מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'משנכנס אדר' - מאימתי?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

'משנכנס אדר' - מאימתי?

הודעהעל ידי חקר » ד' פברואר 22, 2012 9:36 am

בלוח עתים לבינה הביא בשם הגר"ח קנייבסקי שליט"א דה'מרבין בשמחה' אינו מתחיל ביום א' דר"ח אדר שעדיין ל' שבט הוא ול"ח ש'נכנס אדר', רק מיום ב' דר"ח שהוא יום הראשון לחודש אדר. וכתב שמצא בספר אדרת אליהו להבא"ח בסו"פ משפטים שכבר משעת מולד הלבנה נחשב ש'נכנס אדר' ואפילו אם המולד לפני ל' שבט.
ומצאתי שבפמ"ג סי' תקנ"א א"א סק"ב כתב:
ואחשוב אני דאמר משנכנס אב היינו מן המולד ריע מזליה, ומר"ח ממש הוא דממעטין במו"מ ובנין שמחה כו', וז"א דממעטין מר"ח דווקא, ובר ישראל א"ש משנכנס
ומבואר מדבריו דחלוק ענין 'ריע מזליה' האמור לענין מאן דאית ליה דינא בהדי גוי שמתחיל משעת המולד, מענין 'מיעוט שמחה' בפועל שמתחיל בר"ח אב ממש. ומאחר שריבוי שמחה דחודש אדר נלמד מחודש אב, אף אנו נאמר דלדעת הפמ"ג ענין 'בריא מזליה' מתחיל משעת המולד, אבל ה'מרבין בשמחה' אינו שייך כי אם מר"ח אדר עצמו.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: 'משנכנס אדר' - מאימתי?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' פברואר 22, 2012 9:45 am

אם כי זכורני ששמעתי פעם מת"ח ישיש (ששימש עוד את מרן הגרצ"פ פרנק זצ"ל) שבזה"ז נוהג רק ענין ממעטין בשמחה באב ולא עניין מרבים בשמחה של אדר, והביא ראיות לדבריו.
גם אם לא נקבל חידוש זה (שאמר מעצמו,לא בשם הגרצ"פ) עדיין משמע מכאן שיש חילוק בין שניהם.

אב-י
הודעות: 99
הצטרף: א' דצמבר 18, 2011 8:04 pm

Re: 'משנכנס אדר' - מאימתי?

הודעהעל ידי אב-י » ד' פברואר 22, 2012 3:40 pm

בהגהות ' ביצחק יקרא' מאת רבי אביגדור נבנצאל שליט"א על שו"ע ומ"ב מובא, שמרבים בשמחה אולי כבר משבת מברכים 'אדר' דמאז מתחילה ההארה של החודש.

חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: 'משנכנס אדר' - מאימתי?

הודעהעל ידי חקר » ד' פברואר 22, 2012 8:08 pm

אב-י כתב:בהגהות ' ביצחק יקרא' מאת רבי אביגדור נבנצאל שליט"א על שו"ע ומ"ב מובא, שמרבים בשמחה אולי כבר משבת מברכים 'אדר' דמאז מתחילה ההארה של החודש.

ידוע כן גם במשנת הרבי מחב"ד, יבואו החב"ד'ניקים' וישלימו אחרי.

לגוף הענין, הנה בראשונים מצינו ב' טעמים ל'מרבין בשמחה', רש"י ותוס' בגמ' תענית כט ע"ב פירשו דכיון דנעשו בהם ניסים לישראל נחשב כל החודש [ולרש"י גם חודש ניסן] כ'יום זכאי', ואין הדבר תלוי במזל החודש כלל, והריטב"א פירש דמזל החודש גורם, עיי"ש. ולכאורה הפמ"ג שמחלק בין 'מרבין בשמחה' שתלוי בחודש אדר ממש לבין 'בריא מזליה' דתלוי במולד, השתמש בטעם של רש"י ותוס' לענין 'מרבין בשמחה' ובטעם של הריטב"א לענין 'בריא מזליה'.

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: 'משנכנס אדר' - מאימתי?

הודעהעל ידי דמשק » ג' פברואר 13, 2018 12:21 am

באחד המהדורות החדשות של התקפו כהן (איני זוכר כעת שמו) הביא המהדיר מה דמתאמרא להוכיח מדברי הש"ך בחתימת ספרו הנ"ל
יום שנאמר בו שני פעמים כי טוב, משנכנס אדר מרבין בשמח"ה ובגיל"ה לפ"ק
וב' דר"ח אדר לעולם אינו חל בשלישי בשבת, רק א' דר"ח כפי שאכן היה בשנה ההיא ה'תי"א, ומבואר דס"ל להש"ך דמרבין בשמחה מתחיל מיום א' דר"ח

אשר177
הודעות: 314
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 11:07 pm

Re: 'משנכנס אדר' - מאימתי?

הודעהעל ידי אשר177 » ג' פברואר 13, 2018 10:31 pm

בעניין ממעטין בשמחה שבחודש אב מצאנו דרגות, כמו מראש חודש ועד שבת, שבת שחל ת"ב בתוכה, ערב ת"ב אחר חצות, ת"ב עצמו, י' אב עד חצות...

לעומת זאת באדר אין הדרגה כזאת, ולכן נשאלת השאלה מהו הלשון של מרבין, שמשמע הדרגה כמו בממעטין שכל הזמן השמחה מתמעטת והולכת...


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 86 אורחים