עמוד 1 מתוך 1

קריאת המגילה ושאר הקריאות <מעשה נפלא עם הגר"א גניחובסקי>

פורסם: ה' מרץ 01, 2012 2:54 pm
על ידי כהן
מצינו קולא בקריאת מגילה שמספיק לשמוע רובה מהכתב האם ישנה קולא זו גם בקריאת התורה [ובשאר המגילות אם יש חיוב לקרותם] שיכול להשלים עד רוב הקריאה בע"פ

Re: קריאת המגילה ושאר הקריאות

פורסם: ו' מרץ 02, 2012 3:46 am
על ידי חיימקה
עי' או"ח סי' קלט ס"ג

Re: קריאת המגילה ושאר הקריאות

פורסם: ו' מרץ 02, 2012 8:52 am
על ידי כהן
חיימקה כתב:עי' או"ח סי' קלט ס"ג


שם הנידון משום דברים שבכתב שאסור לאומרם ע"פ אך מתוך חומש ליכא איסורא ובזה הסתפקתי אי יוצא יד"ח קריה"ת כשמשלים מהחומש

Re: קריאת המגילה ושאר הקריאות

פורסם: א' מרץ 04, 2012 11:05 am
על ידי איש_ספר
שאלה מעניינת. כמובן שהשאלה על הבעל קורא ולא - כמו במגילה - על היחיד, שכן בעינן עשרה.
ומצינו קריאות בע"פ גם בס"ת, כמש"כ המרדכי שאם מצאו פסול במקום שאי אפשר להפסיק, קוראים ע"פ עד מקום שאפשר להפסיק.
וכ"כ אחרונים שאם נפל שעווה על תיבה, שאסור להוריד השעווה בשבת, ומ"מ יקרא התיבה על פה.
אכן לא מצינו, גדר של רוב ומיעוט.
------
אגב, שמעתי לפני כמה שנים, שאחד שאל את ר' אברהם גנחובסקי: דהנה המ"ב מסתפק, מה הדין אם קרא מחצית על פה ומחצית בכתב, אם גם בכה"ג כשר, ושאל השואל, שהרי מנין תיבות המגילה אינו זוגי, וא"כ היכי משכח"ל חצי חצי, ואיך נהלום דברי המ"ב....?

ר' אברהם השיבו על המקום: סמי ממניין התיבות את כל התיבות שהם קרי וכתיב, שהם אי זוגיות, (ומנאן לאלתר...) ונשארת עם מנין זוגי, וגם זכינו לראיה שהמ"ב אוחז שתיבות של קרי וכתיב א"צ לקרוא מתוך הספר (וכיודע תשובת הגרמ"פ ע"ז).

Re: קריאת המגילה ושאר הקריאות

פורסם: א' מרץ 04, 2012 3:03 pm
על ידי כהן
איש_ספר כתב:שאלה מעניינת. כמובן שהשאלה על הבעל קורא ולא - כמו במגילה - על היחיד, שכן בעינן עשרה.
ומצינו קריאות בע"פ גם בס"ת, כמש"כ המרדכי שאם מצאו פסול במקום שאי אפשר להפסיק, קוראים ע"פ עד מקום שאפשר להפסיק.
וכ"כ אחרונים שאם נפל שעווה על תיבה, שאסור להוריד השעווה בשבת, ומ"מ יקרא התיבה על פה.
אכן לא מצינו, גדר של רוב ומיעוט.
------
אגב, שמעתי לפני כמה שנים, שאחד שאל את ר' אברהם גנחובסקי: דהנה המ"ב מסתפק, מה הדין אם קרא מחצית על פה ומחצית בכתב, אם גם בכה"ג כשר, ושאל השואל, שהרי מנין תיבות המגילה אינו זוגי, וא"כ היכי משכח"ל חצי חצי, ואיך נהלום דברי המ"ב....?

ר' אברהם השיבו על המקום: סמי ממניין התיבות את כל התיבות שהם קרי וכתיב, שהם אי זוגיות, (ומנאן לאלתר...) ונשארת עם מנין זוגי, וגם זכינו לראיה שהמ"ב אוחז שתיבות של קרי וכתיב א"צ לקרוא מתוך הספר (וכיודע תשובת הגרמ"פ ע"ז).


מש"כ שבקריה"ת הנידון אינו על היחיד לכאו' הדבר תלוי במה שנחלקו החזו"א והגרי"ז האם כשעשרה קוראים יחד חשיב קריאה בציבור [וכמדומה שהובא ממהריל"ד כדברי הגרי"ז]

יש"כ על השמועה הנאה מהגר"א גניחובסקי ,ואני שמעתי בשם הגרח"ק שיישב דברי המשנ"ב דמשכח"ל באופן שכתובה תרגום ושם מנין התיבות שונה,וזהו חידוש דלא אזלי' בתר המגילה בלה"ק אלא כפי כל לשון

Re: קריאת המגילה ושאר הקריאות

פורסם: א' מרץ 04, 2012 8:26 pm
על ידי כהן
איש_ספר כתב:------
אגב, שמעתי לפני כמה שנים, שאחד שאל את ר' אברהם גנחובסקי: דהנה המ"ב מסתפק, מה הדין אם קרא מחצית על פה ומחצית בכתב, אם גם בכה"ג כשר, ושאל השואל, שהרי מנין תיבות המגילה אינו זוגי, וא"כ היכי משכח"ל חצי חצי, ואיך נהלום דברי המ"ב....?

ר' אברהם השיבו על המקום: סמי ממניין התיבות את כל התיבות שהם קרי וכתיב, שהם אי זוגיות, (ומנאן לאלתר...) ונשארת עם מנין זוגי, וגם זכינו לראיה שהמ"ב אוחז שתיבות של קרי וכתיב א"צ לקרוא מתוך הספר (וכיודע תשובת הגרמ"פ ע"ז).


כעת ראיתי שהמ"ב מסתפק במגילה שחציה כתובה וא"כ עדין השאלה בעינה איך אפשרי לכתוב חצי מגילה -ובזה בודאי מחשבים גם את מילות הקרי.



אכן בעיקר השאלה, עפ"י בדיקה בבר אילן מספר מילות המגילה זוגי !!!

Re: קריאת המגילה ושאר הקריאות <מעשה נפלא עם הגר"א גניחובסקי>

פורסם: א' מרץ 04, 2012 8:29 pm
על ידי היא שיחתי
איך בודקים בבר אילן אם זה זוגי?

לפי זה מוכח להיפך שהקרי והכתיב אף הן מן הקריאה ולהכי שייך שיקרא חצי מן הכתב וחצי בע"פ!

Re: קריאת המגילה ושאר הקריאות <מעשה נפלא עם הגר"א גניחובסקי>

פורסם: ב' מרץ 05, 2012 1:24 pm
על ידי הנאמן בפקדונו
כהן כתב:עפ"י בדיקה בבר אילן מספר מילות המגילה זוגי !!!


כמדומני שהם סופרים גם את הקרי וגם את הכתיב.

Re: קריאת המגילה ושאר הקריאות <מעשה נפלא עם הגר"א גניחובסקי>

פורסם: ד' מרץ 07, 2012 3:35 pm
על ידי היא שיחתי

Re: קריאת המגילה ושאר הקריאות <מעשה נפלא עם הגר"א גניחובסקי>

פורסם: ד' מרץ 07, 2012 3:48 pm
על ידי בגולה
הנאמן בפקדונו כתב:
כהן כתב:עפ"י בדיקה בבר אילן מספר מילות המגילה זוגי !!!


כמדומני שהם סופרים גם את הקרי וגם את הכתיב.

אכן כן, בדקתי בפרק האחרון של מגילה, בה יש 46 פסוקים, ובב"א רשום 47!

Re: קריאת המגילה ושאר הקריאות <מעשה נפלא עם הגר"א גניחובסקי>

פורסם: ד' מרץ 07, 2012 3:56 pm
על ידי כהן
כמובן כונתי שהמספר זוגי אחרי שהורדתי את 13 הכפילויות של הקרי

Re: קריאת המגילה ושאר הקריאות <מעשה נפלא עם הגר"א גניחובסקי>

פורסם: ב' דצמבר 24, 2012 8:14 pm
על ידי רב טקסט
בשנה שעברה נשאלתי איפה בדיוק חצי המגלה, לומר שאם קרא משם והלאה מתוך חומש יצא (זה היה פשוט אצל השואל), אחר פורים בדקתי כמה פעמים באופן מדוקדק ויצא לי שיש 3045 תיבות, כאשר תיבה האמצעית לתת את שאלתי, ה' ח'.
והוקשה לי מה שהקשו כאן. וחשבתי דלפי מה שהביא בעמק ברכה מר' הירש מראדין, ולפמש"כ בשו"ת אגר"מ או"ח ח"ה סי' ל"ו ס"ב שגם בשאר מגילות כך הדין אולי נוגע בזה.

ובאמת עצם ההנחה שהחשבון הוא לפי מספר התיבות כן הוא דעת הביאור הלכה סי' תרץ סד"ה אבל אם השמיט. אבל בהלכות קטנות סי' י"ד דעתו לחשוב לפי הפסוקים, עי"ש.

Re: קריאת המגילה ושאר הקריאות

פורסם: א' פברואר 10, 2013 8:58 pm
על ידי גילוי
איש_ספר כתב: וגם זכינו לראיה שהמ"ב אוחז שתיבות של קרי וכתיב א"צ לקרוא מתוך הספר (וכיודע תשובת הגרמ"פ ע"ז).


