מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

"ממוכן זה דניאל", כיצד להבין זאת?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
עקביה
הודעות: 2728
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

"ממוכן זה דניאל", כיצד להבין זאת?

הודעהעל ידי עקביה » ו' מרץ 22, 2019 12:33 am

על הגמרא (מגילה יב:) האומרת שממוכן זה המן, אומרים תוספות:
ממוכן - יש מדרש שהיה דניאל, ולפי שהיה נשוי לשרית שהיתה גדולה ממנו, שלא היה יכול לכופה לדבר כלשונו, יעץ לעשות כן.

זה נשמע מאד מוזר שאת הגינויים שאומרת שם הגמרא על המן - הדיוט קופץ בראש, אלמלא אגרות הראשונות וכו' (כלומר שמהאגרות של "להיות כל איש שורר בביתו" וגו' נכרת טיפשותו של שולחם) - נצטרך להדביק על דניאל.

תחילה חשבתי שאולי דניאל עשה את זה במטרה להרוג את ושתי, שכן היא הייתה מסיתה את אחשורוש שלא להרשות את בניית בית המקדש (ספרי דאגדתא על אסתר א יב), ומלבד זה הייתה מרשעת גדולה, כידוע מייחסה לבנות ישראל.

ואולי אפשר לפרש כך את כוונתו לפי האופן בו מובאים הדברים בפרקי דרבי אליעזר (פמ"ט):
רַבִּי זְכַרְיָה אוֹמֵר מְגַלְגְּלִין זְכוּת עַל יְדֵי זַכַּאי, עַל יְדֵי דָּנִיֵּאל שֶׁהָיָה מְמוּכָן, נִתְגַּלְגְּלָה הַמַּלְכוּת עַל אֶסְתֵּר. לְפִי שֶׁאָמַר לַמֶּלֶךְ אַל תִּבְכֶּה, שֶׁכָּל מַה שֶׁעָשִׂיתָ לְוַשְׁתִּי כַּתּוֹרָה עָשִׂיתָ, וְכָל הַמְקַיֵּם מִצְוַת הַתּוֹרָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְקַיֵּם מַלְכוּתוֹ, שֶׁכָּךְ כָּתוּב בַּתּוֹרָה וְהוּא יִמְשָׁל בָּךְ [בראשית ג, טז].

אבל מהמדרש באופן שהביאוהו תוס' נראה שהסיבה הייתה בעיות בשלום בית.

בכלל, תמיהות נוספות עולות ממדרש זה:
1. מי היא אותה "שרית", האם יעלה על הדעת שהייתה גויה ח"ו?
2. בהנחה שלא, איזו יהודיה הגיעה למעמד בכיר יותר מדניאל?
3. שמא הייתה גיורת, אבל זה עצמו מעמיד אותה במקום נחות מדניאל, וכיצד תשתרר עליו?
4. וכי לדניאל, שהיה חכימא דיהודאי, היו בעיות מטופשות שכאלה בשלום בית עד שהיה צריך את החוק הנלעג הזה כדי לפתור אותן?


אחר זמן מצאתי בפירוש שלל דוד (לרי"ד זינצהיים) על אסתר (א טז) שכתב על הדעה שממוכן זה דניאל:

אמנם קשה למה הוצרך התרגום (תרגום שני, יובא להלן. ע) לומר שעשה כן בשביל אשתו, ולמה לא פירש שעשה כן כדי להמית את ושתי המרשעת, והרי התרגום אמר בעצמו כיון שעל ידו נעשו כמה נסים נגזר מן השמים שעל ידו תתקטל ושתי. ונראה ודאי דלאו מטעם אשתו עשה כן דניאל אלא ודאי עשה כדי שתמות ושתי, כי ודאי לא נעלם ממנו דעתה, וגם כי נגזר מן השמים כמו שדרשו חז"ל והכיתי לבבל שם ושארית. אמנם באמת הך עצה שנתן להמית את ושתי היה סכנה גדולה, כשוך חמת המלך יזכור את ושתי וינקם מנותן העצה להמיתה, וכיון דאין לו טענה להתנצל יאמר המלך בודאי עשה כן משנאתו לושתי. ולכן אילו לא היתה לו אשה גדולה ממנו לא היה לו ליעץ כזאת למלך מבלי מצוא מנוס להתנצל, אבל כיון שהיתה לו אשה גדולה ממנו שלא רצתה לדבר כלשונו, מעתה יש לו להתנצל כי עשה כן לא לשנאת ושתי אלא לטובתו בשביל אשתו שתדבר כלשונו. אבל באמת צדיק זה לא היתה כוונתו לכך, רק עיקר כוונתו לשם שמים שושתי תומת. ולזה נקרא שמו ממוכן, דאילו בהמן שפיר נקרא ממוכן שמוכן לפורענות, אבל דניאל שנקרא ממוכן לטובה א"כ בודאי בכוונה מכוונת עשה כן.


דברי התרגום שני מובאים בזה במלואם. לענ"ד קשה מאד להכניס בהם את פירוש השלל דוד, וישפטו הקוראים (ועדיין צריכות יישוב שאר השאלות דלעיל):

[טז] וַאֲמַר מְמוּכָן דְּהוּא דָנִיֵאל וּלמָא אִתקְרִי שְׁמֵיהּ מְמוּכָן מַטוּל דְּכַד גְּלוּן שִׁבטָא דְבֵית יְהוּדָה לְבָבֶל גְּלוּן עִמְהוֹן חֲנַניָה מִישָׁאֵל וַעֲזַריָה וַהֲוָה דָנִיֵאל בְּגָלוּתָא וְאִתעֲבֵיד עַל יְדוֹי נִסִין וּגבוּרָן וְתוּב עַל יְדוֹי דְּדָנִיֵאל אִתגְּזַר מִמְרוֹמָא דְּתִתקְטֵיל וַשׁתִּי מַלכְּתָא בְּגִין כֵּין אִתקְרִי שְׁמֵיהּ מְמוּכָן מְתֻקַן וַאֲמַר מְמוּכָן קֳדָם מַלכָּא וְשִׁלטוֹנַיָא דְּהַכֵין הִיא גְזֵירַת מַלכָּא בְּזִמנָא דַהֲווֹן יְהִיבִין עֵיצוּ הֲווֹן שַׁלִיטִין זְעֵירֵי הֲווֹ עָיְיצִין קֳדָמוֹי וְאִין שְׁפַרַת עֵיצָא עֲבַדוּ יָתַהּ וְאִי לָא שְׁפַרַת עֵיצוּ דְרַברְבִין מִנְהוֹן וּממוּכָן הֲוָה זְעֵירָא דְכוּלְהוֹן וְהוּא יָהֵיב עֵיצְתָא קַמַיתָּא קֳדָם מַלכָּא וְהוּא מְמוּכָן הֲוָה שָׁקֵיל אִיתְּתָא פַרסָיְתָא וַהֲוָת עַתִּירָא מִינֵיהּ וְלָא הֲוָת צָביָא דִּתמַלֵיל עִימֵיהּ אֵלָא בְלִישַׁנָא דְפַרסָאֵי וַאֲמַר מְמוּכָן בְּגַרמֵיהּ כְּעַן אַשׁכַּחִית עִילְתָא לְמִכבַּשׁ יָת כָּל נְשַׁיָא דְּיִהוְיָן מְיַקְרָן גֻּברֵיהוֹן בְּכֵין אֲמַר מְמוּכָן קֳדָם מַלכָּא וְשִׁלטוֹנַיָא לָא עַל מַלכָּא בִלחוֹדוֹהִי אַסטֵית וַשׁתִּי מַלכְּתָא אֵלָא עַל כָּל עַמְמַיָא וְעַל כָּל שִׁלטוֹנַיָא דְּאִית בְּכָל מְדִינָתָא דְּמַלכָּא אֲחַשׁוֵרוֹשׁ: [יז] אֲרוּם יִפּוֹק פִּתגָמָא דְמַלכוּתָא עַל כָּל נְשַׁיָא לְמִהוֵי שָׁיְטִין בַּעלֵיהוֹן בְּעֵינֵיהוֹן וּתהֶא אָמְרָה אִיתְּתָא לְבַעלַהּ דִּלמָא אַתּ יַקִיר מִן מַלכָּא אֲחַשׁוֵרוֹשׁ דַּאֲמַר דְּתֵיתֵי וַשׁתִּי מַלכְּתָא קֳדָמוֹי וְלָא צְבָת לְמֵיתֵי: [יח] וְיוֹמָא הָדֵין אָמְרֵי שַׁלִיטָתָא דְפָרַס וּמָדַי דִּשׁמַעוּ יָת מִלַיָא דְמַלכְּתָא לְכָל שִׁלטוֹנַיָא כְּמִסַת דִּיהֵי סוּסָתָא לְמִרכַּב עֲלוֹהִי: [יט] וּבִזמָן דִּגזַר מְמוּכָן גְּזֵירְתָא הָדָא דְּחַל מִנַפשֵׁיהּ וַאֲמַר וְכַד תֵּיעוֹל וַשׁתִּי וְתִשׁמַע גְּזֵירְתָא הָדָא דִגזַרִית עֲלַהּ תֵּידוּן יָתִי דִינִין בִּישִׁין וְתִקטוֹל יָתִי אֵלָא אֲחַוֵי דְּמִילֵי אֲחַשׁוֵרוֹשׁ מַלכָּא דְלָא תֵיעוֹל וַשׁתִּי קֳדָמוֹי וְאוֹמֵי יָתֵיהּ בְּמוֹמָתָא דְפַרסָאֵי וּמָדָאֵי דְּלָא יִבטוּל דְּלָא תֵיעוֹל וַשׁתִּי קֳדָמוֹי דְּמַלכָּא אֲחַשׁוֵרוֹשׁ וּמַלכוּתַהּ יִתֵּן מַלכָּא לַחֲבִרתַּהּ דְּטָבָא מִינַהּ: [כ] וְיִשׁתְּמַע פִּתגָמָא דְמַלכָּא דְיַעֲבֵיד בְּכָל מַלכוּתֵיהּ אֲרוּם סַגִּיאָה הִיא וְכָל נְשַׁיָא יִתְּנוּן יְקָרָא לְבַעלֵיהוֹן מִן עַתִּירָא וְעַד מִסכֵּינָא מִן רַברְבָנָא וְעַד זְעֵירָא: [כא] וּשׁפַר פִּתגָמָא קֳדָם מַלכָּא וְרַברְבָנַיָא וַעֲבַד מַלכָּא כְּפִתגָם מְמוּכָן: [כב] וּשׁלַח מַלכָּא אִיגְּרָתָא עַל כּוּלְהוֹן מְדִינָתָא דְמַלכָּא אֲחַשׁוֵרוֹשׁ עַל מְדִינְתָא וּמדִינְתָא הֵיך כְּתָבַהּ וְעַל עַמָא וְעַמָא הֵיך לִישָׁנַהּ לְמִהוֵי כָל גֻּברָא מִתיַקַר בְּבֵיתֵיהּ וּמַטוּל דְּלָא הֲוָת אִיתְּתֵיהּ דִּממוּכָן מְמַלְלָא עִמֵיהּ אִתכְּתַבַת אִיגַּרתָּא הָדָא דְּיִהוֵי כָל גְּבַר וּגבַר מִתיַקַר בְּבֵיתֵיהּ וּמִתמַלַל עִמֵיהּ הֵיך לִישָׁנֵיהּ:

