עמוד 1 מתוך 1

'נלחמו בני עמלק עם בניו חמשה פעמים'

פורסם: ה' פברואר 02, 2012 5:51 pm
על ידי חכם באשי
כתב ר' זכריה בר' שלמה הרופא, בספרו מדרש החפץ, עמ' ריא:
'ואשלחה להגיד לאדוני' (בראשית לב ו)... שמונה פעמים קראו [יעקב לעשו] 'אדוני', כנגדן מלכו באדום שמונה מלכים קודם לישראל. ובשביל שאמר 'עבדך' חמש פעמים, נלחמו בני עמלק עם בניו חמשה פעמים

החלק הראשון של המאמר מצוי במקורות מדרשיים קדומים (עי' בר"ר, עה יא ועוד), אך החלק השני אינו מצוי בשום מקום מדרשי קדום.
כיצד הגיע רז"ה הרופא למקבילה דרשנית זו?
ראיתי השערה מעניינת, ואשמח לשמוע דעת החברים:
עמלק.png
עמלק.png (55.91 KiB) נצפה 5737 פעמים

Re: 'נלחמו בני עמלק עם בניו חמשה פעמים'

פורסם: ה' פברואר 02, 2012 5:55 pm
על ידי בגולה
השערה מעניינת, אבל גם מסתברת !

Re: 'נלחמו בני עמלק עם בניו חמשה פעמים'

פורסם: ה' פברואר 02, 2012 6:19 pm
על ידי הבונה
בכמה ספרים באמת שאלו מדוע נענש רק על שאמר אדוני ולא על מה שאמר עבדך, יש שתירצו ויש שלא, עכ"פ באמרי שפר עה"ת (חאלוואה) איתא שלכן נענש שבניו אמרו ה"פ ליוסף עבדך אבינו.
(ועל זה ידוע מפרדר"א שנענש יוסף שנתקצרו ימיו בי' שנים, ותמוה שרק ה' פעמים אמרו ויישב הזית רענן בילקוט כי בכל פעם שאמרו הם אמר גם המליץ, ובהקדמת יש סדר למשנה תי' כן בשם אחותו הרבנית, וכרגיל אחר כך מביאים זאת בשם רבניות אחרות.)

Re: 'נלחמו בני עמלק עם בניו חמשה פעמים'

פורסם: ה' פברואר 02, 2012 6:29 pm
על ידי הבונה
אמנם עצם הענין שחמש פעמים בא עמלק לפגוע בישראל מובא, אך לאו דוקא עמלק אלא אדום הכולל את עמלק:

ואחשבה כי הנה ה' פעמים מצינו שליחות ידי אדום על ישראל, א. בבא עמלק ברפידים ויזנב כל הנחשלים חוץ לענני כבוד. ב. בסילוק אהרן שנאמר וישמע הכנעני כו' יושב הנגב כמו שאמרו ז"ל (במדבר רבה יט יא) עמלק יושב בארץ הנגב שבאו בדמות כנעניים וישבו מישראל שבי. ג. בימי אחשורוש שבקש המן שבא מעמלק להשמיד כו'. ד. בחורבן בית שני. ה. בכרך ביתר אדריינוס קיסר. (אלשיך בראשית לב טו)

Re: 'נלחמו בני עמלק עם בניו חמשה פעמים'

פורסם: ה' פברואר 02, 2012 6:41 pm
על ידי לייטנר
קיימות חמש פעמים שעמלק פוגע בעם ישראל:
א. ברפידים ב. בחטא המעפילים ג. בהצטרפו למואב (שופטים ג) ד. בהצטרפו למדין (שופטים ו) ד. בהריגת שאול מלך ישראל (שמואל ב א).

על פחדנותו של עמלק ("ויזנב את כל הנחשלים") והצטרפותו תמיד לעם אחר ברצותו לפגוע בעם ישראל, כתבתי אי פעם בעבר:

על קושי בשמות יז יג כבר עמדו ראב"ע (הפירוש הארוך שמות יז יד וכן רמז לזאת בפסוק ח) וספורנו (שם פסוק יג). אם נאמר שהעם הנוסף על עמלק במלחמתו נגד ישראל היה מדין (כמו שעמלק הצטרף למלחמת מדין בישראל), יובנו יותר דברי חז"ל: "וישמע יתרו כהן מדין... את כל אשר אלהים למשה ולישראל עמו (שם יח א) – מה שמועה שמע ובא? רבי יהושע אומר: מלחמת עמלק" (זבחים קטז ע"א), "ויחד יתרו (שם פסוק ט) – שמואל אמר: שנעשה בשרו חידודין חידודין. אמר רב: היינו דאמרי אינשי: 'גיורא עד עשרה דרי, לא תבזי ארמאה קמיה' (שעדיין הוא קשור עם אומתו הקודמת)" (סנהדרין צד ע"א).
עמלק גם הצטרף לעמון ומואב בהנהגתו של עגלון (ג יג). גם בבמדבר יד כה, מג-מה מובן כי עמלק אינו נלחם לבד, אלא בצמוד לעם נוסף (במקרה זה – הכנעני). השווה גם שם כא א-ג, בדברי מדרש תנחומא פרשת חקת יח ובדברי החזקוני (שם): "יש מפרשים שפסוק זה מן הפסוקים חסרי תיבה, וכן הפירוש: 'וישמע הכנעני מלך ערד "ועמלק" יושב בארץ הנגב וגו', ומצינו במקום אחר ששניהם בשכונה אחת ובהסכמה אחת...".

Re: 'נלחמו בני עמלק עם בניו חמשה פעמים'

פורסם: ש' פברואר 04, 2012 11:34 pm
על ידי מציאות
א. עצם המנין של חמשה פעמים שנלחם עמלק בישראל מבואר במאירי מגילה כא, א:
חמשה לשונות אלו האמורים בברכה וכו', ויש מי שאומר שהם כנגד חמשה פעמים שמצינו את עמלק נמסר בידינו, אחת בימי יהושע בפרשת ויחלוש יהושע, שניה בפרשת אם נתון תתן את העם הזה בידי, ופרשו בהגדה שעמלקים היו, ואחת בימי שאול בפרשת פקדתי, ואחת בימי דוד בפרשת ויהי אחרי מות שאול ודוד שב מהכות את העמלקי, ואחת בימי מרדכי. ויש שמוציא את השניה של מלך ערד ומכניס תחתיה את שבימי גדעון.
הרב הרשלר בהערות שם מציין שכיוצ"ב מבואר במכתם, ארחות חיים, כלבו, אבודרהם ואשכול.
ב. מאימתי משערים 'השערות' לצורך המצאת 'טעות', יש איזה קושי בדברי הרז"ה מלבד שמקורו אינו ידוע? שמא היה בידו מקור שאינו מצוי לפנינו ושמא לא, אבל ודאי שא"א לאשוויי להרז"ה כטועה כל עוד שהטעות אינה מוכרחת. או שמא הסיק הכותב ממאמרו של ר"ש ליברמן שכל מדרשי תימן מוטעים, ולנו רק נותר לשער השערות איך השתלשלה כל טעות...

Re: 'נלחמו בני עמלק עם בניו חמשה פעמים'

פורסם: א' פברואר 05, 2012 12:20 am
על ידי חכם באשי
על מקורות נוספים, קדומים יותר, בענין חמש הפעמים שנלחמו ישראל בעמלק, עי' מאמרו של סטל 'הלשונות שבברכת 'הרב את רבנו' כנגד מי?, סגולה, ספר ראשון.

Re: 'נלחמו בני עמלק עם בניו חמשה פעמים'

פורסם: א' פברואר 05, 2012 8:37 am
על ידי מציאות
מציאות כתב:ב. מאימתי משערים 'השערות' לצורך המצאת 'טעות', יש איזה קושי בדברי הרז"ה מלבד שמקורו אינו ידוע? שמא היה בידו מקור שאינו מצוי לפנינו ושמא לא, אבל ודאי שא"א לאשוויי להרז"ה כטועה כל עוד שהטעות אינה מוכרחת. או שמא הסיק הכותב ממאמרו של ר"ש ליברמן שכל מדרשי תימן מוטעים, ולנו רק נותר לשער השערות איך השתלשלה כל טעות...


אין תגובה???

Re: 'נלחמו בני עמלק עם בניו חמשה פעמים'

פורסם: א' פברואר 05, 2012 3:37 pm
על ידי נויירא
נראה לי שדובר בעניין בספר ה'סגולה' לר' סטל
חכם באשי, תוכל לבדוק שם הרי לפי מה שהבנתי באשכול על הספר אתה מכיר את המחבר

Re: 'נלחמו בני עמלק עם בניו חמשה פעמים'

פורסם: א' פברואר 05, 2012 6:00 pm
על ידי חיים
נויירא כתב:נראה לי שדובר בעניין בספר ה'סגולה' לר' סטל
חכם באשי, תוכל לבדוק שם הרי לפי מה שהבנתי באשכול על הספר אתה מכיר את המחבר

חכם באשי כתב:על מקורות נוספים, קדומים יותר, בענין חמש הפעמים שנלחמו ישראל בעמלק, עי' מאמרו של סטל 'הלשונות שבברכת 'הרב את רבנו' כנגד מי?, סגולה, ספר ראשון.

Re: 'נלחמו בני עמלק עם בניו חמשה פעמים'

פורסם: ד' מרץ 16, 2022 4:48 pm
על ידי יהודהא
'נלחמו בני עמלק עם בניו - איך השמונה הפכו לחמש ?

. .
חכם באשי כתב:על מקורות נוספים, קדומים יותר, בענין חמש הפעמים שנלחמו ישראל בעמלק, עי' מאמרו של סטל 'הלשונות שבברכת 'הרב את רבנו' כנגד מי?, סגולה, ספר ראשון.
.

וכך כתב גם לייטנר .
לייטנר כתב:קיימות חמש פעמים שעמלק פוגע בעם ישראל:
א. ברפידים ב. בחטא המעפילים ג. בהצטרפו למואב (שופטים ג) ד. בהצטרפו למדין (שופטים ו) ד. בהריגת שאול מלך ישראל (שמואל ב א).

על פחדנותו של עמלק ("ויזנב את כל הנחשלים") והצטרפותו תמיד לעם אחר ברצותו לפגוע בעם ישראל, כתבתי אי פעם בעבר:

על קושי בשמות יז יג כבר עמדו ראב"ע (הפירוש הארוך שמות יז יד וכן רמז לזאת בפסוק ח) וספורנו (שם פסוק יג). אם נאמר שהעם הנוסף על עמלק במלחמתו נגד ישראל היה מדין (כמו שעמלק הצטרף למלחמת מדין בישראל), יובנו יותר דברי חז"ל: "וישמע יתרו כהן מדין... את כל אשר אלהים למשה ולישראל עמו (שם יח א) – מה שמועה שמע ובא? רבי יהושע אומר: מלחמת עמלק" (זבחים קטז ע"א), "ויחד יתרו (שם פסוק ט) – שמואל אמר: שנעשה בשרו חידודין חידודין. אמר רב: היינו דאמרי אינשי: 'גיורא עד עשרה דרי, לא תבזי ארמאה קמיה' (שעדיין הוא קשור עם אומתו הקודמת)" (סנהדרין צד ע"א).
עמלק גם הצטרף לעמון ומואב בהנהגתו של עגלון (ג יג). גם בבמדבר יד כה, מג-מה מובן כי עמלק אינו נלחם לבד, אלא בצמוד לעם נוסף (במקרה זה – הכנעני). השווה גם שם כא א-ג, בדברי מדרש תנחומא פרשת חקת יח ובדברי החזקוני (שם): "יש מפרשים שפסוק זה מן הפסוקים חסרי תיבה, וכן הפירוש: 'וישמע הכנעני מלך ערד "ועמלק" יושב בארץ הנגב וגו', ומצינו במקום אחר ששניהם בשכונה אחת ובהסכמה אחת...".

---------------------------------------------------------------

איך התשע הפכו לחמש ?
. .שכן בנוסף לחמשת המלחמות עד שאול ( שמנה לייטנר ) . היו עוד ארבע פעמים שלחמו עם ישראל :

2 בימי דוד + 1 בימי חזקיהו. שהמשיך בעצם וגם סיים את מעשי דוד . ואחרון של מרדכי .

