מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה הצורך עבור התשועה גם במרדכי וגם באסתר?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
אשי ישראל
הודעות: 958
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

מה הצורך עבור התשועה גם במרדכי וגם באסתר?

הודעהעל ידי אשי ישראל » ו' מרץ 11, 2022 1:02 pm

אשמח לשמוע את תשובותיכם, וגם האם יש מפרש שעסק בשאלות אלו [אני לא מצאתי]

עוד לפני שהמן עולה לגדולה הקב"ה 'מקדים רפואה למכה' ומכין את הישועה ע"י שני מעשים: האחד – אסתר עולה למלוך. השני – מרדכי מציל את המלך מידי בגתן ותרש.
ויש לשאול: מדוע לא די באחד מהם?
כלומר, ניתן היה שאסתר תשכנע את אחשורוש שהמן חותר תחתיו, והמלך ישתכנע ויהרוג את המן, ודי בכך. מה הצורך אם כן במעשה בגתן ותרש?
האפשרות השניה קשה עוד יותר: הרי ניתן היה להסתפק בכך שמרדכי יציל את המלך מידי בגתן ותרש, וכשהמן ירצה לתלות את מרדכי אז המלך יגלה שהמן פועל נגד אהוביו ויתלה את המן. ואם כן קשה מה הצורך לצער את אסתר, ולהכריחה להיבחר למלכה ולחיות עם גוי שפל במשך שנים רבות?!

תלמיד-חכמים
הודעות: 384
הצטרף: ד' יוני 03, 2020 2:03 pm

Re: מה הצורך עבור התשועה גם במרדכי וגם באסתר?

הודעהעל ידי תלמיד-חכמים » ו' מרץ 11, 2022 2:59 pm

אם היה רק את מעשה בגתן ותרש, ייתכן שאחשורוש היה מציל רק את מרדכי מתלייה ואילו הגזרה להשמיד את עם ישראל היתה נשארת.

אשי ישראל
הודעות: 958
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: מה הצורך עבור התשועה גם במרדכי וגם באסתר?

הודעהעל ידי אשי ישראל » א' מרץ 13, 2022 12:53 pm

תלמיד-חכמים כתב:אם היה רק את מעשה בגתן ותרש, ייתכן שאחשורוש היה מציל רק את מרדכי מתלייה ואילו הגזרה להשמיד את עם ישראל היתה נשארת.


אף ש"יתכן" כדבריך אך מ"מ אינו "מוכרח" שכך ינהג אחשורוש בדרך ההגיון והבטע, וממילא חוזרת השאלה: וכי קשה לקב"ה להציל את עמ"י בדרך זו בלבד [שתיראה הגיונית בדרך הטבע], מבלי שאסתר הצדקת תצטרך לסבול כ"כ?!

רציני
הודעות: 910
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: מה הצורך עבור התשועה גם במרדכי וגם באסתר?

הודעהעל ידי רציני » א' מרץ 13, 2022 7:31 pm

אם אני מבין טוב את השאלה היא למה היה צריך את 'נס' בגתן ותרש.
א. אם אחשורוש לא היה חושד כבר בהמן לא היה מסכים לטענת אסתר. [כמו שכתב רש"י ו א].
ב. כדי שאסתר תראה שיש אפשרות של ריוח והצלה ליהודים ממקום אחר.
ג. כדי שתאמר בשם מרדכי וכל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם.
ד. כדי שהנס יהיה גם על ידי מרדכי וכך לא יאמרו שהוא רק עשה את הצרה.
ה. כדי לערער את בטחונו של המן.
ו. אפילו הכי הנס בהסתר אז אם יש יותר פרטים נשים לב שזה היה נס.


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים