מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'אורה זו תורה' במשנת רבינו הנתיבות

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

'אורה זו תורה' במשנת רבינו הנתיבות

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' מרץ 19, 2019 10:26 pm

'וניתן להם השגה גדולה'

כתב רבינו הנתיבות בפירושו 'מגלת סתרים' עה"פ ליהודים היתה אורה, וז"ל,
ובמס' מגילה אמרו חז"ל... אורה זו תורה ושמחה זו יום טוב וששון זה מילה ויקר זו תפילין, והוא תמוה דאטו לא היו נימולים קודם הנס. ועוד כיון שחשב תורה הרי כל המצוות בכלל.
לכן נראה בכוונתם דהנה בסנהדרין (כד א) אמרו במחשכים הושיבני כמתי עולם אמר רבי ירמיה: זה תלמודה של בבל. ופירש"י שלמודם היה מסופק בידם. לזה אמר שבשעת הנס היה תוקף השפעת הש"י וניתן להם השגה גדולה, והתורה היא אורה שהיא היפך החושך וכו'.
[מובא בספר שיח צדק להגרד"צ קרלנשטיין זצוק"ל].

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'אורה זו תורה' במשנת רבינו הנתיבות

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' מרץ 19, 2019 10:28 pm

במחשכי תלמודה של בבל

ונראה להרחיב מעט המכוון באור יקרות זה המאיר את המחשכים בלימוד התורה הקדושה.

הנה רש"י ועוד ראשונים, וכן נראה ריהטת פשטות הגמ' נראה שדרשו את בני בבל ואת תלמוד בבלי לגנאי, שהלימוד אינו ברור ומחוור להם.

אבל בדברי כמה קדמונים נראה שפירשו לשבח, יעויין ביד רמ"ה שם באחד הפירושים, "לפי שיש לו טעמים עלומים וצפונים כמים עמוקים", וזה לקוח מלה במלה מפירוש רבינו חננאל כאן, וראה עוד ברש"י חגיגה י, א שג"כ נתפרש להדיא שתלמוד בבלי הוא עמוק.

ובספר באר שבע (סנהדרין קט, א) על דברי הגמ' שם, בבל ובורסיף סימן רע לתורה כו', הרבה לתמוה מהרבה מאמרי חז"ל שנתפרש שבח חכמי בבל ותלמודם, ואח"כ מוסיף פליאה בזה"ל,
ועוד שהרי כל הגמרא מלא על כל גדותיו איך מעולם מימות עזרא ואילך נתגברה התורה בבבל, וכל שכן בימי רב, וכן בימי רב אשי דאמרינן (לעיל לו, א וגיטין נט, א) מימות רבי ועד רב אשי לא מצינו תורה וגדולה במקום אחד, ובפרק קמא דגיטין (ו, א) נמי אמרינן דבבל כארץ ישראל לגיטין שאין צריך לומר בפני נכתב ובפני נחתם מפני שהן בקיאין בתורה
. ויעו"ש בכל דבריו שנדחק שבבל היינו העיר בבל דומיא דבורסיף ולא כל מדינת בבל.

וכן תמה בשל"ה הקדוש (תולדות אדם בית חכמה תניינא), "ולפום ריהטא מאד תמוה, כי היא אור ומאיר עינינו, וגם התורה היא חיינו ואורך ימינו, וקורא אותה 'מתי עולם'".

ופשר דבר מצינו בחידושי הריטב"א ביומא (נז, א) על דברי הגמ' שם, משום דדיירי בארעא דחשוכה אמרי שמעתתא דמחשכן. וז"ל,
פירש הרמב"ם ז"ל בתשובת שאלה דר' ירמיה לטעמיה דאמר במחשכים הושיבני כמתי עולם זה תלמוד בבלי וטעמא משום דלא נהירי להון טעמי דמתנייתא כהלכה כמה דנהירי לרבנן דא"י, ור' זירא נמי (ב"מ פה א) בעי דלשתכח לי' טעמי דבבלאי משום דלא נהירן ליה בתר דשמע טעמי דמערבא, דמנהגא דעלמא דמדכר איניש טפי מאי דגמר ברישא, מיהו לאו בכל הדורות היו כן אלא בימי רבה ורב יוסף ואביי ורבא דהוו להו שמדות כדאיתא בפרק השוכר את הפועלים (ב"מ פו א), ואמרינן נמי בפרק אלו טריפות (חולין מו א) ערקו רבה ורב יוסף ור' זירא קרי להו ערוקאי שהיו בורחין מחמת השמדות ואמר להו ר' זירא שעם כל זה לא ישכחו דברי תורה, ואמרינן בפרק המנחות והנסכים (מנחות קג ב) והיו חייך תלואים לך מנגד זה הלוקח תבואה משנה לשנה ואם כך ללוקח תבואה משנה לשנה, כש"כ לשמדות שיש בו סכנת נפשות, וזהו טעמן של ר' זירא ור' ירמיה, אבל אח"כ נתגברה התורה בבבל כש"כ בימי רב אשי דאמרינן מימות רבי ועד רב אשי לא מצינו תורה וגדולה במקום אחד, ע"כ דברי רבינו ז"ל. וחיים הם למוצאיהם.

ובפי' הכותב לעין יעקב הובאו דברים אלו בשם הריטב"א משמיה דהרמב"ן, ברם תשובה זו מובאת בשו"ת הרמב"ם (סימן תלז), ובהערות שם נכתב שתשובה זו אינה לא לרמב"ם ולא לרמב"ן, אלא לר' מימון אבי הרמב"ם, והדפיסה פריימן ז"ל בתרביץ ש"ו ספר ג' עמ' ק.

ובספר עין אליהו על אגדות הש"ס להג"מ אליהו שיק ביאר על פי דברי המדרש תנחומא (פרשת נח סימן ג), וז"ל,
לפי שלא כרת הקדוש ברוך הוא ברית עם ישראל אלא על התורה שבע"פ שנאמר כי על פי הדברים האלה כרתי אתך ברית ואמרו חז"ל לא כתב הקדוש ברוך הוא בתורה למען הדברים האלה ולא בעבור הדברים האלה ולא בגלל הדברים אלא ע"פ הדברים וזו היא תורה שבע"פ שהיא קשה ללמוד ויש בה צער גדול שהוא משולה לחשך שנאמר העם ההולכים בחשך ראו אור גדול אלו בעלי התלמוד שראו אור גדול שהקב"ה מאיר עיניהם באיסור והתר בטמא ובטהור, ולעתיד לבא ואוהביו כצאת השמש בגבורתו.

ונראה שהמקובץ והעולה מכלל הדברים הוא שבארץ בבל היו עמלים ויגעים בתורה שבעל פה יותר מכל המקומות, ונחתו לעומקם של דברים הגנוזים והמוחבאים בפנימיותם יותר מכל המקומות, אך אליה וקוץ בה, שפעמים מתוך שלא היה להם הצילותא דשמעתתא כראוי מחמת הצרות והשמדות לא היו השמועות יוצאות מחוורות ומלובנות כראוי.

ולכן חשיב במחשכים לתלמוד של בבל, ובכל הזמנים היו מתחילה 'העם היושבים בחושך' בלימוד מתוך צער, ויעו"ש עוד בהמשך לשון התנחומא, "ללמדך שכל מי שאוהב עושר ותענוג אינו יכול ללמוד תורה שבע"פ לפי שיש בה צער גדול ונדוד שינה ויש מבלה ומנבל עצמו עליה", ובזמן רבינא ורב אשי שסידרו לנו התלמוד זכו המה ל'ראו אור גדול' שנתגברה התורה וראו נפלאות בבהירות אור התורה.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'אורה זו תורה' במשנת רבינו הנתיבות

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' מרץ 19, 2019 10:28 pm

אור הבהירות של עיון התורה

ועל דרך זה נראה לבאר דברי הנתיבות "שבשעת הנס היה תוקף השפעת הש"י וניתן להם השגה גדולה, והתורה היא אורה שהיא היפך החושך", שבימי מרדכי ואסתר האירה להם התורה והיתה להם בהירות ואורה בעמקי התורה שבע"פ.

וזהו האור הגנוז של תורה שבע"פ כמו שכתב ר' צדוק הכהן מלובלין בהרבה מקומות, וז"ל בספר פרי צדיק (שמות לראש חודש אדר ראשון),
ואור הראשון נגנז לעמלי תורה שבעל פה כמו שאמרו במדרש על פסוק העם ההולכים בחושך ראו אור גדול... וכן בפורים אחר מחיית עמלק כתוב ליהודים היתה אורה זו תורה שבעל פה.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'אורה זו תורה' במשנת רבינו הנתיבות

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' מרץ 19, 2019 10:29 pm

קיימו מה שקבלו כבר

והנה במדרש תנחומא שם איתא עוד,
ולא קבלו ישראל את התורה עד שכפה עליהם הקדוש ברוך הוא את ההר כגיגית שנאמר ויתיצבו בתחתית ההר (שמות י"ט) ואמר רב דימי בר חמא א"ל הקדוש ברוך הוא לישראל אם מקבלים אתם את התורה מוטב ואם לאו שם תהא קבורתכם, ואם תאמר על התורה שבכתב כפה עליהם את ההר והלא משעה שאמר להן מקבלין אתם את התורה, ענו כלם ואמרו נעשה ונשמע מפני שאין בה יגיעה וצער והיא מעט אלא אמר להן על התורה שבע"פ שיש בה דקדוקי מצות קלות וחמורות והיא עזה כמות וקשה כשאול קנאתה, לפי שאין לומד אותה אלא מי שאוהב הקדוש ברוך הוא בכל לבו ובכל נפשו ובכל מאודו וכו'.

והנה אחר שנתבאר לן שזכו לאור גנוז מיוחד להאיר את מחשכי הצער של תורה שבעל פה יובנו היטב דברי הגמ' בשבת (פח, א):
ויתיצבו בתחתית ההר, אמר רב אבדימי בר חמא בר חסא: מלמד שכפה הקדוש ברוך הוא עליהם את ההר כגיגית, ואמר להם אם אתם מקבלים התורה מוטב, ואם לאו שם תהא קבורתכם. אמר רב אחא בר יעקב מכאן מודעא רבה לאורייתא. אמר רבא אף על פי כן, הדור קבלוה בימי אחשורוש. דכתיב קימו וקבלו היהודים, קיימו מה שקיבלו כבר.

ולפי האמור יש לומר שבימי אחשורוש קבלו מאהבה את תורה שבעל פה אחר שזכינו לאור הגדול שהאיר את המחשכים.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'אורה זו תורה' במשנת רבינו הנתיבות

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' מרץ 19, 2019 10:30 pm

ראוי לשמוח בשמחת התורה'

ובדרכי משה (סימן תרצה ס"ק א),
כתב המרדכי בסוף פרק קמא דמגילה (סי' תשפט) ופרק המקבל בבא מציעא (ע"ג דף קמ"ד) (סי' שצח) ועדיף פורים כיום שניתנה בו התורה כי הא (פסחים סח ב) דמר בריה דרבינא הוה יתיב כל שתא בתעניתא לבד מעצרת ופורים וכו'.
[וראיתי מובא שכן איתא בספר הלכות גדולות הל' פורים].
ובשל"ה (מסכת מגילה פרק דרך חיים תוכחת מוסר אות ס), וז"ל,
ויחשוב, כי זה היום של פורים הוא גמר קבלת התורה... קיימו מה שקבלו כבר. ועל זה בא הרמז 'והדת נתנה בשושן הבירה' (שם ח, יד), רצה לומר, דת של תורה. על כן ראוי לשמוח בשמחת התורה.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 82 אורחים