עקביה
הודעות: 2728
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: "ממוכן זה דניאל", כיצד להבין זאת?

הודעהעל ידי עקביה » ו' מרץ 22, 2019 12:33 pm

אגב,
תוספות רא"ש (מגילה יב:) מקשה ומתרץ:
ממוכן זה המן. וקשיא דבתרגום מגילה קאמר ממוכן זה דניאל, וי"ל דתרתי ממוכן הוו.

ולא זכיתי להבין.
הלא הגמרא והתרגום שני מדברים שניהם על ממוכן שיעץ מה שיעץ בפ"א של מגילת אסתר, והיכן היו שני ממוכן?

עקביה
הודעות: 2728
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: "ממוכן זה דניאל", כיצד להבין זאת?

הודעהעל ידי עקביה » א' מרץ 24, 2019 9:25 pm

ועוד הערה על תוס' רא"ש בקשר לדניאל:

תוספות הרא"ש מסכת מגילה דף טו עמוד א
איהו לא אזל. איתא בתרגום שהמן הרגו להתך לפי שהיה סרסור בין מרדכי לאסתר, ופליגא לההיא דבבא בתרא דפרק השותפין (ד' א') דאמרינן התך זה דניאל, והיאך יכול להיות שהשליכוהו לגוב אריות ולומר שהרגו המן.

וזהו מדרש פליאה. וכי הבין התוס' רא"ש שדניאל מת בגוב האריות?

בן מיכאל
הודעות: 1084
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: "ממוכן זה דניאל", כיצד להבין זאת?

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' מרץ 24, 2019 9:56 pm

להיפך! שמאחר שניצל בנס גלוי מגוב האריות, ק"ו שינצל מהמן.
נ. ב. דרך חז"ל בדרשותיהם, לומר פלוני הוא פלוני.