א.
העמלקים שהוכו ע"י שאול (יד, מח) התאוששו ובסוף ימי שאול הוסיפו השרידים שנותרו מהם במעשי משיסה ופשיטה בישראל. דוד השלים את פועלו של שאול. כשנלחם בעמלקים לפני שמלך על ישראל. ביושבו בצקלג פשט דוד על יישובי העמלקים, המית את השבויים ולקח שלל ככתוב : "וַיַּעַל דָּוִד וַאֲנָשָׁיו וַיִּפְשְׁטוּ אֶל הַגְּשׁוּרִי וְהַגִּרְזִי...וְהָעֲמָלֵקִי... וְהִכָּה דָוִד אֶת הָאָרֶץ וְלֹא יְחַיֶּה אִישׁ וְאִשָּׁה וְלָקַח צֹאן וּבָקָר וַחֲמֹרִים וּגְמַלִּים וּבְגָדִים..." (שמ"א כז 8-9).

ב.
פעם נוספת היתה כאשר באחת מפשיטות הביזה נפלה צקלג בידי העמלקים. דוד ואנשיו לא שהו בעיר באותה שעה והעמלקים לקחו בשבי את הנשים והילדים. דוד ואנשיו שרדפו אחרי העמלקים, השיבו את השבויים והרכוש שלהם והמיתו את מרבית העמלקים, למעט 400 איש שהצליחו לנוס על נפשם (ראו שמואל א, ל). מכאן ואילך לא נזכרים עוד בני עמלק מציקים לישראל.

. . שמואל א פרק לא: וַיְהִי בְּבֹא דָוִד וַאֲנָשָׁיו, צִקְלַג--בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי; וַעֲמָלֵקִי פָשְׁטוּ, אֶל-נֶגֶב וְאֶל-צִקְלַג, וַיַּכּוּ אֶת-צִקְלַג, וַיִּשְׂרְפוּ אֹתָהּ בָּאֵשׁ......
. .יז וַיַּכֵּם דָּוִד מֵהַנֶּשֶׁף וְעַד-הָעֶרֶב, לְמָחֳרָתָם; וְלֹא-נִמְלַט מֵהֶם אִישׁ, כִּי אִם-אַרְבַּע מֵאוֹת אִישׁ-נַעַר אֲשֶׁר-רָכְבוּ עַל-הַגְּמַלִּים וַיָּנֻסוּ. יח וַיַּצֵּל דָּוִד, אֵת כָּל-אֲשֶׁר לָקְחוּ עֲמָלֵק; וְאֶת-שְׁתֵּי נָשָׁיו, הִצִּיל דָּוִד.

ג.
כאשר שארית בני עמלק מצאו מקלט באזור הר שֵׂעִיר והתגוררו שם עד ימי חזקיהו מלך יהודה . ככתוב בדברי הימים א ד 42-43 שבימי חזקיהו הלכו בני שמעון להר שֵׂעִיר והיכו שם "אֶת שְׁאֵרִית הַפְּלֵטָה לַעֲמָלֵק וַיֵשְׁבוּ שָׁם עַד הַיּוֹם הַזֶּה". לאחר מכן לא נזכרו עוד העמלקים בתנך. שארית הפליטה יש להניח שהכוונה לשרית הליטה ממלחמות שאול ודוד בעמלקים.

ד. במגילה אכן אינו מפורש ויש מחלוקת באם המן ממש מזרעו של אגג העמלקי, אבל בחזל וכן בתרגום מפורש שההרוגים באסתר היו עמלקים :
ו. וּבְשׁוּשַׁן בִּירַנְתָּא קְטָלוּ יְהוּדָאִין וְהוֹבִידוּ חֲמֵשׁ מְאָה גוּבְרִין כּוּלְהוֹן רוּפִילִין מִדְבֵית עֲמָלֵק:
טו. וְאִיתְכַּנָשׁוּ יְהוּדָאִין .. בְּיוֹמָא אַרְבַּע עֲסַר לְיֶרַח אֲדָר וּקְטָלוּ בְשׁוּשַׁן תְּלַת מְאָה גוּבְרִין מִדְבֵית עֲמָלֵק ..
טז. וּשְׁאַר יְהוּדָאִין .. אִתְכְּנָשׁוּ וְקַיְמוּ יַת נַפְשֵׁיהוֹן ....וּקְטָלוּ בְּסַנְאֵיהוֹן שַׁבְעִין וְחַמְשָׁא אַלְפִין מִדְבֵית עֲמָלֵק וּבְעַדָאָה לָא אוֹשִׁיטוּ יַת יְדֵיהוֹן:
גם אם נחשיב רק את המפורשים כעמלקים בתנך יהיו אלו שמונה ולא חמישה.
וככלל עמלק מוזכר בתנך 48 פעם, מהם 17 בתורה.