היכן תשובת הגרמ"פ

Re: קריאת המגילה ושאר הקריאות <מעשה נפלא עם הגר"א גניחובסקי>

פורסם: א' פברואר 10, 2013 9:04 pm
על ידי גילוי
אם הגרח"ק והגרא"ג לא טרחו לספור, מי אמר שהמ"ב כן טרח לספור?

Re: קריאת המגילה ושאר הקריאות <מעשה נפלא עם הגר"א גניחובסקי>

פורסם: ד' פברואר 20, 2013 12:12 am
על ידי אTKH
רב טקסט כתב:בשנה שעברה נשאלתי איפה בדיוק חצי המגלה, לומר שאם קרא משם והלאה מתוך חומש יצא (זה היה פשוט אצל השואל), אחר פורים בדקתי כמה פעמים באופן מדוקדק ויצא לי שיש 3045 תיבות, כאשר תיבה האמצעית לתת את שאלתי, ה' ח'.

אי"ז נכון שיכול לקרות משם בע"פ, שהרי סופה ותחילתה חייבים מתוך הכתב

Re: קריאת המגילה ושאר הקריאות <מעשה נפלא עם הגר"א גניחובסקי>

פורסם: ד' פברואר 20, 2013 8:48 pm
על ידי רב טקסט
בביאור הלכה נקט שצריך להיות כתוב אבל יכול לקרות בע"פ

Re: קריאת המגילה ושאר הקריאות <מעשה נפלא עם הגר"א גניחובסקי>

פורסם: ה' פברואר 21, 2013 7:58 pm
על ידי היא שיחתי
בימים אלו יש בבתי כנסיות נידון זה של מחצה על מחצה קראה על פה בתוך חוברת מדברי תורתו של הגרא"ג זצ"ל
אם מישהו יכול להשיג ולהעלות תע"ב

Re: קריאת המגילה ושאר הקריאות <מעשה נפלא עם הגר"א גניחובסקי>

פורסם: א' פברואר 28, 2016 12:05 am
על ידי עושה חדשות
כהן כתב:יש"כ על השמועה הנאה מהגר"א גניחובסקי, ואני שמעתי בשם הגרח"ק שיישב דברי המשנ"ב דמשכח"ל באופן שכתובה תרגום ושם מנין התיבות שונה, וזהו חידוש דלא אזלי' בתר המגילה בלה"ק אלא כפי כל לשון

אכן היה נראה מסברא דתליא לפי המקור ולא התרגום, אבל הנה הרעק"א רפ"ב דברכות נקט במי שאומר קרי"ש בלשון לע"ז ובלשון זה המילים הם בהיפוך, הוי כקורא למפרע. ושמא יש לחלק.

Re: קריאת המגילה ושאר הקריאות <מעשה נפלא עם הגר"א גניחובסקי>

פורסם: ו' פברואר 23, 2018 11:21 am
על ידי ספרים וועלט
מי אמר שהולכים אחר תיבות, שמא הולכים אחר גודל התיבות ואחשורוש שקול כנגד שני המן?

Re: קריאת המגילה ושאר הקריאות <מעשה נפלא עם הגר"א גניחובסקי>

פורסם: ו' פברואר 23, 2018 3:50 pm
על ידי מעט דבש
מנין האותיות במגילת אסתר:
viewtopic.php?p=209984#p209984

Re: קריאת המגילה ושאר הקריאות <מעשה נפלא עם הגר"א גניחובסקי>

פורסם: ש' פברואר 24, 2018 10:48 pm
על ידי עבד הזמן
אאל"ט שמעתי יישוב ממו"ר הגרא"ג על שאלה זו שייתכן שיקרא תיבה אחת שלא לשמה ואז היא לא תעלה למנין התיבות שקרא מתוך הכתב אך מאידך לא תעלה גם למנין התיבות שקרא בעל פה.
אך אנימסופק ויתכן ששמעתי תי' זה ממו"ר בעל משמר הלוי, וחבל שלא כתבתי את הדברים בעתם

Re: קריאת המגילה ושאר הקריאות <מעשה נפלא עם הגר"א גניחובסקי>

פורסם: א' פברואר 25, 2018 8:45 pm
על ידי רב טקסט
ספרים וועלט כתב:מי אמר שהולכים אחר תיבות, שמא הולכים אחר גודל התיבות ואחשורוש שקול כנגד שני המן?


רב טקסט כתב:ובאמת עצם ההנחה שהחשבון הוא לפי מספר התיבות כן הוא דעת הביאור הלכה סי' תרץ סד"ה אבל אם השמיט. אבל בהלכות קטנות סי' י"ד דעתו לחשוב לפי הפסוקים, עי"ש.