חרסון
הודעות: 584
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: "ממוכן זה דניאל", כיצד להבין זאת?

הודעהעל ידי חרסון » א' מרץ 24, 2019 10:03 pm

עקביה כתב:אגב,
תוספות רא"ש (מגילה יב:) מקשה ומתרץ:
ממוכן זה המן. וקשיא דבתרגום מגילה קאמר ממוכן זה דניאל, וי"ל דתרתי ממוכן הוו.

ולא זכיתי להבין.
הלא הגמרא והתרגום שני מדברים שניהם על ממוכן שיעץ מה שיעץ בפ"א של מגילת אסתר, והיכן היו שני ממוכן?


לחומר הקושיא י"ל שכוונתם לחלק בין ממוכן שהי' מרואי פני המלך לממוכן שיעץ למלך בקשר לושתי. (ואגב כך יתורץ שפליגא אמ"ד הדיוט קופץ בראש, שהרי הוא בנוי על ההנחה שחד נינהו).

עקביה
הודעות: 2728
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: "ממוכן זה דניאל", כיצד להבין זאת?

הודעהעל ידי עקביה » ב' מרץ 25, 2019 7:43 am

בן מיכאל כתב:
עקביה כתב:ועוד הערה על תוס' רא"ש בקשר לדניאל:

תוספות הרא"ש מסכת מגילה דף טו עמוד א
איהו לא אזל. איתא בתרגום שהמן הרגו להתך לפי שהיה סרסור בין מרדכי לאסתר, ופליגא לההיא דבבא בתרא דפרק השותפין (ד' א') דאמרינן התך זה דניאל, והיאך יכול להיות שהשליכוהו לגוב אריות ולומר שהרגו המן.

וזהו מדרש פליאה. וכי הבין התוס' רא"ש שדניאל מת בגוב האריות?

1. להיפך! שמאחר שניצל בנס גלוי מגוב האריות, ק"ו שינצל מהמן.
2. נ. ב. דרך חז"ל בדרשותיהם, לומר פלוני הוא פלוני.

1. זו תקווה יפה, אבל לא סיבה לקושיית "לא יתכן" ששואל התוס' רא"ש. מה גם שיש לחלק ולומר שהמן הוא בעל בחירה, כדברי האוה"ח בפ' וישב.
2. כשהזהות בין אנשים מדלגת על תקופות, כמו למשל לבן הארמי=בלעם=כושן רשעתיים, י"ל שאין הדברים כפשוטם, אבל במקרה הזה לא נראה שאין הכוונה כפשוטו ממש.

עקביה
הודעות: 2728
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: "ממוכן זה דניאל", כיצד להבין זאת?

הודעהעל ידי עקביה » ב' מרץ 25, 2019 7:48 am

חרסון כתב:
עקביה כתב:אגב,
תוספות רא"ש (מגילה יב:) מקשה ומתרץ:
ממוכן זה המן. וקשיא דבתרגום מגילה קאמר ממוכן זה דניאל, וי"ל דתרתי ממוכן הוו.

ולא זכיתי להבין.
הלא הגמרא והתרגום שני מדברים שניהם על ממוכן שיעץ מה שיעץ בפ"א של מגילת אסתר, והיכן היו שני ממוכן?


לחומר הקושיא י"ל שכוונתם לחלק בין ממוכן שהי' מרואי פני המלך לממוכן שיעץ למלך בקשר לושתי. (ואגב כך יתורץ שפליגא אמ"ד הדיוט קופץ בראש, שהרי הוא בנוי על ההנחה שחד נינהו).

מזכיר קצת את היישוב שכתב פעם מישהו למחלוקת האם איוב היה או לא היה ולא נברא, ששני איוב הוו, אחד היה ונברא והשני לא היה ולא נברא.

הרי אם נחלק בין שני הממוכנים הנ"ל, על ממוכן שהיה מרואי פני המלך אין לנו שום ידיעה ושום סיבה לזהות אותו עם אף אחד אחר. כל מה שנותן לנו אחיזה בו ודיבור עליו, אלה רק הדברים שהואיל בטובו להשמיע בפני אחשורוש.

חרסון
הודעות: 584
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: "ממוכן זה דניאל", כיצד להבין זאת?

הודעהעל ידי חרסון » ב' מרץ 25, 2019 2:09 pm

בדוחק י"ל שקבלה הייתה בידם לגבי המן שהי' אחרון רואי פני המלך.

הכל בדוחק. אבל 'לקיים דברי חכמים', לעולם כשאומרים 'תרי הוו', הכוונה שיש שני מקומות שבהם מוזכר שם זה. וז"פ.

מקדש מלך
הודעות: 2274
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: "ממוכן זה דניאל", כיצד להבין זאת?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' מרץ 25, 2019 2:16 pm

ראו במצו"ב
קבצים מצורפים
תרי ממוכן.PDF
(145.17 KiB) הורד 27 פעמים

חרסון
הודעות: 584
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: "ממוכן זה דניאל", כיצד להבין זאת?

הודעהעל ידי חרסון » ב' מרץ 25, 2019 2:21 pm

ישר כח
בתרגום שני איתא (כמדומה) שממוכן הי' מירושלים. ומסברא י"ל שקאי בשיטה שהוא דניאל שאמר לפני המלך והשרים, וזה דלא כבקובץ הנ"ל.

מקדש מלך
הודעות: 2274
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: "ממוכן זה דניאל", כיצד להבין זאת?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' מרץ 25, 2019 2:30 pm

למה דלא כדבקובץ? גם הוא נוקט שממוכן שאמר לפני המלך והשרים הוא דניאל?
האם לא כתבת שבת"ש איתא כן על ממוכן האומר (ולא המנוי בין שבעת השרים)?

חרסון
הודעות: 584
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: "ממוכן זה דניאל", כיצד להבין זאת?

הודעהעל ידי חרסון » ב' מרץ 25, 2019 2:46 pm

סליחה. אכן לא דייקתי. כאשר מונה בת"ש כאו"א מן השרים, כותב שממוכן הי' מירושלים. ומסברא אפ"ל שכותב כאן באותה שיטה עם מ"ש אח"כ דניאל הוא שאמר לפני המלך והשרים. אינו לפני כדי לאשש.

(אלא שאולי אין שם הכוונה למקום מוצאו של כאו"א מרואי פני המלך, אלא למקום מושבו העיקרי. ורק כשבאו לפני המלך היו מרואיו. וא"כ שוב מסתבר לחלק בינו לבין הממוכן שלאח"ז - דניאל).

אגב מי הכותב הנכבד? (המביא מן ר' אהרן יהושע בן הינדא לרפו"ש)

חרסון
הודעות: 584
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: "ממוכן זה דניאל", כיצד להבין זאת?

הודעהעל ידי חרסון » ב' מרץ 25, 2019 2:52 pm

עקביה כתב:ועוד הערה על תוס' רא"ש בקשר לדניאל:

תוספות הרא"ש מסכת מגילה דף טו עמוד א
איהו לא אזל. איתא בתרגום שהמן הרגו להתך לפי שהיה סרסור בין מרדכי לאסתר, ופליגא לההיא דבבא בתרא דפרק השותפין (ד' א') דאמרינן התך זה דניאל, והיאך יכול להיות שהשליכוהו לגוב אריות ולומר שהרגו המן.

וזהו מדרש פליאה. וכי הבין התוס' רא"ש שדניאל מת בגוב האריות?


אינני בקיא בשיטות השונות, אבל אם יש שיטה שמעשה המגילה אירע לפני זמנו של דריווש מספר דניאל (באם נאמר שהוא דריווש השני - בנו של אחשוורוש), אולי אפשר ליישב על פיה...

מקדש מלך
הודעות: 2274
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: "ממוכן זה דניאל", כיצד להבין זאת?

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' מרץ 25, 2019 3:14 pm

חרסון כתב:סליחה. אכן לא דייקתי. כאשר מונה בת"ש כאו"א מן השרים, כותב שממוכן הי' מירושלים. ומסברא אפ"ל שכותב כאן באותה שיטה עם מ"ש אח"כ דניאל הוא שאמר לפני המלך והשרים. אינו לפני כדי לאשש.

(אלא שאולי אין שם הכוונה למקום מוצאו של כאו"א מרואי פני המלך, אלא למקום מושבו העיקרי. ורק כשבאו לפני המלך היו מרואיו. וא"כ שוב מסתבר לחלק בינו לבין הממוכן שלאח"ז - דניאל).

אגב מי הכותב הנכבד? (המביא מן ר' אהרן יהושע בן הינדא לרפו"ש)

שם המחבר רבי מרדכי ב"ר תנחום פישהוף

בן מיכאל
הודעות: 1084
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: "ממוכן זה דניאל", כיצד להבין זאת?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' מרץ 25, 2019 6:12 pm

עקביה כתב:
בן מיכאל כתב:
עקביה כתב:ועוד הערה על תוס' רא"ש בקשר לדניאל:

תוספות הרא"ש מסכת מגילה דף טו עמוד א
איהו לא אזל. איתא בתרגום שהמן הרגו להתך לפי שהיה סרסור בין מרדכי לאסתר, ופליגא לההיא דבבא בתרא דפרק השותפין (ד' א') דאמרינן התך זה דניאל, והיאך יכול להיות שהשליכוהו לגוב אריות ולומר שהרגו המן.

