מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

וכאשר אבדתי אבדתי

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
ונתנו ידידים
הודעות: 647
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

וכאשר אבדתי אבדתי

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ד' מרץ 11, 2020 12:49 pm

אני מניח שמסתמא דיברו על מושא זה, אבל איני בקי בחיפוש ומהמעט אשר עשיתי לא מצאתי.
כידוע דרשו חז"ל לקחה לו לבית דהיינו לבית, ועוד דרש כאשר אבדתי מבית אבא אבדתי ממך, דהיינו שנכנסה להבעל מרצונה.
ודבר זה לא זכיתי להבין דהרי היא לא נכנסה להבעל אלא לבקש על נפשה והי' חשש שאחשורוש תתבענה לתשמיש, ואם הי' עושה את זה היא היתה מוכרחת וזה לא הי' מרצונה, א"כ האם הכניסה לבית מלכותו עושה את עצם הזנות ברצונה עד שתיאסר על מרדכי.
וחשבתי שאולי כניסתה היתה צריך להיות באופן שתקשט עצמה כאילו שרוצה קשר וחיבה ביניהם ורק אז יכולה לבקש על נפשה, וגם זה איני יודע אם כפי הדין יש בזה דין רצון, ובין כך הוא דוחק גדול
עוד קשה לי דבסדר הדברים בכלל לא נראית שבעל אותה שהרי אמר מה בקשתך ומיד הלכו לסעודה וזה הי' ביום ולפני המן, ובאותו ליה היה עסוק בנידוד שנתו וכו', ואפי' אם נאמר שבלילה בא ותבע אותה הרי חזרה קושיא ראשונה לדוכתא ביתר שאת דמה שתבע אותה בלילה ודאי היה באונס

ביקורת תהיה
הודעות: 1738
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: וכאשר אבדתי אבדתי

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' מרץ 11, 2020 1:35 pm

מתוך ספר 'פני יהושע' (קונטרס אחרון ממסכת כתובות אות קלא):
היכא שנתייחדה עם פרוצים ברצון, אסורה אפילו אם נאנסה. וראיה מעובדא דאסתר, שאמרה 'כאשר אבדתי אבדתי' – שאסורה למרדכי לפי שנכנסה ברצון, אע"ג דמסתמא בעיקר ביאתה היתה אנוסה. ובתשובה הארכתי.

ונתנו ידידים
הודעות: 647
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: וכאשר אבדתי אבדתי

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ד' מרץ 11, 2020 2:06 pm

ביקורת תהיה כתב:מתוך ספר 'פני יהושע' (קונטרס אחרון ממסכת כתובות אות קלא):
היכא שנתייחדה עם פרוצים ברצון, אסורה אפילו אם נאנסה. וראיה מעובדא דאסתר, שאמרה 'כאשר אבדתי אבדתי' – שאסורה למרדכי לפי שנכנסה ברצון, אע"ג דמסתמא בעיקר ביאתה היתה אנוסה. ובתשובה הארכתי.

תודה רבה, אמנם עדיין יתכן שלמעשה לא נאסרה, אא"כ נאמר שמה שנתייחדה פעם אחת ברצון כבר אוסרה בכל ביאה שיבא אח"כ.
וצ"ע אם נתייחדה כאן כי מסתמא היו עוד אנשים משרתים בחצר בית המלך הפנימית.
אולם את עיקר הסברא קשה לי כי מסתמא הכונה שכל שהכניסה עצמה למצב שיוכל לאנסה יש בו דין רצון, אבל כאן הרי אשתו היתה ומצוי' לו בבית הנשים מתי שירצה ולא ניתוסף כלום בזה שבאה אליו לתוך ביתו.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים