מוזמן לעיין:
כאן: viewtopic.php?f=7&t=40772&start=160#p557490
ואח"כ כאן: viewtopic.php?f=7&t=40772&start=200#p557554

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

פורסם: ג' מרץ 10, 2020 5:16 pm
על ידי יבנה

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

פורסם: ג' מרץ 10, 2020 5:20 pm
על ידי הפשטן


וע"ש בטוקבק הראשון (של ארי' שור), המאשר את השורה הראשונה שבהודעתי שמעל הודעתך.

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

פורסם: ג' מרץ 10, 2020 6:08 pm
על ידי יבנה
נשאר לברר מה בדיוק מנהג האיתיופים, ממתי, ומהיכן בא להם.
אשאיר זאת לחוקרי הדתות והפולקלור האפריקאית.

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

פורסם: ד' מרץ 11, 2020 3:40 am
על ידי לבי במערב
ה'שאלתות' פי' כן בלשון הגמרא, שכן כתב (שאילתא סז):
אבל תענית, בין כרכים בין כפרים בין עיירות כולן מתענין בשלשה עשר באדר. דאמר שמואל בר רב יצחק: שלשה עשר זמן קהילה לכל היא [מגילה ב, א], שנאמר "ושאר היהודים אשר במדינות המלך נקהלו ועמד על נפשם ביום שלשה עשר לחדש אדר". מאי 'קהילה', יום תענית; ומאי 'יום כניסה', שמתכנסים בו ויושבין בתענית ומבקשים רחמים.
. . כך פירשו חכמים, 'יום כניסה' - יום תענית הוא, שהקהל מתכנסין ומתענין בו בי"ג באדר; שכך כתוב, "נקהלו היהודים ועמֹד על נפשם ביום שלשה עשר לחדש אדר", מכאן את למד שי"ג תענית ובי"ד שמחה ומשתה . .

[ובהמשך הדברים שם נתפרש, שכבר בזמן שביהמ"ק הי' קיים נהגו בתענית זו].

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

פורסם: ד' מרץ 11, 2020 9:45 am
על ידי יבנה
במאמר הנ"ל בספרים בלוג מבואר ששאילתא הזאת אינו לבעל השאילתות ונוסף אח"כ.

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

פורסם: ד' מרץ 11, 2020 2:43 pm
על ידי לבי במערב
יבנה כתב:במאמר הנ"ל בספרים בלוג מבואר ששאילתא הזאת אינו לבעל השאילתות ונוסף אח"כ.

ולכן?

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

פורסם: ד' מרץ 11, 2020 10:05 pm
על ידי יבנה
לבי במערב כתב:
יבנה כתב:במאמר הנ"ל בספרים בלוג מבואר ששאילתא הזאת אינו לבעל השאילתות ונוסף אח"כ.

ולכן?

הבאת ידיעה על דעת השאילתות, והבאתי ע"ז ידיעה שאינו לבעל השאילתות.

Re: מה המקור הראשון לחיוב תענית אסתר?

פורסם: ה' מרץ 12, 2020 3:45 pm
על ידי עזריאל ברגר
לבי במערב כתב:[ובהמשך הדברים שם נתפרש, שכבר בזמן שביהמ"ק הי' קיים נהגו בתענית זו].

צע"ג, דהא יום טוב הוא במגילת תענית!
ועוד, שלפני שבטלה מגילת תענית היה אסור להתענות בו משום "ימים שלפניהם"!