וזהו מדרש פליאה. וכי הבין התוס' רא"ש שדניאל מת בגוב האריות?

1. להיפך! שמאחר שניצל בנס גלוי מגוב האריות, ק"ו שינצל מהמן.
2. נ. ב. דרך חז"ל בדרשותיהם, לומר פלוני הוא פלוני.

1. זו תקווה יפה, אבל לא סיבה לקושיית "לא יתכן" ששואל התוס' רא"ש. מה גם שיש לחלק ולומר שהמן הוא בעל בחירה, כדברי האוה"ח בפ' וישב.
2. כשהזהות בין אנשים מדלגת על תקופות, כמו למשל לבן הארמי=בלעם=כושן רשעתיים, י"ל שאין הדברים כפשוטם, אבל במקרה הזה לא נראה שאין הכוונה כפשוטו ממש.

הכלל הזה כ"כ גורף בדרשות חז"ל בין כשהדברים מסתדרים במקום ובזמן ובין כשלא - אין פרשה בתורה שאין בה אנשים שדרשום חז"ל שהם כפל של מישהו אחר, אמרפל=נמרוד, מלכי צדק=שם, שפרה-פועה=יוכבד-מרים, וכו'.

מוטוש
הודעות: 49
הצטרף: ג' פברואר 19, 2019 12:07 am

Re: "ממוכן זה דניאל", כיצד להבין זאת?

הודעהעל ידי מוטוש » ב' מרץ 25, 2019 11:32 pm

וממתי הפך דניאל להתך?!

עקביה
הודעות: 2728
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: "ממוכן זה דניאל", כיצד להבין זאת?

הודעהעל ידי עקביה » ב' מרץ 25, 2019 11:58 pm

מקדש מלך כתב:ראו במצו"ב

יישר כח!

גם הוא מגיע בסופו של דבר למסקנה שלפי הגמ' אין ליישוב ה"תרתי ממוכן הוו" מקום, וממילא א"א להולמו, שכן רק הגמ' (האומרת שממוכן זה המן) הייתה הסיבה שנזקקנו ליישוב זה.

עקביה
הודעות: 2728
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: "ממוכן זה דניאל", כיצד להבין זאת?

הודעהעל ידי עקביה » ב' מרץ 25, 2019 11:59 pm

חרסון כתב:
עקביה כתב:ועוד הערה על תוס' רא"ש בקשר לדניאל:

תוספות הרא"ש מסכת מגילה דף טו עמוד א
איהו לא אזל. איתא בתרגום שהמן הרגו להתך לפי שהיה סרסור בין מרדכי לאסתר, ופליגא לההיא דבבא בתרא דפרק השותפין (ד' א') דאמרינן התך זה דניאל, והיאך יכול להיות שהשליכוהו לגוב אריות ולומר שהרגו המן.

וזהו מדרש פליאה. וכי הבין התוס' רא"ש שדניאל מת בגוב האריות?


אינני בקיא בשיטות השונות, אבל אם יש שיטה שמעשה המגילה אירע לפני זמנו של דריווש מספר דניאל (באם נאמר שהוא דריווש השני - בנו של אחשוורוש), אולי אפשר ליישב על פיה...

א"א לומר שדריוש שהשליך את דניאל לגוב האריות הוא דריוש השני. ראה דניאל ו א.

עקביה
הודעות: 2728
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: "ממוכן זה דניאל", כיצד להבין זאת?

הודעהעל ידי עקביה » ג' מרץ 26, 2019 12:04 am

בן מיכאל כתב:הכלל הזה כ"כ גורף בדרשות חז"ל בין כשהדברים מסתדרים במקום ובזמן ובין כשלא - אין פרשה בתורה שאין בה אנשים שדרשום חז"ל שהם כפל של מישהו אחר, אמרפל=נמרוד, מלכי צדק=שם, שפרה-פועה=יוכבד-מרים, וכו'.

תמיד הבנתי את הדברים כפשטם, ועדיין צריכים אנו למודעי שיודיענו כיצד יש ללמוד את דברי חז"ל אלה.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים